Olenko minä kontrolloiva vai ärsyttääkö mies oikeasti tahallaan?
Ja sitten heittää juttua että "kunnon n 4tsi, hirveä ski7sooja, ikuisesti yksin". Kait minä sitten vaan olen hirveä ihminen. Kyse oikeasti pikku jutuista, mutta tekee juuri päinvastoin, minkä tietää ärsyttävän minua. Esimerkiksi pyysin kuorimaan loput perunat, jotta voin valmistella muuta. Olin pilkkonut jo osan pellille ja mies sitten alkoi pilkkoa niitä ihan eri muotoon (eri kokoiseen) ja myhäili ja selkeästi odotti milloin huomaan tämän. Tai sitten mökillä ollessamme olen sanonut että älä huuhtele kahvipannua järvivedellä, jota sisällä ämpärissä, vaan käytä tuotua hanavettä, viimeeksi tokaisi että "katso, järvivettä menee"... Että mikä ajaa ihmisen tällaiseen? Vai onko se vika oikeasti minussa?
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kpäinen pikkuasioista nillittäjä, juuri sellainen, jota tavan mies inhoaa- ja siksi myös ärsyttää. Äijä kuin äijä laittaisi sinut vaihtoon heti. Ei mitään tulevaisuutta "suhteellanne".
Joku jätetty urpo hermostui
Ton jo ihan tunnistaa siitä että pää punaisena spämmää noita samantyylisiä viestejä ja manipuloi myös peukutuksia. :')
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä itsekään yhtään sietäisi sitä, jos puoliso alkaisi käskemään, millä vedellä kahvipannu huuhdellaan.
Miksi et? Syyhän on ihan aiheellinen - kyseessä on ruoanlaittoon käytettävä väline, ja järvivesi harvoin on niin puhdasta että sillä voisi pestä kahvipannun. Jonkun paistinpannun ehkä just ja just kun se kuitenkin paistettaessa kuumenee, mutta kahvipannu pysyy sen verran viileänä ettei siinä bakteerit ja sinilevät vielä tuhoudu.
Ja jos se kumppaniasi häiritsee vaikkei sinua haittaisikaan, niin miksi et voisi ottaa häntä huomioon? Onko egosi niin hauras ettet siedä mitään ohjeita tai omistasi poikkeavia toiveita?
Kahvipannussa vesi kyllä kiehuu. Kahvinkeittimen lasikannu on eri asia, mutta mökillä, jossa on järvivettä ämpärissä keittiössä, tuskin keitetään keitinkahvia.
Sinilevä taas tuottaa toksiineja, jotka eivät todellakaan häviä millään keittämisellä.
Koita nyt selvittää edes alkeellisimpia perusasioita itsellesi ennen kuin alat päteä.
Ap kuulostaa ihan äidiltäni. Hirveä nipotus pikkuasioista, ja hänen tapansa tietysti ainoa oikea. Toiselle ei oikein jää muuta tietä kuin passiivinen vastarinta tai opittu avuttomuus -ainakin jos on sen lapsi eikä voi vain lähteä.
Esim. tuo perunaesimerkki: ei aikuiselle ihmiselle tehdä noin, että jatka tästä täsmälleen samoin kuin minä tein. Vaan pyydetään, että laita sinä perunat, minä laitan muut. Silloin se toinen voi laittaa perunat omalla tavallaan.
Tai sitten ihan vaan tehdään kaikki itse, jos toinen ei tee kuten Hänen Suuri Viisautensa sanoo.
Ap myös ilmaisee itseään verraten sekavasti ja sivistymättömän ihmisen tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulostaa ihan äidiltäni. Hirveä nipotus pikkuasioista, ja hänen tapansa tietysti ainoa oikea. Toiselle ei oikein jää muuta tietä kuin passiivinen vastarinta tai opittu avuttomuus -ainakin jos on sen lapsi eikä voi vain lähteä.
Esim. tuo perunaesimerkki: ei aikuiselle ihmiselle tehdä noin, että jatka tästä täsmälleen samoin kuin minä tein. Vaan pyydetään, että laita sinä perunat, minä laitan muut. Silloin se toinen voi laittaa perunat omalla tavallaan.
Tai sitten ihan vaan tehdään kaikki itse, jos toinen ei tee kuten Hänen Suuri Viisautensa sanoo.
No minä aikuinen ihminen jatkan automaattisesti siitä mihin näen toisen jääneen, en ala muuttaa tapaa kesken kaiken. Jos miehellä jää imurointi kesken, en ala moppaamaan vaan jatkan sen imuroinnin loppuun. Ap
Luetun ymmärtämisessä on monella ihan ylivoimaisia haasteita tässä ketjussa :D
AP, mies ei sinua kunnioita. Hän ei vänkyilisi samalla tavalla pomoaan kohtaan tai mieskavereitaan kohtaan. Olet hänen silmissään hänen alapuolellaan ja sinua saa kohdella miten tahansa, eikä tarvitse kuunnella ja päälle vielä kaasuvalotus, että "ite oot, ite oot, ite oot sanonu, sinun vika, ei ole näin, et sanonu noin, et pyytäny näin jne".
Mies pihalle. Tervejärkisiäkin kumppaneita on olemassa, jotka osaavat käyttäytyä kuin aikuiset miehet eivätkä kuin 3-vuotiaat.
Vierailija kirjoitti:
Jos osa perunoista on jo valmisteltu, tietysti kannattaa ja pitää tehdä samoin ellei mies sitten tahdo raakoja ja/tai palaneita perunoita ruuaksi. Mutta koska ap:n mies on se Hänen Suuri Viisautensa niin hän tekee juuri niin kuin ajattelee vaikkei hänellä ole hajuakaan mitä on tekemässä. Sinä tunnut olevan ap:n miehen kaltainen.
Eli kukahan tässä on sivistymätön ja sekava ei ap ainakaan. ;)
Jos ainoa tietämykseni miehistä olisi AV-palsta, luulisin varmaan miessukupuolisuuden olevan kehitysvammaisuuden muoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ois varmaan hyvä yrittää puhua tosta, että yrittääkö hän olla hauska vai purkaako jotain turhautumista/kiukkua/jotain/mitä? tuollaisella käytöksellä ja koittaa saada asia ratkaistua.
En tiedä haluaako jotenkin näpäyttää että empäs teekään sinun tavallasi/niinkuin sinä haluat ja kuulemma ei siihen kovin kummosta edes tarvitse että kilahdan. Eli ei oikein auennut keskustelemalla. Minulla vaan ei ole mitään vertauskohtaa siihen että onko mies oikeassa ja minä raivoan kaikesta. Omasta mielestä olen kyllä aina hyvällä tuulella kunnes mies käyttäytyy noin tai sanoo muuten jotain mielestäni ikävää, (huumoria hänen mielestä ja minä olen vaan vähän huumorintajuton). Ap
Mulla kävi mielessä että on varmaan lukenut jotain voimaannuttavaa ylilautapalstaa tai keskustellut äijien saunaillassa ja siellä joku kaveri sanonut ettei saa antaa naisten pompottaa tai sanonut että sinähän tossun alla olet tms.?
Miehinen mies sit näyttää nyt että häntä ei naiset laita tossun alle tms.
En tiä, ehkä tää on vaan mun mielikuva miehistä jotka tekee tollasta.
Toinen vaihtoehto on että saatat todellakin napista liikaa ja mies kyllästynyt siihen pisteeseem, että yrittää näyttää sulle, miten ärsyynnyt.
Kauanko tota on jatkunut välillänne ja kauan ootte olleet yhdessä? tuntuuko susta itestä ett oisit saattanut olla kipakampi viime aikoina? Onko mahdollista että oisit miestä tarkempi asioista?
