Vinkkejä uusperheen muodostuksessa?
Meillä on (lähes) teini-ikäisiä lapsia uuden mieheni kanssa ja molemmilla kova halu olla yhdessä.
Lapsien iät 11, 14 ja 15 ja mietimme missä kohtaa meidän olisi järkevää muuttaa yhteen; taloudellisesti se olisi kannattavaa. Miehelläni talo johon me lapsen kanssa mahtuisimme, mutta koitan etukäteen ymmärtää jo vaaranpaikat. Mitä teillä tulee mieleen?
Kommentit (67)
Ei missään kohtaa. Viimeistään toisella kierroksella pitäisi olla sen verran järkeä että tajutaan omat tuvat sekä omat luvat.
Vierailija kirjoitti:
"taloudellisesti se olisi kannattavaa"
Onpa muuten ihanan romanttinen syy muuttaa yhteen..
Toinen saa kotipiian ja toinen lompakon. Kaunista niin kaunista.
Vierailija kirjoitti:
Vaaranpaikka on just se yhteenmuutto varsinkin, kun molemmilla on lapsia, vieläpä teini-ikäisiä.
Kysyit vinkkejä, niin tässä niistä tärkein: pitäkää erilliset kodit kunnes kaikki lapset ovat muuttaneet pois kotoa. Ei suhteen mitta ole yhdessä asuminen, joten erilliset kodit voi pitää vaikka loppuelämän, ja elää silti onnellisesti parisuhteessa.
Ei ne lapset mihinkään katoa vaikka muuttavat pois kotoa. Samat "riidat" jouluista, lomista, lapsenlapsista, jne jatkuu.
- uusperheessä kasvanut
Pääset äidiksi kolmelle lapselle yhden sijaan jos mies paljon poissa. Onnea!
Mikäköhän on ap tilanne näin kolmen vuoden päästä aloituksesta? Olisi kiva kuulla jos hän olisi linjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi lapsi ja hän tuo 11-vuotias.
Todettiin eilen keskustellessa että 15-vuotias ei varmaan enää oikein sulaudu mukaan kuvioon, mutta 11-vuotias ja 14-vuotias samaa sukupuolta. Kaikilla lapsilla olisi omat huoneet, itsestäni olen lähinnä huolissani kun minulla ei olisi ns. Omaa tilaa, mutta toisaalta mies poissa kotoa paljon. Miehellä yksin laina talosta ja ehdotti, että maksaisin 1/3:n kuluista. Mietin tuossakin kohtaa, että tavallaan mies kerryttää pääomaa itselleen sillä, että asuu kanssamme, mutta minä en; onko tuohon jotain oikeudellista suojaa jos vain toisella velka nimissään ja sitten maksajia onkin kaksi, eli miten pitäisi toimia eron sattuessa ja talon myynnin kohdalla. Tähän mennessä olen sanonut ehdoksi sen että sitten voin harkita, kun hän kaivaa myös esille tietoa uusperheiden muodostamisesta ja sudenkuopista.Toki mietimme tuota myös, että onko järkeä muuttaa ollenkaan yhteen kun lapset asuvat kotona, mutta toisaalta kerran me vaan eletään.
Muutama huomio:
1) sama sukupuoli ei automaattisesti tarkoita että henkilöt tulevat toimeen keskenään
2) eli ajatus on, että mies reissaa ja sinä hoidat hänen lapsensa? "Upea" idea, itse en suistuisi tuohon ikinä, en ikinä. Mitä lasten äiti tähän ideaan on kommentoinut?
3) onko toi 1/3 kuluista mitä? Koska jotenkin itse ajattelen, että sinä maksat miehelle jonkun näköistä vuokraa (ei nyt varmana markkinahintaista kun varmaan kuitenkin teet siellä kotihommia, mutta jotain) ja sen lisäksi 2/5 vedestä, sähköstä, jätemaksuista, vakuutuksista (pl kiinteistövakuutus tietenkin) jne
heh, ihan ydinperheessä kasvaneena, älä perusta perhettä.