Hesarin juttu avioliitosta asperger-miehen kanssa
Eikö monet neurotyypillisetkin miehet toimi ihan samalla tavalla? Uppoutuvat töihin ja lapsista ja kodista huolehteminen jää kokonaan naisen harteille.
Kommentit (79)
Sekoitat varmaan siihen toiseen keskusteluun
Juttu keskittyi kovasti vaimon valitukseen. Vaikutti, että ongelmat osittain sellaisia, joita ei kehdannut kunnolla ääneen sanoa.
Tuossa jutussa oli jotain hyvin kummallista.
Nainen valitti kovasti, miten miestä pitää ohjata kaikessa sen aspergerin takia. Siis miestä, joka kuitenkin oli ihan hyvässä asemassa työelämässäkin ollut. Mies yritti vähän siihen sanoakin, että kyllä hän pystyisi suurempaankin omatoimisuuteen, mutta vaimo ei ottanut sitä kuuleviin korviinsa.
Sitten nainen valitti myös, että oli itse käynyt tämän kauhean raskaan tilanteen takia jossain terapeutilla, mutta se ei ollut jatkunut, koska terapeutti ei halunnut häntä enää uudelleen tavata. Mainittiin myös, että vaimolla oli itsellään vakava masennus, jota oli yritetty hoitaa lääkkein. Siis yritetty.
Minulle alkoi herätä kysymyksiä, onko miehellä sittenkään niin kauhean vakava asperger vai onko nainen jotenkin suurennellut asiaa ja laittanut tämän diagnoosin piikkiin sellaistakin, mikä siihen ei oikeasti edes kuuluisi... Kummalla siellä oikeasti onkaan suuremmat ongelmat?
"koska terapeutti ei halunnut häntä enää uudelleen tavata"
Tämä oli hämmentävää, mikähän tuossa on takana.
Aika suurpiirteisesti oli käsitelty mistä oli kyse käytännön tasolla, vähän enemmän olisi voinut jutussa avata. Kieltäytyikö mies tekemästä mitään vai ei vaan ollut omatoiminen? Vai ei osannut? Entä oliko poikkeavat käsitykset miten asiat kuuluu hoitaa. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Minä väitän, että sillä naisella itsellään on jotain vakavia ongelmia, jotka hän on kaikki ulkoistanut miehensä aspergerin syyksi. Terapeutti näki, että ei pääse puusta pitkään naisen kanssa, kun hän ei suostu sitä myöntämään.
Tajusin, että olen aspergeraikuinen. En vain osaa koko ajan olla herkkänä toisen tunteille, en analysoi omiani enkä osaa kiinnittää huomiota epäolennaisuuksiin. Olen hyvin rationaalinen ja saan paljon aikaan, vaikka en ole keksinyt syytä sille, että siistiä kotia pitäisi puunata, koska on perjantai.
Onneksi kohdalle ei osunut miestä, jonka kanssa pitäisi vuositolkulla pohtia tunteita ja tuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Autismin kirjolla olevat ovat ilmeisesti usein älykkäitä. Kirjolla ohjelmassakin tulee esiin monen kohdalla. Borg esimerkiksi vaikuttaa nerolta.
Huomasin heti Diilin ekasta jaksosta lähtien viime vuonna, että Sointu on nero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä väitän, että sillä naisella itsellään on jotain vakavia ongelmia, jotka hän on kaikki ulkoistanut miehensä aspergerin syyksi. Terapeutti näki, että ei pääse puusta pitkään naisen kanssa, kun hän ei suostu sitä myöntämään.
Mietin ihan samaa. Usein asiat on monimutkaisempia kuin ensinäkemältä näyttää. Ja entä jos toiselle pitää kaiken olla aina tiptop ja toisella rennompi elämänasenne. Joka tapauksessa, ajattelisin jotain muutakin olevan taustalla kuin asperger.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas epäilen, että koko jutussa on ohitettu naisen oma masennus ja vaikea persoonallisuusproblematiikka. On niin helppo kaataa kaikki scheisse asperger-miehen niskaan. Kun ne TUNTEET - yhyy!
Myöskin tuo, että lapsenlapsille halutaan tarjota "ehjä" mummola. Jos näiltä lapsilta aikuisena kysyttäisiin asiasta, niin luultavasti sanoisivat jotain sellaista, että tietysti olisivat halunneet isovanhempien olevan mahdollisimman onnellisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tehdä lapsia miehen kanssa, joka odottaa naisen hoitavan kodin ja lapset ja sen lisäksi käyvän töissä. Jos mies haluaa, että toinen hoitaa kodin ja lapset niin sitten pitäisi pystyä elättämään koko porukka ja myös vapaa-ajalla osallistua perhe-elämään, eikä juosta omilla retkillään. Nämä kannattaa keskustella ennen lasten hankkimista. Lähtis aika nopeasti ukko ulkoruokintaan jos olisi noin pska diili tarjolla mitä artikkelissa kerrottiin.
Ikävä kyllä liian moni (mies) osaa esittää muuta kuin todellisuudessa on ennen kuin kuvioihin tulee mukaan vaikkapa sitä jälkikasvua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut juttua, mutta mieheni on autismin kirjolla ja erittäin osallistuva niin lasten (4 kpl) hoidossa kuin kotihommissakin. Kyllä hän uppoutuu töihinsäkin, mutta työaikana. Vapaa-ajalla taas omistautuu hyvin pitkälti perheelleen.
Eikö sua häiritse että "oikeat tunteet" puuttuvat? Reaktiot on opeteltuja, ei aitoja?
Osaako autisti rakastaa vai onko se opittua?
Kyllä osaa, mutta pitää opetella näyttämään sen että rakastaa. Ei moni muukaan osaa ilmaista kiintymystään tai välittämistä, vaikka ei olisikaan autismia. Voi olla esimerkiksi ujo tai sisäänpäin kääntynyt. Ei se tee ihmisestä tunnekylmää vaikka ei osaa tunteitaan ilmaista näkyvästi.
Kuka tietää osaako autisti rakastaa? Voi olla opeteltu fraasi heillä ilman että tietävät sen sisältöä ja lievää kiintymystä? Jos tuntee vain empatiaa itseään kohtaan ja jankkaa vain omista tarpeistaan.
Jos sen huomaa siitä että viihtyvät seurassa? Tai ainakin seksiä hekin osaavat haluta
Miksi muuten autisti haluaa seksiä muilta ihmisiltä? Vai eikö kaipaa toisen ihmisen läheisyyttä siinäkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tehdä lapsia miehen kanssa, joka odottaa naisen hoitavan kodin ja lapset ja sen lisäksi käyvän töissä. Jos mies haluaa, että toinen hoitaa kodin ja lapset niin sitten pitäisi pystyä elättämään koko porukka ja myös vapaa-ajalla osallistua perhe-elämään, eikä juosta omilla retkillään. Nämä kannattaa keskustella ennen lasten hankkimista. Lähtis aika nopeasti ukko ulkoruokintaan jos olisi noin pska diili tarjolla mitä artikkelissa kerrottiin.
Ikävä kyllä liian moni (mies) osaa esittää muuta kuin todellisuudessa on ennen kuin kuvioihin tulee mukaan vaikkapa sitä jälkikasvua.
Siinä tapuksessa pitää vaatia joko tapojen muuttamista tai voi erota. Kyllähän tuo parissa vuodessa selviää mikä on miehiään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on valepakolaisen kans tällainen diili. T. Petetty Annikka.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jutussa oli jotain hyvin kummallista.
Nainen valitti kovasti, miten miestä pitää ohjata kaikessa sen aspergerin takia. Siis miestä, joka kuitenkin oli ihan hyvässä asemassa työelämässäkin ollut. Mies yritti vähän siihen sanoakin, että kyllä hän pystyisi suurempaankin omatoimisuuteen, mutta vaimo ei ottanut sitä kuuleviin korviinsa.
Sitten nainen valitti myös, että oli itse käynyt tämän kauhean raskaan tilanteen takia jossain terapeutilla, mutta se ei ollut jatkunut, koska terapeutti ei halunnut häntä enää uudelleen tavata. Mainittiin myös, että vaimolla oli itsellään vakava masennus, jota oli yritetty hoitaa lääkkein. Siis yritetty.
Minulle alkoi herätä kysymyksiä, onko miehellä sittenkään niin kauhean vakava asperger vai onko nainen jotenkin suurennellut asiaa ja laittanut tämän diagnoosin piikkiin sellaistakin, mikä siihen ei oikeasti edes kuuluisi... Kummalla siellä oikeasti onkaan suuremmat ongelmat?
Yks mun kaveri oli asberger ja hyvässä asemassa toimihenkilönä töissä. Varakas ihminen oli ja rikkaasta perheestä. Sosiaalisesti hän oli täysin tunari. Kun piti ilmoittaa, ettei ole tulossa sovittuun tapahtumaan, ei osannut sitä tehdä. Ei osannut tekstiviestejä kirjoittaa eikä oikein puhelinta käyttää. Oli korkeasti koulutettu ja hyvissä töissä. Hän oli tosi avoin ja suhtautui positiivisesti erilaisia ihmisiä ja köyhiäkin ihmisiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas väitän että aspergermiehen tunneköyhä ja rajoittunut käytös on ollut hyvin todennäköisesti edesauttamassa naisen sairastumista masennukseen. Assina hän ei ymmärrä tervehenkisestä ja tasavertaisesta ihmissuhteesta tarpeeksi. Nainen alkaa voida paremmin jos osaa jättää miehen ja alkaa ajattelemaan vaihteeksi itseään. Kannustan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas väitän että aspergermiehen tunneköyhä ja rajoittunut käytös on ollut hyvin todennäköisesti edesauttamassa naisen sairastumista masennukseen. Assina hän ei ymmärrä tervehenkisestä ja tasavertaisesta ihmissuhteesta tarpeeksi. Nainen alkaa voida paremmin jos osaa jättää miehen ja alkaa ajattelemaan vaihteeksi itseään. Kannustan!
Paula ei lähde tuosta avioliitosta kulumallakaan. Mies jopa petti häntä, eikä varmasti ole katunut. Paula nauttii uhriutumisestaan alitajuisesti. Ihan tosi outo kuvio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paula ei lähde tuosta avioliitosta kulumallakaan. Mies jopa petti häntä, eikä varmasti ole katunut. Paula nauttii uhriutumisestaan alitajuisesti. Ihan tosi outo kuvio.
Se on sitten oma valinta suhteessa roikkua, ja todennäköisesti huono ja elämänlaatua entisestään heikentävä.
Siis poistuiko tästä keskustelusta joku 3 sivua