Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä sellainen puhetyyli johtuu missä toistellaan toisen nimeä?

Vierailija
04.05.2023 |

Miksi, miksi, miksi. Niin ärsyttävää eikä sovi suomenkieleen. Tällaisesta puhetyylistä tulee mieleen kehno manipulointiyritys tai halu muuten vaan päästä niskan päälle. Todella iljettävää.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä on tarkoitus ALENTAA puhuteltavaa.

Vain heikkoitsetuntoinen ajattelee noin.

Noup. Onhan se selkeästi alentavaa, jos esim. vanhuksen hoitaja lässyttää "Miten Tyyne tänään jaksaa? Onko Tyyne muistanut syödä? Mitattaisiinko Tyyneltä verenpaine?" jne. Kuin pikkulapselle puhuisi. 

Vierailija
22/55 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nousee niskakarvat pystyyn siitä. Tulee tunne, että toinen on feikki ja yrittää manipuloida minua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiseen tyyliin ei kuulu toistella etunimeä sähköpostiviesteissäkään. On työelämässä todella iso punainen lippu tämä.

Höpsistä. Meillä tuo on normaalia. Ihmiset, jotka ei käytä nimeä, kuulostavat tylyiltä.

Vierailija
24/55 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain heikkoitsetuntoinen ajattelee noin.

Ei ole kysymys itsetunnosta. Tietyissä ammateissa opetetaan puhuttelemaan nimellä, jotta puhuteltava tietäisi paikkansa.

Höpö höpö. Kasvata nyt itsetuntoa.

Mikä Jonnen mieltä noin kovasti kaihertaa? Miksi Jonne on noin kiukkuinen? Onko Jonne sinulla kaikki hyvin? 

Vierailija
25/55 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa toisen nimeä toistetaan, että se jää puhujalle paremmin mieleen. Tuo on kyllä tottakin, koska muistavat yllättävän hyvin jonkun nimen, jonka ovat tavanneet jossain juhlissa 7v sitten.

Vierailija
26/55 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on esim paljon ihmisiä ja keskustelu soljuu ja minulla on asiaa juuri tietylle ihmiselle niin mainitsen hänet nimeltä.

Vierailija
27/55 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule AP, tämä on amerikkalaista markkinointimanipulaatiota. Oletko sinä AP kuullut sellaisesta? Siinä opetetaan, että kun sinä AP sanot koko ajan toisen nimeä, hän kiinnostuu tuotteestasi ja ostaa sen, eikö niin, AP? Mitä sinä AP ajattelet tästä?

Vierailija
28/55 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhkaavan asiakkaan kohtaaminen

KUN KOHTAAT UHKAAVAN HENKILÖN

Puhuttele nimellä, jos se on mahdollista.

https://peda.net/p/pirjo.salminen/suntion-k%C3%A4sikirja/jt/avjt/aa/uak

Vierailija
29/55 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kyse jostain sosiaali- tai terapiasuhteesta, se kuuluu työn menetelmiin. Tarkoitus on osoittaa, että kuunnellaan ja otetaan huomioon se henkilö.

Henkilökohtaisessa elämässä se on varmasti joku amerikkalaisilta omaksuttu tapa Suomessa. Ihan niin kuin kaikenlaiset ilmaisut, joita ei oikeasti ole suomen kielessä.

Myyntityössä myös tyypillinen tapa käyttää nimellä puhuttelua. Kai sillä haetaan jotain tuttavallisuutta, mutta minusta kuulostaa todella oudolta kun ventovieras puhuttelee minua sillä tavalla. Kuulostaa juurikin siltä, että myyntikoulutuksessa opetettiin, että tällä tavalla luot asiakkaalle turvallisen olon tms. 

Vierailija
30/55 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku rapakon takaa oppinsa saanut tapakouluttaja käynyt firmassa.

Vähän aikaa puhelinmyyjät hokivat etunimeä:

Onko Matti itse puhelimessa(mitä v... kännykkä...)?

Oiiikein kiva, että tavoitin sinut, Matti!

Kuule Matti, minulla olisi sinulle, Matti oiiikein mahtava tarjous! Olethan, Matti kuullut että....

Tämä etunimen jankkaaminen meni pois muodista puhelinmyynnistä yhtä nopeasti kuin tulikin, koska ei toiminut täällä.

Toimistoilla puhuttavan bisnesjargonin trendit eivät vaihdu yhtä nopeasti.

Vierailija
31/55 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee alentava tunne. Etenkin jos ihminen toistelee nimeäni kolmannessa persoonassa, kun puhuu minulle.

Vierailija
32/55 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kohtelias tapa huomioida toinen. Itse kun olen tottunut siihen niin on mielestäni töykeää jos ei käytä toisen nimeä. Mutta olen asunut lapsuuteni ja nuoruuteni maassa jossa on kohteliaisuussääntöjä ja sieltä tarttunut tuo tapa.

Vierailija
33/55 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuslaiset psykopaatit ovat kirjoistaan lukeneet, että noin kannattaa tehdä

Vierailija
34/55 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kohtelias tapa huomioida toinen. Itse kun olen tottunut siihen niin on mielestäni töykeää jos ei käytä toisen nimeä. Mutta olen asunut lapsuuteni ja nuoruuteni maassa jossa on kohteliaisuussääntöjä ja sieltä tarttunut tuo tapa.

Suomessa kohteliaisuussääntöihin kuuluu kunnioittaa toisen yksityisyyttä ja pitää kohtelias etäisyys vieraisiin ihmisiin. Siksi me Suomessa emme puhuttele ihmisiä toistelemalla heidän etunimeään. Etenkin vanhemmat ihmiset voivat kokea jopa loukkaavana niin tuttavallisen puhuttelutavan. 

Vierailija
35/55 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kovasti kun te- täti toistelee nimeäni koko ajan. Joka väliin pitää tunkea nimeni, se ei vaan kuulosta kivalta.

Vierailija
36/55 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaisilla nettifoorumeilla on pyrkimystä että nimimerkkien sijasta käytettäisiin oikeaa nimeä, mutta minua introverttinä suomalaisena ei semmoinen oikein huvittaisi, mutta se harrastus on kuitenkin mielenkiintoinen ja mukava jutustella siitä noin muuten, jaella kuvia jne. mutta nimeäni en ole halunnut kertoa. Minusta se on vähän teeskentelyä olla tuntevinaan joku jos tietää nimen.

Sitäpaitsi voi olla tietoturvariski ilmoitella nimeään, varsinkin jos se on harvinainen ja helposti tunnistettava. Henkilötietoni on muutenkin jo varastettu ainakin taannoisessa Playstation tietomurrossa, joten ehkä senkin takia kannattaa pitää tiukkaa linjaa mitä kertoo itsestään, identiteettivarkauden riski saattaa olla hitusen enemmän koholla kuin niillä joiden tiedot eivät ole vielä joutuneet vääriin käsiin.

Vierailija
37/55 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kohteliaisuussääntöihin kuuluu kunnioittaa toisen yksityisyyttä ja pitää kohtelias etäisyys vieraisiin ihmisiin. Siksi me Suomessa emme puhuttele ihmisiä toistelemalla heidän etunimeään. Etenkin vanhemmat ihmiset voivat kokea jopa loukkaavana niin tuttavallisen puhuttelutavan. 

Kuule Pirkko, se on sun tapa nähdä asioita. Pirkko, jollain toisella voi olla toinen näkökulma. Ollaanko Pirkko samaa mieltä tästä asiasta?😁

Vierailija
38/55 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää kovasti kun te- täti toistelee nimeäni koko ajan. Joka väliin pitää tunkea nimeni, se ei vaan kuulosta kivalta.

Tee seuraavaksi samaa hänelle. "Kyllä, Minna" "Näin on, Minna" "Olen hakenut töitä, Minna". Menee ehkä viesti perille.  

Vierailija
39/55 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule Pirkko, se on sun tapa nähdä asioita. Pirkko, jollain toisella voi olla toinen näkökulma. Ollaanko Pirkko samaa mieltä tästä asiasta?😁

Kirjoitit nimen Pirkko väärään kohtaan tuossa kakkoslauseessa. Luontevampaa olisi ollut sanoa "Jollain toiselle voi olla toinen näkökulma, Pirkko". 

Vierailija
40/55 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Minna, nyt on hyviä uutisia Minna. Sinä Minna saat nyt tosi edulliseen hintaan tämän tuotteen. Kuule Minna, nyt kannattaa käyttää tilaisuus hyväksi. Varmasti Minna tämä sinua kiinnostaa. Minna, olet taatusti tyytyväinen tähän tuotteeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme