Mistä olisit itse valmis luopumaan tai leikkaamaan?
Tutkimusten mukaan ihmiset aina ehdottavat leikkaamisia sellaisiin kohteisiin, jotka eivät vaikuta omaan elämään mitenkään. Mutta mistä olisit itse valmis leikkaamaan, jos olisi pakko valita? Mitä veroa nostaisit tai mistä rahareiästä voisit luopua?
Itse aloitan: huomaan käyttäväni nettiostoksiin liikaa rahaa. Voisin kyllä karsia omasta budjetista 100 €/kk ja ostella vähemmän uusia vaatteita tai kenkiä, vanhoilla tulisin hyvin toimeen.
Kommentit (173)
Ihan ensimmäisenä noin 10 mrd euron ratahankkeista, joiden ilmastovaikutuksia joudutaan kompensoimaan 70 vuotta. Ilmastotavoitteemme kannalta haitallisia ja armottoman kalliita! Turusta ja Tampereelta pääsee jo nyt Helsinkiin junalla, Tikkurilasta on kätevä yhteys lentoasemalle eli ei ole edes tarvetta uusille ratayhteyksille.
Kehitysapu on usein turhaa, koska vaikutus päättyy samantien, kun avun antaja lähtee maasta.
Säästäisin myös terveydenhuollossa eli napakoitetaan systeemiä, ei enää 5 käyntiä lääkärissä ennen leikkausta, jos jo eka lääkäri todennut, että leikattava on. Kulunut polvi ei parane itsestään ja nopeasti leikattu syöpä paranee todennäköisemmin kuin se, jota "seurataan", kunnes on liian myöhäistä. Lisäksi asiakkaan asiat voitaisiin laittaa kerralla kuntoon (siis kuvaannollisesti) eli oireiden poiston sijaan hoidettaisiin itse sairautta. Nyt vatsavaivainen käy lääkärissä vuositolkulla, koska tutkiminen on liian kallista.
Vierailija kirjoitti:
Otetaan heiltä joilla on otettavaa.
Eli siis köyhiltä kuten aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin valmis leikkaamaan äitiysvapaarahoista, toimeen- ja työttömyystuista ja maataloustuista. Melko paljosta siis.
Ja sinä itse saat siis kaikkia noita?
No huhhuh, onhan siinä jo varaakin leikata.
On kyllä. Hyvä että ollaan samaa mieltä!
Vierailija kirjoitti:
Jokainen minua suurituloisimpi on paha, jota pitää rangaista.
Yritystuet voisi lopettaa ja käyttää säästyneet rahat yritysten tuloveron lakkauttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin kaikesta muusta paitsi koulutuksesta, terveydenhuollosta ja eläkeläisiltä. Itse saan asumistukea, mutta hyväksyisin siihen max, 100e leikkauksen. Ensimmäisenä leikkuriin menisi kehitysapu, ja m. muuttajien tuet.
Miksi eläkeläisiltä ei saa leikata? Suomessa huomattava osa eläkeläisistä nostaa parempaa eläkettä, mitä vastaavaa työtä, mitä eläkeläiset ennen tekivät, saavat palkkaa.
Varmaan ainoa olisi työhuonevähennys, mistä tällä hetkellä voisi leikata/luopua ja sekään ei ole paljoa mitään. Tienaan omat rahani työskentelemällä yksityisessä yrityksessä ja mitään tukia en yhteiskunnalta saa. Kelakorvausta tosin tulee joistain lääkkeistä, mutta siitä en olisi valmis luopumaan, koska silloin kaikista eniten kärsisivät pienituloiset eläkeläiset.
Vierailija kirjoitti:
En mistään. Käyn töissä, maksan laskut ja elätän lapset. Leikkaukset kehitysapuun ja kaikkeen muuhun ulkomaille valuvan rahaan.
Ohhoh. Ensimmäisessä lauseessa et halua leikata mistään, kolmannessa lauseessa mieli onkin jo muuttunut. Oletko ihan terve?
Voitaisiin lopettaa uusiutumattomien luonnonvarojemne lahjoittelu. Suomi taitaa olla ainoa maa maailmassa, johon kuka tahansa saa tule tekemään kaivosvaltauksia ja aloittaa louhimisen ilman maanomistajan lupaa, muodollista korvausta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Kehitysavusta ja sosiaalitukien perässä maahanmuuttavista.
Anna kun arvaan: taidat olla persu?
Aika paljon sais leikata kun en käytä / ole käyttänyt juuri mitään yhteiskunnan palveluita - no ehkä teitä.
Vierailija kirjoitti:
Olisin valmis leikkaamaan äitiysvapaarahoista, toimeen- ja työttömyystuista ja maataloustuista. Melko paljosta siis.
Minäpä tiedän, että sinulla ei ole hajuakaan mitä nuo mainitsemasi asiat ovat. Huono kirjoitusasu paljastaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon sais leikata kun en käytä / ole käyttänyt juuri mitään yhteiskunnan palveluita - no ehkä teitä.
Teiden kunnossapidosta siis.
Onkin aivan älytöntä, että Suomessa on piskuisia kyläteitä päällystettyinä, ja sitten itketään, että on jotain ideologiaa rakentaa joukkoliikennesiltoja. Soralle vaan kylätiet, kyllä siellä pärjätään. Pärjättiin 90-luvullakin ja sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäpä tiedän, että sinulla ei ole hajuakaan mitä nuo mainitsemasi asiat ovat. Huono kirjoitusasu paljastaa sen.
Minäpä tiedän, missä sinulla on hiekkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mistään. Käyn töissä, maksan laskut ja elätän lapset. Leikkaukset kehitysapuun ja kaikkeen muuhun ulkomaille valuvan rahaan.
Ohhoh. Ensimmäisessä lauseessa et halua leikata mistään, kolmannessa lauseessa mieli onkin jo muuttunut. Oletko ihan terve?
🤦
Opettele ensin edes lukemaan! Ja mieti vasta sitten toisten terveyttä....
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis niiltä jotka tukia saavat. Maksumiehiltä ei voi leikata koska he eivät nytkään saa mitään.
Maksumiehet on töissä ja saavat useamman tonnin kuussa. Jos kadehdit tukien saajia voit itse kokeilla heidän arkea.
Kehitysapu,maahanmuutto,koululääketiede
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin kaikesta muusta paitsi koulutuksesta, terveydenhuollosta ja eläkeläisiltä. Itse saan asumistukea, mutta hyväksyisin siihen max, 100e leikkauksen. Ensimmäisenä leikkuriin menisi kehitysapu, ja m. muuttajien tuet.
Miksi eläkeläisiltä ei saa leikata? Suomessa huomattava osa eläkeläisistä nostaa parempaa eläkettä, mitä vastaavaa työtä, mitä eläkeläiset ennen tekivät, saavat palkkaa.
Isoimmista eläkkeistä voisi leikata, vaikkapa Ruotsin systeemillä, jossa työntekijöiden eläkemaksuilla on kohtuullinen katto ja eläkkeet joustaa sen mukaan.
Mutta pienituloisimmilta eläkeläisiltä ei pidä leikata yhtään, ovat muutenkin jo niin tiukoilla, että joutuvat vain toimeentulotuen asiakkaiksi ja säästyneet rahat menee vain helvetinmoiseen byrokratian pyörittämiseen ja köyhien kyykytykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, on aika älytöntä, että täällä on jopa sata vuotiaitakin vanhuksia jotka repii useiden tonnien eläkkeitä.
Ulkomaalaisten tukemisesta. Alkaa kerrostalot olla jo täynnä.
Kehitysavusta puolet pois, loput Ukrainaan.
EUn miljardipaketeista.