Kun haet apua mt-ongelmiin * Viimeisen kerran Jasmin päätyi sairaalan päivystykseen tammikuussa, kun Laura vei hänet sinne. Lauran mukaan Jasmin lähetettiin lähes välittömästi takaisin kotiin, vaikka tilanne oli ystävien mielestä hyvin vakava*
Mitä vttua.
Eikö sitä apua saa.
Mihin hallintohimmeleihin ne verorahat menee?
Esim Tampereella tilanne todella huono. Tänne muuttaa ihmisiä mutta mt-palvelut ei pelaa,
Otsikon ote https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/816eac6f-a853-4db4-90d3-fd97c5b…
Kommentit (529)
”Itsemurhien ehkäisykeskuksen asiakkaista suurin osa on naisia. Viime vuoden aikana asiakkaiksi on ohjautunut edellisvuosia enemmän myös alaikäisiä asiakkaita. On hyvä, että nuoret ohjautuvat ensimmäisen itsemurhayrityksen jälkeen tuen piiriin”, Horneman sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorten kohdalla tämä on oikeasti iso ongelma. Kouluissa ei enää ole terveydenhoitajia eikä psykologeja, nuorisopoli on tukossa eikä ota uusia potilaita. Mikä taho hoitaa itsetuhoista nuorta? Terveyskeskuksen päivystys, jos vanhemmat tajuavat nuoren sinne viedä mutta aika usein ei, ja sieltäkin nuori lähetetään kotiin jonottamaan pääsyä nuorisopolille, jonne on kahden tai kolmen vuoden jonot.
Vierestä seurasin perhettä, jonka nuori tunnusti yllättäen, että ajattelee kuolemista päivittäin. Pääsi jonnekin päivähoitoon kahdeksi viikoksi, jonka jälkeen todettiin vanhemmille, että ei saa jättää yksin hetkeksikään ja pärjäilkää. Jotain jonotusta jonnekin oli, vanhemmat eivät olleet ihan varmoja minne eikä mitään apua tai tukea tullut seuraaviin neljään kuukauteen, jolloin vanhemmat päivystivät lapsensa vieressä koko ajan. Sen jälkeen nuori laitettiin kouluun päivähoitoon ja yhdessä koulun aikuisten kanssa (opettajia) saatiin pahin tilanne lopulta ohi. Yhtä hyvin olisi voinut sattua toisin. Aika harvalla masentuneella aika auttaa.
Mitään apua ei ollut terveydenhoidon ammattilaisista, koska näillä ei ollut aikaa eikä resursseja.
Mitä väliä? Naisten ihan itse, itselleen aiheuttama ongelma.
Haukkukaa vain miehiä jotka eivät stressaa kun eivät pääse lukioon kympin keskiarvolla. Nauttikaa voitostanne naiset.
Sillä on hintansa.
Itsemurhia tekee eniten miehet.
Minulla on kaksi poikaa. Molemmilla on kaveripiirissä its*murhan tehneet teinipojat. Toinen oli vasta 16-vuotias, toinen 18. Häkellyttävän järkyttävää.
Mieti sitä kun porukka tykkäilee täällä miesten itsemurhista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain vikaa on järjestelmässä, jos hakee apua mutta lähetetään vain kotiin.
Silloin voi EHKÄ saada akuuttia apua jos on itsetuhoinen. Yleensä täytyy pitkälti itsekseen selvitä. Resepti käteen ja seuraava potilas sisään. :(
Ei saa. Sisko lähetettiin kotiin itsetuhoisena. Oli luvannut ettei tee itsemurhaa. Kuka idiootti uskoo jos masentuneelta kysyy yhtään mitään,
Jäi kaksi teini-ikäistä lasta äidittömäksi.
