Vain itsestään välittävät suuret ikäpolvet
Kommentit (1546)
Vierailija kirjoitti:
Joku edellä kirjoitti että pitäisi olla joku konsti että 70 vuotiaista päästään eroon. Koetapa keksiä se, ja hoida asiat niin, että konsti on yleisessä käytössä silloin kun itse täytät 70 v.
Ihanko totta, siihen malliin kun nuoriso vetää itseään kiikkuun tänä päivänä, tuntuu tosi pahalta lukea moista. Kirjoittiko joku tosiaan, että toivoo meille 70-vuotiaille pahaa.
Mielipiteitä on yhtä monta kuin peräaukkojakin ja oma peräaukko on se lähin.
Kertoisitko aloittaja ensin mitä tarkoitat suurilla ikäluokilla? Ja kerro sitten mitä pahaa vanhempasi/isovanhempasi/isoisovanhempasi ovat tehneet sinulle, että purat katkeruuttasi tänne.
Onhan sukupolvissa eroa. Suurimmat sukupolvet ovat muista eniten "kiinnostuneita" ja ilkeimpiä, nuoremmat taas tyhmimpiä ja tulevat myös jäämään.
Tämä siis ottamatta kantaa talouteen.
Ihan ekana pitäisi leikata pois typerät leskeneläkkeet muilta paitsi jos on alaikäisiä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Minua ällöttävät 1965-1975 -syntyneet. He ovat ällöttävää porukkaa lähes poikkeuksetta. Yhteiskunnan syvintä saastaa.
Ei, vaan viimeinen sukupolvi, joka ei ole tyhmempi kuin edellinen. Historian älykkäin siis. Sen jälkeen alamäki ollutkin kovaa.
Äly toki varmaan on ällöttävää, kun suurin ilo tulee influenssereista ja tubettajista.
Vierailija kirjoitti:
Kun kahvi ja sokeri oli kortilla ja sai vain korviketta juotavaksi.
Olisi opettavaista kun tulisi samanlaiset ajat takaisin että kaupasta ei saisikaan enää kuin tiettyjä tuotteita tietyn määrän että hengissä pysyy ja työt olisivat halonhakkuuta 8-10 tuntia päivässä millä juuri ja juuri kustantaa elämisensä.
Kannattaa nuorison lukea Päätalon Iijoki sarja alusta loppuun ja sit tulla uudelleen tänne keskustelemaan.
Sotket nyt sodankäyneet ja sodan jälkeiset sukupolvet keskenään. Pula-aika loppui 52 ja mottitalkoita tehtiin sota-aikana.
Sodan jälkeinen sukupolvi on tämä joja nyt maksattaa ylisuuria eläkkeitään lapsillaan, lapsen lapsillaan ja heidän lapsillaan. Pitäähän pirteiden eläkeläisten saada matkustella ja hommata Suomeen etnistä värinää muiden piikkiin.
Mitä? Minä olen 46v. Ja silti teen tuota samaa.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko aloittaja ensin mitä tarkoitat suurilla ikäluokilla? Ja kerro sitten mitä pahaa vanhempasi/isovanhempasi/isoisovanhempasi ovat tehneet sinulle, että purat katkeruuttasi tänne.
Nämä oletukset kaiken henkilökohtaisuudesta ovat taattua naistenlehtitasoa. Ihan näin sivusta, en ole ap.
Pystyisittekö mitenkään puhumaan asiasta ilman omakohtaisuutta tai sen olettamista muilta?
Vierailija kirjoitti:
Minua ällöttävät 1965-1975 -syntyneet. He ovat ällöttävää porukkaa lähes poikkeuksetta. Yhteiskunnan syvintä saastaa.
No nyt meni kyllä tunteisiin. En koe sellainen olevani. Kukas sinä luulet olevasi ja millä tiedolla moista aivopierua perustelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihminen on syyllinen omaan syntymäänsä ?
Miten olisimme voineet estää vanhempiamme lisääntymästä ?Eipä tätä ole kukaan vaatinut vaan sitä, että olisitte nostaneet eläkerahoitusta jo 80-luvulla, kun oli jo selvää, että maksajia ei riitä tulevaisuudessa. Näin toimien lapsenne ja lapsenlapsenne olisivat saaneet samanlaisen yhteiskunnan ja eläkemaksut kuin te itse eivätkä järkyttävää maksutaakkaa, eläkeleikkauksia ja roimasti korotettua eläkkeellejäämisikää.
