Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi nykyään ei välitetä hautajaisetiketistä?

Vierailija
05.05.2023 |

Ei ole mustia pukuja ja mustia jakkupukuja tai mekkoja, tai ainakin mustaa bleiseria ja hametta tai housuja, vaan mitä lie tummaa ja jopa värikästä. Kengissäkin oikaistaan ja harvalla on enää asiallisia nahkaisia kävelykenkiä tai avokkaita.

Miksi yritetään uudistaa perinteitä?

Kommentit (700)

Vierailija
221/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tajutaan, ettei se vainaja välitä, mitä vierailla on päällään.

Musta väri on pelkästään omaisten tunteiden kunnioittamista varten. Joissakin kulttuureissa hautajaisväri on valkoinen. Kysymys on siis kunkin maan tapakulttuurista tai sukukohtaisista tavoista.

Vierailija
222/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset ylipäätään menevät hautajaisiin, jos se on heille suunnilleen sama asia kuin käynti lähikaupassa ostamassa unohtunut maitotölkki? Minä pidän hautajaisia viimeisenä juhlana ja haluan kunnioittaa vainajan muistoa myös pukeutumisella. Harva meistä menee työkamppeissa häihin, mutta hautajaisiin voi tulla missä tahansa asussa, koska ei se kuollut siitä tiedä. Ei tiedäkään, mutta minä tiedän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset ylipäätään menevät hautajaisiin, jos se on heille suunnilleen sama asia kuin käynti lähikaupassa ostamassa unohtunut maitotölkki? Minä pidän hautajaisia viimeisenä juhlana ja haluan kunnioittaa vainajan muistoa myös pukeutumisella. Harva meistä menee työkamppeissa häihin, mutta hautajaisiin voi tulla missä tahansa asussa, koska ei se kuollut siitä tiedä. Ei tiedäkään, mutta minä tiedän.

Eiköhän se kerro enemmän sun tuttavapiiristä, jos näet heitä työvaatteet päällä hautajaisissa. Itse olen ollut useissa hautajaisissa joissa on vainajan toiveen mukaan puettu jotain muuta kuin mustaa, mutta kaikilla on ollut kuitenkin siistit ja asialliset vaatteet, ei ole näkynyt työvaatteita tai bilemekkoja.

Vierailija
224/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva käyttää jakkupukua tai pukua töissäkään. Eikä oikeasti ole mitään järkeä hankkia niitä vain odottamaan, jos joku sattuu kuolemaan. Tai yksiin hautajaisiin.

Vierailija
225/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainaja siitä tuskin välittää missä vaatteissa tullaan hyvästit jättämään. Aatteet tärkeimpiä kuin vaatteet. 

No jos vainajan ajatuksista välitettäisiin niin koko hautajaisperinteen voisi heittää kankkulan kaivoon.

Osalla varmasti näin, mutta osalla todellakaan ei!

Minä en ainakaan halua, että surraan mun kuolemaa - vaan jälkeen jääneet saisi juhlia mun elämää.

Toki viralliset ja valtiolliset hautajaiset erikseen, mutta näin perus tavan tallaajaan toive olisi tuo. Arkku krematorion uuniin, kajareista High way to hell.

Anteeksi, mutta minusta nämä tällaiset ajatuksetkin on vähän itsekkäitä. Kiva jos toivot läheisiltäsi noin, mutta totuus nyt on että he luultavasti surevat pois menoasi ja heillä on myös oikeus surra surunsa pois. Hautajaiset ovat tätä varten.

Hautajaisten tulisi olla vainajan näköiset. Onko se kunnioitusta, jos järjestää umpi tylsät pönötys muistelot virsineen, henkilölle joka on vihannut virsiä ja ollut aina iloinen ja pirteä?

Hautajaiset on kylläkin tarkoitettu riitiksi sureville eläville läheisille. Tietysti se vainajan persoonakin saa siellä näkyä ja onhan se ihan kiva toteuttaa hänen toiveitaan jos sellaisia on, mutta minusta tuollaiset toiveet ovat aika ajattelemattomia, että perään jääneet sukulaiset ja läheiset eivät häntä surisi, vaan pitäisi juhlia iloisesti. Harva oikeasti on iloinen kenenkään kuolemasta.