Onko miehes ennen ollut kuitenkin huomaavainen vai onko aiemmin ollut mitään ongelmia suhteessanne?
Kyllä ja kyllä.
Eli olet kontrolloiva ja mies ärsyttää tahallaan. Olette suhteessanne vielä vaiheessa, jossa toista yritetään muuttaa. Jos suhteenne jatkuu ja kehittyy, mies oppii ottamaan rauhallisemmin sinun (hänen mielestään) pikkumaiset ohjeet, ja tulemaan sopivasti vastaan. Se ei tarkoita, että hän tulisi tekemään kaikessa, niin kuin sinä toivot.
Ominaispiirteet kannattaa hyväksyä. Tunnollisuus, pikkutarkkuus ja kontrollin halu on monen naisen vahvuus ja heikkous. Niiden kanssa voi mieskin oppia elämään, ilman kiukutteluja, ärsyttämistä ja draamaa.
M
Vierailija kirjoitti:
Jos ainoa tietämykseni miehistä olisi AV-palsta, luulisin varmaan miessukupuolisuuden olevan kehitysvammaisuuden muoto.
Et sitten pidä miehistään - tai miehistä yleensä - valittavia katkeria mammoja yhtään vajaaälyisinä? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että sekä että. Kyllä sinä minusta nipotat täysin turhasta, jos huomauttelet siitä, että mies pilkkoo perunat väärän kokoisiksi. No, sitten huomautus voi olla aiheellinen, jos valmistelette tarjoiluja isoihin juhliin, joissa kaiken pitää olla tiptop.
Tuossa kahvinpannun huuhtelussa olit taas mielestäni oikeassa. Epäilen sen olleen miehen reaktio siihen, että nipotat jokaisesta pikkuasiasta.
Tämä.
Erisuuruiset palat kypsyvät eri tahdissa?
Ja on maailmanloppu, jos joku pala kärähtää ja toinen ei täysin kypsy?
No eihän se mikään maailmanloppu ole. Mutta lähtökohtaisesti miksi ei edes yrittäisi onnistua siinä ruoanlaitossa? Eihän se aina onnistu mutta jos alusta alkaen jo tekee sinnepäin niin miksi edes tehdä ruokaa? Ap
Kukin tekee tavallaan. Munkin mies tekee monet ruuat ns. väärin, mutta en neuvo, jos ei kysy. Hän tekee ruokaa omien sanojensa mukaan vain vatsan täytteeksi (vaikka syö kyllä mielellään myös tekemääni maukkaampaa ruokaa).
Olen oppinut jo lapsena, että jos toisen tekemä ei miellytä, tehdään itse. Pidän todella huonona käytöksenä sitä, että toisen tekemiseen puututaan. Puuttua saa vain, jos toinen tekee jotain omalle tai toisen hengelle vaarallista tai omaisuutta vahingoittavaa. Ap:n sietäisi todella hävetä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että sekä että. Kyllä sinä minusta nipotat täysin turhasta, jos huomauttelet siitä, että mies pilkkoo perunat väärän kokoisiksi. No, sitten huomautus voi olla aiheellinen, jos valmistelette tarjoiluja isoihin juhliin, joissa kaiken pitää olla tiptop.
Tuossa kahvinpannun huuhtelussa olit taas mielestäni oikeassa. Epäilen sen olleen miehen reaktio siihen, että nipotat jokaisesta pikkuasiasta.
Tämä.
No eihän se mikään maailmanloppu ole. Mutta lähtökohtaisesti miksi ei edes yrittäisi onnistua siinä ruoanlaitossa? Eihän se aina onnistu mutta jos alusta alkaen jo tekee sinnepäin niin miksi edes tehdä ruokaa? Ap
Kukin tekee tavallaan. Munkin mies tekee monet ruuat ns. väärin, mutta en neuvo, jos ei kysy. Hän tekee ruokaa omien sanojensa mukaan vain vatsan täytteeksi (vaikka syö kyllä mielellään myös tekemääni maukkaampaa ruokaa).
Olen oppinut jo lapsena, että jos toisen tekemä ei miellytä, tehdään itse. Pidän todella huonona käytöksenä sitä, että toisen tekemiseen puututaan. Puuttua saa vain, jos toinen tekee jotain omalle tai toisen hengelle vaarallista tai omaisuutta vahingoittavaa. Ap:n sietäisi todella hävetä!
Ikäsi?
Viestisi viittaa ikäihmiseen, jonka lapsuudessa on opetettu alistumaan ja olemaan vaatimatta itselleen mitään, eli kaikki (miehen tekemä) pitää kelvata ja syödä vaikka pohjaan palaneita perunoita. Sanoa/neuvoa ei saa, koska eihän kuuuliainen emäntä niin tee.
Oletko kasvattanut mahdolliset lapsesikin tuolla tyylillä? Reppanat eivät osaa mitään, kun äippä ei koskaan opettanut miten asiat pitää parhaan lopputuloksen saamiseksi tehdä,
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tahallaan ärsyttämiseltä. Kun hän saa sinut ärsyyntymään on sitten helppoa väittää sinua skitsoksi. Tutustu aiheeseen reaktive abuse. Miehesi käytös kuulostaa vielä lievältä, mutta samasta aiheesta on kyse ja todennäköisesti hän jatkossa hakee samaa voimakkaammilla keinoilla.
Minä olen (naisena) miesporukassa kuullut, miksi miehet käyttäytyvät noin. Yksinkertaisesti koska haluavat päästä keittiöhommista eroon. Tekevät tahallaan väärin ärsyttääkseen ja voitto on täydellinen, kun nainen hätistää pois keittiöstä eikä halua miestä sinne sotkemaan tahallaan enää koskaan. Miesporukassa nauravat makeasti. Onnittelevat sitä, joka säästyi naisten töiltä eli ruoanlaitosta. He haluavat päteä niin kovin miehekkäissä lihan yms. grillaamisessa. Vaikka aina nainen ne lihat hankkii ja maustaa, mutta Uros grillaa.
Harva mies pilkkoo jotain perunoita naisen ohjeiden mukaan. No eihän se Urokselle käy :DDDDD
Häntä vaan ärsyttää sinun neuvomiset ja pistää sitten läskiksi kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Ikäsi?
Viestisi viittaa ikäihmiseen, jonka lapsuudessa on opetettu alistumaan ja olemaan vaatimatta itselleen mitään, eli kaikki (miehen tekemä) pitää kelvata ja syödä vaikka pohjaan palaneita perunoita. Sanoa/neuvoa ei saa, koska eihän kuuuliainen emäntä niin tee.
Oletko kasvattanut mahdolliset lapsesikin tuolla tyylillä? Reppanat eivät osaa mitään, kun äippä ei koskaan opettanut miten asiat pitää parhaan lopputuloksen saamiseksi tehdä,
En ole ikäihminen. Minusta juuri neuvova ja kodin haltuunsa ottava nainen on se vanhan ajan emäntä. Keittiö ja kotityöt olivat ainoa ympäristö, missä naisella oli valtaa.
Minä luen mieluummin sohvalla kirjaa kuin vahdin, miten mies pilkkoo perunat.
Mies kiusaa tahallaan. Ap, mieti haluatko oikeasti olla tuollaisessa suhteessa. Se saattaa jopa pahentaa suurta kontrollintarvettasi.
Seurustelin hetken provosoijan kanssa. Pidin huolen, etten provosoidu mistään ja seuraan tilannetta. Kun et hermostu, provosoija joutuu yrittämään kovemmin ja useammilla keinoilla. Jos näin tapahtuu, hän varmistuu faktana kusipäiseksi provoilijaksi ja jää ilman tyydytystään, kun et suo sitä hänelle.
Itse tarvitsin siihen hommaan lehmän hermot ja hyväksyin sen, että näyttelen tyhmää. Eli jos mies tekee erikokoisia perunoita, asettelet vasn kaiken kauniisti vuokaan ja jos ruoka on epäonnistunutta, et itse sano yhtään mitään. Jos mies nostaa asian esille, sanot vaan neutraalisti, että johtuu ehkä siitä, että perunoissa on erikokoisia, muttet viittaa syyllisyyksiin etkä ole harmistunut.
Narsisti Lee Hammockin sanoin, jos joku saa sinut reagoimaan, hän kontrolloi sinua. Mies siis yrittää saada kontrollia takaisin itselleen lapsellisin ja ei-rakentavin keinoin.
Isäni oli kyl kaikkien sovinistien alkuisä. Hän nautti kiusoitella minua murrosiässä puhumalla akkojen/naisten hommista, mitä hän ei koskaan tee. Kyselin sitten, miksei? Miehet ei akkojen hommiin ala. Näin punaista silloin ja haukuin sovinistisiaksi ja isä nauroi olihan tulos hänen toivomansa kaltainen. No kyllä hän minut sai sitten rauhoittumaan. Olen ja olin hyvin tempperamenttinen, joten paljoa ei tarvittu, kun kivahdin hänelle. Hän hyvitteli samantien, ettei jää väleihin säröä.
Kyllä hän oikeasti äidin ollessa työmatkalla tai sairas hyvin huolehtivasti haki kaupasta herkulliset ruoat nimenomaan grillitiskiltä, mitä äiti vältteli. Toi myös hyviä kaupan pullapitkoja kahvin kanssa. Luonnollisesti jääkaapissa oli silloin lenkkimakkaraa tai kokonainen makkaratanko. Hänellä oli helppoa ruoanlaittoa senkun pesi ja keitti perunat ja muu olikin kaupan valmista tiskiltä. Ei siis koskaan eineksiä.
Hyvä isä oli kaikin puolin. Ikävä on häntä.
Kerroin tämän siksi, että miehiä on moneksi, mutta kovan ulkokuoren alla on helmi. Se vain ei aina ole esillä. Kärsivällisyyttä puolin ja toisin toivon parisuhteisiin ja avioliittoihin. Sanotaanhan niinkin, jos et pysty voittamaan vihollista tms. liity heihin.
Hyvää viikonloppua kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Ikäsi?
Eli sinun mielestäsi mies on kuin lapsi, jota pitää kasvattaa tekemään asiat oikein? Meillä mies on aikuinen ihminen, joka tekee asiat tavallaan, enkä minä siihen puutu, jollei ole kysymys jostain turvallisuutta vaarantavasta.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Ikäsi?
Oletko kasvattanut mahdolliset lapsesikin tuolla tyylillä? Reppanat eivät osaa mitään, kun äippä ei koskaan opettanut miten asiat pitää parhaan lopputuloksen saamiseksi tehdä,Eli sinun mielestäsi mies on kuin lapsi, jota pitää kasvattaa tekemään asiat oikein? Meillä mies on aikuinen ihminen, joka tekee asiat tavallaan, enkä minä siihen puutu, jollei ole kysymys jostain turvallisuutta vaarantavasta.
Eri
Kyllä itseä on ottanut päähän, kun mies on rikkonut uusia huonekaluja ja auton jousen jne. Mutta joo, anna sinä vaan kaiken tapahtua, kunhan kukaan ei vaarannu, etenkään miehen hauras ego, jota pitää varjella kaikin keinoin.
Älä nyt viitsi. Ap kontrolloi, pomottaa, käy puuttumassa. Ei ole juurikaan asioita, jotka voi tehdä vain yhdellä tavalla. Jos joku kokoajan käy nyppimässä, menee keneltä tahansa hermo. Tämä on valitettavan yleistä, naiset ottaa kaiken vallan kodeissa ja käskyttää miestä. Ei ihme, ettei mies halua tehdä mitään. Tämän asian voi hoitaa aikuisten tapaan. Eikä se tarkoita naisen tapaa.