Apulaisoikeusasiamiestä huolestutti turkulaiseen syrjäytyneille
ihmisille palveluja tarjoavaan asumisyksikköön tekemänsä tarkastuskäynnin yhteenvedossa se, että asumisyksiön käyttäjissä on vanhusväestöön kuuluvia ihmisiä joiden terveydentilaa ei ehkä ole tarkastatettu vuosikausiin.
Siis ihmisiä, joilla on ehkä fyysisiä sairauksia, joihin heillä ei ole lääkityksiä tai tilakontrolleja järjestetty.
No, asumisyksiköstä vastattiin, että kyllä perusterveydenhuoltoa olis tarjolla, mutta nämä ihmiset eivät sitä halua vaikka tarjottais.
No, mutta ovatko nämä ihmiset sen verran fiksuja, että he tiedostavat sen, että no, mitä välii, jos kävisinkin lääkärillä ja lääkäri toteais että tarvitsen lääkitystä diabetekseen, pakkasessa paleltuneen varpaan hoitoa, sydäntautiin lääkitystä tai pitäs poistaa jokin kuolioon menossa oleva varvas tai silmälasit olis hyvä olla, kaihi leikata....
No, saattaa ihminen siinä ymmärtää, että no, mitä välii, ei mulla on fyrkkaa maksaa...... Eikä siis takeita että jaksaisin säännöllisesti itseäni lääkitä ja hoitaa...
Apulaisoikeusasiamies huolestui. Asumispalveluyksikössä ollaan kylmänrauhallisesti sitä mieltä, että ihmiset päättävät itse.
No, ei tarvitse olla asumispalveluyksikön asiakkaanakaan vielä, kun voi ymmärtää, että mitä välii, jos vaikka oliskin jotain, niin ei mulla ole varaa maksaa... Vaikka Suomessa perusterveydenhuolto kuuluu oikeutena kaikille.