No ei ne hautajaiset ole mitkään omaisten kilpailu siitä kuka itkee ja suree eniten. On hyvä kunnioittaa sen edesmenneen toiveita hautajaisten kulusta, jos sellaisia on. Mutta toki itsekkäät ihmiset paskan vertaa piittaavat muista kuin itsestään.

Kuka puhui mistään kilpailusta? Se mitä tarkoitan on että suru kuuluu hautajaisiin ja kuolemaan. Tietysti kunnioitus täytyy olla, mutta onko sekään välttämättä kovin realistista toivoa jotain sellaista mikä voi olla läheisille vaikeaa toteuttaa? En minä ainakaan voi olla surematta, jos minulle vain sanotaan että "älähän kuule sure".  Varmasti se tuntuu vainajasta itsestäänkin ikävältä ajatella, että läheisillä on vaikeita tunteita hänen pois mentyään, mutta se nyt on elämää.

Että itsekkyyttä todellakin.

itsekkyyttä toivoa oman näköisensä läksiäiset? On aika paksua, että kuolemakin pitäisi tapahtua muiden toiveiden mukaan.

Teillä on kyllä niin surkea luetun ymmärtäminen, että luovutan.  

"mutta minusta tuollaiset toiveet ovat aika ajattelemattomia"

Mites nyt meni noin niinku omasta mielestä?

No meni justiinsa niin kuin sanoin. Ei vainajakaan nyt loputtomasti voi ajatella voivansa esittää sääntöjä siihen miten jäljelle jääneet häntä muistelevat. 

Voi omaisten itsekkyys.

Hautajaiset on omaisia varten. Ei se vainaja enää mitään ajattele. Ne muut yrittää jotenkin tulla toimeen sen tosiasian kanssa.

Vierailija
226/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva käyttää jakkupukua tai pukua töissäkään. Eikä oikeasti ole mitään järkeä hankkia niitä vain odottamaan, jos joku sattuu kuolemaan. Tai yksiin hautajaisiin.

Joku sattuu kuolemaan? Vähän väliä ihmisiä kuolee. Muutaman vuoden välein jotkut hautajaiset.

Eli menetkö hautajaisiin työvaatteissasi? Huh!

Vierailija
227/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään osallistua hautajaisiin shortseissa, sukka + sandaali-kombolla ja rennolla t-paidalla. Siunauksessa ryystä kaljaa ja röyhtäilen äänekkäästi ja kun arkku on saatu multaan sinne on kätevä nakata kaikki tyhjät tölkitkin. Mikä tässä muka on ongelma?

Vierailija
228/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku sattuu kuolemaan? Vähän väliä ihmisiä kuolee. Muutaman vuoden välein jotkut hautajaiset.

Ei kaikilla ole hautajaisia parin vuoden välein. Mä oon ollut viimeksi neljä vuotiaana hautajaisissa ja siitä on nyt aikaa yli 30 vuotta. Ei mulla ole aikuisiällä ollut kaapissa odottamassa mitään hautajaispukua, jos olisi niin olisin joutunut päivittämään sen aika monesti, kun koko on muuttunut paljon mm raskauksien myötä. Miksi luulet, että kaikkien elämä on samanlaista kuin sinun?

Vierailija
229/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei läheisiä kaadu kuin heinää. Eikö sun mielestä jakkupuvun ja työvaatteiden väliin mahdu mitään muuta? Suosittelen ottamaan sen pään pois perseestä.

Vierailija
230/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet pitävät nykyään hiljaisia hautajaisia, joihin kutsutaan vain lähimmät omaiset. Ei niitä hautajaisia kaikilla ole muutaman vuoden välein. - eri

Vierailija
231/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hautajaisiin ritttää siistit tummat housut/hame ja paita. Ihan todellako monilla ei ole tällaisia vaatteita tummana? Vaatekauppiaat aina voivottelevat, kun suurin osa suomalaisista ostaa mustaa. Näkeehän tämän katukuvassakin.

Vierailija
232/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta pitää muistaa, että

1) kaikki ihmiset eivät ole kovin fiksuja tai kouluttautuneita

2) osa on ryssinyt raha-asiansa

Vierailija
233/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää ettei sinun vaatekaappiin mahdu muuta kuin jakkupuku ja työvaatteet.

Vierailija
234/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia, jos hautajaisiin on sovittu rennommasta pukukoodista tai vainaja on eläessään toivonut vaikka värikästä pukeutumista. Mutta vastaan on tullut mm. hautajaiset, joissa muu hautajaisväki oli mustissa juhlavaatteissaan. Yksi vieras oli raksatöistä oranssi huomioliivi päällään kappeliin. Toisella vieraalla (teini, ei lähiomainen) oli mustat revityt pikkushortsit ja revityt sukkahousut. En käsitä, miksi ei voi pukeutua asiallisempiin vaatteisiin.

Vierailija
235/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee tässä mieleen mun isän serkku joka tuli tätinsä hautajaisiin jossain vaaleanharmaassa puvussa. Ei ollu viitsinyt enää ostaa mustaa kun tiesi kuolevansa muutaman kuukauden sisään syöpään. Mä tietysti hänelle raivosin tästä koska etiketti. Ei tarvinnut hautajaiskahville ängetä!

Vierailija
236/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei jotkut taida ymmärtää, että ei ne hautajaiset mittaa surua millään tavalla. Omaiset suree ihan varmasti hautajaisista tai kenenkään hautajaisvaatteista riippumatta. Siksi niiden perusteella on ihan turhaa arvioida kenenkään surua tai kunnioitusta vainajaa kohtaan.

Kyllä vieraiden pukeutuminen mittaa juuri sitä kunnioitusta, välittämistä ja osanottoa. Omainen voi pukeutua miten haluaa mutta vieras tulkoon tummissa. Muu on ilkeää.

Mä taas näen asian niin, että omaiset pukeutuvat täysin mustaan mutta vieraat saavat käyttää myös muita soveltuvia värejä, kuten tummaa sinistä/vihreää/violettia osana mustaa asukokonaisuutta.

Vierailija
237/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyään välitetä mistään etiketistä. Olin hiljattain häissä, jonka pukukoodiksi oli ilmoitettu tumma puku. Miehiä näki kaiken maailman farkut ja bleiseri -komboissa ja naisia arkisissa trikoomekoissa ja lenkkareissa. Naisilla tukat auki hädin tuskin harjattuna. Eräällä naisvieraalla oli valkoinen mekko. Kaipa etiketit ja dress codet ovat mennyttä aikaa.

Vierailija
238/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei jotkut taida ymmärtää, että ei ne hautajaiset mittaa surua millään tavalla. Omaiset suree ihan varmasti hautajaisista tai kenenkään hautajaisvaatteista riippumatta. Siksi niiden perusteella on ihan turhaa arvioida kenenkään surua tai kunnioitusta vainajaa kohtaan.

Kyllä vieraiden pukeutuminen mittaa juuri sitä kunnioitusta, välittämistä ja osanottoa. Omainen voi pukeutua miten haluaa mutta vieras tulkoon tummissa. Muu on ilkeää.

Mä taas näen asian niin, että omaiset pukeutuvat täysin mustaan mutta vieraat saavat käyttää myös muita soveltuvia värejä, kuten tummaa sinistä/vihreää/violettia osana mustaa asukokonaisuutta.

Kyllä se on juuri päinvastoin. Miksi ihmeessä vieraalla olisi jotain erityisoikeuksia omaisiin verrattuna?

Vierailija
239/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on enemmän vaatteita, kuin koskaan ennen, muttei mitään päälle puettavaa oikein koskaan. Ahkerimmat harrastavat jopa declutteria, koska vaatteiden määrä ahdistaa?

Jotenkin tuntuu, että tässä on selkeä luokkaero, sekä tapatietoisuuden, että rahan käytön osalta.

Vierailija
240/700 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut viimeksi hautajaisissa 28 vuotta sitten ja olin silloin kolme vuotias. Pitäisikö mulla olla vaatehuoneessa nyt roikkumassa sopiva asu hautajaisiin? Tuskin se hautajaiskutsu tulee viiden minuutin varoitusajalla joten kun sellainen tulee, voin oikein hyvin käydä ostamassa asiaan kuuluvat vaatteet.