Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö kasvissyöjän mielestäsi valmistaa ja tarjoilla liharuokia vieraille?

Vierailija
03.05.2023 |

Jos kutsujen pitäjät ovat kasvissyöjiä/vegaaneja, niin pitääkö mielestäsi heidän järjestää (valmistaa tai tilata) sekasyöjille liharuokia syötäväksi.

Kommentit (312)

Vierailija
41/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella että kutsuisin ketään niin sivistymätöntä että rupeaisi kasvisruuasta valittamaan. (Kun en edes tunne ketään niin sivistymätöntä.)

Ime paskaa.[/quote

En tunne esimerkiksi sinua.

Vierailija
42/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, totta kai jos haluaa olla vieraanvarainen! Kyllä itse normaalia ruokaa syövänä huomioin aina vieraiden erityisruokavaliot (myös sellaiset ei-lääketieteelliset, jotka henkilö on vain sattunut päättämään itselleen)

Tuotahan se vieraanvaraisuus on! Minulla on juuret Itä-Suomessa ja sieltä oppinut, että tärkein asia jos vieraat tulee, niin pöytä laitetaan koreaksi ja nälkää ei tarvitse vieraan nähdä! Tuntisin oloni hyvin ei-tervetulleeksi, jos menisi kylään ja siellä tarjottaisiin minulle vain jotain kasvispöperöä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en erityisemmin pidä ajatuksesta liharuoan valmistamisesta.

Aina kun näen kaupassakin lihaa, niin ajattelen että se on kutakuinkin samanlaista lihaa mitä itsellä on ihon alla.

Sen leikkaaminen veitsellä on vähän kun omaa lihaa leikkais.

Että joo, enpä itse laittais lihaaneille mitään karjalanpaisteja.

Vierailija
44/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, totta kai jos haluaa olla vieraanvarainen! Kyllä itse normaalia ruokaa syövänä huomioin aina vieraiden erityisruokavaliot (myös sellaiset ei-lääketieteelliset, jotka henkilö on vain sattunut päättämään itselleen)

Tuotahan se vieraanvaraisuus on! Minulla on juuret Itä-Suomessa ja sieltä oppinut, että tärkein asia jos vieraat tulee, niin pöytä laitetaan koreaksi ja nälkää ei tarvitse vieraan nähdä! Tuntisin oloni hyvin ei-tervetulleeksi, jos menisi kylään ja siellä tarjottaisiin minulle vain jotain kasvispöperöä!

Eikö sekasyljä siis pysty syömään kasvisruokaa jos se kerta on nyt erikosruokavalio? Sitten se ei kyllä ole mikään sekasyöjä ja puhut jostain ihan muusta kuin aloituksen aiheesta. Pinaattiletutkin jo joillekin loukkaus!

Vierailija
45/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo normaalille sekasyöjälle ole mikään ongelma välillä syödä vegaaniruokaa, mutta aina löytyy näitä luolamiehen tasolle jääneitä.

Osaisitko nimetä jonkin vegaanisen kaikille maistuvan ruoan, joka ei sisällä niitä lihankorvikkeita (soijarouhe, härkis jne.) ? Sitä saatanan linssikeittoa on tällä palstalla jankutettu aina, onko se se ainut?

Kaikille maistuvaa ruokaa ei aina vaan voi tarjota. Jos vastustaa kaikkia "lihankorvikkeita" (typerä sana, sanotaan mieluummin ihan vain proteiiniksi) muusta syystä kuin että elimistö ei kestä, niin asennevamma on valitettavasti sitä laatua, että tällaisiin ei kannata panostaa :(

Sitä paitsi, on mahdollista tehdä proteiinipitoista ruokaa myös ilman palkokasveja tai niistä tehtyjä valmisteita. Esimerkiksi täyssjyvävilja, sienet, kvinoa, pähkinät. Muistuttaisin myös, että sitä proteiinia ei edes tarvita niin paljon kuin luulisi, taitaa olla yleisempää saada liikaa protskua kuin liian vähän. Kuormittuu munuaiset turhaan.

Ai niin, taas tuota samaa sössötystä, että protskuja saa liikaa niih, ja viljassakin on protskua niih.

Otetaanpa ihan esimerkin vuoksi pikku laskuharjoitus. Yleisesti suositellaan proteiinia syötävän 1g per painokilo eli 70 kg painava henkilö tarvitsee noin 70 g proteiinia päivässä, eikä varmasti munuaiset kuormitu :)

70 grammaa proteiinia saadakseen täysjyväviljaa saisi pupeltaa vajaat 800 grammaa, jolloin energiaa tulisi 2500 kcal. Kanaa pitäisi syödä vain 350 grammaa, josta energiaa tulee vain 837 kcal.

Vaikka vegaani koostaisi proteiininsa useista lähteistä (sienet, pähkinät, ymsymsyms.), ne sisältävät kaikki niin vähän sitä proteiinia, että niitä täytyy syödä aivan älyttömästi, jolloin energiaakin tulee aivan liikaa ja siksi vegaanit ovat niin usein ylipainoisia. 

Hoh, niin, puhehan oli päivän yhdestä ateriasta. Ei yhdellä aterialla ole kai tarkoituskaan saada katettua koko päivän proteiinintarvetta? Nyt äly hoi ja öyhötyssössötys seis, ei jaksais.

Etkö ymmärrä lukemaasi? Kukaan ei ole väittänytkään, että yhdellä aterialla pitäisi kattaa koko päivän tarve.

Esimerkillä oli tarkoitus osoittaa kuinka päivässä tarvittavan proteiinin saa vähemmillä kaloreilla eläinperäisestä. Ne vegaaniset protskuvaihtoehdot (sienet, pähkinät, ymsyms.) sisältävät kaikki vain vähän proteiinia. Eli vaikka söisit monta eri vegaanista proteiininlähdettä pitkin päivää, asia ei muuksi muutu.

Vierailija
46/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo normaalille sekasyöjälle ole mikään ongelma välillä syödä vegaaniruokaa, mutta aina löytyy näitä luolamiehen tasolle jääneitä.

Osaisitko nimetä jonkin vegaanisen kaikille maistuvan ruoan, joka ei sisällä niitä lihankorvikkeita (soijarouhe, härkis jne.) ? Sitä saatanan linssikeittoa on tällä palstalla jankutettu aina, onko se se ainut?

Kaikille maistuvaa ruokaa ei aina vaan voi tarjota. Jos vastustaa kaikkia "lihankorvikkeita" (typerä sana, sanotaan mieluummin ihan vain proteiiniksi) muusta syystä kuin että elimistö ei kestä, niin asennevamma on valitettavasti sitä laatua, että tällaisiin ei kannata panostaa :(

Sitä paitsi, on mahdollista tehdä proteiinipitoista ruokaa myös ilman palkokasveja tai niistä tehtyjä valmisteita. Esimerkiksi täyssjyvävilja, sienet, kvinoa, pähkinät. Muistuttaisin myös, että sitä proteiinia ei edes tarvita niin paljon kuin luulisi, taitaa olla yleisempää saada liikaa protskua kuin liian vähän. Kuormittuu munuaiset turhaan.

Ai niin, taas tuota samaa sössötystä, että protskuja saa liikaa niih, ja viljassakin on protskua niih.

Otetaanpa ihan esimerkin vuoksi pikku laskuharjoitus. Yleisesti suositellaan proteiinia syötävän 1g per painokilo eli 70 kg painava henkilö tarvitsee noin 70 g proteiinia päivässä, eikä varmasti munuaiset kuormitu :)

70 grammaa proteiinia saadakseen täysjyväviljaa saisi pupeltaa vajaat 800 grammaa, jolloin energiaa tulisi 2500 kcal. Kanaa pitäisi syödä vain 350 grammaa, josta energiaa tulee vain 837 kcal.

Vaikka vegaani koostaisi proteiininsa useista lähteistä (sienet, pähkinät, ymsymsyms.), ne sisältävät kaikki niin vähän sitä proteiinia, että niitä täytyy syödä aivan älyttömästi, jolloin energiaakin tulee aivan liikaa ja siksi vegaanit ovat niin usein ylipainoisia. 

Hoh, niin, puhehan oli päivän yhdestä ateriasta. Ei yhdellä aterialla ole kai tarkoituskaan saada katettua koko päivän proteiinintarvetta? Nyt äly hoi ja öyhötyssössötys seis, ei jaksais.

Etkö ymmärrä lukemaasi? Kukaan ei ole väittänytkään, että yhdellä aterialla pitäisi kattaa koko päivän tarve.

Esimerkillä oli tarkoitus osoittaa kuinka päivässä tarvittavan proteiinin saa vähemmillä kaloreilla eläinperäisestä. Ne vegaaniset protskuvaihtoehdot (sienet, pähkinät, ymsyms.) sisältävät kaikki vain vähän proteiinia. Eli vaikka söisit monta eri vegaanista proteiininlähdettä pitkin päivää, asia ei muuksi muutu.

En tiedä minkä täysjyväviljan oikeen valitsit, todennäköisesti juuri sen vähäproteiinisimman.

Vehnässä ja kaurassa esim on noin 15g proteiinia/100g. Eli alle 500g riittäs vaikka sitä vain söis.

Pähkinöiden proteiinisisältö vaihtelee aika paljon lähes proteiinittomasta yli 20g/proteiinia/100g.

Sun kirjoituksista huomaa ettet tiedä asioista yhtään mitään

Vierailija
47/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään, mutta olisi kohteliasta vaikka hieman selvittää, minkä tyyppinen ruoka olisi vieraiden makuun ja tehdä jotakin, minkä uskoo myös heille maistuvan. Vegaanisena /kasvisversiona siis.

Kasvisruokiahan on todella herkullisia, vegaanisten kanssa on vähän vaikeampaa, mutta tosi hyviä ruokia saa tehtyä vegaanisestikin.

Toisaalta, jos koko porukka tilaa ruokaa yhdessä, niin voihan jokainen tilata sen annoksen, mistä itse pitää, olipa lihaa tai ei.

Miksi? Ei se vegaaniruoka niin oudon makuista ole, etteikö sitä voisi sekasyöjä syödä ilman esiselvittelyitä. Kysyn allergiat ja intoleranssit ja uskonnolliset/vakaumukselliset rajoitteet ja jos ei kelpaa jos otan nämä huomioon niin ei voi mitään (en ole siis vegaani mutta tämä on periaate).

Vierailija
48/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuota, miksi pitäisi? Lihaa syövät syö kyllä kasviksia eikä lihaa tai eläinperäistä pitäisikään syödä joka aterialla.

Sitä paitsi, ei monet kasvissyöjät osaisikaan valmistaa hyvää liharuokaa.

Toki, on hyvä varmistaa vierailta, onko rajoituksia kasvisten syönnissä. Jos on rajoitteena kaikki, niin ole hyvä ja tuo itse omat evääsi ;)

Kyllä biologisesti sekasyöjä voi aivan hyvin syödä lihaa tai muuta eläinperäistä ihan jokaisella aterialla :)

Se, että sinä yrität tuputtaa omaa uskontoasi ja kieltää ihmisiä syömästä lajinsa mukaista ruokaa, tekee sinusta oksettavan ja vastenmielisen fasistinpaskiaisen. Hyi yök. 

Hän VOI, mutta hänen ei tarvitsisi. Kasvissyöjä taas EI VOI syödä lihaa muiden huviksi, eikä tällä ole uskonnon kanssa mitään tekemistä. Olen yhtä ylpeästi faisistinpaskiainen, kuin sinä olet sivistymätön moukka :) PEACE & LOVE, Kyllä elämä sinullekin vielä hymyilee, muru.

