Voisitko luopua kokonaan lihansyönnistä, jos saisit sillä parannettua jonkun muun ilmastoahdistuksen?
Itselläni on aika paha ilmastoahdistus, ja olen käynyt hoidattamassa sitä mm. psykologilla. Luulen, että se on aika yleistä nykyään, huoli ilmastomme tilasta. Lihankulutuksen vähentäminen auttaisi suoraan hiilijalanjälkeesi, ja siihen, säilyykö planeettamme elinkelpoisena jatkossakin. Mikä on sinun osuutesi kokonaiskuvassa?
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
En.
Mutta jos joku himolentomatkustaja lopettaisi lentomatkustamisen, saattaisin harkita.
Heh, tunnen erään himolentomatkustajan joka vuosien mittaan kouluttautui lentäjäksi ja nyt hänellä on todella iso rahtikone allaan....
Hänelle maksetyaan nyt siitä mistä hän ennen maksoi monta kymppitonnia vuodessa!
Vituttaako? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihasta ja kanasta luovuin 25 vuotta sitten. Nyt muistakin eläinkunnan tuotteista, 2kk vegaanina. En kaipaa juustoa jne. Voin hyvin.
Piereskelet kumminkin paljon, se on selvä.
Nuo suolikaasuongelmat tuntuvat olevan pääasiassa niiden lihansyöjien heinä, jotka yrittävät jostain syystä normalisoida ruokavaliotaan. Se on ikävää, mutta elämä on valintoja ja valinnoistaan on maksettava.
Uuden hallituksen myötä ilmastoahdistus on menneen talven lumia. Saa palata pelkäämään vaikka happosateita, ydinsotaa tai helvettiin joutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi syytä puhua auringon vaikutuksesta ilmastoon. Ihmiset ja tiedemiehet jotka ovat eri mieltä ilmaston lämpötilojen muutoksista, kuin media, eivät uskalla olla vapaasti eri mieltä, koska eri mielipiteitä ei sallita. Eri mielipiteiden esittäminen kuin yleinen mielipide on nykyisin kiellettyä.
Ei kukaan vakavasti otettava tieteilijä kiistä kosmisia ja planetaarisia ilmiöitä, mutta kyllä ihminen on toiminnallaan vaikuttanut ekosysteemiin enemmän kuin mikään muu laji ikinä. Ekokatastrofi, joka pyyhkäisee meidät historian hämäriin, on enemmän kuin oikein meille. Muu luonto selviää kyllä, vaikka aikansa se varmasti ottaa.
Totta. Steve Cutts on tehnyt tästä havainnollisen animaation, jotta nekin jotka kommentoivat tl;dr pysyvät mukana. Sanoja ei ole, joten ei tarvitse yrittää ymmärtää sen eenpää kirjoitettua suomea kuin muitakaan kieliä, ja kestokin vain 3,5 min., joten ei pitäisi käydä ylivoimaiseksi edes TikTok-kansalle. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi syytä puhua auringon vaikutuksesta ilmastoon. Ihmiset ja tiedemiehet jotka ovat eri mieltä ilmaston lämpötilojen muutoksista, kuin media, eivät uskalla olla vapaasti eri mieltä, koska eri mielipiteitä ei sallita. Eri mielipiteiden esittäminen kuin yleinen mielipide on nykyisin kiellettyä.
Ei kukaan vakavasti otettava tieteilijä kiistä kosmisia ja planetaarisia ilmiöitä, mutta kyllä ihminen on toiminnallaan vaikuttanut ekosysteemiin enemmän kuin mikään muu laji ikinä. Ekokatastrofi, joka pyyhkäisee meidät historian hämäriin, on enemmän kuin oikein meille. Muu luonto selviää kyllä, vaikka aikansa se varmasti ottaa.
Totta. Steve Cutts on tehnyt tästä havainnollisen animaation, jotta nekin jotka kommentoivat tl;dr pysyvät mukana. Sanoja ei ole, joten ei tarvitse yrittää ymmärtää sen eenpää kirjoitettua suomea kuin muitakaan kieliä, ja kestokin vain 3,5 min., joten ei pitäisi käydä ylivoimaiseksi edes TikTok-kansalle. :)
MAN 2020:
Sorry teille, mutta tuntemattomien ihmisten ahdistus ei ylitä henkilökohtaista tarvettani mielestäni hyvään elämään.
Jonkun toisen ilmastoahdistus ei saa minua muuttamaan omia ruokailutottumuksiani. Jos se yhtään lohduttaa niin en tälläkään hetkellä syö lihaa lähellekään joka päivä tai joka aterialla, mutta se on se muutos jonka olen ollut valmis tekemään.
Olen jo tehnyt päätökseni: en syö tehotuottua lihaa, kalaa tai kanamnunaa. Ne ovat ihmisravinnoksi kelpaamatonta pskaa. Jos jostain saan riistaa niin ostan, ja naapurin takapihaluomukanalan munia myös. Kesällä ongin itse pikkukaloja. Talvipilkittäminen ei ole minun juttuni.
Vierailija kirjoitti:
En ! Miksi Aina joka asiassa pitää olla Suomen Ensimmäinen!?
Miksi ihmeessä! ? Kun on paljon suurempipia maita Euroopassa ja Aasiassa etenkin Intia on yksi näistä maista .
Toitottakaa Ilmastotekoanne Ensin näihin maihin .
EI aina Suomea.
Ovat etenkin Intiassa vielä kasvissyöjiäkin, penteleet.
Vierailija kirjoitti:
En aio luopua lihansyönnistä, vaikka se saisi tuhat mielenterveyspotilasta itkun partaalle.
Jos se on tarpeen, muutan vaikka maalle kasvattamaan syöntilihani itse. Tällä hetkellä ostan noin puolet kaupasta, ja syön pari-kolme kiloa punaista lihaa viikossa. Painoindeksini on 26, ikä 46, ja veriarvot oikein hyvässä kunnossa.
Onnittelut paksusuolellesi!
Vierailija kirjoitti:
Syön lihaa ja pidän siitä, mutta haluaisin kyllä luopua siitä. En kenenkään ahdistuksen vuoksi, mutta siksi, että se lienee lopulta välttämätöntä. Lihauho jota täälläkin äijääijät harrastavat on täysin turhaa. Steikillä oli aikansa, mutta nyt se on ohi.
Nyt tuli fiksua ajattelua.
Suurin osa meistä, ainakin aikuisista on lapsesta lähtien oppinut lihan makuun ja pitämään siitä. Mutta tiedätkö, makuaisti muuttuu! Vanhojen herkkujen tilalle pitää löytää jotain uutta hyvän makuista, täyttävääkin. Minä olen löytänyt ja nyt muisto lihan mausta on unohtunut ja päinvastoin kuvottaa.
Iltaruoaksi minulla oli todella maukas kiklätty lisukkeineen. On makuvivahteet paikallaan. Jos et maistele kasvisruokia niin jäät paljolti vaille ihanista makukokemuksista.
Muistaakseni Suomi on tälläkin hetkellä hiilijalanjäljeltään nettopositiivinen. Täällä tehtävät muutokset tuottavat tällä hetkellä vain marginaalista hyötyä kokonaisuuteen ja vaativat siitä huolimatta suuria panostuksia. Sen sijaan maissa, joiden hiilijalanjälki on negatiivinen, pienemmillä muutoksilla saavutetaan suurempia hyötyjä.
Siksi kannattaa masinoida näitä kampanjoita enemmän maissa, jotka eivät vielä ole nettopositiivisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön lihaa ja pidän siitä, mutta haluaisin kyllä luopua siitä. En kenenkään ahdistuksen vuoksi, mutta siksi, että se lienee lopulta välttämätöntä. Lihauho jota täälläkin äijääijät harrastavat on täysin turhaa. Steikillä oli aikansa, mutta nyt se on ohi.
Nyt tuli fiksua ajattelua.
Suurin osa meistä, ainakin aikuisista on lapsesta lähtien oppinut lihan makuun ja pitämään siitä. Mutta tiedätkö, makuaisti muuttuu! Vanhojen herkkujen tilalle pitää löytää jotain uutta hyvän makuista, täyttävääkin. Minä olen löytänyt ja nyt muisto lihan mausta on unohtunut ja päinvastoin kuvottaa.
Iltaruoaksi minulla oli todella maukas kiklätty lisukkeineen. On makuvivahteet paikallaan. Jos et maistele kasvisruokia niin jäät paljolti vaille ihanista makukokemuksista.
Samaa mieltä. Aika vanhaksi minunkin piti elää, että tajusin tämän, mutta parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan.
Psyykkiset ongelmat olisi kyllä hyvä hoitaa siellä terapiassa. Se on oikea paikka. Maailma ei pyöri sinun ympärilläsi, Ap.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihasta ja kanasta luovuin 25 vuotta sitten. Nyt muistakin eläinkunnan tuotteista, 2kk vegaanina. En kaipaa juustoa jne. Voin hyvin.
Nuo suolikaasuongelmat tuntuvat olevan pääasiassa niiden lihansyöjien heinä, jotka yrittävät jostain syystä normalisoida ruokavaliotaan. Se on ikävää, mutta elämä on valintoja ja valinnoistaan on maksettava.
Kyllä se pieru kuule tullee enempikin papujen jälkeen, joka on kasvis.
En. Autoilusta voisin ( ja suurelta osin olen luopunutkin), ja sillä on paljon suurempi vaikutus kuin lihansyönnillä.
Kaffebulla kirjoitti:
Psyykkiset ongelmat olisi kyllä hyvä hoitaa siellä terapiassa. Se on oikea paikka. Maailma ei pyöri sinun ympärilläsi, Ap.
Minä en ole ap mutta pitkänlinjan vegaani. Olen 3 psykologin kanssa jutellut ahdistuksesta mikä minulle syntyy kun tiedän eläimiä kaltoiltavan vääriin ja tapettajan.
1. Psyka siirtyi itsekin vegaaniksi
2. psyka sanoi että olisi hyvä minunlaisia olisi enemmän
3. sanoi että ihailtavaa
Kasvissyöjän elämä ei tosiaan pyri oman itsensa ympärillä vaan eläinten hyvinvoinnin.
Kiitos vain kysymystä, mutta kuten vastauksista huomaa, lihansyönnin lopetusta ei ole juuri kukaan valmis lopettamaan jonkun ilmastoahdistuksen takia.
Tilanne on siis juuri niin huono ilmastoahdistuneille, miltä se on teistä vaikuttanutkin.
Myös vaalituloksen perusteella se nähtiin, että enemmistöä ei todellakaan kiinnosta liian vihreät ajatukset.
Jos kuvittelet, että ihmisen harjoittama lihansyönti tuhoaa jotenkin ilmastoa, olet pähkähullu.