Hoitajat, kuinka usein joustatte tai suostut joustamaan?
Meillä töissä tällä hetkellä tilanne, että kuusi hoitajaa lähti pois ja tilalle ei ole saatu ketään. Jäljellä on 2/3 hoitajista.
Esimies painostaa jatkuvasti jäämään pitkään tai tulemaan vapaalta töihin. Joka päivältä puuttuu hoitajia ainakin kaksi ja välillä ei meinaa vuorossa olla yhtään ihmistä, mutta jotkut kiltit aina tulevat.
En haluisi joustaa yhtään. Olen siitä saanut noottia, kun en koskaan jousta.
Miten teillä? Millainen hoitajatilanne teillä? Kuinka usein työnantaja painostaa teitä töihin ja suostutko?
Kommentit (33)
Esimies saa painostaa rauhassa niin paljon kun haluaa. Mut jos henkilökuntaa ei ole, niin järkevä esimies sijoittaa potilaita muualle jos on henkilökuntavajetta. Noottia saa tulla, menee toisesta korvasta ulos ja annan kuulua takaisin. Antaisin kaikua pitkin käytäviä ja jäisin itsekkin hermolomalle itkun kera.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut että teet vain työkavereille hallaa koska joku heistä joutuu joustamaan nekin ajat kun sinä et ja pötköttelet koti sohvalla?? Vähän yhteisvastuullista ajattelua voisi kuvitella jokaiselle suodun kuka tuolle alalle on sattunut pääsemään.
Sanonko mihin voit tunkea yhteisvastuullisuutesi? Työkaveri voi myös opetella sanomaan ei. Tervetuloa alalle, töitä varmasti riittää. Vaikka joka päivä saat paukuttaa tuplavuoroa. Muista sitten ettet tee työkavereille hallaa. Voi ristuksen kilipää.
Päivätyötä jossa vuodessa xxx määrä asiakkaita jotka vuosikellon mukaan pitää vuoden aikana tarkastaa.
Aikaa tarkastukseen 30-60min per henkilö. Lisäksi tuohon päälle konsultaatiot, lähetteet, palaverit, koulutukset jne.
Mitenkään ei tuota työmäärä ehdi tekemään ellei jatka työpäivää tunnilla parilla päivässä, mutta ylitöistä ei makseta tai hyvitetä mitenkään.. koska jossain hallintohimmelin tasolla on laskettu, että työaika riittää tähän.
Eli teen viikossa noin 5 tuntia ilmaista työtä, joka on pois omasta ajasta.
"Jäljellä on 2/3 hoitajista."
Hmm...enää 6 ylimääräistä ilman työtä.....ja loput muuten vain laiskoja.
Vierailija kirjoitti:
Päivätyötä jossa vuodessa xxx määrä asiakkaita jotka vuosikellon mukaan pitää vuoden aikana tarkastaa.
Aikaa tarkastukseen 30-60min per henkilö. Lisäksi tuohon päälle konsultaatiot, lähetteet, palaverit, koulutukset jne.
Mitenkään ei tuota työmäärä ehdi tekemään ellei jatka työpäivää tunnilla parilla päivässä, mutta ylitöistä ei makseta tai hyvitetä mitenkään.. koska jossain hallintohimmelin tasolla on laskettu, että työaika riittää tähän.
Eli teen viikossa noin 5 tuntia ilmaista työtä, joka on pois omasta ajasta.
Mikset tee saman tien kymmentä? Oikeesti, nyt vähän valoja tauluun. Mikään ei ikinä muutu jos tällä linjalla jatketaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut että teet vain työkavereille hallaa koska joku heistä joutuu joustamaan nekin ajat kun sinä et ja pötköttelet koti sohvalla?? Vähän yhteisvastuullista ajattelua voisi kuvitella jokaiselle suodun kuka tuolle alalle on sattunut pääsemään.
Et oo tosissas? Onko sulla kokemustakaan työelämästä?
Joustan, myös työnantaja joustaa. Vaihdosta saa hyvän kertakorvauksen ja saan ylityövapaan tarvittaessa. Meillä löytyy tekijät yleensä hyvin.
Teen ylitöitä viikottain 1-3 päivänä. Ei ole pakko, mutta siitä maksetaan tätä nykyä niin hyvin, että kannattaa. Korotettu kutsuraha ja 100% ylityökorvaus kannustaa ottamaan ylitöitä. En edes kehtaa kertoa mitä olen ansainnut tänä vuonna keskimäärin kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Teen ylitöitä viikottain 1-3 päivänä. Ei ole pakko, mutta siitä maksetaan tätä nykyä niin hyvin, että kannattaa. Korotettu kutsuraha ja 100% ylityökorvaus kannustaa ottamaan ylitöitä. En edes kehtaa kertoa mitä olen ansainnut tänä vuonna keskimäärin kuukaudessa.
Tämä! Meilläkin osa keskittyy valittamaan palkasta ja kertovat miten eivät ainakaan jousta.
Itse olen tehnyt pelkillä vaihdoilla ja tuplavuoroilla melkoisen tilin ja saanut vielä lisävapaita.
Olen toki yksityisellä töissä ja kaupungin palkkoihin ollaan jäljessä jopa 200-600 euroa. Mulla toki täydet kokemuslisät niin ero ei ole niin paljon, mutta vastavalmistuneilla ero on valtava. Ja toki kun ei saa ylityövapaita tai hälytysrahaa, se karsii todella paljon työntekijöitä. Tekijöitä ei saa, eikä ole rahaa tarjota, että niitä saisi.
3-4 työntekijää pitäisi olla osasto per vuoro, mutta niitä usein on vain kaksi, juuri ja juuri.
Itse viihtyisin tuolla varmaan maan tappiin asti, koska asukkaat ovat tuolla niin parhaita (olen nähnyt urani aikana kyllä kaikkea) ja jäljelle jääneet työkaverit on mahtavia. Pakko se on vaan vaihtaa varmaan työpaikkaa, ei nää yksityiset pysty pyöriä millään kun tekijöitä ei saa kun kaupunki maksaa niin monta sataa euroa paremmin.
Joustan aina välillä, jos ei ole suunnitelmia itsellä. Viime vkolla tulin vapaalta töihin, mutta sain oikeastaan sitten omalta kannaltani paremmalle päivälle vapaan. Tänään olisi itsellä ollut aamu, mutta menen tekemään illan kun sieltä enemmän porukkaa pois.