Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään ei välitetä hautajaisetiketistä?

Vierailija
05.05.2023 |

Ei ole mustia pukuja ja mustia jakkupukuja tai mekkoja, tai ainakin mustaa bleiseria ja hametta tai housuja, vaan mitä lie tummaa ja jopa värikästä. Kengissäkin oikaistaan ja harvalla on enää asiallisia nahkaisia kävelykenkiä tai avokkaita.

Miksi yritetään uudistaa perinteitä?

Kommentit (700)

Vierailija
321/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on oikeasti vaikea kuvitella sellaisen ihmisen mielenmaisemaa, joka loukkaantuu verisesti jonkun toisen ihmisen pukeutumisesta... 

Sinua ei siis haittaisi, jos joku tulisi häihisi tai lapsesi hautajaisiin omassa häämekossaan?

Älä liioittele.

Loukkaantuisit siis kuitenkin jonkun toisen ihmisen pukeutumisesta?

Älä saivartele.

Vierailija
322/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on oikeasti vaikea kuvitella sellaisen ihmisen mielenmaisemaa, joka loukkaantuu verisesti jonkun toisen ihmisen pukeutumisesta... 

Sinua ei siis haittaisi, jos joku tulisi häihisi tai lapsesi hautajaisiin omassa häämekossaan?

Mikä sua vaivaa? Tässä puhutaan nyt lähinnä siitä, voiko hautajaisissa käyttää muutakin kuin mustaa, esimerkiksi tummansinistä tai harmaata. Tai miten lapset tulee pukea. Vink, lapsilla harvemmin edes on häämekkoa.

Järki käteen, ja tuo aiempi jostain kopsattu ohje on oikein hyvä. Hillittyä ja tummaa riittää pukukoodiksi nykyään, ja lapsilla vielä vapaammin.

Jos joku täällä kertoo mitä on ollut hautajaissa päällä niin täällä aletaan haukkua. Pitäisikö hautajaisissa sanoa, että se oli vain siivooja ja käytti töissä yököttäviä laitoshuoltajan vaatteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kyllä liikaa vaadittu ole että miehillä löytyy edes yksi musta puku, olkoon vaikka 150e halpispuku. Pukukengätkin saa cittarista 30-40 eurolla. Naisilla vielä helpompaa, melkein mitkä tahansa  mustat vaatteet sopii eli kunhan jotain mustaa löytyy.

Vierailija
324/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli isän hautajaisissa punainen mekko. Olin silloin 7v. Isän vanhemmilla oli jotain vaaleaa, samoin isän veljellä oli punaista.

Se joka väittää, että me ei oltaisi surtu isää tai että oltaisiin surtu tai kunnioitettu häntä jotenkin vähemmän, ei voi käydä ihan täysillä. Samoin pidän melkoisen vajaana ihmistä, joka arvostelisi meidän pukeutumista isän hautajaisissa.

Ette noudattaneet yhteistä kaavaa, jonka mukaan surijat pukeutuvat tummiin. Tämä voi loukata monia, jotka arvostavat perinteistä etikettiä.

Seuraavaksi sanotte, että mitä sillä on väliä. No ei sillä teille tunnukaan olevan väliä, ette välitä siitä jos joku on eri mieltä. Päinvastoin, lyttäätte sen henkilön mielipiteen, joka näin tekee, vaikka hän vain noudattaa todella pitkää suomalaista perinnettä. Itse ainakin haluaisin, että vainajaa saatetaan porukalla hyvässä hengessä eikä kenenkään tarvitse pahoittaa mieltään. En todellakaan aio aiheuttaa slaagia kenellekään ystävälle tai sukulaiselle pukeutumisellani.

Vierailija
325/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miunu ystävätär sanoi minulle.¨, että älä laita mustaa päälle hautajaisiini vaan sen mekon,  mistä eniten pidät.Tehty, mutta kyllä katsoivat kieroon. 

Vierailija
326/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mihin suureen otokseen sun julkilausumas perustuu?

Variaatioita mustaan surupukuun löytyy. Se herraskainen tyyli miehillä valkeat kaulahuivit, plankatut kengät, jakkupuvut naisilla ja harsolliset suruhatut.... se on herrasväen tyyli.

Kansa käyttää sitä mihin on varaa, ja nykyään hautajaisia pidetään lähiomaisten kesken, suuret koko kylän hautajaisjuhlat harventuvat. Ei hautajaisissa varakkuutta näytetä, hautajaisissa surraan.

Vierailija
327/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähimmillä omaisilla musta + valkoinen ilmentää syvintä surua.

Muilla musta.

Jos on etäinen vainajasta, myös muut hillityt sävyt käyvät, kunhan on tummaa tai harmaan sävyjä ja yleisilme tumma.

Mitä pienempi lapsi, sen vapaampi on pukukoodi. Vauvoille ei mustaa ollenkaan.

Poikkeuksena se, jos on ilmoitettu tästä poikkeava pukukoodi tai tämä on muuten tiedossa esimerkiksi vainajan tai omaisten tiedossa olevien tapojen kautta.

Vierailija
328/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mihin suureen otokseen sun julkilausumas perustuu?

Variaatioita mustaan surupukuun löytyy. Se herraskainen tyyli miehillä valkeat kaulahuivit, plankatut kengät, jakkupuvut naisilla ja harsolliset suruhatut.... se on herrasväen tyyli.

Kansa käyttää sitä mihin on varaa, ja nykyään hautajaisia pidetään lähiomaisten kesken, suuret koko kylän hautajaisjuhlat harventuvat. Ei hautajaisissa varakkuutta näytetä, hautajaisissa surraan.

Minun köyhä sukuni on pukeutunut hautajaisiin aina kunnolla. Ei ole varakkuudesta vaan tahdosta kiinni.

Vierailija
329/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häämekossa? Tarkoitatko morsiuspukua? Ja tuskin haittaisi, morsiuspuku hautajaisissa varmaan vähän nostattais kulmakarvoja mutta ei loukkaantumisen aihetta. Sinänsä mun oma hääasu ei ollut mikään valkoinen morsiusunelma, eli samoin olis nostattanut kulmakarvoja ja aiheuttanut naurunremakkaa jos joku neljästä häävieraasta olis tullut morsiuspuvussa sinne maistraattiin.. 

Vierailija
330/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole se henkilö jolle sanoit aikaisemmin kommentin. Sanoin muuten vaan että älä liioittele. Mun häissä/hautajaisissa saa olla valkoista. Mutta kuka nyt morsiuspukua laittaa?

No jos se on ainoa mekko, joka löytyy, eikä ole varaa ostaa uutta? Eikö tärkeintä ole, että tulee paikalle? Eihän hautajaisissa kukaan edes huomaa, mitä muilla on päällään.

Vierailija
331/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska etiketit on tehty pulloja varten, eikä pulloja haudata. Ne täytetään, tyhjennetään ja täytetään uudelleen.

Vierailija
332/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole se henkilö jolle sanoit aikaisemmin kommentin. Sanoin muuten vaan että älä liioittele. Mun häissä/hautajaisissa saa olla valkoista. Mutta kuka nyt morsiuspukua laittaa?

No jos se on ainoa mekko, joka löytyy, eikä ole varaa ostaa uutta? Eikö tärkeintä ole, että tulee paikalle? Eihän hautajaisissa kukaan edes huomaa, mitä muilla on päällään.

Johan täällä on moni kertonut arvostelevansa hautajais vieraan surun määrää vaatetuksen perusteella.

Vierailija
333/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hautajaiskonkari, reilu nelikymppinen vasta mutta vanhasta suvusta. Niinpä olen ollut kohta jo varmaan parissakymmenissä hautajaisissa.

Lapsena minulla oli mustapohjainen kuviollinen mekko. Teininä ja opiskelijana esim. musta poolopusero, musta hame, mustat sukkahousut, mustat kengät. Takkina tummin mitä on löytynyt. Nyttemmin minulla on musta polveen ulottuva leveähelmainen mekko. Siihen sitten tarvittaessa ystävältäni saatu jakku tai musta neuletakki päälle. Kaikkia näitä voi käyttää myös työelämässä / muissa juhlissa eli eivät seiso kaapissa odottaen hautajaisia.

Vierailija
334/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika. Voi laittaa housut!

Vierailija
335/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hautajaiskonkari, reilu nelikymppinen vasta mutta vanhasta suvusta. Niinpä olen ollut kohta jo varmaan parissakymmenissä hautajaisissa.

Lapsena minulla oli mustapohjainen kuviollinen mekko. Teininä ja opiskelijana esim. musta poolopusero, musta hame, mustat sukkahousut, mustat kengät. Takkina tummin mitä on löytynyt. Nyttemmin minulla on musta polveen ulottuva leveähelmainen mekko. Siihen sitten tarvittaessa ystävältäni saatu jakku tai musta neuletakki päälle. Kaikkia näitä voi käyttää myös työelämässä / muissa juhlissa eli eivät seiso kaapissa odottaen hautajaisia.

