Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vain itsestään välittävät suuret ikäpolvet

Vierailija
07.05.2023 |

Olen täysin kypsä näihin ikäluokkiin.

Kommentit (1546)

Vierailija
401/1546 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä uskoisi, että maailman onnellisimmaksi väitetty kansa, ja täällä räksytetään. Ja kadehditaan omia vanhempiaan. Älkää viitsikö.

Ollaan selvitty melkoisesta sodasta ja sodan jälkeisestä pula- ajasta,

Ja köyhyydestä, muistuuko mieleen- vai oletteko edes koskaan kuulleetkaan moisesta saavutuksesta.

Ei ole kadehtimista se, että ymmärtää, että valtiontalous ei nykymenoa enää kestä. Ikäviä leikkauksia joudutaan tekemään. Käyttäkää nyt järkeä jos sitä on, ja lopettakaa tunnesuuntaiset tulkinnat asiassa.

Varallisuus on keskittynyt vanhemmalle väestölle, työssäkäyvät nuoret aikuiset sen sijaan eivät tahdo enää päästä edes ensimmäiseen omistusasuntoon käsiksi. Se ei ole oikein. Se ei ole oikein.

Tuossahan loistaa niin suuri kateus, ettei mitään rajaa, vanhemmalla väestöllä on niiiiiin paljon enemmän kaikkea, nuoremmilla ei sen sijaan mitään, kun vanhemmat kahmivat kaiken. Ou jee, saavat jopa eläkettä enemmän kuin nuoremmat, Kauheeta sentään.

Jospa teilläkin sitten vanhempana on. Ei näillä vanhemmillakaan nuorena vielä mitään ollut. Mun vanhemmilla ei ollut aluksi edes radiota, kun ei olisi ollut varaa radiolupaan. Nyt tulevat ihan tyydyttävästi eläkkeellään toimeen. Eivät narise.

Mutta kun nämä "varattomat nuoret" alkavat olla 30-40v. Eli ei siis nuoria enää. Ja vai eivät eläkeläiset valita? Vuosikausiin mistään muusta olla kuultu kuin hoitajien palkkojen ja eläkkeiden pienuudesta. Ja eläkkeethän pitäisi nostaa vaikka kuinka korkeiksi hinnalla millä hyvänsä.

Ettekö te täällä juuri ole vaatimassa hyviä eläkkeitä itsellenne vaikka työura vasta alussa?

Ei työura ole 30-40 vuotiaana alussa. Ja nämä ahneet aiemmat sukupolvet oli tuon ikäisenä jo yli puolen välin työuraansa jos laskee siitä, kuinka kauan oli eläkeikään!

Mikä sun pointti on?

Nykyiset 30-40v työuran alussa (5-15v töissä) ovat kouluttautuneita ja tienaavat hyvin. Sitä ikäluokkaa joka sijoittaa varojaan eläkettään ja hankintojaan varten. Kuten omat hyvätuloiset lapseni. Paska juttuko??

Itse olin 40v tosiaan jo työurani puolivälissä, aloitin työt heti lukion jälkeen, kouluttauduin vasta 30v ja vähensin 4 äitiyslomaa eli nyt 63v juuri jäänyt eläkkeelle. 70-80 luvuilla tavisten oli pakko mennä töihin varsinkin jos oli perhettä. Ei ollut mahdollisuutta opiskella. Toki mun juristi- ja lääkäriperheisiin syntyneet kaverit kävivät yliopiston, suku sponssasi. Köyhällä duunariperheen jälkeläisellä ei ollut samaa etua. Olen aina tienannut nippanappa laskennallisen keskitulon verran ja nettoeläkkeeni on silti alle 1700e/kk.

Vierailija
402/1546 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihminen on syyllinen omaan syntymäänsä ?

Miten olisimme voineet estää vanhempiamme lisääntymästä ?

Eipä tätä ole kukaan vaatinut vaan sitä, että olisitte nostaneet eläkerahoitusta jo 80-luvulla, kun oli jo selvää, että maksajia ei riitä tulevaisuudessa. Näin toimien lapsenne ja lapsenlapsenne olisivat saaneet samanlaisen yhteiskunnan ja eläkemaksut kuin te itse eivätkä järkyttävää maksutaakkaa, eläkeleikkauksia ja roimasti korotettua eläkkeellejäämisikää.

Olin 80-luvulla samassa elämän tilanteessa kuin moni täällä nyt eli ns.ruuhkavuosissa. Saanut vihdoinkin vakituisen työpaikan ja alle kouluikäinen lapsi. Ei tullut mieleen alkaa eläke aktivistiksi. Nurkan takana odottikin sitten jo 90-luvun lama joka vei monelta kaiken myös osan teistä loppuelämän ks.laman lapset . Tutkimus v.1987 syntyneestä ikäluokasta.

En suostu ottamaan vastuuta vaikka äänioikeutettu olinkin.

Tehkää te paremmin .

Loppujen lopuksihan kaikki johtuu siitä, että saajia on liikaa maksajiin verrattuna.

Viime vaalikaudella vappusatanen vauhditti sdp:n voittoon puhtaasti eläkeläisten äänillä.

Nuoriso halusi jo silloin oikeistohallituksen karsimaan tuota saajien määrää. Tai ainakin saajille siirrettävien tulojen määrää. Eli kyllä tässä koko ajan tehdään, mutta eläkeläisillä on massavoima.

Nuoriso ei äänestä ennenkuin sen voi tehdä kotona selällään läppäri mahan päällä. Omahan on asianne.

Maailmassa on monta muuta asiaa kun eläkkeet, jopa enemmän monen elämään vaikuttavia. Kuitenkin jollekin on suurten ikäluokkien eläkkeet samanlainen päähänpinttymä kuin jollekin tuo rokotusten ja maskien vastustaminen. Ei muuta mieleen sovi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1546 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta! Suurille ikäluokille raha ja kulissit merkitsevät eniten. Kyseessä on ikään kuin jokin uskonto, jossa mammonaa palvotaan ja riitteihin kuuluu loputon työnteko ja raataminen.

Miksi olet sitten kateellinen ja valitat, ettei sinulla ole tarpeeksi maallista mammonaa. Raada itse myös ja nuukaile, että saisit sen oman asunnon tai kesämökin, tai ole sitten tyytyväinen helppoon elämääsi.

Vierailija
404/1546 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihminen on syyllinen omaan syntymäänsä ?

Miten olisimme voineet estää vanhempiamme lisääntymästä ?

Eipä tätä ole kukaan vaatinut vaan sitä, että olisitte nostaneet eläkerahoitusta jo 80-luvulla, kun oli jo selvää, että maksajia ei riitä tulevaisuudessa. Näin toimien lapsenne ja lapsenlapsenne olisivat saaneet samanlaisen yhteiskunnan ja eläkemaksut kuin te itse eivätkä järkyttävää maksutaakkaa, eläkeleikkauksia ja roimasti korotettua eläkkeellejäämisikää.

Miksi te eläkkeelle haluatte, seuraava sukupolvi teidän opastamana haukkuvat ja uhkailevat teitä eutanasialla kuten te nyt.

Itse ainakin haluan elää niin, että saan tehdä juuri mitä haluan. Mulla ei kyllä ole mitään tarvetta valittaa ettei 1300e riitä mihinkään. Se riittää hyvin kun elää oikeasti vaatimattomasti.

Ei minulla ole mitään mielitekoa reissata joka vuosi Espanjaan yms. Haluan lukea kirjoja, maalata, ehkä kasvatella kasveja ja toivottavasti olla tiivis osa lasten ja lastenlasten elämää.

En halua herätä joka aamu 5.30 ollakseni töissä ja työmatkalla 5.30-17.30 ja liian väsynyt tekemään mitään muuta.

Vierailija
405/1546 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näin on, äidilläni sunt. 1945 on rahaa pankissa yli 100 000 euroa, ja valittaa, että pienellä eläkkeellä on tultava toimeen ja kaikki on niin kallista, on todella saita, no jääpähän perintö mulle.

Apua, onkohan meillä sama äiti? 😀 Sama syntymävuosi ja köyhyyden larppaus, vaikka säästötilit pullistelevat ja hirveä valitus kuinka eläkeläisiä rokotetaan ja eläkkeet pienet. Juuri valitti 8 prosentin korotuksista, että liian vähän, kun kaikki kallista. Ei kiinnostanut, kun sanoin että töissäkäyvät voivat vain haaveilla tuollaisista korotuksista ja elää pitää ja myös lapset elättää. Puheet kuulostaa siltä, että kaikki varat pitäisi ohjata eläkeläisten pohjattomiin suihin ja lapsilta ja nuorilta saisi viedä vaikka tuhkatkin pesästä, koska vanhoja pitää eniten arvostaa.