Tietenkin ihmisen TARVITSEE syödä lajityypillistä ravintoa kuten kaikkien muidenkin eläinten.

Kuulehan pikku mussukkarassukka, kun se on pelkästään sinun sairas mielipiteesi, ettei muka tarvitse. Sinä olet varmaan niitä päävikaisia, jotka ruokkivat lemmikkikissaansakin vegaanisesti.

Sinulle ei kuulu pätkääkään mitä muut syövät. Pidä huoli omista syömisistäsi pus pus :))))))))))))

Öyhötyksestäsi huolimatta on miljoonia ihmisiä, joiden ruokavalioon ei liha kuulu. Heillä ei ole mitään velvollisuuksia kokata lihaa niille, jotka eivät kasviksia kelpuuta, kasvikset, joissa valinnanvaraa riittää, kun kuuluvat KAIKKIEN ruokavalioon, TOISINKUIN liha. Ei kai kukaan toisen ruokavaliosta voikaan päättää eikä se ole pointtina tässä. Sanotaan nyt vielä, vaikka onkin ajanhukkaa huudella tyhjään ämpäriin, että en ole ikinä arvostanut ihmistä, joka kärjistää asiat naurettaviin ulottuvuuksiin, kuten teit tuolla kissajutulla. Mutta kaikesta huolimatta, hyvää kesän odotusta :)

Vierailija
49/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisyönti on periaate ja usein se on eläinten ystävien päätös. Eivät varmaan halua omassa juhlassa että on kuollutta eläintä tarjolla.  Ihan kaikkea voi valmistaa ilman eläintuotteita.  Olisi hieno suunnitella juhlatarjoilut kasviruokana. Ja kun tarjoaa reilusti viiniä ja kahvin kanssa konjamiiniä-kaikki ovat tyytyväisiä juhliin!

Vierailija
50/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni ei tarvitse. Söisin mielelläni hyvää kasvisruokaa kun itse en pelkkää kasvisruokaa tee. 

Kasvisruoka on parempaakin kuin huono liharuoka. Joku hyvin maustettu kasviskeittokin joka ei ole ihan pakastevihanneksista tehty, on herkkua. Vaikka vanhanajan kesäkeitto. 

Raaka-aineet

1/2-1 lvettä

1 tlsuolaa

1/2 kguusia perunoita

nippuuusia porkkanoita

1 pieniuusi kukkakaali

6-7 dlmaitoa

1- 1 1/2 rklvehnäjauhoja

100 gtuoreita herneitä

1 tlsokeria

ripaussuolaa ja valkopippuria

1 rklvoita

Suolan tilalle laittaisin Aromat suolaa. 

https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/152355/Äidin%20kesäkeitto/

Kesäkeitto on varmaan yksi inhotuimmista ruoista.

Vierailija
51/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sekasyljä siis pysty syömään kasvisruokaa jos se kerta on nyt erikosruokavalio? Sitten se ei kyllä ole mikään sekasyöjä ja puhut jostain ihan muusta kuin aloituksen aiheesta. Pinaattiletutkin jo joillekin loukkaus!

Etkö lukenut viestiäni? Laitetaan pöytä koreaksi ja vieraan ei tarvitse nälkää nähdä! Se ei ole laitettu koreaksi, jos minulle tarjotaan jotain Saarioisen pinaattilettuja tai pinaattikeittoa! Ja luultavasti lähden ennen aikojaan mäkkärin kautta kotiin, koska nälkä jää. Hyvin tyypillistä, kun syön jossain arkiruokana kasvisruokaa, niin minulla se ei yksinkertaisesti nälkää pidä. Nälkä käytännössä jo siinä vaiheessa, kun pöydästä nousen!

