Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään ei välitetä hautajaisetiketistä?

Vierailija
05.05.2023 |

Ei ole mustia pukuja ja mustia jakkupukuja tai mekkoja, tai ainakin mustaa bleiseria ja hametta tai housuja, vaan mitä lie tummaa ja jopa värikästä. Kengissäkin oikaistaan ja harvalla on enää asiallisia nahkaisia kävelykenkiä tai avokkaita.

Miksi yritetään uudistaa perinteitä?

Kommentit (700)

Vierailija
301/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mega-törkeää mennä hautajaisiin missään muussa kuin mustissa juhlavissa vaatteissa.

Se tarkoittaa, ettei välitä löheisten surusta eikä vainajastakaan. Yhtään.

Ainoastaan jos ihmiset ovat menettäneet lapsensa, ymmärrän vangempien voivan olla niin sekaisin, etten arvostelisi heitä mistään.

On mega-törkeää mennä hautajaisiin arvostelemaan muiden pukeutumista. Koska et ole ajatustenlukija, et voi muiden surusta tietää tuon taivaallista.

Ei sitä nyt ääneen arvostella, ääliö.

Mutta iloisissa vaatteissa hautajaisiin tuleminen on absolyuttisesri läheisten loukkaamista. Se on sama kuin löisit heitä tai sanoisit naureskellen että hyvä kun kuoli.

Näin vain on. Voit kiukutella täällä niin paljon kuin haluat, mutta vörikköät vaatteet hautajaisissa on törkeän loukkaava ja täysin moukka veto. Jos sinua ei ole kotona kasvatettu tämän vertaa, turha kiukutella täällä. Kohtaa vsin se tosiasia, että olet lapaellinen juntti, josta kukaan normaalin kasvatuksen saanut ei pidä. Korjaa tapasi.

Vierailija
302/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on oikeasti vaikea kuvitella sellaisen ihmisen mielenmaisemaa, joka loukkaantuu verisesti jonkun toisen ihmisen pukeutumisesta... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mega-törkeää mennä hautajaisiin missään muussa kuin mustissa juhlavissa vaatteissa.

Ainoastaan jos ihmiset ovat menettäneet lapsensa, ymmärrän vangempien voivan olla niin sekaisin, etten arvostelisi heitä mistään.

On mega-törkeää mennä hautajaisiin arvostelemaan muiden pukeutumista. Koska et ole ajatustenlukija, et voi muiden surusta tietää tuon taivaallista.

Tykkääkö morsiammet jos muut tulee kokovalkoisissa mekoissa häihin. Voihan vieraskin ostaa hääpuvun.

Taidan laittaa häihin kesällä kokovalkoisen juhlamekon.

Suomessa ei ole niin väliä mitä on päällä.

Vierailija
304/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutuminen hautajaisiin

Hautajaisten pukukoodi on vuosien myötä muuttunut vapaammaksi ja rennommaksi. Hautajaisissa ei ole tarkoitus viedä huomiota näyttävillä vaatteilla tai asusteilla, mutta jokainen toki pukeutuu oman tyylinsä mukaisesti. Lähiomaiset pukeutuvat yleensä tiukemmin pukukoodin mukaisesti, mutta tässä on myös yhä enemmän vaihtelua. Hautajaisten järjestäjä voi vapaammin ja vainajaa kunnioittaen toivoa vierailta esimerkiksi joitakin tietyn värisiä asusteita, jos väri oli esimerkiksi vainajan lempiväri.

Musta väri hallitsee kuitenkin edelleen hautajaispukeutumista. Jos mustia vaatteita ei ole, sen ei kannata antaa estää hautajaisiin osallistumista. Esimerkiksi harmaa, tummanruskea tai tummansininen vaatetus sopii myös hyvin hautajaisiin. Hautajaispukeutuminen on lähestymässä muuta juhlapukeutumista ja tiukkoja pukukoodeja harvoin enää noudatetaan täysin.

Naisten pukeutuminen

Naisten pukeutuminen hautajaisiin on perinteisesti tumma, peittävä ja hillitty asukokonaisuus. Naisilla yleinen vaatetus hautajaisissa on mekko tai jakkupuku hameen tai housujen kanssa. Asukokonaisuudessa voi tuoda omaa persoonaansa esille tilaisuuteen sopivalla tavalla. Huomiota herättäviä asusteita ja koruja kannattaa hautajaistilaisuudessa välttää. Muun ehostautumisen kuten meikin kanssa tulisi noudattaa myös hillittyä ja siistiä linjaa.

Miesten pukeutuminen hautajaisiin

Miehet pukeutuvat hautajaisiin perinteisesti mustaan pukuun, valkoiseen kauluspaitaan, neutraalin väriseen solmioon ja valkoiseen taskuliinaan. Puvun on hyvä olla siisti, mutta ei kuitenkaan liian juhlava, joten esimerkiksi kiiltäväpintaisia materiaaleja on syytä välttää. Miesten sopivat asusteet hautajaisiin ovat tumma kaulahuivi, hattu ja tummat käsineet. Lähiomaisilla voi olla valkoinen kaulahuivi.

Lasten pukeutuminen hautajaisiin

Lapsia ei tarvitse pukea tummiin vaatteisiin, eikä heille myöskään välttämättä tarvitse ostaa tilaisuutta varten uusia juhlavaatteita. Lasten pukeutuminen hautajaisiin on hyvin vapaata. Siistit ja neutraalin väriset vaatteet sopivat hyvin.

https://hyvathautajaiset.fi/vieraana-hautajaisissa/pukeutuminen-hautaja…

Vierailija
305/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli isän hautajaisissa punainen mekko. Olin silloin 7v. Isän vanhemmilla oli jotain vaaleaa, samoin isän veljellä oli punaista.

Se joka väittää, että me ei oltaisi surtu isää tai että oltaisiin surtu tai kunnioitettu häntä jotenkin vähemmän, ei voi käydä ihan täysillä. Samoin pidän melkoisen vajaana ihmistä, joka arvostelisi meidän pukeutumista isän hautajaisissa.

Vierailija
306/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on oikeasti vaikea kuvitella sellaisen ihmisen mielenmaisemaa, joka loukkaantuu verisesti jonkun toisen ihmisen pukeutumisesta... 

Sinua ei siis haittaisi, jos joku tulisi häihisi tai lapsesi hautajaisiin omassa häämekossaan?

Vierailija
307/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos rahatilanne ei anna myöten ostaa juhlavia vaatteita, voi jättää hautajaiset väliin ja postittaa adressin. Juhlava adressi varmaan lohduttaa muita hautajaisiin osallistuvia enemmän kuin yhden väärin pukeutuneen vieraan osallistuminen tilaisuuteen.

Meidän suvussa jokainen kutsuttu on tervetullut hautajaisiin, ketään ei käännytetä pois väärän vaatetuksen vuoksi.

Vierailija
308/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieras voi hakea hääpukuliikkeestä myös valkoisen iltapuvun häihin. Ei se nyt niin tarkkaa ole.

Vierailija
309/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukki esitti eläessään toiveen tulla raahatuksi metsään, kyllä sinne kuulemma ruumis katoaa, mitään hautajaisia tarvi värkätä. Ihan perinteinen arkkuhautaus kuitenkin tuli, enkä usko että aina iloista pakanaukkia harmitti jälkeläisten siistit tummat kukkamekot, mustat balleriinat, nuorison tummat farkut kauluspaidan lisäksi, lapsen värikäs takki kun ei niille hautajaisia varten mustia osteta.

Olen ollut hautajaisissa missä tiedettiin vainajan tahto: "Lapsia ette ainakaan mustiin pue, eikä tarvi muidenkaan olla mustissa". Hän piti väreistä.

Itse olen tarkempi jos vainaja ei ollut minun lähisukulainen. Esim miehen sukulaisten hautajaisiin koetan pukeutua perinteisemmin etten aiheuta pahennusta. Yleensä olen ainoa kokonaan mustissa, edes olkapäät peitettynä ja ilman koruja. Ne lähisukulaiset tuntee vainajan paremmin kuin minä ja selkeästi pukeutuvat sen mukaan.

Vierailija
310/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinua ei siis haittaisi, jos joku tulisi häihisi tai lapsesi hautajaisiin omassa häämekossaan?

Älä liioittele.

Vierailija
311/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta iloisissa vaatteissa hautajaisiin tuleminen on absolyuttisesri läheisten loukkaamista. Se on sama kuin löisit heitä tai sanoisit naureskellen että hyvä kun kuoli.

Näin vain on. Voit kiukutella täällä niin paljon kuin haluat, mutta vörikköät vaatteet hautajaisissa on törkeän loukkaava ja täysin moukka veto. Jos sinua ei ole kotona kasvatettu tämän vertaa, turha kiukutella täällä. Kohtaa vsin se tosiasia, että olet lapaellinen juntti, josta kukaan normaalin kasvatuksen saanut ei pidä. Korjaa tapasi.

Sinähän täällä kiukuttelet siitä että muut ei pukeudu niin kuin sinä haluat. Aika lapsellista.

Etiketti ei vaadi mitään mustaa, etiketti ainoastaan suosittelee tummaa, mutta sekään ei ole mitenkään pakollinen.

Vierailija
312/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieras voi hakea hääpukuliikkeestä myös valkoisen iltapuvun häihin. Ei se nyt niin tarkkaa ole.

Ja vieras voi laittaa tiaran.

Vierailija
313/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain näyttää menneen vituralleen sinunkin kasvatuksessa. 🤔

Vierailija
314/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä toivoisin omiin hautajaisiini kunnioittavan pukeutumisen ja surullisen tunnelman. Hautajaistahtooni kirjoittaisin ideaaliksi surujuhlaksi seuraavan:

Pukukoodi: perinteinen, juhlava ja arvokas hautajaispukeutuminen joka osoittaa sitä että hautajaiset ovat arvokas ja tärkeä tapahtuma

Muistotilaisuus: kauniin ja lohduttavan luonnon äärellä, ehkä järven tai meren rannalla

Ruoka: karjalanpaisti hyvällä viinillä ja kakkukahvit

Musiikki: kaunis piano- tai jousimusiikki, virsiä ja klassista ja lisäksi minulle tärkeitä kappaleita jotka tuovat tietyille ihmisille kauniita muistoja

Jos minulla ei ole tiedossa vainajan tahdon olleen jotain muuta, tai lähiomaisten toivovan toisenlaisia juhlia, pukeudun hautajaisiin aina mahdollisimman arvokkaasti osoittaen näin viestiä siitä että vainaja ansaitsee arvokkaan surujuhlan. Ymmärrän hyvin myös toisenlaiset näkemykset enkä arvostele muiden pukeutumista vaan tämä on oma tapani osoittaa asia.

Vierailija
315/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä että tämän ketjun etiketin vastustajat ovat noin 15-20 -vuotiaita.

Täälläkin on hyvin selitetty, mitä etiketillä haetaan, mutta ei vaan mene perille. Vääristellään kaikki sanomiset vain siksi, että halutaan olla uniikkeja lumihiutaleita. Ja sitä perinteistä trollausta ja toisten mollaamista viesti toisensa perään. Sitten ihmetellään, kun vastataan samalla mitalla.

Vierailija
316/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä liioittele.

Loukkaantuisit siis kuitenkin jonkun toisen ihmisen pukeutumisesta?

Vierailija
317/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat häät on jo olleet niin ei ole muiden häillä väliä. Kukaan ei voi enää pilata omia häitä.

Vierailija
318/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoepidemia.

Tuosta syystä itsekin joutuisn ostamaan uuden puvun joka kerta, tai sitten käyttämään ihan liian suurta jos onnistunut välillä laihtumaan. Nytkin löytyy 3 pukua mutta yksikään ei tällä hetkellä sopisi päälle ylipainon takia.

Hyvät kengät kyllä aina löytyyy koska ylipaino ei vaikuta jalkoihin.

Vierailija
319/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sua vaivaa? Tässä puhutaan nyt lähinnä siitä, voiko hautajaisissa käyttää muutakin kuin mustaa, esimerkiksi tummansinistä tai harmaata. Tai miten lapset tulee pukea. Vink, lapsilla harvemmin edes on häämekkoa.

Järki käteen, ja tuo aiempi jostain kopsattu ohje on oikein hyvä. Hillittyä ja tummaa riittää pukukoodiksi nykyään, ja lapsilla vielä vapaammin.

Vierailija
320/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loukkaantuisit siis kuitenkin jonkun toisen ihmisen pukeutumisesta?

En ole se henkilö jolle sanoit aikaisemmin kommentin. Sanoin muuten vaan että älä liioittele. Mun häissä/hautajaisissa saa olla valkoista. Mutta kuka nyt morsiuspukua laittaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi