Mistä olisit itse valmis luopumaan tai leikkaamaan?
Tutkimusten mukaan ihmiset aina ehdottavat leikkaamisia sellaisiin kohteisiin, jotka eivät vaikuta omaan elämään mitenkään. Mutta mistä olisit itse valmis leikkaamaan, jos olisi pakko valita? Mitä veroa nostaisit tai mistä rahareiästä voisit luopua?
Itse aloitan: huomaan käyttäväni nettiostoksiin liikaa rahaa. Voisin kyllä karsia omasta budjetista 100 €/kk ja ostella vähemmän uusia vaatteita tai kenkiä, vanhoilla tulisin hyvin toimeen.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin kaikesta muusta paitsi koulutuksesta, terveydenhuollosta ja eläkeläisiltä. Itse saan asumistukea, mutta hyväksyisin siihen max, 100e leikkauksen. Ensimmäisenä leikkuriin menisi kehitysapu, ja m. muuttajien tuet.
Miksi eläkeläisiltä ei saa leikata? Suomessa huomattava osa eläkeläisistä nostaa parempaa eläkettä, mitä vastaavaa työtä, mitä eläkeläiset ennen tekivät, saavat palkkaa.
Maksussa olevia työeläkkeitä ei välttämättä voi leikata koska sen on tulkittu olevan omaisuuden suojan piirissä. Eläkkeiden indeksikorotuksia voi ilmeisesti jäädyttää koska silloin ei kosketa maksussa oleviin eläkkeisiin. Koska työeläkkeitä ei voi noinvain leikata niin leikkaukset kohdistuu pienempiä eläkkeitä saaviin (kansaneläke ja takuu eläke)
Yritystuista leikkaisin oikein mielelläni, niitä maksetaan 8 miljardia vuodessa. Yritystuet eivät kuulu markkinatalouteen, vaan niillä pidetään yllä yrityksiä, jotka muuten kaatuisivat. Nyt uusia ja parempia ei synny tilalle, kun huonoja tuetaan.
Hiuksiani voisin leikata pari centtiä lyhemmiksi mutta en yhtään enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mistään. Käyn töissä, maksan laskut ja elätän lapset. Leikkaukset kehitysapuun ja kaikkeen muuhun ulkomaille valuvan rahaan.
Ohhoh. Ensimmäisessä lauseessa et halua leikata mistään, kolmannessa lauseessa mieli onkin jo muuttunut. Oletko ihan terve?
Kysymys oli mistä itse olisin valmis luopumaan, ja vastasin en mistään.
Sitten annoin vaihtoehdon mistä leikata. Oletko yksinkertainen.
Itse olen jo vuosia miettinyt miksi ansiosidonnaisen keston lyhentämistä vastustetaan niin paljon. Mielestäni se on hyvin helppo säästökohde.
Huom. olen itsekin ollut työttömänä ja silloinkin mietin miksi sitä ansiosidonnaista saa niin ihmeen kauan. Eikö se ole ihan tutkittu juttu että tuen lähestyessä loppuaan tulee iso työllistymispiikki? Eli selvästi monille ansiosidonnaisella olo on mukavaa lomaa ja vasta sen lähestyessä loppuaan aletaan kunnolla etsiä töitä. Miksi tuollaista pitää tukea verorahoista?
Jos nykyisin kesto on 300-500 päivää, niin mielestäni voisi hyvin olla alle 300 päivää kaikilla. Yli vuosi ansiosidonnaisella oloa on jo kovin pitkä aika.
Alle kahden kansanedustajan puolueen puoluetuet veks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin kaikesta muusta paitsi koulutuksesta, terveydenhuollosta ja eläkeläisiltä. Itse saan asumistukea, mutta hyväksyisin siihen max, 100e leikkauksen. Ensimmäisenä leikkuriin menisi kehitysapu, ja m. muuttajien tuet.
Miksi eläkeläisiltä ei saa leikata? Suomessa huomattava osa eläkeläisistä nostaa parempaa eläkettä, mitä vastaavaa työtä, mitä eläkeläiset ennen tekivät, saavat palkkaa.
Maksussa olevia työeläkkeitä ei välttämättä voi leikata koska sen on tulkittu olevan omaisuuden suojan piirissä.
Omaisuuden suojan piirissä ei sitten muuten ole omaisuus. Esimerkiksi kiinteistövero on olemassa....
Progressiivinen eläkelisävero on mahdollista toteuttaa. Ei toteuteta vielä 10 vuoteen, koska b00merit ovat vielä vallassa ja merkittävä äänestäjäjoukko. Sitten kyllä toteutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen jo vuosia miettinyt miksi ansiosidonnaisen keston lyhentämistä vastustetaan niin paljon. Mielestäni se on hyvin helppo säästökohde.
Huom. olen itsekin ollut työttömänä ja silloinkin mietin miksi sitä ansiosidonnaista saa niin ihmeen kauan. Eikö se ole ihan tutkittu juttu että tuen lähestyessä loppuaan tulee iso työllistymispiikki? Eli selvästi monille ansiosidonnaisella olo on mukavaa lomaa ja vasta sen lähestyessä loppuaan aletaan kunnolla etsiä töitä. Miksi tuollaista pitää tukea verorahoista?
Jos nykyisin kesto on 300-500 päivää, niin mielestäni voisi hyvin olla alle 300 päivää kaikilla. Yli vuosi ansiosidonnaisella oloa on jo kovin pitkä aika.
Ajatella. Onko jo kovin, kovin kovin pitkä aika, jo tovin, tovin tovin?
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Varsinkin, kun ansiosidonnaisesta maksaa valtio Kelan kautta suuren osan. Moni luulee, että se on vakuutusrahaa, jota ovat itse maksaneet. Kissan kikkareet ole: valtion maksamaa tukea niille, jotka ovat olleet tarpeeksi fiksuja maksaakseen pennosia "kassa" (lue: kelalta rahastajan) jäsenyydestä.
Mun asumistuesta voisi vähän karsia. Asun halvassa asunnossa ja esim. työmatkakuluja ei ole ollenkaan, joten voisin vähän enemmän asumisestani itse maksaa.
Hyvätuloisten lapsilisät voi lopettaa ja yritystuet pitäisi sitoa työllistä.iseen kotimaassa jos niitä yleensäkään pitää jakaa - tuntuu että se tasapäistää yrittämistä ja suosii heikoimpia yrittäjiä itse menestyvien kustannuksella. Ei pörssiyhtiöiden tulisi saada valtionrahoitusta uruguayn paperitehtaisiin tai osingonmaksuun vaan ainoastaan hankkeisiin jotka työllistävät tai tuottavat Suomeen kotiutettavia tuloja
Puoluetuista, yhteisöjen ja muiden yhdistysten apu- ja tukirahoista, kaikista urheilukisojen lisenssimaksuista (Yle), jäähalleista, oopperasta ja kaikkien turhiksi tietämistä röntgenkuvauksista (käypä hoito-suositusten järjellistäminen).
Miksi ihmiset täällä ei osaa lukea? MIKSI?
Sehän riippuu ihan siitä, että mistä syystä jostain pitäisi luopua. Jos uhkana on, että vaikka muksut näkee nälkää, niin valtaosa vanhemmista antaa vaikka vaatteet päältään.
Jos taas pitäisi hyvesignaloinnin ja "isojen" herrojen oikkuja miellyttääkseen alkaa kurjistaa eloaan, niin ihan odotetusti ihmiset ei olekaan niin innokkaita.
Ei nyt leikkaus, mutta selvä asia: tietullit ja ruuhkamaksut.
Hyödyt: keräävät rahaa, vähentävät ilmastopäästöjä ja ylimääräistä kulutusta ja tasaavat ruuhkahuippuja, jolloin liikkuminen on kaikille sujuvampaa.
En mistään mutta jos pakko olisi niin harrastuksista, ruuasta ja vaatteista sitten pitäisi leikata. Itsetuntohan siinä menisi eikä olisi enää ihmisarvoista elämää se.
Vierailija kirjoitti:
Puoluetuista, yhteisöjen ja muiden yhdistysten apu- ja tukirahoista, kaikista urheilukisojen lisenssimaksuista (Yle), jäähalleista, oopperasta ja kaikkien turhiksi tietämistä röntgenkuvauksista (käypä hoito-suositusten järjellistäminen).
Ja kaikkia noitakin sinä väität muka saavasi tai niiden leikkaamisen olevan sinulta jotenkin pois? Joopa joo...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuueläkkeestä, kansaneläkkeestä, maatalouseläkkeestä ja valtion maksamasta yrittäjien eläkkeestä voidaan leikata. Työeläkkeen maksavat yksityiset työeläkekassat, ne ovat itse säästettyä rahaa eivätkä valtion jaettavissa. Toki valtio voi halutessaan verottaa työeläkkeet pois, mikäli sille tielle halutaan mennä.
Et ajatellutkaan leikata, vaan jakaa lisää rahaa? Selvä.