Toistan jälleen kerran. Täällä kirjoittelee pääosin ylemmän keskiluokan väki, joka ei tiedä keskimääräisen työläis- suurten ikäpolvien elämästä tuon taivaallista saati ns. Tavallisen työn tekemisestä.

Mutta hyvä niin, että heillä ja heidän vanhemmillaan on asiat hyvin ja perintöjä tulossa.

Äitini oli sairaanhoitaja ja isäni baarimikko. Varaa oli autoon, omaan isohkoon asuntoon ja neljään lapseen. Matkusteltiin pitkin Suomea ja Ruotsissa. Kauempanakin käytiin. Aika toista mihin itselläni tai lapsillani on varaa.

Vierailija
406/1546 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä odotellaan perintöä 🤣

Juu,näiden välkkyjen mukaan muiden rahat kuuluvat minulle.

Vierailija
407/1546 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi eläkekatto on niin vaikea säätää.

Jotkut laki-ihmiset väittävät, että perustuslaki kieltää. Eiköhän se katto vielä tule, mutta se kohdistetaan tuleviin eläkkeisiin. No, ei sinne kattolukemiin moni enää silloin edes pääse. Eläkkeet on maksimissaan nyt ja taso romahtaa parinkymmenen vuoden kuluttua.

Katto toki säädetään ja sen taso laitetaan niin alhaiseksi ettei siitä vuosikymmenien työstä ole lopulta mitään hyötyä edes vanhuudessa.

Vierailija
408/1546 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä odotellaan perintöä 🤣

Juu,näiden välkkyjen mukaan muiden rahat kuuluvat minulle.

En ymmärrä tällaista kommentointia. Perinnöt tulee kun on vanha. Eli siis silloin kun sillä varallisuudella ei tee mitään.

Ihmiset haluaa että työssäkäynti mahdollistaa oman asunnon ja lasten hankinnan. Se ei ole monelle nyt mahdollista. Työssä käyminen kannattaa koko ajan vähemmän ja vähemmän. Eikä vähiten kiitos verojen.

Ja veroilla taas palvelua saavat lähinnä eläkeläiset ja sosiaalielätit. Työssäkäyvät eivät juurikaan nauti verojensa tuomasta hyvinvointivaltiosta.

Vierailija
409/1546 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta! Suurille ikäluokille raha ja kulissit merkitsevät eniten. Kyseessä on ikään kuin jokin uskonto, jossa mammonaa palvotaan ja riitteihin kuuluu loputon työnteko ja raataminen.

Parempi olla rikas ja terve kuin köyhä ja sairas.

Vierailija
410/1546 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näin on, äidilläni sunt. 1945 on rahaa pankissa yli 100 000 euroa, ja valittaa, että pienellä eläkkeellä on tultava toimeen ja kaikki on niin kallista, on todella saita, no jääpähän perintö mulle.

Apua, onkohan meillä sama äiti? 😀 Sama syntymävuosi ja köyhyyden larppaus, vaikka säästötilit pullistelevat ja hirveä valitus kuinka eläkeläisiä rokotetaan ja eläkkeet pienet. Juuri valitti 8 prosentin korotuksista, että liian vähän, kun kaikki kallista. Ei kiinnostanut, kun sanoin että töissäkäyvät voivat vain haaveilla tuollaisista korotuksista ja elää pitää ja myös lapset elättää. Puheet kuulostaa siltä, että kaikki varat pitäisi ohjata eläkeläisten pohjattomiin suihin ja lapsilta ja nuorilta saisi viedä vaikka tuhkatkin pesästä, koska vanhoja pitää eniten arvostaa.

Toistan jälleen kerran. Täällä kirjoittelee pääosin ylemmän keskiluokan väki, joka ei tiedä keskimääräisen työläis- suurten ikäpolvien elämästä tuon taivaallista saati ns. Tavallisen työn tekemisestä.

Mutta hyvä niin, että heillä ja heidän vanhemmillaan on asiat hyvin ja perintöjä tulossa.

Minä olen tämä, joka kysyi onko meillä sama äiti. Minun äitini teki ikänsä duunarihommia ja koulutustaso on kansakoulu. Kummasti on silti näppiin jäänyt elämän varrella. Ja duunareita olivat myös äitini vanhemmat, joilta hän kätevästi oman perintönsä sai jo alle viisikymppisenä.

Itsellä useampi tutkinto ja enemmän opintolainaa kuin lompakko kestää. Aina kotona haukuttu, että olisi pitänyt mennä suoraan ruumiilliseen työhön eikä kouluun ja siksi olen kaiken itse maksanut, myös tehnyt niitä duunaritöitä. Asunnon saan maksettua sitten joskus, kun ikä alkaa kutosella, mutta mikäs on maksellessa kun tavoite-eläkeikä on jo hyvin lähellä seitsemääkymppiä. Olen tehnyt töitä 15-vuotiaasta opintojen ohessa ja lomilla ja 24-vuotiaasta täyspäiväisesti. Lisäkoulutukset tehty työn ohessa. Ensimmäinen kesäloma oli 28-vuotiaana. Viimeiset vuosikymmenet olen sitten ollut varmaan keskiluokkainen herra, kun on maisterin paperit ja konttorityöt.

Vierailija
411/1546 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän auttaa vain eläkekatto. Ei kukaan tarvitse yli 4000 euron eläkettä. Tämä muutos helpottaa jo paljon nykyisten työssäkäyvien eläkemaksuja. Nyt tulee kuitenkin hallitus, joka ajaa vuorineuvosten asiaa. Tämä on tärkeä asia, joka pitää korjata.

Vierailija
412/1546 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neanderthalensis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoriso on laiskempaa kuin ikinä. 

Eikun ne on jalatomia ja kädetömiä jo 20 vuotiaina. 

Sen lisäksi vielä aivottomia.

Vierailija
413/1546 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli sairaanhoitaja ja isäni baarimikko. Varaa oli autoon, omaan isohkoon asuntoon ja neljään lapseen. Matkusteltiin pitkin Suomea ja Ruotsissa. Kauempanakin käytiin. Aika toista mihin itselläni tai lapsillani on varaa.

Ehkä he olivat jo perineet jo vanhempansa, vanhapoika enonsa ja tätinsä? Lienet viiskymppinen jo? Hyvä kun vanhemmillasi oli rahaa, hyvä lapsuushan sinulla ja äitimammalta tulee isot perinnöt.

Ja jaksatte haukkua suuria ikäkuokkia eli vanhempianne.

Vierailija
414/1546 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ikäluokka on joka paikassa edessä hankaloittamassa omien asioiden toimittamista.

Menet eläinlääkäriin... siellä on pariskuntia kun ihmettelee miksei ole palvelua!

Menet lauantaina Hämeenlinnan Prismaan. Siellä muodostetaan keskusteluryhmiä käytäville!

Lähdet ajamaan Pälkäneelle. Suuri ikäluokka ajaa edessäsi vauhtia 60 km/h mutta ohi ei pääse. Hassuinta asiassa on, että sama vauhti vaikka rajoitus 40 km/h koulun kohdalla ja punaiset valot tolpassa.

"Meillä on oikeus, olemmehan veromme maksaneet".

Joka päivä törmään tällaiseen!

Vierailija
415/1546 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tämä, joka kysyi onko meillä sama äiti. Minun äitini teki ikänsä duunarihommia ja koulutustaso on kansakoulu. Kummasti on silti näppiin jäänyt elämän varrella. Ja duunareita olivat myös äitini vanhemmat, joilta hän kätevästi oman perintönsä sai jo alle viisikymppisenä.

Itsellä useampi tutkinto ja enemmän opintolainaa kuin lompakko kestää. Aina kotona haukuttu, että olisi pitänyt mennä suoraan ruumiilliseen työhön eikä kouluun ja siksi olen kaiken itse maksanut, myös tehnyt niitä duunaritöitä. Asunnon saan maksettua sitten joskus, kun ikä alkaa kutosella, mutta mikäs on maksellessa kun tavoite-eläkeikä on jo hyvin lähellä seitsemääkymppiä. Olen tehnyt töitä 15-vuotiaasta opintojen ohessa ja lomilla ja 24-vuotiaasta täyspäiväisesti. Lisäkoulutukset tehty työn ohessa. Ensimmäinen kesäloma oli 28-vuotiaana. Viimeiset vuosikymmenet olen sitten ollut varmaan keskiluokkainen herra, kun on maisterin paperit ja konttorityöt.

Joku konsti pitäisi olla päästä vanhoista eroon kun täyttävät 70?

Vierailija
416/1546 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua taas kyllästyttää nuorten jatkuva kiroilu,itsekkyys, pitää olla Tekokynnet,ripset,ankkahuulet,kylmä ja töykeä toisia kohtaan,päivittäin saa lukea nuorten alle 15 vuotiaiden väkivaltaisesta käytöksestä muita ja aikuisia kohtaan. Ja kuka ne on kasvattanut? Toi tekopyhyys että suuret ikäluokat on niiiin kamalia ja itsekkäitä pistää vihaksi, nuorissa ja heidän vanhemmissaan paljon enemmän kylmyyttä,julmuutta ja pahuutta kuin suuremmissa ikäluokissa. Ja olen itse 33 mutta ärsyttää toi sodankäyneiden ja nähneiden mollaus ja pahanpuhuminen.

Sodankäynyt sukupolvi on mm minunikäisten (40-vuotias) mummut ja papat. Suuret ikäluokat ovat näiden sodankäyneiden lapsia.

Ihan selvennökseksi vain.

Ja ne olivat nimenomaan nämä suuret ikäluokat jotka ovat eniten halveksuneet sodankäyneitä. Huusivat kurkku suorana ja punalippu liehuen että mitäs lähditte.

Sinähän senkin tiedät jonkun poliittisen jutun luettuasi.

Jotkut 70- luvun taistolaiset olivat opiskelijoiden hömppää.

"Jonkun poliittisen jutun luettuasi"? Minä olen ollut paljonkin tekemisissä sotaveteraanien kanssa kun olen ollut tekemässä vapaaehtoistyötä heidän avustamisekseen maanpuolustusjärjestöjen kautta. Kyllä heistä hyvin moni on kertonut että se oli nimenomaan heidän lapsensa ja suuret ikäluokat jotka syyllistivät heitä suoraan sodasta.

Vierailija
417/1546 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni on. Sota *opetti* rakastamaan materiaa ja hamuamaan sitä keinoja kaihtamatta. Se vei myös ihmisarvon. Sielun pimeys jatkuu näissä verenperintönä; ahneus, narsismi, pahuuden eri muodot.

toivottavasti sitä jää sinullekin perintöä

Vierailija
418/1546 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas tätä. Hohhoijaa. Muistakaahan nuoremmat, että teistäkin tulee eläkeläisiä ja vanhoja. Ehkä silloinkin on paljon nuoria ihmisiä jotka ottavat asiakseen haukkua ja herjata teitä. Toivottavasti, sitä saa mitä tilaa.

Täytyy sanoa, että on jotenkin säälittävää, että täällä aika aika ajoin aloitetaan tämä samantyyppinen herjausketju. - Mutta antaa tulla vaan, suuret ikäluokat kyllä kestävät, he ovat olleet pahemmissakin paikoissa. Ei meitä juuri mikään hetkauta - toki hieman ihmetyttää.

Vierailija
419/1546 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä uskoisi, että maailman onnellisimmaksi väitetty kansa, ja täällä räksytetään. Ja kadehditaan omia vanhempiaan. Älkää viitsikö.

Ollaan selvitty melkoisesta sodasta ja sodan jälkeisestä pula- ajasta,

Ja köyhyydestä, muistuuko mieleen- vai oletteko edes koskaan kuulleetkaan moisesta saavutuksesta.

Ei ole kadehtimista se, että ymmärtää, että valtiontalous ei nykymenoa enää kestä. Ikäviä leikkauksia joudutaan tekemään. Käyttäkää nyt järkeä jos sitä on, ja lopettakaa tunnesuuntaiset tulkinnat asiassa.

Varallisuus on keskittynyt vanhemmalle väestölle, työssäkäyvät nuoret aikuiset sen sijaan eivät tahdo enää päästä edes ensimmäiseen omistusasuntoon käsiksi. Se ei ole oikein. Se ei ole oikein.

Tuossahan loistaa niin suuri kateus, ettei mitään rajaa, vanhemmalla väestöllä on niiiiiin paljon enemmän kaikkea, nuoremmilla ei sen sijaan mitään, kun vanhemmat kahmivat kaiken. Ou jee, saavat jopa eläkettä enemmän kuin nuoremmat, Kauheeta sentään.

Jospa teilläkin sitten vanhempana on. Ei näillä vanhemmillakaan nuorena vielä mitään ollut. Mun vanhemmilla ei ollut aluksi edes radiota, kun ei olisi ollut varaa radiolupaan. Nyt tulevat ihan tyydyttävästi eläkkeellään toimeen. Eivät narise.

ei ollut puhelinta ja pef---fa pyyhittiin paikalliseen lehteen, silti on kertynyt maallista mammonaa ja sitä on jo jaettu ettei hoitokoti pääse joskus veloittamaan. 

Vierailija
420/1546 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se haukkuminen yltänyt meihin 70-luvulla syntyneisiin. Mekin olemme muka saaneet kaiken ilmaiseksi. Hoh hoijaa.