Tampere
Näin hoitokertomusta mitä kuolleesta isästäni oli kirjoitettu ajalla kun oli pakkohoidossa. Muutama viikko oli siellä ollut siis tässä kohtaa. Oli lähdössä ulkoilemaan, ja siellä luki jotain että "löi vielä kättä päälle ettei tee itsemurhaa". Siis sillä ulkoilureissullaan. No ei kuollut sillä kohtaa, mutta kyllä mä luin sitä pöyristyneenä! Oikein kättä päälle, voi hel...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin voi EHKÄ saada akuuttia apua jos on itsetuhoinen. Yleensä täytyy pitkälti itsekseen selvitä. Resepti käteen ja seuraava potilas sisään. :(
Ei saa. Sisko lähetettiin kotiin itsetuhoisena. Oli luvannut ettei tee itsemurhaa. Kuka idiootti uskoo jos masentuneelta kysyy yhtään mitään,
Tampere
Sama tapahtui lapseni kohdalla. Minä soitin kerta toisensa jälkeen ambulanssia ja aina lähetettiin kotiin. Yksi päivä sitten, päivystyksestä tullessaan, toteutti uhkailunsa.
Jäi tosin henkiin, vammautuneena. Yhteiskunnalle hänen leikkauksensa ovat jo maksaneet miljoonan. Oisko ollut halvempaa hoitaa etukenossa?
Systeemissä on jotain todella pahasti pielessä. Miten ihmeessä tälle ei osata tehdä mitään?
Itsemurhia yrittäville ei pitäisi tarjota mitään lääkäripalveluja. Heidän valinta oli lähteä täältä, sitä tahtoa pitäisi kunnioittaa.
Heidän valintansa on päästä tuskasta eroon. Harva heistä haluaa kuolla, mutta heillä ei vain ole muuta konstia
Koska ei voi laittaa sitä somea kiinni?
Jos tuo ei onnistu niin eväät on tosiaan aika vähissä. Normaalia elämänhallintaa useimmille miehille.
Silloin nämä kiusaajat voittavat, kun saavat kiusatun ajettua pois. Ihan samalla tavalla epäreilua kuin se, että kiusattu joutuu vaihtamaan koulua ja kiusatut saavat jatkaa elämää normaalisti. Nuorelle ihmiselle some voi olla todella tärkeä paikka. Lähtisitkö sinä vaan heti savenvalantakerhosta pois, jos siellä kiusattaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampere
Sama tapahtui lapseni kohdalla. Minä soitin kerta toisensa jälkeen ambulanssia ja aina lähetettiin kotiin. Yksi päivä sitten, päivystyksestä tullessaan, toteutti uhkailunsa.
Jäi tosin henkiin, vammautuneena. Yhteiskunnalle hänen leikkauksensa ovat jo maksaneet miljoonan. Oisko ollut halvempaa hoitaa etukenossa?
Systeemissä on jotain todella pahasti pielessä. Miten ihmeessä tälle ei osata tehdä mitään?
Itsemurhia yrittäville ei pitäisi tarjota mitään lääkäripalveluja. Heidän valinta oli lähteä täältä, sitä tahtoa pitäisi kunnioittaa.
Heidän valintansa on päästä tuskasta eroon. Harva heistä haluaa kuolla, mutta heillä ei vain ole muuta konstia
Jos tuo ei onnistu niin eväät on tosiaan aika vähissä. Normaalia elämänhallintaa useimmille miehille.
Voi tulla yllätyksenä mutta ihmiset(eli myös naiset) yrittivät itsemurhia jo ennen somea. Naisia väheksyvää ja epäinhimillistävää sanoa että naisten ongelmat johtuisivat vain somesta, kun eihän heillä voi olla oikeita ongelmia, ajatuksia tai murheita eikä edes yksinäisyyttä voi kokea.
Naisillahan on asiat 1000x paremmin kuin miehillä. Tehän nautiskellen kerrotte täällä kuinka vain miehet ovat yksin, itsemurhayksiössään naisten nauttiessa elämästä ystävättärien kanssa.
Tuo on jotain omaa keksintöäsi. Kaikilla ei tosiaan mitään ystäviä ole ja moni nainenkin elää itsemurhayksiössä. Usein on ollut ketjuja joissa pohditaan ulkopuolisuutta ja sitä kun ei sovi minnekään, eikä oikein löydy ystäviä. Ja ne ovat naisten kirjoittamia yleensä. Mietitään kelpaako koskaan kenellekään. En ole nähnyt väitettä että vain miehet olisivat yksin muilta kuin kaltaisiltasi jotka eivät selkeästi naisista pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampere
Näitä on niin murheellisen paljon. Tiedän tapauksen jossa omaiset moneen kertaan koitti vakuuttaa että ei voi päästää osastolta. Turhaan.
Mielen sairauksia ei oteta tosissaan, vaikka kuolleisuus voi olla yhtä korkea kuin hyväennusteisemmissa syövissä.
Kyllä ne otetaan tosissaan. Ne vain hoidetaan tällä tavoin. Kustannustehokasta.
Itsetuntoa ei pidä rakentaa ulkopuolisten mielipiteiden varaan. Ei missään nimessä. Sitä some ym oikein ruokkii, mutta se on tajuttava itse pitää arvottomana ja poissa omasta elämästä.
Toki se voi olla vaikeaa, julkisuuden hlöt joutuu kestämään vielä enemmän kun moni muu. Vaatii aika hyvää itsetuntoa ym että kestää ne paineet. Julkisuus ei sovi kaikille ja somessa ei tarvitse edes olla, jos se tuottaa mielipahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampere
Miksi niillä miehillä sitten on enemmän ongelmia itsetuhoisuuden kanssa?
Koska ne ovat 60 luvulla syntyneitä. Nuorissa tilanne on aivan toinen.
Tämä on yksiselitteisesti pötyä. Miesten itsetuhoisuus näkyy jo nuorena. Lisäksi päihdekuolemissa miehet selkeästi ohi naisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampere
Tiedätkö ihminen joka aikoo päättää päivänsä eli on sen päätöksen tehnyt tosissaan, ei siinä auta edes suljettu osasto. Kyllä nämä keinot keksii, esimerkiksi lakanoihin on moni päivänsä päättänyt suljetulla osastolla, kansan saa oikean solmun jos vaan osaa tehdä. Olen ollut siellä töissä, henkisesti rankka työ.
Somessa voi myös rajata esim omat sometilit vain ystävien kesken jne. Ei ole pakko olla esillä kaikille.
Itsekin nuorena saanut paljon tappouhkauksia, mua on vainottu, kotiini on murtauduttu, mut on h***u.., käytetty hyväks, yritetty pilata elämä, annettu muutamat potkut jouduttuani kiusaamisen kohteeksi, opettajat on kiusanneet, kiusattu ulos työharjoittelupaikoista ja väitetty että vika on taidoissani (ei vain yhdestä), mustamaalattu livenä, ties mitä kaikkea mullakin on ollut nuoreen ikääni nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampere
Miksi niillä miehillä sitten on enemmän ongelmia itsetuhoisuuden kanssa?
Koska ne ovat 60 luvulla syntyneitä. Nuorissa tilanne on aivan toinen.
Tämä on yksiselitteisesti pötyä. Miesten itsetuhoisuus näkyy jo nuorena. Lisäksi päihdekuolemissa miehet selkeästi ohi naisten.
Riskien ottaminen on eri asia kuin itsetuhoisuus.
Ja naiset pääsevät hoitoon, miehet eivät.
Vierailija kirjoitti:
Kun palvelut on mitä on tai niitä ei ole niin turha ihmetellä kun ei lapsia synny tai ketään ei käy töissä, suomalaiset kansana katoaa 100 vuoden kuluessa pois.
oliko ne paremmat 100 vuotta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Surullisin tarina minkä olen ikinä lukenut. Mikään ei kuitenkaan tule ikinä muuttumaan sillä jokaisen on pärjättävä omillaan. Laitoshoitoa saa vain psykoottiset hullut koska he ovat vaaraksi myös muille. Jasmin löysi lopulta omat keinonsa.
Surullista vain koska tuo oli nainen, nuori, ja nätti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampere
Tampereen tilannetta kuvaa hyvin se, että viime vuosituhannella Pitkäniemessä oli 800 sairaalapaikkaa. Tämän vuosituhannen alussa 300. Viisisataa ihmistä ei ollut kokenut ihmeparanemista, semminkin kun väestö oli vain kasvanut alueella.
Nykyään paikkoja on vielä vähemmän, ja negatiivista lukua lisää Kaivannon sairaalan toimintojen siirtyminen Pitkäniemeen.
t parantunut (kaksi kuukausien hoitojaksoa 2001-2002)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyse inhimillisestä tragediasta, mutta tästä tulee myös oppia. Ihmisten pitää alkaa elämään siten, että ei olla tuossa jamassa. Siis some pois, sokerit ja päihteet vähemmälle, liikuntaa lisää elämään ja sekopäiset "ystävät" pois elämästä. Helpottaa aika paljon jo tällä tekemisellä. Totuus on, ettei niitä apuja ole eikä tule enää julkiselta sektorilta pariinkymmeneen vuoteen ainakaan. Tämä pitää nyt vain sisäistää. Jos ei sisäistetä, niin heikot sortuu elon tiellä tästä eteenpäin.
Voi luoja mitä huttua. Olisipa masennus ja itsetuhoisuus vain elintavoista ja kaveripiiristä kiinni. Ja tietysti MT-ongelmatkin paranevat vain ottamalla itseään niskasta kiinni.
Itse olen kärsinyt koko aikuisikäni masennuksesta, joka on vaihdellut lievästä vaikeaan.
Syynä on tapauksessani on vaikeat traumat ja niiden vaikutus aivojen fysiologiaan. Vaikka olenkin itse käsitellyt traumataustani, en ehkä parane koskaan lapsuuden kaltoinkohtelun seurauksena tulleesta "aivovauriosta".
Tämän seurauksena kärsin ADD:n kaltaisista oireista, stressinsietokykyni on pysyvästi alentunut, varsinkin lähimuistini on huono. Ihmisuhteita en pysty ylläpitämään, olen täysin erakoitunut.Silti minulla on ns. Kulissit kunnossa. Olen loppusuoralla korkeakouluopinnoissa, opinnot ovat sujuneet hyvin, minulla on hyvä työpaikka alallani. Olen urheilullinen ja syön terveellisesti jne. Päihteitä en käytä.
Koko tämän kevään olen miettinyt itsemurhaa. Tuntuu että en kykene pitämään lankoja käsissäni. Pelkään että menetän työni, koska huonon paineensietokykyni vuoksi en ole ollut parhaimmillani. Stressi on myös lisännyt keskittymysvaikeuksiani ja PTSD-oireita. Olen jo kerran saanut töissä hermoromahduksen.
Pelkään tosissani, että minusta ei ole työelämään, että olen niin pahasti pysyvästi vioittunut. Ja olen tehnyt oikeasti kaikkeni. En pysty enää auttamaan itseäni. Epäilen että tuskin ammattilaisetkaan pystyvät, vaikka hoitoon pääsisinkin. Elämäni on pelkkää ankeaa sinnittelyä, ahdistusta ja pelkoa. En usko että jaksan tätä enää kauaa.
Ei ole mitään huttua. Liikunta, ruokavalio ja some ovat tutkitusti voimakkaita taustatekijöitä masentumisen taustalla, ja jos ne ovat kunnossa niin ne ehkäisevät masentumista.
Vierailija kirjoitti:
Somessa voi myös rajata esim omat sometilit vain ystävien kesken jne. Ei ole pakko olla esillä kaikille.
Itsekin nuorena saanut paljon tappouhkauksia, mua on vainottu, kotiini on murtauduttu, mut on h***u.., käytetty hyväks, yritetty pilata elämä, annettu muutamat potkut jouduttuani kiusaamisen kohteeksi, opettajat on kiusanneet, kiusattu ulos työharjoittelupaikoista ja väitetty että vika on taidoissani (ei vain yhdestä), mustamaalattu livenä, ties mitä kaikkea mullakin on ollut nuoreen ikääni nähden.
Julkisuuden henkilölle sometili on myös työväline ja markkinointikanava, joten on oltava esillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vietin yön päivystyksessä vatsahuuhtelussa jne itsariyrityksen takia. Aamulla oli lyhyt psykiatrin haastattelu ja sit vaan kotiin. Ei mitään lääkkeitä, hoitoonohjausta, mitään. Asun yksin. Koin tuon koko keikan todella huonona. Henkilökunta oli välinpitämätöntä. Ihme kun selvisin ja olen hengissä. Tämmöistä Helsingissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyse inhimillisestä tragediasta, mutta tästä tulee myös oppia. Ihmisten pitää alkaa elämään siten, että ei olla tuossa jamassa. Siis some pois, sokerit ja päihteet vähemmälle, liikuntaa lisää elämään ja sekopäiset "ystävät" pois elämästä. Helpottaa aika paljon jo tällä tekemisellä. Totuus on, ettei niitä apuja ole eikä tule enää julkiselta sektorilta pariinkymmeneen vuoteen ainakaan. Tämä pitää nyt vain sisäistää. Jos ei sisäistetä, niin heikot sortuu elon tiellä tästä eteenpäin.
Lievän masennuksen kanssa olen samaa mieltä, mutta esim kaksisuuntainen on pahimmillaan ihan eri olio. Ei sitä somettomuudella kukaan pidä aisoissa. Terveydenhuollon tehtävä on hoitaa myös psyykensairaudet.
Kuten sanoin, resursseja ei ole eikä tule. Uskokaa jo.
Ilmankos entiset julkkikset heiluu terapeuttina. Itsekin ihan sekopäitä. Varmaan siltsullakin terapeuttina menisi hyvin. Ainakin tietyissä piireissä. 0
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampere
Tiedätkö ihminen joka aikoo päättää päivänsä eli on sen päätöksen tehnyt tosissaan, ei siinä auta edes suljettu osasto. Kyllä nämä keinot keksii, esimerkiksi lakanoihin on moni päivänsä päättänyt suljetulla osastolla, kansan saa oikean solmun jos vaan osaa tehdä. Olen ollut siellä töissä, henkisesti rankka työ.
Toisaalta ihminen, joka on pyrkimässä hoitoon, toivoo vielä, että elämä jatkuisi. Ei hän muuten hoitoa hakisi.
On toki tapauksia, että kun päätös on tehty, mikään ei siihen enää vaikuta, mutta Jasmin haki apua ihan lopussa. Apua, jota ei saanut, kun kriteerit eivät täyttyneet yhden psykiatrin mukaan, ruuhkat on valtavat. Itsetuhoisuus ei riitä!
Tämä on kyllä kamalan surullista :(
Isäni on kärsinyt kaksisuuntaisesta jo pitkään, kokoajan hoitoon pääsy vaikeutuu. Onneksi tällä hetkellä on hyvä lääkitys ja jatkuva kontakti hoitajaan.
Välillä ei ole otettu osastolle sisään, vaikka on ollut psykoottisia oireita. Mutta kun sanoo että ei ole itsetuhoinen, niin silloin lääkärit kuuntelevat vain sitä.
Muutama vuosi sitten mieheni ja veljeni ajelivat keskellä yötä isäni kanssa ympäri maakuntaa päivystyksiin, että mistä pääsisi hoitoon.