Miksi lapsenlapset on etäisiä...
Täällä usein valitellaan sitä, miten on isovanhempia, joita ei kiinnosta omat lapsenlapset. Minäpä avaan omaa näkökulmaani asiaan...
Tyttäreni itsenäistyi melko varhan, löysi omat elämänpiirinsä, avioitui aivan eri tyyppisen miehen kanssa, millaisia meidän suvussa on.
Aluksi tapasin lapsia, hoidinkin heitä. Esim. kun toinen lapsi syntyi, olin tyttäreni apuna toisella paikkakunnalla kuin missä asun. Vanhemmat kasvattaa lapset omalla tavallaan ja niinhän sen kuuluu olla. Tyttäreni perheen elämäntapa ja arvot ovat vain kovin erilaiset, kuin omani... en voi mitään sille, että omien lastenlasten kanssa ei synkkaa... olen yrittänyt, mutta jotenkin he on todella vieraita mulle ajatuksiltaan, arvoiltaan, elämäntavaltaan.
Ja kyllä, myös minä suren tätä. Mutta en jäää suruun makaamaan. Olen hyväksynyt sen, että jotkut ns. vieraat nuoret voikin olla niitä, joiden kanssa synkkaa.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Älä syyllistä itseäsi. Ihmissuhteet on tosi monimutkaisia. Aina ei oma hyvä tahto riitä, pitää olla toinenkin osapuoli valmis tulemaan vastaan ja aina ei kemiat kohtaa. On myytti että kaikki suvut ovat läheisiä.
En syyllistäkään, enemmän suren... haluaisin tuntea läheisyyttä, mutta en tunne. ap
Kuulostaa siltä, että et arvosta lapsesi valintoja koska hän on erilainen kun sinä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että et arvosta lapsesi valintoja koska hän on erilainen kun sinä.
En saanut tuollaista vaikutelmaa. Ovat vain erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Hänellä on oikeus elää tavallaan eikä hänen valinnat ole sellaisia, mitkä vahingoittaisi muita tai häntä itseään. Enemmän kuin arvostuksen puutetta koen vierautta... en saa kiinni siitä maailmasta, missä hän elää. Ja enemmän hän arvostelee minun valintoja kuin minä hänen... hänelle se ympäristö, missä minä elän ja viihdyn on jotain, missä hän ei halunnut elää, vaan tietoisesti pyrki pois. En minäkään jaksa sitä, että minun elämääni arvostellaan.ap
Sano sun lapselle että lapsenlapset tärkeitä ja haluaisit saada niihin yhteyttä ja keksiä hauskaa tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Sano sun lapselle että lapsenlapset tärkeitä ja haluaisit saada niihin yhteyttä ja keksiä hauskaa tekemistä.
Kun yhdessä ei ole hauskaa. Pitkästyn konserteissa ja tanssinäytöksissä. Heistä on tylsää marjametsässä ja lintutornilla. Molempia kiinnostavia asioita ei oikein ole. ap
Mene niiden kanssa vaikka elokuviin tai jätskille yms. Ai niin jos sulle ei tämä sovisiis käydä elokuvissa.
Vierailija kirjoitti:
Mene niiden kanssa vaikka elokuviin tai jätskille yms. Ai niin jos sulle ei tämä sovisiis käydä elokuvissa.
Olen mennyt ja tehnyt, mutta ei elokuvat minua kiinnosta. Se on vähän päälle liimattua, kun mitään aitoa molempia kiinnostavaa ei ole... ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun yhdessä ei ole hauskaa. Pitkästyn konserteissa ja tanssinäytöksissä. Heistä on tylsää marjametsässä ja lintutornilla. Molempia kiinnostavia asioita ei oikein ole. ap
Yrittäisit olla aikuinenpitkästyt ei ihme että tyttäresi itsenäistyi nuorena.
Mutta provohan tämä.
No mun vanhemmat taas sanoo että on jäänyt lastenlapsien kanssa etäiseksi koska maailma on niin paljon muuttunut. He ei ymmärrä tik tokkeja, pleikkaa pelejä yms.
Meillä anoppi ja appi tuli lastenlasten eskarijuhlaan 50 min myöhässä. Olivat 10 min lopusta paikalla ja säntäsivät nopeasti pois. Kiire ostamaan puutarhakalusteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta provohan tämä.
Provo? Niin ehkä aina olen ollut siten itsekäs, että olen halunnut tehdä asioita itselleni myös. Ei kai ihminen lakkaa olemasta oma itsensä, vaikka on äiti tai mummi.ap
Vierailija kirjoitti:
No mun vanhemmat taas sanoo että on jäänyt lastenlapsien kanssa etäiseksi koska maailma on niin paljon muuttunut. He ei ymmärrä tik tokkeja, pleikkaa pelejä yms.
Täh.
Onhan aikaisemminkin ollut sukupolvien välinen ero. Mikäs ongelma tämä nykyään on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta provohan tämä.
Provo? Niin ehkä aina olen ollut siten itsekäs, että olen halunnut tehdä asioita itselleni myös. Ei kai ihminen lakkaa olemasta oma itsensä, vaikka on äiti tai mummi.ap
Eihän sitä kukaannpyydäkkään
Jännä, ettei kukaan teistä ollut kiinnostunut keinuista, lukemisesta, palapeleistä, kylpemisestä, leipomisesta, mangopiltistä, potkumopoista tai muista kotipiirissä tehtävistä asioista, joiden parissa pikkulapset yleensä viihtyvät ja joiden kanssa heihin on helppo luoda yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Meillä anoppi ja appi tuli lastenlasten eskarijuhlaan 50 min myöhässä. Olivat 10 min lopusta paikalla ja säntäsivät nopeasti pois. Kiire ostamaan puutarhakalusteita.
Minun synttärijuhlaani miniäni tuli hikisenä, hiukset likaisena ja puutarhanhoitokamppeissa, ei ollut kuulema ehtinyt vaihtaa. Poikani oli pukenut lapset kauniisti ja oli itsekin pukeutunut juhlaan sopivasti. Vieraana katsoivat miniääni kummeksuen ja poikani käski miniän kotiin. Poikani haki eroa kesäkuussa, juhlat olivat toukokuussa. Eli kyllä näitä on sekä miniöissä, anopeista ja vaikka missä, näitä tolloja. Ja tokikaan rotuopit yksi tapahtuma ei ollut eron syy, eksminiä ei arvosta ketään eikä mitään, näin työmaailmaan miniäni äiti minulle monta kertaa. Säälittää poikani nuorena tekemä virhevalinta. Onneksi mieheni vaati poikaa tekemään aikoinaan avioehdon, pelastui omaisuus.
Mun anoppi on juuri tuollainen. Ei jaksa edes yrittää kiinnostua lasta kiinnostavista jutuista vaan yrittää tyrkyttää niitä omia juttujaan. Sitten loukkaantuu ja paheksuu, kun lasta ei kiinnosta hänen jutut, vaikka on juuri myös ilmaissut hyvin selkeästi ettei itseään kiinnosta lapsen jutut.
No, ovat aika etäisiä, koska anoppia kiinnostaa vain ne omat asiat. Lapsellani onneksi riittää muita sukulaisia, joita kiinnostaa hänen harrastukset ja muut kiinnostuksen kohteet.
[quote0=Vierailija]Mun anoppi on juuri tuollainen. Ei jaksa edes yrittää kiinnostua lasta kiinnostavista jutuista vaan yrittää tyrkyttää niitä omia juttujaan. Sitten loukkaantuu ja paheksuu, kun lasta ei kiinnosta hänen jutut, vaikka on juuri myös ilmaissut hyvin selkeästi ettei itseään kiinnosta lapsen jutut.
No, ovat aika etäisiä, koska anoppia kiinnostaa vain ne omat asiat. Lapsellani onneksi riittää muita sukulaisia, joita kiinnostaa hänen harrastukset ja muut kiinnostuksen kohteet.[/quote]
Jälleen yksi mamma, jonka mielestä kaikkien pitäisi olla innoissaan Milli-Leenan harrastuksista
Älä syyllistä itseäsi. Ihmissuhteet on tosi monimutkaisia. Aina ei oma hyvä tahto riitä, pitää olla toinenkin osapuoli valmis tulemaan vastaan ja aina ei kemiat kohtaa. On myytti että kaikki suvut ovat läheisiä.