Mulla olis myös toinen vaatimus: se, että eläkeläiset tyytyvät asiaan, jos ja kun eläkkeisiinkin viimein kosketaan. Eivätkä aloita jumalatonta valittamista, miten kaikein heikoimmassa asemassa olevilta haurailta vanhuksilta nyt leikataan ja heidät suistetaan katuojaan.
Nimittäin lapsilta ja nuorilta on leikattu nyt jo niin moneen otteeseen, että on aika että eläkeläisetkin osallistuvat. Varsinkin kun monet viettävät sen 30 vuotta yhteiskunnan elätteinä kuudestakympistä yhdeksäänkymppiin. On siinä pienemmillä sukupolvilla maksamista koronakriisien ja energiakriisien ohella.
Saan 1300 käteen. Paljonko leikkaisit eläkettäni? Mitään tukia en saa, en juurikaan käytä terveydenhuoltoa, muutama peruslääke, panadol ja verenpainelääke. Kuten joku kirjoittikin, eläkeläisen sv-maksu kattaa vähäiset lääkekorvaukset. Paljon
Sinulla on paljon parempi nettoeläke kuin minulla tulee koskaan olemaan. T. Vajaa viisikymppinen, jonka tavoite-eläkeikä on 69 v. ja töitä olen tehnyt siinä vaiheessa yli 40 vuotta.
Mutta lue, eläkkeitä pitää leikata. Tuo rehellisesti sanoen on oma eläke + leskeneläke.
Niin, meiltä nuoremmilta on jo leikattu etukäteen eli kuvittele että sinulta leikataan ja se on sitten se meidän tilanne automaattisesti. Myös leskeneläke on muutettu määräaikaiseksi ja varmaan asteittain lopetetaan. Millä me nuoremmat tulemme toimeen 25 vuoden päästä, kun meidän jälkeen tulevia on vielä vähemmän?
No tehkää niitä lapsia!Täälläkin vänistään kun suuret ikäluokat teki vähän lapsia mutta teillähän on nyt mahdollisuus -tehkää!Eikä syyksi riitä että on huonot palkat ym.,huonot ne oli ennenkin.
Mutta suhteessa kuitenkin paremmat. Ihan tilastoista sen näkee. Lisäksi ennen lasu ei ollut kimpussa jos lapsella vaatteet olivat reikäiset tai lapsi huini kaikki päivät pihalla. Asioiden ei ollut pakko olla täydellisiä. Mikä oli kyllä viisautta. Nykyisen kaltainen vaatiminen ei myöskään kannusta hankkimaan lapsia.
Ja ne vaatimukset asettaa yhteiskunta, ei vanhemmat. Esim ne pihan eläkeläistädit, jotka ovat jatkuvasti naputtamassa lapsiperheille asioista, jotka olivat aivan normaaleja kun heillä itsellään oli lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihminen on syyllinen omaan syntymäänsä ?
Miten olisimme voineet estää vanhempiamme lisääntymästä ?Eipä tätä ole kukaan vaatinut vaan sitä, että olisitte nostaneet eläkerahoitusta jo 80-luvulla, kun oli jo selvää, että maksajia ei riitä tulevaisuudessa. Näin toimien lapsenne ja lapsenlapsenne olisivat saaneet samanlaisen yhteiskunnan ja eläkemaksut kuin te itse eivätkä järkyttävää maksutaakkaa, eläkeleikkauksia ja roimasti korotettua eläkkeellejäämisikää.
Miksi te eläkkeelle haluatte, seuraava sukupolvi teidän opastamana haukkuvat ja uhkailevat teitä eutanasialla kuten te nyt.
Itse ainakin toivon että nykynuoret tai näiden lapset saavat viimein laillistettua eutanasian. Aivan kauheita ihmiskohtaloita kun pidetään väkisin elossa syöpäpotilaita, als potilaita yms joilla ei enää ole jäljellä kuin kipuja.
Pelkään itse ihan tosissaan, että kun viimein 75v jään eläkkeelle, ne jäljellä olevat vuodet ovat pelkkää kärsimystä. Tarpeeksi olen vierestä seurannut miten ihmiset kuolevat hirveiden kipujen saattelemana ja se eutanasia olisi oikeasti vain armeliaisuutta.
Minulta vei tätini äitini jäämistöstä, johon en heti päässyt käsiksi (olen asunut lukioikäisestä Helsingissä ja olen usein ulkomaan komennuksilla) minulle 5-vuotis lahjaksi ostetun hopeisen ison taskukellon. Oli vain kultasepänliikkeessä poistanut vanhat kaiverrukset, laittanut omansa ja antanut omalle lapsenlapselleen.
Vierailija kirjoitti:
Minulta vei tätini äitini jäämistöstä, johon en heti päässyt käsiksi (olen asunut lukioikäisestä Helsingissä ja olen usein ulkomaan komennuksilla) minulle 5-vuotis lahjaksi ostetun hopeisen ison taskukellon. Oli vain kultasepänliikkeessä poistanut vanhat kaiverrukset, laittanut omansa ja antanut omalle lapsenlapselleen.
Hopeinen kello nyt ei ole kovin arvokas, mutta ihanat vanhat taskukellot ovat aika arvokkaita. Älä sure moisella teolla ei tule olemaan siunausta. Rehellisyys maan perii, toivottavasti kellon nyt saanut saa tietää asian oikean tilan ja saat kellon joskus takaisin. Usein näissa on tunnearvo se suurin.
Kyllä varakkaan eläkeläisen mieltä lämmittää, kun köyhät ja pienituloiset tappelevat keskenään.
Saa rauhassa seurata pallottelua, lopputuloshan ei varakkaan/rikkaan taloutta heilauta :) - koskaan :D
Olen 35.v ,enkä ole huomannut sen suurempaa itsekkyyttä suurissa ikäluokissa. Monia asioita heidän on vaikeaa ymmärtää, kuten miten hankalaa nykyään on saada töitä, eikä töihin pääse vain kävelemällä tehtaalle ja kysymällä pomolta.
Enemmän olen ärsyttää z-sukupolvi. Väkivalta tai sen pelko on näille arkipäivää, eivät tiedä kumpaa sukupuolta ovat ja ihan h€lvetti kaikki pitää kuvata tiktokkiin tai snappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sodan käyneillä alkaa kaikilla jo olla multaa suun päällä ja ne, jotka ovat sodan aikaan olleet lapsia ja joilla on siitä jotain muistikuvia ovat iältään tyyliin kasivitosia. Omat isovanhempani ovat olleet kaikki jo vuosia kuolleina ja ovat ns. sodan käynyt/nähnyt sukupolvi. Eivät todellakaan olleet itsekkäitä tai materialisteja. Evakoita kaikki, toiset Lapista ja toiset Karjalasta.
Jos itsekkyydestä ja materialismista puhutaan, niin kyllä se on tämä nykypäivän sukupolvi, jolle raha on tärkeää ja ulkonäkö. Monissa tosi-tv ohjelmissakin pinnallisuus ulkonäön, parisuhteiden jne. suhteen on se pääasia. Sitten kun nuoret vertaavat itseään niihin ja mahdollisuus saavuttaa ko. asioita on olematon, niin ollaankin jo mielenterveysongelmaisia ja terapiassa elämän ankeudesta.
Ja eläkeläisillä omistusasunnot, mökit, ja rahaa matkustaa ja ollaan muka köyhiä.
Itseään kehuvia, nuorempia mitätöiviä narsisteja.
Hautajaisissa luetaan syntilista. Pilasi ilmaston lapsenlapsilta matkustamalla Italiaan, Espanjaan, Englantiin....
Itsekäs ahne mummu.Ahneudella pääsee sinne huononpaan paikkaan ikuisiksi ajoiksi. Olisi kamalaa olla yli 70.
Osa käy kirkossa ja esittää tekopyhää.
Moni heistä käyttäytyy täysin päinvastoin mitä Raamattu opettaa.
Käyvät kirkossa, mutta eivät ole lukeneet Raamattua, sen näkee käytösestä ja puheista.
Ei pitäisi yleistää. Olen 76-vuotias sodan jälkeen syntynyt. Erittäin köyhistä oloista lähtenyt. Minulla on velaton asunto. Sen saavat lapseni myydä ja jakaa rahat tasan jälkeeni. Minun suurin huoleni ei ole omaisuuteni vaan lastenlasteni elämä. En pihistele rahojani, vaan annan heille reilun rahalahjan syntymäpäivänä ja jouluna, että saavat käyttää tärkeisiin menoihin. Ahneet eläkeläiset ärsyttää minuakin. Arvostan nuoria. Vaikka nyt on paljon korkeampi elintaso kun omassa nuoruudessa, vaatimustaso on noussut valtavasti. Ymmärrän hyvin vaikeuksissa olevia. Kirkkoon en mene kovin helposti "pyhyyden kaapua" hakemaan, vaan yritän noudattaa Jeesuksen kehoitusta: "Jos sinulla on kaksi paitaa, anna toinen sille, jolla ei ole yhtään." Rakkaus on tärkeintä, ei raha.
Hienoa että sinulla on asiat hyvin, mutta juuri tästä koko ketjussa onkin ollut kyse, matkasta tilanteeseesi.
Esim. Nykypäivän nuori/aikuinen ei todnäk asu 76 vuotiaana omassa ainakaan velattomassa asunnossa ja anna rahaa jälkipolville. Jos niitä edes on ollut varaa tai uskallusta hankkia tähän maailmaan, jossa nykyään elämme.
Uskallan hiukan epäillä tuota. Kokemus ihan omasta perheestäni, lapsia viisi kpl. Nuorin 26 ja vanhin 36. Neljällä viidestä on jo nyt omistusasunto ja vakituinen työ. Eiköhän heistä jokainen asu jo 76-vuotiaana velattomassa talossa tai asunnossa. Väitän jopa että asuntovelkoja ei ainakaan nykyisiin omistusasuntoihinsa ole enää edes viidentoista vuoden kuluttua.
Eikö täällä ihan västikään vielä ollut ihan voimissaan oleva täysin vastaava ketju, pitkä kuin nälkävuosi. Siinä kerrottiin, kuinka suuret ikäluokat ei tajua mitään nykymaailman menosta ja sehän paisui valtaviin mittoihin se tarina sitten. Kaikki eläkeläiset pitäisi jopa päästää päiviltä, jotain semmoistahan siinä jopa toivoteltiin.
Eikä sekään ole ainoa ketju, näitä on täällä paljon, joten eikö ne nyt teille jo riitä?
Mitään uutta ja valaisevaa ei ole enää sanottavana, kaikki on sanottu ja haukuttu jo moneen kertaan. Että vieläkö pitää aloittaa uusi ketju. Todennäköisesti samat ihmiset sanomassa samoja asioita kymmenenteen kertaan.
Väsyttävää.
Ihan kuin anopin- ja isovanhempien haukkumisketjut, jotka siis itse asiassa koskee samaa asiaa, koska ne kamalat isovanhemmat on ylivoimaisesti eniten siellä niitä anoppeja.
Niin, niin väsyttävää.
Tai ehkä ei niinkään, kaipa se sitten onkin päinvastoin piristävää... siitä saa varmaan jotain potkua omaan tylsään elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sodan käyneillä alkaa kaikilla jo olla multaa suun päällä ja ne, jotka ovat sodan aikaan olleet lapsia ja joilla on siitä jotain muistikuvia ovat iältään tyyliin kasivitosia. Omat isovanhempani ovat olleet kaikki jo vuosia kuolleina ja ovat ns. sodan käynyt/nähnyt sukupolvi. Eivät todellakaan olleet itsekkäitä tai materialisteja. Evakoita kaikki, toiset Lapista ja toiset Karjalasta.
Jos itsekkyydestä ja materialismista puhutaan, niin kyllä se on tämä nykypäivän sukupolvi, jolle raha on tärkeää ja ulkonäkö. Monissa tosi-tv ohjelmissakin pinnallisuus ulkonäön, parisuhteiden jne. suhteen on se pääasia. Sitten kun nuoret vertaavat itseään niihin ja mahdollisuus saavuttaa ko. asioita on olematon, niin ollaankin jo mielenterveysongelmaisia ja terapiassa elämän ankeudesta.
Ja eläkeläisillä omistusasunnot, mökit, ja rahaa matkustaa ja ollaan muka köyhiä.
Itseään kehuvia, nuorempia mitätöiviä narsisteja.
Hautajaisissa luetaan syntilista. Pilasi ilmaston lapsenlapsilta matkustamalla Italiaan, Espanjaan, Englantiin....
Itsekäs ahne mummu.Ahneudella pääsee sinne huononpaan paikkaan ikuisiksi ajoiksi. Olisi kamalaa olla yli 70.
No toivotaan kaikki yhdessä, ettet koskaan ehdi olemaan yli 70 🙏
Nuorempi sukuopolvi ei ole ahnetta. Me asutaan vuokralla ja hyllytetään AMK tutkinnolla tavaroita kaupoissa työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä.
Ennen ei ollut yhteiskunnan tukia.
Pointti on, että palkka ei ole ollut kovin huono. Eläke vaan on huonompi kuin matalapalkkaisilla boomereilla. Kannattaa itse kunkin työikäisen käydä tutkimassa oma työeläkeote. Siellä saattaa odottaa ikävä yllätys, kun katsotte eläkkeen määrää ja eläkkeelle jäämisen ikää.