Kyllä voi mutta mä en käytä hametta tai mekkoa. On aina housut. Menee hukkaan jos ostan hautajaisen takia. Olen kerran eläissäni ollut hautajaisissa. Olen sua vanhempi.

Vierailija
336/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika. Voi laittaa housut!

Sinä et sitä määrää

Vierailija
337/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoepidemia.

Tuosta syystä itsekin joutuisn ostamaan uuden puvun joka kerta, tai sitten käyttämään ihan liian suurta jos onnistunut välillä laihtumaan. Nytkin löytyy 3 pukua mutta yksikään ei tällä hetkellä sopisi päälle ylipainon takia.

Hyvät kengät kyllä aina löytyyy koska ylipaino ei vaikuta jalkoihin.

Minulla ylipaino vaikuttaa nimenomaan jalkoihin. Sopivia kenkiä on vaikea löytää, erikoisliikkeistä olen etsinyt. Mitään varrellisia kenkiä ei voi edes ajatella.

Vierailija
338/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli isän hautajaisissa punainen mekko. Olin silloin 7v. Isän vanhemmilla oli jotain vaaleaa, samoin isän veljellä oli punaista.

Se joka väittää, että me ei oltaisi surtu isää tai että oltaisiin surtu tai kunnioitettu häntä jotenkin vähemmän, ei voi käydä ihan täysillä. Samoin pidän melkoisen vajaana ihmistä, joka arvostelisi meidän pukeutumista isän hautajaisissa.

Ette noudattaneet yhteistä kaavaa, jonka mukaan surijat pukeutuvat tummiin. Tämä voi loukata monia, jotka arvostavat perinteistä etikettiä.

Seuraavaksi sanotte, että mitä sillä on väliä. No ei sillä teille tunnukaan olevan väliä, ette välitä siitä jos joku on eri mieltä. Päinvastoin, lyttäätte sen henkilön mielipiteen, joka näin tekee, vaikka hän vain noudattaa todella pitkää suomalaista perinnettä. Itse ainakin haluaisin, että vainajaa saatetaan porukalla hyvässä hengessä eikä kenenkään tarvitse pahoittaa mieltään. En todellakaan aio aiheuttaa slaagia kenellekään ystävälle tai sukulaiselle pukeutumisellani.

Yhteistä kaavaa? Ne hautajaiset oli isän kunniaksi ja muistoksi järjestetty, ei mikään kaavagaala.

Esimerkiksi isän veljen vaimolla oli myös jotain vaaleaa, veljentyttärellä joka oli minua vähän nuorempi niin joku vaalea mekko. Myös muiden vieraiden joukossa oli vaaleaa, jotain värikkäämpääkin. Osalla oli tummaa tai mustaa.

Jos jollekin joku kaava on ollut tärkeämpää kuin isä, niin hänellähän on varmasti ollut täysi vapaus olla osallistumatta tilaisuuteen, jos hän on pahoittanut mielensä siitä, että kaikilla ei ole mustaa tai tummaa yllä.

Niin. Sinä haluaisit. Hautajaisissa, varsinkaan minun isäni hautajaisissa, ei kuitenkaan ole kyse siitä mitä sinä, tai joku muu mielensä pahoittava, haluat, tai että miten sinusta olisi kivaa viettää niitä.

Vierailija
339/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa törkeää tekstiä omaisille sanottuna.

Sinusta toisen läheisen hautajaisissa on tärkeintä että noudatetaan jotain sinun tykkäämääsi "yhteistä kaavaa"? Sen vuoksi syytät lähiomaisia väärästä pukeutumisesta.

No nyt on kyllä itsekkyys huipussaan.

Vierailija
340/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteistä kaavaa? Ne hautajaiset oli isän kunniaksi ja muistoksi järjestetty, ei mikään kaavagaala.

Esimerkiksi isän veljen vaimolla oli myös jotain vaaleaa, veljentyttärellä joka oli minua vähän nuorempi niin joku vaalea mekko. Myös muiden vieraiden joukossa oli vaaleaa, jotain värikkäämpääkin. Osalla oli tummaa tai mustaa.

Jos jollekin joku kaava on ollut tärkeämpää kuin isä, niin hänellähän on varmasti ollut täysi vapaus olla osallistumatta tilaisuuteen, jos hän on pahoittanut mielensä siitä, että kaikilla ei ole mustaa tai tummaa yllä.

Niin. Sinä haluaisit. Hautajaisissa, varsinkaan minun isäni hautajaisissa, ei kuitenkaan ole kyse siitä mitä sinä, tai joku muu mielensä pahoittava, haluat, tai että miten sinusta olisi kivaa viettää niitä.

Et ilmeisesti ymmärrä asian ydintä lainkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi