Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen saanut verottajalta vääriä neuvoja jatkuvasti

Vierailija
05.05.2023 |

Miten ne eivät siellä tiedä, miten verotuksen pitää mennä?????? Neuvovat ihan päin mäntyä. Kysyin, että saanko vähentää kustannuksia kokonaan itse 1/3 omistamastani asunnosta, jota olin remontoinut ja kalustanut maksaen kaiken itse.
Verottajan vastaus oli: asiakaspalvelijan mielestä mä saan. Mielestä?

No, en saa. 

Soitin myös Suomen Vuokranantajiin, joiden jäsen olen ja he osasivat heti löytää vastauksen - verottajan omilta sivuilta.

Siellä lukee näin kohdassa 3. Vähennykset, kohta 3.1. Yleistä:

"Menot vähennetään samalla tavoin omistusosuuksien suhteessa kuin vuokratulokin verotetaan. Jos vuokralle annettu omaisuus omistetaan puoliksi, myös vuokratulon hankkimisesta aiheutuneet menot vähennetään puoliksi kummallakin omistajalla, vaikka toinen omistajista olisi yksin maksanut kustannukset."

Ta daa! Ei ollut vaikeaa! Mutta ne eivät verottajan puhelinpalvelussa tienneet tätä, eivätkä siis osanneet edes etsiä! Sanoin vielä puhelun aikana, että en oikein luota vastaukseen, mutta henkilö ei sanonut, että "en tiedä" tai anna mä palaan tähän ja tarkistan". Ei mitään. Nada. 

Eli sellainen neuvo kaikille verottajalle soittaville: ette voi kyllä yhtään uskoa ja luottaa siihen, miten teitä siellä neuvotaan.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/7 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei siis ole todellakaan ensimmäinen asia, missä verottajalta saadut neuvot ovat vääriä. Ovat neuvoneet väärin myös taloyhtiölainan poismaksusta, kun sen maksaa kerralla, että saako vähentää pääomatuloista vai ei. 

Jos lainan kertasuoritteetkin siis on tuloutettu taloyhtiön kirjanpidossa. Oikea vastaus on että saa, verottajanainen sanoi, että ei saa! Hän ei tajunnut sitä, että kerralla poismaksettavakin laina saattaa olla tuloutettu taloyhtiön kirjanpidossa. 

Se vain, että tuollaisesta väärästä neuvosta voi olla kysyjälle useiden tuhansien eurojen verohaitta, jos pääomatuloja on paljon, kuten esim. itselläni. Ja kun ne ovat perintönä tulleet, on moni asia uutta itselle näissä ja siksi kysyn.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotta sitten minulle tuli kirje verohallinnolta kotiin, jossa ilmoitettiin että minut on valittu esitäytetyn veroilmoituksen kokeiluryhmään. Ainoa asia siihen asti oli ollut työmatkojen kilometrien lisäys ilmoitukseen. 15 vuotta myöhemmin lisään edelleen kilometrit käsin veroilmoitukseen, asunto ja työpaikka ollut sama koko ajan, eli edelleekään niitä ei siinä automaattisesti ole, eikä koskaan ole ollutkaan. 

Vierailija
4/7 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea osoite antaa palautetta :

https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/yhteystiedot-ja-asiointi/kys…

Tiedän, haluaisin antaa palautteen (tuosta yhtiölaina-asiasta annoinkin, se oli niin törkeä), mutta en halua joutua verotarkastukseen. En siis halua herättää verottajalla mitään ylimääräistä kiinnostusta verotuksen kohteena. 

Tietenkin palautteen voisi antaa yksilöimättä puhelun päivämäärää ja kellonaikaa, joita tuossa pyydetään.

Ap

Vierailija
5/7 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kysyit näin: "Kysyin, että saanko vähentää kustannuksia kokonaan itse 1/3 omistamastani asunnosta, jota olin remontoinut ja kalustanut maksaen kaiken itse."?

Kysymyksesi mukaan omistat kokonaan itse 1/3 asunnosta ja haluat vähentää kustannuksia asunnon remontista ja kalusteista. Kysymyksestä ei ilmene, että asunto olisi vuokrattu ulkopuoliselle.

Ei tuohon voi vastata kuin että mielestäni voit, mutta vain oman osuutesi osalta. Lisäksi jos et kerro, onko joku omistajista asukkaana tai millainen on vuokrasopimus. Ei voi antaa faktavastaus, jos et esitä faktakysymystä.

Vierailija
6/7 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15 vuotta sitten minulle tuli kirje verohallinnolta kotiin, jossa ilmoitettiin että minut on valittu esitäytetyn veroilmoituksen kokeiluryhmään. Ainoa asia siihen asti oli ollut työmatkojen kilometrien lisäys ilmoitukseen. 15 vuotta myöhemmin lisään edelleen kilometrit käsin veroilmoitukseen, asunto ja työpaikka ollut sama koko ajan, eli edelleekään niitä ei siinä automaattisesti ole, eikä koskaan ole ollutkaan. 

Ne siirtyy veroilmoitukselle, jos teet muutoksen verokorttiin. Perusverokortilta, joka tulee vuoden vaihteessa, ne eivät siirry.

Työtilannehan saattaa muuttua milloin vain, esim on pitkään sairaslomalla, siirtyy tekemään etätöitä tms., joten vähennykset kannattaa tarkistaa.

Vierailija
7/7 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kysyit näin: "Kysyin, että saanko vähentää kustannuksia kokonaan itse 1/3 omistamastani asunnosta, jota olin remontoinut ja kalustanut maksaen kaiken itse."?

Kysymyksesi mukaan omistat kokonaan itse 1/3 asunnosta ja haluat vähentää kustannuksia asunnon remontista ja kalusteista. Kysymyksestä ei ilmene, että asunto olisi vuokrattu ulkopuoliselle.

Ei tuohon voi vastata kuin että mielestäni voit, mutta vain oman osuutesi osalta. Lisäksi jos et kerro, onko joku omistajista asukkaana tai millainen on vuokrasopimus. Ei voi antaa faktavastaus, jos et esitä faktakysymystä.

Tietenkin verottajalle kerroin, että vähentää pääomatuloista ja vuokratuloista. Miksi kysyisin, voinko vähentää, jos minulla ei olisi pääomatuloja, keksitkö sen, i d a r i? Verottaja vastasi, että voin vähentää kaiken, koska vain minä olin maksaja. Vuokrasopimuksen laatu tai kuka asuu ei tuohon kysymykseen liity mitenkään. Ne ovat erillisiä kysymyksiä, joissa ei tosin ollut mtn epäselvää. 

Lisäksi eihän verottaja saisi sitten vastata, jos sinun logiikkaasi noudatetaan, että hän ei tiedä, mitä kysyttiin. Mutta kyllä se kysymys oli kaikille muille, paitsi sinulle, ihan selkeä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan