Miksi nykyään ei välitetä hautajaisetiketistä?
Ei ole mustia pukuja ja mustia jakkupukuja tai mekkoja, tai ainakin mustaa bleiseria ja hametta tai housuja, vaan mitä lie tummaa ja jopa värikästä. Kengissäkin oikaistaan ja harvalla on enää asiallisia nahkaisia kävelykenkiä tai avokkaita.
Miksi yritetään uudistaa perinteitä?
Kommentit (700)
Vierailija kirjoitti:
Eihän ainakaan se vainaja enää tiedä eikä välitä, vaikka ne ihmiset olisivat hänen hautajaisissaan vaikka alasti. Tai jos se on jopa vainajan oma toive, että hän haluaa ihmisten pukeutuvan hautajaisiinsa värikkäisiin vaatteisiin eikä mihinkään synkkiin mustiin vaatteisiin?
Mutta kun täällä nää jakkupuku tantat on sitä mieltä ettei vainajan toivetta tarvitse kunnioittaa.
Kolmet hautajaiset läpikäynyt tässä puolen vuoden sisällä, ja kyllä niissä pukeuduttiin perinteisesti mustiin vaatteisiin. Asiaankuuluvan juhlallisesti. Ei poikkeuksia. Tilaisuutta kunnioittaen.
Vierailija kirjoitti:
Teen töitä hautajaisiin liittyen, joten otanta hautajaisvieraista on laaja:
Pukeutuminen on selvästi muuttunut viimeisen vuosikymmenen aikana. Enää ei ole itsestäänselvyys, että hautajaisiin saavuttaisiin perinteisissä hautajaisvaatteissa. Pukujen ja juhlavaatteiden sijaan säännöllisesti näkee farkkuja, arkivaatteita yms. Ymmärrän, että kaikilla ei ole hautajaisiin sopivia vaatteita valmiina eikä sellaisia haluta/voida ostaa yksittäisen käyttökerran takia. Näissä tilanteissa voisi lainata vaikka joltain tutulta vaatetta. Suurimmalla osalla vaatekaapista löytyy jotain mustaa/tummaa. Eikä sillä ole hautajaisissa väliä, istuuko se Tiina-tädiltä lainattu pusero/jakku tms täydellisesti.
Minusta olennaisempaa kuin vaatteiden musta/tumma väri on se, että vaatetus olisi tilaisuuteen muuten sopiva. Nykyään näkee mm. todella kuluneita arkivaatteita tai nuorilla naisilla minihameita/minishortseja. Sen verran perinteinen olen, että hautajaisiin soisin ihmisten pukeutuvan ehjiin vaatteisiin ja jättämään ns. baarihameet kotiin. Tilaisuuteen voi pukeutua monella tavalla sopivasti, mutta lähes rikkinäiset ja hyvin paljastavat vaatteet eivät mielestäni sovi rentoihinkaan hautajaisiin.
Alaluokalla, duunareilla eikä enää edes alemmalla keskiluokalla ei enää ole sopivuuden tajua. Ei ihme kun älykkyys on laskenut 70-luvulta alkaen. Nykyään nuoret liikkuvat julkisilla paikoillakin collareissa. Vielä 90-luvulla kouluun tai muualla julkisilla paikoilla liikkuvaa olidi pidetty vähän jälkeen jääneenä.
Pitäisköhän meidänkin muuttaa hieman katselmustamme ja ottaa hieman rennommin niinkuin useassa
etelän maassa,kuolema vois olla meillakin riemun ja ilon juhla tanssia ja laulua ,viintä ja ruokaa sillä
pääsihän läheisemme pois tästä helvetillisestä oravan pyörästä-
Voin jo eläessäni sanoa, ettei minun hautajaisiini tarvitse tulla pönöttämään tai pukujen kanssa elvistelemään. Tulee jos tulee ja kunhan nyt on vaatteet päällä. Haudalla ei tarvitse rampata pakollisina kirkkopyhinä tiristelemässä. Käy silloin kun muistaa tai viitsii tai on käymättä kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Voin jo eläessäni sanoa, ettei minun hautajaisiini tarvitse tulla pönöttämään tai pukujen kanssa elvistelemään. Tulee jos tulee ja kunhan nyt on vaatteet päällä. Haudalla ei tarvitse rampata pakollisina kirkkopyhinä tiristelemässä. Käy silloin kun muistaa tai viitsii tai on käymättä kokonaan.
Kannattaa tehdä hautaustestamentti, ihan lainkin mukaan vainajan toivetta on kunnioitettava niiltä osin kun se vain on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos joku kutsuu sinut muistotilaisuuteen missä toiveena on rento pukeutuminen muuhun kuin mustaan, sinä menet sinne mustissasi istumaan tuppisuuna samalla, kun muut muistelee kauniisti vainajaa?
Kukahan se juntti on.
Tekeekö mustat vaatteet ihmisen tuppisuuksi? Really? Eikö rennot vaatteet voi olla mustia? Huhhuh...
Niinpä, eikö mustissa vaatteissa pysty muistelemaan kauniisti vainajaa?
Melkoista suremista ja vainajan muistelua, kun valtaosa palsta mammoista menee hautajaisiin kyttäämään ja arvostelemaan muiden vaatetusta. 🤭🤦
Miksi vainajat on niin passiivisia hautajaisissa? Miksi pistetään vaan makaamaan arkkuun ja arkun kansi ruuvataan kiinni? Vastavuoroisuus olisi parempi tapa.
10-arkkua kantanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa hautajaisissa joissa olen ollut on pukeuduttu juuri niinkuin ap kuvaili ettei enää pukeuduttaisi.
Minullakin on aina valmiina vaatteet juuri hautajaisia varten. Hautajaisiin ostettua mustaa mekkoa en ole käyttänyt ikinä muualla kuin hautajaisissa, koska tuo liikaa surullisia muistoja. On laadukas ja menee elämäni loppuun asti mallinsa ansiosta. Pitkät hihat jne.
Ja kun täällä jauhetaan luokkaeroista. Köyhiä maalaisia on hautajaisten vainajat olleet. Työväenluokkaista väkeä. Suvussani on ollut aina tärkeää kauniit tavat ja tilanteen mukainen pukeutuminen.
Etenkin mummoni oli aina tiptop ja tyylitajuinen ihminen, joka loihti upeat asut pienellä rahalla ja itse myös ommellen.
Tottakai niin, että esimerkiksi hautajaisissa ei kuitenkaan keskitytä muiden pukeutumiseen mutta oma vaatetus on sielläkin kunnossa.
Mikä luokka se sellainen on, joka ei hautajaisiin pukeudu kunnolla, kun ei ainakaan köyhä työväenluokka?
Juurikin tämä. Olen kotoisin maalta eikä meillä todellakaan ollut paljoa rahaa käytettävissämme. Mutta hautajaisiin kaikilla oli sopivat vaatteet valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Minä toivon, etä hautajaisiini kaikki pukeutuvat niihin vaatteisiin mitkä heistä itsestään tuntuvat mukavilta. Toivon myös, että hautajaiseni eivät olisi vain surun juhla. Olen ollut itse mukana hautajaisissa, joissa on muisteltu myös hauskoja tapahtumia vainajan elämästä. Joskus on jollain naisella ollut valkea housupuku, harmaat tai tummansiniset vaatteet. Minusta tämä on tuonut valoisaa tunnelmaa tilanteeseen. Niin haluan minäkin tapahtuvan kun täältä lähden. Sairastan syöpää ja olen ilmoittanut tahtoni läheisilleni.
Hautajaisetiketin noudattaminen ei poissulje hauskojen tapahtumien muistelemista, tai jopa ääneen nauramista muistotilaisuudessa.
Niin ne ajat muuttavat asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä hautaustestamentti, ihan lainkin mukaan vainajan toivetta on kunnioitettava niiltä osin kun se vain on mahdollista.
Ei kannata. En aijo itse tulla paikalle tarkistamaan pönötetäänkö siellä vai ei ja jos pönötetään en ala haastamaan oikeuteen.
Tässä ketjussa (ja siinä aiemmassa) etikettiä vastaan puhuvilla on selkeästi ongelmia. Väitetään että hautajaisvaatteilla ei olisi väliä (auktoriteettiongelma), etikettiä noudattavat surevat vähemmän (uhriutuminen) eivätkä osaa käyttäytyä (keksitään typeryyksiä kun ei muutakaan voida).
Edelleen ihmetyttää, miten etikettiasia voi olla näin iso ongelma. Ette mene häihinkään valkoisessa puvussa.
Vierailija kirjoitti:
Juhlapukeutumisen etiketti on mielestäni ollut tärkeä. Se myös helpottaa ihmisten pukeutumista. Tietää, mitä päälleen laittaa.
Ja mikäs sinua estää noudattamasta sitä valtaosin samanlaisena pysyvää etikettiä edelleen, vaikka joku joskus siitä joustaisikin?
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa (ja siinä aiemmassa) etikettiä vastaan puhuvilla on selkeästi ongelmia. Väitetään että hautajaisvaatteilla ei olisi väliä (auktoriteettiongelma), etikettiä noudattavat surevat vähemmän (uhriutuminen) eivätkä osaa käyttäytyä (keksitään typeryyksiä kun ei muutakaan voida).
Edelleen ihmetyttää, miten etikettiasia voi olla näin iso ongelma. Ette mene häihinkään valkoisessa puvussa.
Eihän morsiammetkaan pukeudu enää tänäpäivänä valkoiseen :D jotkut jopa mustaan.
Ei ole asua valmiina. Ostan mustat housut kun tulee tarve siihen. Olen ollut kerran hautajaisissa elämäni aikana. Työkaveri kuoli.
52v.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne on nuo mustat jakkupuvut jotka uhriutuu. Monet on kertonut, että vainajan toiveesta vaatteiden väri on ollut jotain muuta kuin mustaa ja siitähän nämä jakkupuku mammat on vetänyt herneen nenäänsä.
Vierailija kirjoitti:
2000-luvulla on ollut mustapunaisia ja muita eri värisiä hääpukuja. 😁
Mä en ole aikuisiällä tarvinnut kertaakaan täys mustaa asua, vaatteita mulla kyllä on todella paljon. Osaan mennä vaateostoksille, jos sattuu kutsu hautajaisiin tulemaan. Mutta kun näköjään ainoa oikea vaihtoehto on se, että roikottaa kaapissa vuosikymmeniä ihan vaan varmuuden vuoksi jotain tiettyä asua.