Eli syön kyllä kasvisruokaa vaikka työlounaalla, jos muuta ei ole. Tai kotona arkena, mutta ei se ole ruokaa jota vieraille itse tarjoaisin ja katson myös epäkohteliaaksi, jos minut kutsutaan vieraaksi ja kasvisruokaa on vain tarjolla.

Vierailija
52/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö lukenut viestiäni? Laitetaan pöytä koreaksi ja vieraan ei tarvitse nälkää nähdä! Se ei ole laitettu koreaksi, jos minulle tarjotaan jotain Saarioisen pinaattilettuja tai pinaattikeittoa! Ja luultavasti lähden ennen aikojaan mäkkärin kautta kotiin, koska nälkä jää. Hyvin tyypillistä, kun syön jossain arkiruokana kasvisruokaa, niin minulla se ei yksinkertaisesti nälkää pidä. Nälkä käytännössä jo siinä vaiheessa, kun pöydästä nousen!

Eli syön kyllä kasvisruokaa vaikka työlounaalla, jos muuta ei ole. Tai kotona arkena, mutta ei se ole ruokaa jota vieraille itse tarjoaisin ja katson myös epäkohteliaaksi, jos minut kutsutaan vieraaksi ja kasvisruokaa on vain tarjolla.

Vaikutat kyllä sen verran ikävältä ihmiseltä, ettei olis iso menetys vaikka jäisitkin pois.

Vierailija
53/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekasyöjille ei. Jos joku on lihansyöjä, niin sitten pitäisi mielestäni vaivautua.

Vierailija
54/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty syömään ilman vaikeita oireita herneitä, papuja, pähkinöitä, linsseja, monia muita kasviksia. Siksi en syö mielelläni kasvisruokailijan kotona. Useimmiten heidän ruoissa on joitain näistä aineista enkä viitsi sanoa mitään, koska yritän välttää "nirsoilijan' mainetta. Kotonani syön enimmäkseen kasvisruokaa perustaen sen aineille, joita siedän hyvin. Sairastan suolistosyöpää, siksi oltava tarkkana. En kylläkään sietänyt noita aineita ennen taudin puhkeamistakaan.

Vierailija
55/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjä pystyy syömään kasvisruokaa, se ei ole mikään allergia jonka takia alkaa laittaa erikseen jotain muuta mitä muut syö. Toki normaalisti vieraiden ruokarajoitteet huomiodaan jota sekasyönti ei ole.

Vegaani pystyy syömään liharuokaa. Vegaanius ei ole mikään allergia.

Vierailija
56/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisia tuiki tavallisia ruokia, jotka yleensä maistuvat kaikille, ovat esim. kasvissosekeitto, pinaattikeitto ja pinaattiletut. Sen lisäksi monet pitävät myös täytetyistä paprikoista, sienistä tai kesäkurpitsoista. Myös erilaiset pinaatti-ja kaalipiiraat ovat usein suosittuja. Tai sitten vaikka ihan kasvispihvit, keitetyt perunat ja kantarellikastike.

Vierailija
57/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos makkaranpurija ei pysty yhtä kasvisateriaa syömään niin sitten on parempi ettei tule vieraisille ollenkaan.

Sama pätee tietysti myös toisin päin.

Vierailija
58/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta jauheliha ja kaikki kanasta on ällöttävää. Sinä huomioisit tämän ettei minulle vain jäisi nälkä? Kysyt kaikilta niiden jokiasen mieltymyksen ja teet sen mukaan ateriat? Vai miten tämä teillä toimii?

Vierailija
59/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi, mutta et voi myöskään vaatia lihansyöjän valmistavan sulle kasvisruokia

Syötkö ihan joka päivä lihaa? Et koskaan tee mitään kasvisruokaa myös? 

Vierailija
60/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ovat kohteliaita. Yleensä ovat kusjpäitä ja kutsuvat vain saarnatakseen ja haukkuakseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi