Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita atooppisesta ihottumasta kärsijöitä? Mikä teillä toimii parhaiten?

Vierailija
05.05.2023 |

Itse taistellut atooppisen ihon kanssa lapsesta lähtien ja lukemattomilla lääkäreillä on juostu, joten lääketieteen neuvot ovat tiedossa ja käytössä.

Silti kyselisin kanssakärsijöiden kokemuksia ja vinkkejä. Eli mikä teillä on parhaiten toiminut kun atooppinen ihottuma on oikein pahentunut?

Itselläni iho reagoi selkeästi stressiin, ja kun sitä on ollut viime kuukaudet melkoisesti, niin iho on rikki käsivarsista, jaloista ja rintakehästä. Hoitona tällä hetkellä Sibicort, Bepanthen SensiCalm sekä perusvoiteet.

Mutta mielelläni kuulisin muiden kokemuksia ja vinkkejä. Onko muilla esimerkiksi Abilar toiminut? Tai antihistamiinin syöminen (siis tabletteina suun kautta)? Joku muu?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolisto kuntoon. Ei maitoa tai viljoja, sokeri ja alkoholi mahdollisimman vähiin.

Kaikki hajusteet ja SLS (vaahtoava aine) pois.

Paljon omega 3- rasvahappoja.

Lapsesta saakka pidetty hirveä atopia katosi 28-vuotiaana, kun tein edellä mainitut asiat. Olen elänyt jo 15 vuotta melkein kuin normaali-ihoinen.

Rasvaa en ole tarvinnut iholleni kuin parina päivänä vuodessa, koska syön hampunsiemeniä, oliiviöljyä ja omega-kapseleita. Talvella kaulan ja käsien iho saattaa olla hauras, silloin syön kollageenikuurin.

Vierailija
42/49 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin käytön lopettaminen auttoi minun atooppiseen ihottumaan. Mitään voiteita ei tarvitse enää käyttää ja iho on nyt paljon kosteampi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi eniten allergeenivapaaruokavalio. Vaikka nykyihjeistus on, että allerginenkin voi syödä jossain määrin oireita aiheuttavia raaka-aineita, niin itsellä  ne kyllä laukaisevat ihottuman aika tehokkaasti. Tajusin tämän, kun aikoinaan yhts:n lääkäri laittoi minulle lähetteen allergologille, että tarkistetaan allergioiden nykytilanne. Siellä sitten yllärinä tuli vilja-allergiat ja allergologi suositteli viljatonta ruokavaliota, igE arvoni olivat hirveän korkealla. Saan hirssia ja tattaria syödä. Kun kokeilin kyseisestä dieettiä, niin ihan ihmeellistä miten hyvä olo tuli (mikä ei siis ihme, kun lopettaa allergiaa aiheuttavien ruokien syömisen). Ei tullut edes suolisto-oireita, jotka sitten liittyvät minulla myös allergioihin. Nykyisin pidän viljattomia kausia, joten silloin tällöin syön viljoja ja elimistöni kestää sen, mutta pitkiä aikoja en voi viljoja käyttää, sitten leimahtaa heti ihottuma. Syön viljoja lähinnä sitten, jos olen kylässä tai matkalla jossain, jossa ei oikein voi valita mitään viljatonta, tai ainakaan helposti.

Muuten sitten hoidan ihottumia kortisonivoidekuureilla (jos ihottuma menee niin pahaksi), antihistamiinilla, mutta muuten riittää ihan perusvoide, joskus on pitänyt hakea lääkäriltä resepti johonkin kortisonia voimakkaampaan, en nyt muista enää sen voiteen nimeä, mutta oli hillittömän tehokasta.

omegarasvahapot on minulta täysin kielletty, koska kärsin runsaista kuukautisista (ne heikentävät veren hyytymistä) ja kärin raudanpuutteesta niiden vuoksi.  JOskus otin kylmäpuristettuja vehnänalkioöljyjä (varmaan muutkin alkioöljyt toimisivat) (löytyi ihan cittarista ja prismasta niitä) ja ne kyllä auttoivat myös ihoon ja myös tukka kasvoi paljon laadukkaammin.  Tämä jäi sitten pois, kun piti alkaa viljattomalle, mutta ehä joskus vielä kokeilen.

Vierailija
44/49 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli ensimmäinen kerta nyt kevällä.Sanoivat sen olevan läiskäekseema.Alkoi 3 päivä sen jälkeen kun ottivat koepala selän ihosta.Se on käsivarsissa ja pahiten alaselässä pepussa ja reisissa.Bemetson 0.1 on annetti,ei vielä vaikutus .5 päivä käytetty.

Vierailija
45/49 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla auttoi eniten allergeenivapaaruokavalio. Vaikka nykyihjeistus on, että allerginenkin voi syödä jossain määrin oireita aiheuttavia raaka-aineita, niin itsellä  ne kyllä laukaisevat ihottuman aika tehokkaasti. Tajusin tämän, kun aikoinaan yhts:n lääkäri laittoi minulle lähetteen allergologille, että tarkistetaan allergioiden nykytilanne. Siellä sitten yllärinä tuli vilja-allergiat ja allergologi suositteli viljatonta ruokavaliota, igE arvoni olivat hirveän korkealla. Saan hirssia ja tattaria syödä. Kun kokeilin kyseisestä dieettiä, niin ihan ihmeellistä miten hyvä olo tuli (mikä ei siis ihme, kun lopettaa allergiaa aiheuttavien ruokien syömisen). Ei tullut edes suolisto-oireita, jotka sitten liittyvät minulla myös allergioihin. Nykyisin pidän viljattomia kausia, joten silloin tällöin syön viljoja ja elimistöni kestää sen, mutta pitkiä aikoja en voi viljoja käyttää, sitten leimahtaa heti ihottuma. Syön viljoja lähinnä sitten, jos o

Miten pysyt hengissä ilman rasvahappoja???

Vierailija
46/49 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin aloe-vera&aasinmaito voidetta. Auttaa välittömästi, pehmeä hyvin miedon tuoksuinen rasva. 

Vierailija
47/49 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito ja kaikki maitoa sisältävät tuotteet pois käytöstä. Kannattaa kiinnittää huomiota mihin kaikkiin ruokiin maitoa tai maitojauhoa lisätään. Kun käyttö on kurissa niin ihokin pysyy terveenä, ja taas toisin päin, jos erehtyy ottamaan vaikka kahviin maitoa, niin naama ja kaula alkaa kutista ja punoittaa heti ensimmäisenä.

Vierailija
48/49 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin kaikki kutina ja ihon punoitus ja huonokuntoisuus johtui vehnästä ja sokerista, varsinkin valkoisesta sokerista (ei siis hedelmistä ja marjoista tullutta sokeria). Nuo kun poisaa ruokavalisota niin iho on ihan kunnossa. Maitotuotteitakin voi käyttää, kunhan välttelee rasvaisia maitoja ja juustoja.

Vierailija
49/49 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin kaikki kutina ja ihon punoitus ja huonokuntoisuus johtui vehnästä ja sokerista, varsinkin valkoisesta sokerista (ei siis hedelmistä ja marjoista tullutta sokeria). Nuo kun poisaa ruokavalisota niin iho on ihan kunnossa. Maitotuotteitakin voi käyttää, kunhan välttelee rasvaisia maitoja ja juustoja.