Mikä kaupungissa on sitä kuuluisaa "tekemistä", mitä ei muka pienemmässä kunnassa ole?
Ihmettelen aina näitä, jotka haluavat isoon kaupunkiin, koska"täällä ei oke mitään tekemistä".
Mitä tekemistä se sitten tarkoittaa? Jotain ravintoloita ja elokuvateatteteita vai? Kyllä täälkäkin on pizzerioita ja paikallinen juottola (kaksikin) ja jopa kahvila, grilli, hese ja elokuvateatterikin.
Itse en edes missään ravintoloissa käy, niin kaupungissa vissiin ihmiset istuu sitten kokoajan syömässä semnoisissa, jos se on sitä "tekemistä".
Täällä voi myös harrastaa urheilua, uimista, on kirjasto ja kansalaisopisto. Museokin löytyy. On luontia.
On tehtaita. On terveysjeskus ja yksityinen lääkäriasema. On jopa keilahalli ja pieni laskettelurinne.
Mitä siellä kaupungissa on mitä ei täältä löydy, enemmän kauppoja, siinä se. Ja balettikoulua tai yliopistoa ole tms, mutta en nyt saa muuta päähäni.
Mitä ne kaupunkilaiset kokoajan tekee, mitä ei täällä voi tehdä????? Minusta täällä on ihan tarpeeksi kaikkea mitä ihminen voi tarvita.
Kommentit (284)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska tuo on tehtaita. Niissäkö ne maalaiset vapaa-aikaansa viettää? Toinen tuo, että on museo. Joo, hyvä juttu. Se pikkumuseo on nähty vartissa, vai kuinka usein sinä siellä käyt?
Eli sinä siis ramppaat kaupungissa viikottain museoissa, asut siksi siellä? Yhtä äkkiä kai ne tulee tutuiksi kuin yksi museo?
En oo käynyt muutamaan vuoteen meidän museossa, mutta siellä on kyllä vaihtuvia näyttelyitäkin, eli uutta nähtävää vähän väliä pysyvän tavaran lisäksi.
Ap
Arvoisa maalainen,
Vastaustesi perusteella yksikään mikään asia, joka kaupungin erottaa maalaiskunnasta, ei sinulle kelpaa. Pysy siis maalla. Älä sitä vastoin lähettele näitä pöljiä kysymyksiäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko 10 erilaista museota? 24h kuntosali? Eläintarha? Biljardisali? Ravintoloita niin että voi käydä vuoden jokaisena päivänä eri paikassa? Livemusiikkia jazzista rockiin jokaisena viikonloppuna? Kulkeeko julkinen liikenne myös öisin?
No hyi olkoon, mihin ihminen tarvitsee eläintarhaa tai 24h kuntosalia.
Kyllä rokkia on paikallisessa useimpina viikonloppuina, ja kirkossa ja auditoriossa muita konsertteja melkeinpä viikottain.Ap
Jos sinulle tulee lauantai-iltana pienessä humalassa klo 23 fiilis, että haluat kokata kalapuikkoja ja lohkoperunoita mutta pakastin on tyhjä, niin mihin aikaan pääset aloittamaan kokkaamisen?
Ja sinä katsot samaan aikaan somesta, että ulkona on valtava revontulispektaakkeli ->puet kaikki vaatteet päälle, keräät avaimet ja puhelimet, poistut kotoa, kävelet muutaman korttelin johonkin avonaisemmalle paikalle ja toteat, että jotain haaleaa näkyy taivaanrannassa.
Minä vedän toppatakin yöpuvun päälle, kävelen ulos jäälle ja asetun telttapatjan päälle ihailemaan.
Ihan turha väittää, ettei näin olisi, kuvia oli talvella useaan kertaan iltapäivälehtien palstoilla ja tämän saattoi ihan itse todeta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä mitä itse harrastaa. Itselle uimahalli on kaikkein tärkein. Kun lähistöllä on uimahalli, muulla ei ole väliä. Matkakohteissakin katson aina missä voi uida.
Montako allasta siellä on? Onko siellä myös hyppylavat? Itselle tärkeintä on taas meri. Itse haluan asua lähellä merta ja rantoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa nyt sinä ihan alkuksi, mikä niissä kaupunkilaisissa nyt niin jurppii, että pitää tehdä näitä avauksia ihan koko ajan?
eri vastaaja tässä mutta lähinnä se että maksetaan itsensä kipeiksi pikkuluukuista ei haluta ymmärtää että siellä On turvattomampaa kuin esmes 90-luvulla. ja sitten sanotaan mitä siellä maalla teet eihän siellä mitään tekemistä oo ja nämä samat henkilöt puhuu juurikin siitä tekemisestä mutta tekevät niitä teatteri ravintola taidenäyttelyjuttuja joka toinen vuosi jos silloinkaan(tai kerran 5vuodessa) ja sitten kettuillaan että mitä te siellä maalla teette? TÄMÄ.
Edelleen, mikä sua kaupunkilaisissa jurppii, että näitä aloituiksia pitää tehtailla? Eiköhän ihmiset osaa itse päättää, missä ne haluaa asua? Et vaikuta ihmiseltä, jolta kukaan nyt suoraan kaipaa life style- neuoja.
Mutta sulle on jo nyt yritetty avata sitä, että usein ne on ne ihmiset - ei mikään taidenäyttely. Mutta sinne taidenäyttelyyn voi mennä niiden ihmisten kanssa, kun sellainen juttu on tarjolla.
eri vastaaja tässä edelleen..eli en se miksiluulet mutta kyllä mä tykkään käydä museoissa ja ravintoloissa olen jopa käynyt oopperassakin en tosin suomessa..ja matkustellut. En halua maksaa itseäniä kipeäksi pikkuluukusta ja olla ylpeä stadilainen vaikka alkuperäisiä stadilaisia ei taida olla.
Saahan siellä stadissa olla jos tykkää mutta mitään erityistä hohtoa en siinä näe että pitäisi maksaa ekstraa kun on on jotain traumoja maalla asumisesta. olen lähiön kasvatti ja sitä betonihelvettiä riittää tuolla pasilassakin. ihan kuin joku kiinan suurkaupunki helsingistäkin tulossa lieveilmiöineen. jos haluaa hohtoo niin menee vaikka Berliiniin Lontooseen Glasgowiin tai vaikka Tallinnaan. Tukholmaan en haluasii kun siellä on ollu se meininki mikä on tulossa Helsinkiinkin. Ja tänne esikaupunkialuillekin. Tosi kiva.,
Mistähän aina vetäistään tuo, että helsinkiläiset, ja olet nyt oppinutkin sanomaan, ei hesalaiset, vaan stadilaiset!, ovat ylpeitä. Käsityksesi mukaan, jonkun ihme stadilaishohdon takia halutaan?? maksaa hirveitä neliöhintoja asumisesta. Tykkää ihmeessä asua maalla ja anna stadilaisten tykätä stadissa asumisesta. Jos yhtään helpottaa niin ei se kadehtimasi/morkkaamasi stadi ole suurkaupunki. Oikeassa suurkaupungissa asuu enemmän ihmisiä kuin Suomen moninkertainen väkiluku. Voit siis rauhoittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa nyt sinä ihan alkuksi, mikä niissä kaupunkilaisissa nyt niin jurppii, että pitää tehdä näitä avauksia ihan koko ajan?
eri vastaaja tässä mutta lähinnä se että maksetaan itsensä kipeiksi pikkuluukuista ei haluta ymmärtää että siellä On turvattomampaa kuin esmes 90-luvulla. ja sitten sanotaan mitä siellä maalla teet eihän siellä mitään tekemistä oo ja nämä samat henkilöt puhuu juurikin siitä tekemisestä mutta tekevät niitä teatteri ravintola taidenäyttelyjuttuja joka toinen vuosi jos silloinkaan(tai kerran 5vuodessa) ja sitten kettuillaan että mitä te siellä maalla teette? TÄMÄ.
Edelleen, mikä sua kaupunkilaisissa jurppii, että näitä aloituiksia pitää tehtailla? Eiköhän ihmiset osaa itse päättää, missä ne haluaa asua? Et vaikuta ihmiseltä, jolta kukaan nyt suoraan kaipaa life style- neuoja.
Mutta sulle on jo nyt yritetty avata sitä, että usein ne on ne ihmiset - ei mikään taidenäyttely. Mutta sinne taidenäyttelyyn voi mennä niiden ihmisten kanssa, kun sellainen juttu on tarjolla.
eri vastaaja tässä edelleen..eli en se miksiluulet mutta kyllä mä tykkään käydä museoissa ja ravintoloissa olen jopa käynyt oopperassakin en tosin suomessa..ja matkustellut. En halua maksaa itseäniä kipeäksi pikkuluukusta ja olla ylpeä stadilainen vaikka alkuperäisiä stadilaisia ei taida olla.
Saahan siellä stadissa olla jos tykkää mutta mitään erityistä hohtoa en siinä näe että pitäisi maksaa ekstraa kun on on jotain traumoja maalla asumisesta. olen lähiön kasvatti ja sitä betonihelvettiä riittää tuolla pasilassakin. ihan kuin joku kiinan suurkaupunki helsingistäkin tulossa lieveilmiöineen. jos haluaa hohtoo niin menee vaikka Berliiniin Lontooseen Glasgowiin tai vaikka Tallinnaan. Tukholmaan en haluasii kun siellä on ollu se meininki mikä on tulossa Helsinkiinkin. Ja tänne esikaupunkialuillekin. Tosi kiva.,
Niin? Jos et haulua asua stadissa, et asu. Hirveän yksinkertaista? Eikö? Miksi pitää väntää ketju toisensa perään siitä, miksi joku toinen haluaa.
Rikkaus on se, että ihmiset voivat tehdä omat valintansa. Joku ongelma sulla kuitenkin on, jos pitää kerta toisensa jälkeen tivata muiden ratkaisua.
Kaupungissa on enemmän asukkaita/paikkoja missä voi saada rähinän aikaiseksi ettei tarvitse aina samojen kyläläisten kanssa rähistä ja samoin kaupungissa pääsee helpommin eroon rahoistaan/omaisuudestaan
Kaipaisin kävelyteitä, pyöräteitä ja ulkoilureittejä. Kaikilla pienillä paikkakunnilla, joilla olen itse ollut, on lähinnä autoteitä ja joka paikkaan joutuu ajamaan autolla.
Itselleni täällä pääkaupunkiseudulla tärkein on se mahdollisuus mennä. Ei niin, että aina sinne teatteriin tms menisin, mutta voin mennä. Maalla, jossa olen myös asunut, ahdistaa kuin vankina olisi. Se vapaus, valinnanvapaus.Se on sama asia kuin että kaks tyyppiä lojuu sängyllään, mutta toinen nauttii elämästään ja toinen on sellissä. Samat lojumiset, mutta toinen voi valita, toinen ei.
Ja let's face it, ei Suomessa ole tasokkaita teattereita muualla kuin täällä, Turussa ja Tampereella. Noin esimerkiksi. Tai jos haluaa nähdä muitakin leffoja kuin kassamagneettikuraa.
Toinen juttu on se, että pienellä.paikkakunnalla kaikki tietävät ja tuntevat. Ahdistavaa sekin.
Vierailija kirjoitti:
Onko 10 erilaista museota? 24h kuntosali? Eläintarha? Biljardisali? Ravintoloita niin että voi käydä vuoden jokaisena päivänä eri paikassa? Livemusiikkia jazzista rockiin jokaisena viikonloppuna? Kulkeeko julkinen liikenne myös öisin?
Biljardisali on paikallisen yhteydessä. Jäi toi huomaamatta, vaikka tähän jo vastasun. Toki niitä voi llytyä täältä muualtakin, itse en tiedä kun en pelaa. Täällä voi harrastaa muuten myös frisbeegolfia, vesihiihtoa ja petangueta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun asuin pikkukunnassa, niin haluamani kansalaisopiston kurssi oli täynnä 1,5 vuotta ennenkuin joku lopetti ja mahduin sinne. Joo, oli joitain vaihtoehtoja varmaan, mutta jos haluaa jotain tiettyä eikä vain "jotain tekemistä" niin pikkupaikkakunnalla ei riitä tarjontaa.
On kaupungissakin rajoitteita, varmaan ihan siitä kiinni mistä tykkää. Enduroa jos harrastelee niin onhan se helpompaa lähteä kotarilla tosta kotipihasta suoraan kun että kärrillä ja autolla ensin ajeltaisiin kymmeniä kilometrejä muualle.
Paneminen nyt tulee ekana mieleen. Olen se pikkukylässä kasvanut runopoika ja voin sanoa, että naisritamalla oli lukiovuosina tosi hijaista. Lätkäjätkät piti huolen siitä, ettei kylillä kannattanut näyttäytyä.
Flaksi rupesi käymään sitten kun muutin yliopistokaupunkiin. Nyt kun tsekkailee missä lukiovuosien tutut on, niin liekö kotikylään jäänyt yhtään naista. Kai siellä nyt joku on, mutta jos seuraa hakee, niin sitä kaupungista löytyy ehkäpä hieman paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Siis noitako kaupunkilaiset muka haluavat? En tunnista tuosta itseäni enkä harrasta mitään mainituista.
Tosin minä asunkin Vantaalla, joka ei nähdäkseni ole oikea kaupunki. Eihän täällä ole edes keskustaa, ainoastaan lähiöitä ripoteltu sinne tänne. Esimerkiksi vaikkapa Pori, ja kaikki samankokoiset sekä suuremmat, on enemmän kaupunki kuin Vantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyi olkoon, mihin ihminen tarvitsee eläintarhaa tai 24h kuntosalia.
Kyllä rokkia on paikallisessa useimpina viikonloppuina, ja kirkossa ja auditoriossa muita konsertteja melkeinpä viikottain.Ap
Jos sinulle tulee lauantai-iltana pienessä humalassa klo 23 fiilis, että haluat kokata kalapuikkoja ja lohkoperunoita mutta pakastin on tyhjä, niin mihin aikaan pääset aloittamaan kokkaamisen?
Ja sinä katsot samaan aikaan somesta, että ulkona on valtava revontulispektaakkeli ->puet kaikki vaatteet päälle, keräät avaimet ja puhelimet, poistut kotoa, kävelet muutaman korttelin johonkin avonaisemmalle paikalle ja toteat, että jotain haaleaa näkyy taivaanrannassa.
Minä vedän toppatakin yöpuvun päälle, kävelen ulos jäälle ja asetun telttapatjan päälle ihailemaan.
Ihan turha väittää, ettei näin olisi, kuvia oli talvella useaan kertaan iltapäivälehtien palstoilla ja tämän saattoi ihan itse todeta.
Niin, kuinka monta kerta vuodessa sinä teet tätä? Eiköhän jokainen suomalainäen ainakin kerran ne revontulet ole nähnyt? En oikein ymmärrä miksi tuota varten pitäisi muuttaa Lapin korpeen. Jotta aina kun niitä on, niitä voi katsella. Noita varten voi ottaa kerran vuodessa loman ja lentää niitä katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Pikkukunnassa minusta on parasta se, että lasten harrastukset on käytännössä ilmaisia ja ne on oikeasti harrastuksia, ei kilpailemista. Jalkapalloa pelataan ilman lisenssimaksuja ja kalliita kisamatkoja, sama jääkiekon kanssa (tosin siitä hallista pitää maksaa käyttömaksua), yleisurheilussa sama ja padeliakin pääsee pelaamaan alle 5 e/kerta. Teatterikerho toimii, samoin taideyhdistys ja nuorille on bänditilat. Kaikki tämä 20 e/v maksulla paikalliselle nuorisoseuralle.
Jos haluaa kilpailemaan, voi lähteä naapurikaupungin seuroihin, mutta yhdessäoloa ja harrastamista täällä on eri tavalla kuin isommissa kaupungeissa.
Ai niin, naapurin pojalla on metsäautotielle tehty rallirata ja nuoremmalla oma carting-rata, sellaista hassunhauskaa maalaistekemistä alle 10v ikäisille ja vähän vanhemmille.
Kaiken ilmaisuus saattaa hiukan kaupungeissa asuvia ärsyttää, kun mehän ne pikkukuntien ilmaiset palvelut maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun asuin pikkukunnassa, niin haluamani kansalaisopiston kurssi oli täynnä 1,5 vuotta ennenkuin joku lopetti ja mahduin sinne. Joo, oli joitain vaihtoehtoja varmaan, mutta jos haluaa jotain tiettyä eikä vain "jotain tekemistä" niin pikkupaikkakunnalla ei riitä tarjontaa.
On kaupungissakin rajoitteita, varmaan ihan siitä kiinni mistä tykkää. Enduroa jos harrastelee niin onhan se helpompaa lähteä kotarilla tosta kotipihasta suoraan kun että kärrillä ja autolla ensin ajeltaisiin kymmeniä kilometrejä muualle.
Nämä tekemishommat nyt lähtee aina siitä, mitä haluaa harrastaa. On multa muuttanut kaveriata maalle, että saa omalle tontille tallin hevoselle. Ymmärrän täysin. Mutta ei nämä kaverit ala tiavata joka kerta tavatessa, mitä sä siellä kaupunigissa teet - päin vastoin, majapaikka kelpaa puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset ei vaan löydä tekemistä mistään ja jotkut löytää paikasta riippumatta.
Tunnen kaupunkilaisia jotka eivät museoon jalallaankaan astu tai muuhunkaan heidän mieltämäänsä ns. korkeakulttuuriin, ja maalaisia jotka käyvät moisissa riennoissa.
Ja samaa "täällä ei ole mitään tekemistä" kuuluu aivan kaikkialta - jopa ulkomailla asuvilta tutuilta joissa nyt mieltäisi olevan vaikka mitä tekemistä.
No tämä kyllä pitää paikkansa. Itse on niin kiinnostunut monista asioista ja sitä kautta vähän tienaamisestakin että ei koko loppuelämäni tule riittää kaikkien niiden toteuttamiseen..eikä niihin edes välttämättä hirveästi rahaa tartte.
mielikuvituksenpuutettako vai masennusta? ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Toiset vaan viihtyy erilaisessa paikassa kuin sinä, koeta kestää.
Itse viihdyn kaupungissa, koska täällä on enemmän samanhenkistä seuraa kuin pienemmillä paikkakunnilla. Täällä on palveluita, saan asua mukavasti kerrostalossa ja tilata ruokaostokset kotiovelle ja keskittyä tekemään ihan sitä mitä itse haluan. Mun työmahdollisudet on täällä. Ja mielenkiintoisesti täällä on paremmat pyörätiet ja lenkkeilyreitit kuin oman kokemukseni mukaan maaseudulla. Joukkoliikennettä ja kulttuuritarjontaa myös arvostan - siis sitä, että niitä museoita on enemmän kuin yksi.
Ai, no meidän kunnassa on niin hyvät lenkkipolut, että tänne tullaan jopa ulkomailta asti juoksemaan.
Joka paikkaan myös melkeinpä on pyörätiet.
Ei tää ole mikään pelto, vaikka tämä on pikkukunta.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaisin kävelyteitä, pyöräteitä ja ulkoilureittejä. Kaikilla pienillä paikkakunnilla, joilla olen itse ollut, on lähinnä autoteitä ja joka paikkaan joutuu ajamaan autolla.
Tämän allekirjoitan ja koen asian aivan samoin. Koskee siis pikkukuntia, pienissä kaupungeissa nuo asiat ovat usein paremmalla mallilla kuin monessa suuressa kaupungissa.
Ja matkalla noihin näet sen rollaattoria puskevan mummon ja koiraansa ulkoiluttavat teinin. Sitten voitkin kiirehtiä kotiin katsomaan temppareita ja syödä sen noutopizzasi ja tokmannilta haetun suklaalevyn ja miettiä saavatko ne sen yhden uimahallin saunan saunankivet vaihdettua vielä tänä vuonna. Ja huomenna uudestaan.