Mikä kaupungissa on sitä kuuluisaa "tekemistä", mitä ei muka pienemmässä kunnassa ole?
Ihmettelen aina näitä, jotka haluavat isoon kaupunkiin, koska"täällä ei oke mitään tekemistä".
Mitä tekemistä se sitten tarkoittaa? Jotain ravintoloita ja elokuvateatteteita vai? Kyllä täälkäkin on pizzerioita ja paikallinen juottola (kaksikin) ja jopa kahvila, grilli, hese ja elokuvateatterikin.
Itse en edes missään ravintoloissa käy, niin kaupungissa vissiin ihmiset istuu sitten kokoajan syömässä semnoisissa, jos se on sitä "tekemistä".
Täällä voi myös harrastaa urheilua, uimista, on kirjasto ja kansalaisopisto. Museokin löytyy. On luontia.
On tehtaita. On terveysjeskus ja yksityinen lääkäriasema. On jopa keilahalli ja pieni laskettelurinne.
Mitä siellä kaupungissa on mitä ei täältä löydy, enemmän kauppoja, siinä se. Ja balettikoulua tai yliopistoa ole tms, mutta en nyt saa muuta päähäni.
Mitä ne kaupunkilaiset kokoajan tekee, mitä ei täällä voi tehdä????? Minusta täällä on ihan tarpeeksi kaikkea mitä ihminen voi tarvita.
Kommentit (284)
Pikkukunnassa minusta on parasta se, että lasten harrastukset on käytännössä ilmaisia ja ne on oikeasti harrastuksia, ei kilpailemista. Jalkapalloa pelataan ilman lisenssimaksuja ja kalliita kisamatkoja, sama jääkiekon kanssa (tosin siitä hallista pitää maksaa käyttömaksua), yleisurheilussa sama ja padeliakin pääsee pelaamaan alle 5 e/kerta. Teatterikerho toimii, samoin taideyhdistys ja nuorille on bänditilat. Kaikki tämä 20 e/v maksulla paikalliselle nuorisoseuralle.
Jos haluaa kilpailemaan, voi lähteä naapurikaupungin seuroihin, mutta yhdessäoloa ja harrastamista täällä on eri tavalla kuin isommissa kaupungeissa.
Ai niin, naapurin pojalla on metsäautotielle tehty rallirata ja nuoremmalla oma carting-rata, sellaista hassunhauskaa maalaistekemistä alle 10v ikäisille ja vähän vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska tuo on tehtaita. Niissäkö ne maalaiset vapaa-aikaansa viettää? Toinen tuo, että on museo. Joo, hyvä juttu. Se pikkumuseo on nähty vartissa, vai kuinka usein sinä siellä käyt?
Eli sinä siis ramppaat kaupungissa viikottain museoissa, asut siksi siellä? Yhtä äkkiä kai ne tulee tutuiksi kuin yksi museo?
En oo käynyt muutamaan vuoteen meidän museossa, mutta siellä on kyllä vaihtuvia näyttelyitäkin, eli uutta nähtävää vähän väliä pysyvän tavaran lisäksi.
Ap
No kuis usein sinä ramppaat niissä tehtaissa? Täällä kaupungissakin on kiinnostavia tehtaita mm. Suomen suurin lääketehdas tuossa parin kilometrin päässä. En oo käynyt kertaakaan, ei ole yleisökohde.
En asu kaupungissa museoiden takia, mutta käyn varmaan keskimäärin kerran parissa viikossa. En ole ehtinyt muuten kiertää vielä kaikkia pk- seudun museoita.
Mutta miksi mun kaupunkiasuminen on sulle ongelma? Miksi mun pitäisi viettää aikaa siellä teidän Hesburgeissa?
Mainitsin tehtaat ihan siksi, että ymmärretään että pikkukunnissa voi olla myös paljon työtä. Kaikki kunnat ei pyöri maanviljelyn ympärillä, kuten cityihminen pienessä 24h/salipäässään kuvittelee.
Ps. On täällä kuntosalejakin, niistä viehättyneille. Hyvin aikaisin aukeavat, sinne voi ennen työtä jo mennä kyykkimään ja pieremään.
Ap
Jaa, mä olin just se joka oli toisessa ketjussa selittämässä, että pikkupaikkakunnilla on muutakin työtä kuin maanviljelu. Katos, me kaikki ei eletä pää omassa perseessä kun sinä. Mutta nuo sinun listaukset oli muutenkin aika outoja.
Mutta jo tämä sun vastaus kertoo aika oleellisen. Esim. salilla käyminen on sulle pieremistä. Moni asuu kaupungissakin lukkiutuneena omaan kämpäänsä niin kuin sinä ja kaikilla on siihen omat syynsä.
Sulla taitaa olla sinänsä rajallinen kapasiteetti ymmärtää muita ihmisiä, ettei ehkä kannata kertoa? Ja ei, tämä ei tarkoita sitä, että asut maalla. Tämä tarkoittaa sitä, että alat jänkäämään kaikkea mahdollista tekemistä vastaan - myös sitä, mitä voi tehdä siellä teidän kylässänne. Ja tämän takia siellä ei haluta asua - on liian suuri riski törmätä sinun kaltaiseen vänkääjään.
Pidän ravintolassa syömisestä.Ulko-ovelta 100 metrin säteellä kuusi ravintolaa joista valita jos ei halua kauemmas lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä pääsee esimerkiksi saaristoon ja lautta-ajelulle meri-ilmaan. Toki maallakin pääsee vesistölle, mutta usein vaaditaan oma auto, vene ja venepaikka että pääsee siitä nauttimaan.
Ei maallakaan ole muuta tekemistä kuin ulkoilu, jos ei aja autoa ja ei ole kotona harrastustiloja ja varaa ostaa sitä ja tätä välinettä harrastukseen, jota voi tehdä kotona. Kaupungissa taas usein esimerkiksi ei ole järkeä tehdä kuntosalia kotiin, vaan kannattaa käydä salilla.
Ymmärrätkö?
En ymmärrä. Asun kunnan keskustassa, enkä tarvitse autoa päästäkseni rantaan, tai kuntosalille, tosin en käy kuntosaleilla muutenkaan.
Puhun pikkikunnasta, en mistään 2 mökin kylästä kylästä erämaassa, ymmärrätkö.
Täälkä on kaikki palvelut lähellä, jos asuu keskustassa tai sen liepeillä. Tietysti jos aauu kunnan perimmäisessä nurkassa, tarvitsee autoa.
Täältä on myös hyvät junayhteydet ja linja-autot kulkee isompiin kaupunkeihin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuritarjonta on tärkein. Käyn vähintään kerran viikossa jossain näyttelyssä, konsertissa, teatterissa tms. Käyn myös useamman kerran viikossa ulkona syömässä. Minun aikani ei kuluisi pelkästään kotona ja ABC:lla äitienpäivänä. Yksi elokuvateatteri ja yksi museo ei myöskään tyydyttäisi kulttuurinnälkääni.
Ymmärrän nyt, miksi keskiluokka kokee olevansa köyhä. Koska suurin osa luettelosi asioista ei ole kerran viikossa elämääni, niin säästän hyvinkin 150 e/vko ihan sillä, että asun maalla. Museokortilla museot ovat halpoja, mutta konsertti + päivällinen ovat hyvinkin 100 e arvoisia ja siihen taksimatka - lyhytkin - päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa nyt sinä ihan alkuksi, mikä niissä kaupunkilaisissa nyt niin jurppii, että pitää tehdä näitä avauksia ihan koko ajan?
eri vastaaja tässä mutta lähinnä se että maksetaan itsensä kipeiksi pikkuluukuista ei haluta ymmärtää että siellä On turvattomampaa kuin esmes 90-luvulla. ja sitten sanotaan mitä siellä maalla teet eihän siellä mitään tekemistä oo ja nämä samat henkilöt puhuu juurikin siitä tekemisestä mutta tekevät niitä teatteri ravintola taidenäyttelyjuttuja joka toinen vuosi jos silloinkaan(tai kerran 5vuodessa) ja sitten kettuillaan että mitä te siellä maalla teette? TÄMÄ.
Edelleen, mikä sua kaupunkilaisissa jurppii, että näitä aloituiksia pitää tehtailla? Eiköhän ihmiset osaa itse päättää, missä ne haluaa asua? Et vaikuta ihmiseltä, jolta kukaan nyt suoraan kaipaa life style- neuoja.
Mutta sulle on jo nyt yritetty avata sitä, että usein ne on ne ihmiset - ei mikään taidenäyttely. Mutta sinne taidenäyttelyyn voi mennä niiden ihmisten kanssa, kun sellainen juttu on tarjolla.
eri vastaaja tässä edelleen..eli en se miksiluulet mutta kyllä mä tykkään käydä museoissa ja ravintoloissa olen jopa käynyt oopperassakin en tosin suomessa..ja matkustellut. En halua maksaa itseäniä kipeäksi pikkuluukusta ja olla ylpeä stadilainen vaikka alkuperäisiä stadilaisia ei taida olla.
Saahan siellä stadissa olla jos tykkää mutta mitään erityistä hohtoa en siinä näe että pitäisi maksaa ekstraa kun on on jotain traumoja maalla asumisesta. olen lähiön kasvatti ja sitä betonihelvettiä riittää tuolla pasilassakin. ihan kuin joku kiinan suurkaupunki helsingistäkin tulossa lieveilmiöineen. jos haluaa hohtoo niin menee vaikka Berliiniin Lontooseen Glasgowiin tai vaikka Tallinnaan. Tukholmaan en haluasii kun siellä on ollu se meininki mikä on tulossa Helsinkiinkin. Ja tänne esikaupunkialuillekin. Tosi kiva.,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa nyt sinä ihan alkuksi, mikä niissä kaupunkilaisissa nyt niin jurppii, että pitää tehdä näitä avauksia ihan koko ajan?
eri vastaaja tässä mutta lähinnä se että maksetaan itsensä kipeiksi pikkuluukuista ei haluta ymmärtää että siellä On turvattomampaa kuin esmes 90-luvulla. ja sitten sanotaan mitä siellä maalla teet eihän siellä mitään tekemistä oo ja nämä samat henkilöt puhuu juurikin siitä tekemisestä mutta tekevät niitä teatteri ravintola taidenäyttelyjuttuja joka toinen vuosi jos silloinkaan(tai kerran 5vuodessa) ja sitten kettuillaan että mitä te siellä maalla teette? TÄMÄ.
Sä et edes asu kaupungissa, joten miten sä voit sanoa mitään jonkun tuntemattoman alueen turvallisuudesta. Mä olen asunut nuoruuteni nisti-Sörkässä ja Itiksen liepeillä, jossa on niitä pelottavia erivärisiä ihmisiä eikä mulla ole koskaan ollut yhtään uhkaavaa tilannetta, jossa olisin joutunut pelkäämään.
Vierailija kirjoitti:
Ei jurpi mikään, enkä ole muita, aloituksia edes tehnyt, vaikka näin yrität paranoiassasi vihjailla. 😂
Mun laoseni muutti läheiseen isoon kaupunkiin, koska "täällä ei oo mitään tekemistä". Joku päivä soitti ja möllltti siellä asunnossaan sohvalla ja valitti kun "ei oo mitään tekemistä".. Että eipä näkynyt kaupunkiin muutto parantavan tätä ongelmaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pidän ravintolassa syömisestä.Ulko-ovelta 100 metrin säteellä kuusi ravintolaa joista valita jos ei halua kauemmas lähteä.
Mulla on ulko-ovelta 100m S-market, Tokmanni, pizzeria.. Ja loput palvelut löytyy kilometrin sisältä.
Ap
Maalla on muuten ihan mukavaa mutta siellä on valitettavasti paljon juuri ap:n kaltaisia ihmisiä, jotka eivät
joko 1) ole koskaan asuneet muualla kuin omalla kylällä
tai 2) osaa hyväksyä ihmisten olevan erilaisia ja ihmisillä erilaisia kiinnostuksenkohteita ja arvoja. Pahimmassa tapauksessa molemmat.
Korjaus, mulla on kaksikin pizzeriaa 100m pöössä, vain toisistaan eri suunnissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko 10 erilaista museota? 24h kuntosali? Eläintarha? Biljardisali? Ravintoloita niin että voi käydä vuoden jokaisena päivänä eri paikassa? Livemusiikkia jazzista rockiin jokaisena viikonloppuna? Kulkeeko julkinen liikenne myös öisin?
No hyi olkoon, mihin ihminen tarvitsee eläintarhaa tai 24h kuntosalia.
Kyllä rokkia on paikallisessa useimpina viikonloppuina, ja kirkossa ja auditoriossa muita konsertteja melkeinpä viikottain.Ap
Jos sinulle tulee lauantai-iltana pienessä humalassa klo 23 fiilis, että haluat kokata kalapuikkoja ja lohkoperunoita mutta pakastin on tyhjä, niin mihin aikaan pääset aloittamaan kokkaamisen?
Samantien, mulla on kalapuikkoja liki aina pakkasessa, koska rakastan niitä. Samoin on perunoiden laita. Käyn ennen känni-iltaa ostamassa myös ruokaa.
Ap
Tämä kuulostaa kovasti siltä mitä oma elämä oli hetken pikkupaikkakunnalla asuessa. Elämä pyöri bussiaikataulujen ja Salen aukioloaikojen ympärillä ja siihen oli sopeuduttava. Kaupungissa voin olla oman itseni ja aikataulujeni herra.
Suurin ero on siinä, ettei kaikkialle tarvitse aina lähteä pitkän matkan päähän, eikä varsinkaan autolla. Maalla asuva voi toki tehdä kaikkea, kunhan ensin ajaa muutaman tunnin jonnekin.
Kaupungissa asuva, voi valita kymmenien erilaisten ravintoloiden välillä. Hän voi mennä eri tyyppisiin uimahalleihin, hyppytorneineen ja kylpylöihin. Hän voi valita useiden eri elokuvien väliltä. Hän voi miettiä minkä tyyppiseen yökerhoon tai konserttiin haluaa mennä. Niin ja tietenkin kaupat ja niiden valikoima ja tarjonnan kirjo.
Pyöräteitä löytyy joka suuntaan ja eri tasoista ja tyyppistä. Kouluja ja kursseja löytyy vaikka mistä aihepiiristä jne. Anonymiteetti ja mahdollisuus valita todella monen erityyppisen asunnon tai talon väliltä, jos vain raha riittää on houkuttelevaa. Sen lisäksi sairaalat ja erikoissairaanhoito löytyy aina suurista kaupungeista.
Mutta ennenkaikkea sanoisin sen, että jos pitää kaupungissa kävelemisestä ja siitä ilmapiiristä, niin siitä pitää. Valot, värit, hajut ja ihmiset. Kaikki eivät vaan halua jotain rauhallista metsälenkkiä ja kuunnella pelkkää linnunlaulua.
Maalla se on yksi maantie, muutama kurssi, kaksi elokuvaa ja uimahallissa on se 25 metrin allas ja ehkä yksi ponnulauta, jos sitäkään. Ja sitten se ihmisten määrä. Aina ne samat tutut naamat ja jos niistä ei pidä, niin mielellään ei niihin halua edes törmätä.
Tämä on tietysti ihmisluonne kysymys. Vertaisin sitä vaikka kenkiin. Toisilla on yhdet, eivätkä he ymmärrä miksi jollain voisi olla niitä kymmeniä. Heidän kengät nimittäin heistä riittävät ja soveltuvat kaikkeen. Ihmiset joilla taas on kymmeniä pareja sanovat, että miten joku voi pärjätä yhdellä parilla tai edes haluaa. Kuinka ihanaa se onkaan, kun joka tilanteeseen ja fiilikseen on mahdollista valita mieleiset ja ostavat taas uudet käyttöön.
Itse rakastan kaupungissa asumista. En todellakaan muuttaisi enää pikkukaupunkiin. Vietin nuoruuteni ja lapsuuteni kaupungissa. Sitten muutin pienelle paikkakunnalle ja nyt takaisin suureen kaupunkiin ja sanon ihan sydämestäni, että täällä on miljoona kertaa kivempää, kaikkine haittoineenkin ja olen onnellinen, että ollessani nuori asuin kaupungissa, koska olisihan se ollutta aika ankea nuoruus muuten.
Riippuu siitä mitä itse harrastaa. Itselle uimahalli on kaikkein tärkein. Kun lähistöllä on uimahalli, muulla ei ole väliä. Matkakohteissakin katson aina missä voi uida.
Työväenopistojen kursseja on sellaiset parisensataa. Ja eri järjestöjen tapahtumisa kymmeniä viikossa. Kahviloita n. 500-1000 ja yksityisiä liikuntayrittäjiä (joogasali, kuntosali, kamppailulajit jne) kymmeniä.
Montako siellä?
No jaa, asun Tampereella ja käyn aika usein syömässä ravintoloissa (täällä on useita oikein hyviä ravintoloita, joiden menut vaihtuu omalta kannaltani aivan riittävän usein), kivoja baareja, pari yökerhoakin, joissa joskus käyn. Teattereissa, keikoilla ja konserteissakin tulee käytyä säännöllisesti. Jos asuisin kauempana, en varmaan viitsisi läheskään yhtä usein lähteä kulttuurin äärelle. Täällä on itse asiassa pari aika kivaa museotakin, joissa näyttelyt vaihtuu myöskin kivasti.
Lisäksi on kaikki mahdolliset urheiluharrastukset lähellä saatavilla, lähikauppa 200 metrin päässä, samoin ratikkapysäkki. Todella kätevää on elämä täällä. Olen asunut myös maaseudulla ja vähän elätellyt ajatusta, että eläkkeelle päästyäni muuttaisin puoli-ilmaiseen ok-taloon vaikka Hämeenkyröön, mutta enpä taida kuitenkaan.
Laittakaa ny joku tähän lontoon skidit (mie en osaa)
Vierailija kirjoitti:
Suurin ero on siinä, ettei kaikkialle tarvitse aina lähteä pitkän matkan päähän, eikä varsinkaan autolla. Maalla asuva voi toki tehdä kaikkea, kunhan ensin ajaa muutaman tunnin jonnekin.
Kaupungissa asuva, voi valita kymmenien erilaisten ravintoloiden välillä. Hän voi mennä eri tyyppisiin uimahalleihin, hyppytorneineen ja kylpylöihin. Hän voi valita useiden eri elokuvien väliltä. Hän voi miettiä minkä tyyppiseen yökerhoon tai konserttiin haluaa mennä. Niin ja tietenkin kaupat ja niiden valikoima ja tarjonnan kirjo.Pyöräteitä löytyy joka suuntaan ja eri tasoista ja tyyppistä. Kouluja ja kursseja löytyy vaikka mistä aihepiiristä jne. Anonymiteetti ja mahdollisuus valita todella monen erityyppisen asunnon tai talon väliltä, jos vain raha riittää on houkuttelevaa. Sen lisäksi sairaalat ja erikoissairaanhoito löytyy aina suurista kaupungeista.
Mutta ennenkaikkea sanoisin sen, että jos pitää kaupungissa kävelemisestä ja siitä ilmapiiristä, niin siitä pitää. Valot, värit, hajut ja ihmiset. Kaikki eivät vaan halua jotain rauhallista metsälenkkiä ja kuunnella pelkkää linnunlaulua.
Maalla se on yksi maantie, muutama kurssi, kaksi elokuvaa ja uimahallissa on se 25 metrin allas ja ehkä yksi ponnulauta, jos sitäkään. Ja sitten se ihmisten määrä. Aina ne samat tutut naamat ja jos niistä ei pidä, niin mielellään ei niihin halua edes törmätä.
Tämä on tietysti ihmisluonne kysymys. Vertaisin sitä vaikka kenkiin. Toisilla on yhdet, eivätkä he ymmärrä miksi jollain voisi olla niitä kymmeniä. Heidän kengät nimittäin heistä riittävät ja soveltuvat kaikkeen. Ihmiset joilla taas on kymmeniä pareja sanovat, että miten joku voi pärjätä yhdellä parilla tai edes haluaa. Kuinka ihanaa se onkaan, kun joka tilanteeseen ja fiilikseen on mahdollista valita mieleiset ja ostavat taas uudet käyttöön.
Itse rakastan kaupungissa asumista. En todellakaan muuttaisi enää pikkukaupunkiin. Vietin nuoruuteni ja lapsuuteni kaupungissa. Sitten muutin pienelle paikkakunnalle ja nyt takaisin suureen kaupunkiin ja sanon ihan sydämestäni, että täällä on miljoona kertaa kivempää, kaikkine haittoineenkin ja olen onnellinen, että ollessani nuori asuin kaupungissa, koska olisihan se ollutta aika ankea nuoruus muuten.
Suomessa on useimmissa kaupungeissakin luonto tosi lähellä. Itsellänikin on metsään matkaa alle puoli kilometriä, vaikka asun hyvin lähellä suuren kaupungin keskustaa. Joskus tulee käytyä metsässä ihan vaan linnunlaulua kuuntelemassa.
Jotkut ihmiset ei vaan löydä tekemistä mistään ja jotkut löytää paikasta riippumatta.
Tunnen kaupunkilaisia jotka eivät museoon jalallaankaan astu tai muuhunkaan heidän mieltämäänsä ns. korkeakulttuuriin, ja maalaisia jotka käyvät moisissa riennoissa.
Ja samaa "täällä ei ole mitään tekemistä" kuuluu aivan kaikkialta - jopa ulkomailla asuvilta tutuilta joissa nyt mieltäisi olevan vaikka mitä tekemistä.
Kulttuuritarjonta on tärkein. Käyn vähintään kerran viikossa jossain näyttelyssä, konsertissa, teatterissa tms. Käyn myös useamman kerran viikossa ulkona syömässä. Minun aikani ei kuluisi pelkästään kotona ja ABC:lla äitienpäivänä. Yksi elokuvateatteri ja yksi museo ei myöskään tyydyttäisi kulttuurinnälkääni.