Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi mun alavatsapömppö ei sula, vaikka muuten oon laihtunut? Se on levein kohta mun kropassa!

Vierailija
03.05.2023 |

Oikeasti se kohta on leveämpi kuin mun perse! Olen nelikymppinen ja laihtunut 20 kg vuoden aikana. Syön terveellisemmin ja liikun paljon enemmän, eli lihastakin on tullut. Olen saanut yhden lapsen, niin en odota mitään pyykkilautavatsaa, mutta tää on oikeasti ihan järkyttävä!
Millä siitä pääsee eroon??

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellanen pieni vatsapömpsykkä ei oo vaarallinen ja naisen keholle rasva on tärkeää hormonitoiminnan kannalta, toki miehenkin kropalle mutta enemmän naisen. En tällä yritä ketään kannustaa olemaan lihava valas vaan sanoa vaan että nainen ei tarvitse pyykkilautavatsaa.

Ei se vaarallinen ole mutta helvetin ruma se on.  Terveisin yksi pömppöä vaihtelevalla menestyksellä välttelevä täti.

Vierailija
62/113 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös mahdollinen lannerangan notko ja siitä aiheutuva virheasento (monesti korjattavissa ainakin osittain syvien vatsalihasten vahvistamisella) tai voimakkaasti eteenpäin kallistunut kohtu voivat aiheuttaa pömppistä vaikka rasvaprosentti olisikin jo suhteellisen matala. Ja raskaus vaikuttaa eri tavoin kroppaan, osalla jää alavatsalla reppua vaikka kuinka jumppaisi.

Nyt en ymmärrä miten se tyhjä kohtu siellä pömpöttäisi? Eihän se ole kuin joku vetelä nahkapussi. Kyllä se pömppö on läskiä tai vatsalihasten puutetta.

Minkä sä luulet pömpöttävän hoikilla naisilla? Kaikilla meillä naisilla on se pieni pömppis kohdun kohdalla. KOSKA MEILLÄ ON KOHTU

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tulee suoraa puhetta ulostamisesta.

Mun alavatsapömppö lähti siirtymällä keholleni paremmin sopivaan ruokaan ja lisäämällä sekä kasvisten että kuidun määrää hirmuisesti.

Muistan vieläkin sen paskantamisen määrän, kun suolisto alkoi yhtäkkiä puhdistua kuonasta. Saatoin käydä paskalla ruuan jälkeen, vetää pöntön ja kokea tarpeen istua alas uudelleen. Väitän, että paskaa saattoi tulla kilo kerralla ja puolikas heti perään. Se tavara oli ihan järkyttävän hajuista, osa tuoreempaa ja osa kuonaa. Taisin AV:llakin jakaa hämmennystäni tästä. Parin viikon jälkeen jättipaskat loppuivat ja painoni oli pudonnut viisi kiloa vain ja ainoastaan alavatsalta.

Tuossa täytyy lähtötilanteen olla järkyttävä, koska ei multa ole tullut edes suolen täydellisen, lääkkeellisen tyhjennyksen yhteydessä viittä kiloa paskaa ulos. Ja pömppö on ihan samanlainen tyhjennyksen jälkeenkin.

Vierailija
64/113 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellanen pieni vatsapömpsykkä ei oo vaarallinen ja naisen keholle rasva on tärkeää hormonitoiminnan kannalta, toki miehenkin kropalle mutta enemmän naisen. En tällä yritä ketään kannustaa olemaan lihava valas vaan sanoa vaan että nainen ei tarvitse pyykkilautavatsaa.

Ei se vaarallinen ole mutta helvetin ruma se on.  Terveisin yksi pömppöä vaihtelevalla menestyksellä välttelevä täti.

Ei se normaali pömppis ole yhtään ruma, päinvastoin. Se kuuluu naisen kehoon ja on kaunis. Itselläni ja monella muulla se vaan ei ole enää kiva vaan ihan ylisuuri.

ap

Vierailija
65/113 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös mahdollinen lannerangan notko ja siitä aiheutuva virheasento (monesti korjattavissa ainakin osittain syvien vatsalihasten vahvistamisella) tai voimakkaasti eteenpäin kallistunut kohtu voivat aiheuttaa pömppistä vaikka rasvaprosentti olisikin jo suhteellisen matala. Ja raskaus vaikuttaa eri tavoin kroppaan, osalla jää alavatsalla reppua vaikka kuinka jumppaisi.

Nyt en ymmärrä miten se tyhjä kohtu siellä pömpöttäisi? Eihän se ole kuin joku vetelä nahkapussi. Kyllä se pömppö on läskiä tai vatsalihasten puutetta.

Minkä sä luulet pömpöttävän hoikilla naisilla? Kaikilla meillä naisilla on se pieni pömppis kohdun kohdalla. KOSKA MEILLÄ ON KOHTU

No mulla ei varmaan ole, koska ei pömpötä. Oi voi.

Vierailija
66/113 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se normaali pömppis ole yhtään ruma, päinvastoin. Se kuuluu naisen kehoon ja on kaunis. Itselläni ja monella muulla se vaan ei ole enää kiva vaan ihan ylisuuri.

ap

Pömpössä ei ole yhtään mitään kaunista.

Vierailija
67/113 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun alavatsapömppö lähti siirtymällä keholleni paremmin sopivaan ruokaan ja lisäämällä sekä kasvisten että kuidun määrää hirmuisesti.

Muistan vieläkin sen paskantamisen määrän, kun suolisto alkoi yhtäkkiä puhdistua kuonasta. Saatoin käydä paskalla ruuan jälkeen, vetää pöntön ja kokea tarpeen istua alas uudelleen. Väitän, että paskaa saattoi tulla kilo kerralla ja puolikas heti perään. Se tavara oli ihan järkyttävän hajuista, osa tuoreempaa ja osa kuonaa. Taisin AV:llakin jakaa hämmennystäni tästä. Parin viikon jälkeen jättipaskat loppuivat ja painoni oli pudonnut viisi kiloa vain ja ainoastaan alavatsalta.

Kuituja voisin yrittää lisätä entisestään. Käytitkö jotain kuituvalmisteita vai mistä sait hirmuisesti lisää kuitua? Vähensitkö vastaavasti jotain ruoka-ainetta?

ap

Mulla on sairauksien hoitoon erikoisruokavalio, josta saan aina kritiikkiä tällä palstalla, vaikka se on lääkärin ja ravitsemusterapeutin kanssa suunniteltu. En suosittele tätä ihmisille varauksetta mutta itse en ehkä olisi elossa ilman tätä. Tästä voi kuitenkin ottaa joitain hyviä palasia omaan käyttöön jokainen, jota kiinnostaa pysyä terveenä.

Tiivistetysti: olen syönyt jo kolmen vuoden ajan 80-100-prosenttisesti raakaruokaa. Puoli vuotta ruokavaliolla oltuani tuli tuo puhdistusreaktio eikä ole toistunut, koska en ole palannut aiempaan "normaaliin suomalaiseen ruokaan".

Lisäsin etenkin vihreiden kasvisten, siementen ja pähkinöiden määrää. Jätin pois viljat, maitotuotteet ja käytännössä kaiken, mitä voi valmiina ostaa. Joskus käytän psylliumia. Siemennäkkäreitä tein ennen, enää en koe tarvetta.

Vierailija
68/113 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuituja voisin yrittää lisätä entisestään. Käytitkö jotain kuituvalmisteita vai mistä sait hirmuisesti lisää kuitua? Vähensitkö vastaavasti jotain ruoka-ainetta?

ap

Mulla on sairauksien hoitoon erikoisruokavalio, josta saan aina kritiikkiä tällä palstalla, vaikka se on lääkärin ja ravitsemusterapeutin kanssa suunniteltu. En suosittele tätä ihmisille varauksetta mutta itse en ehkä olisi elossa ilman tätä. Tästä voi kuitenkin ottaa joitain hyviä palasia omaan käyttöön jokainen, jota kiinnostaa pysyä terveenä.

Tiivistetysti: olen syönyt jo kolmen vuoden ajan 80-100-prosenttisesti raakaruokaa. Puoli vuotta ruokavaliolla oltuani tuli tuo puhdistusreaktio eikä ole toistunut, koska en ole palannut aiempaan "normaaliin suomalaiseen ruokaan".

Lisäsin etenkin vihreiden kasvisten, siementen ja pähkinöiden määrää. Jätin pois viljat, maitotuotteet ja käytännössä kaiken, mitä voi valmiina ostaa. Joskus käytän psylliumia. Siemennäkkäreitä tein ennen, enää en koe tarvetta.

Sulla oli riski suolentukkeumaan. Yllättävästä ruokavalion muutoksesta säikähtänyt suolistosi meni tilttiin, eikä kasvispainotteinen raakaravinto sulanut. Monien pitkäkuituisten kasvisten kuidut kerääntyvät (joillakin ihmisillä) massapalloiksi suolistoon, ja jäävät sinne mätänenään. Juurikin monet vihreät kasvikset ovat tällaisia. Jos suolistossa on umpipusseja, nämä ja siemenet jäävät niihin jumiin, ja sulamaton massa jää sinne reunoille. Helpommin sulava aines solahtaa siitä läpi.

Lopulta tulee joko suolitukos tai kuvaamasi kaltainen totaalinen tyhjennys. Tilanne ei ole terveellinen, ja se voi olla jopa vaarallinen.

Kasvisruoka on terveellistä, mutta kaikille isot kasvis/ raakaruokamäärät eivät sovi, vaikka lääkäri sitä suosittelisi. Etenkin nuo pitkiä säikeitä/ kuituja sisältävät kasvikset voi aiheuttaa yllätyksiä. Esim. lehtikaali, kukkakaali, parsakaali, purjo.

Vierailija
69/113 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, täällä syömishäiriöiden hoitoon suuntautunut ravitsemusterapeutti!

Rasvaa ei voi millään liikuntamuodolla sulattaa vain yhdestä kohdasta. Olemme sen mallisia kuin olemme ja kudoksemme ovat sellaiset kuin ovat, eikä näitä voi liikunnalla muuttaa. Rasvaa lähtee laihduttaessa joka paikasta, ei vain jostain tietystä paikasta. Totta kai voit laihduttaa ja liikuttaa itseäsi niin paljon, että tuo kuvaamasi pömppä lähtee, mutta silloin on rasva lähtenyt myös muualta. Jos alavatsa on sinulla kohta, jossa sinun rakenteellasi kuuluu olla rasvaa reippaasti enemmän kuin muualla kehossa, et voi asiaa muuttaa. Hyvin suuri osa syömishäiriökierteeseen joutuneista ihmisistä on aloittanut juurikin yrittämällä muokata jotakin tiettyä kehonosaa tajuamatta, että omaa rakennettaan ei voi muuttaa: vaikka laihdut kuinka, tuo yksi kehonosa pysyy aina suhteessa lihavampana muihin kehonosiin nähden. Toki hoikkana nuo rasvakertymäpaikatkin ovat huomaamattomammat, mutta omalle keholle epäluontaisen hoikkuuden tai treenatun lihaksikkuuden ylläpitäminen vaatii jatkuvaa työtä, mitä ei oikein pysty ylläpitämään normaalissa arjessa. Ammattiurheilijat ovat sen näköisiä kuin ovat, koska liikunta on heidän työtään (ja useimmiten heidän geeninsä ovat myös "huippuluokkaa", mikä selittää tietysti myös urheilumenestystä).

Parasta on syödä terveellisesti ja hyvin, sekä ulkoilla ja urheilla terveys edellä - ei laihdutusmielessä - ja vain hyväksyä keho siinä muodossa kuin se on sinulle annettu. Se rasva, mikä normaalilla terveellisellä ruokavaliolla ja liikuntamäärällä pysyy, on tarkoitettu sinussa olemaan. Suotta menetät mielenterveytesi täydellistä kehoa jahdatessa. Siinä jää helposti elämä elämättä.

Aloittajan tapauksessa muistuttaisin vielä, että maailman seksikkäimmäksi tituleeratulla naisella Marilyn Monroella oli myöskin pömppä. Näytät varmasti hyvältä, kun vetäiset hymyn kasvoille ja olet ylpeydellä oma itsesi.

Syömishäiriöiden hoitoon suuntautunut ravintoterapeutti😆🤣😁😂😄😅

Vierailija
70/113 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olet ortorektikko.

Vierailija
71/113 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minulla ei ole pömppövatsaa, vaikka todistettavasti kohtu on?  Olen synnyttänyt kaksi isokokoista lasta ja ollut aina hoikka/raskausaikoina normaalipainoinen. 

Vierailija
72/113 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sulla oli riski suolentukkeumaan. Yllättävästä ruokavalion muutoksesta säikähtänyt suolistosi meni tilttiin, eikä kasvispainotteinen raakaravinto sulanut. Monien pitkäkuituisten kasvisten kuidut kerääntyvät (joillakin ihmisillä) massapalloiksi suolistoon, ja jäävät sinne mätänenään. Juurikin monet vihreät kasvikset ovat tällaisia. Jos suolistossa on umpipusseja, nämä ja siemenet jäävät niihin jumiin, ja sulamaton massa jää sinne reunoille. Helpommin sulava aines solahtaa siitä läpi.

Lopulta tulee joko suolitukos tai kuvaamasi kaltainen totaalinen tyhjennys. Tilanne ei ole terveellinen, ja se voi olla jopa vaarallinen.

Kasvisruoka on terveellistä, mutta kaikille isot kasvis/ raakaruokamäärät eivät sovi, vaikka lääkäri sitä suosittelisi. Etenkin nuo pitkiä säikeitä/ kuituja sisältävät kasvikset voi aiheuttaa yllätyksiä. Esim. lehtikaali, kukkakaali, parsakaali, purjo.

Nyt jotain tolkkua toisten etädiagnosointiin. Olen ihan koko ajan seurannut tilannetta lääkärin kanssa. Kumma juttu, kun gastroenterologinikaan ei ollut niin fiksu kuin sinä.

Vierailija
73/113 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa toinen:

https://www.cosmopolitan.com/style-beauty/beauty/news/a35793/i-had-a-br…

:DDD Siis joku äärimmäisen harvinainen estrogeenireaktio, jota tämä lääkäri oli nähnyt 4 kertaa 20 vuoden aikana ja toisen leikkauksen jälkeen se ei enää edes uusi. Kirjoitit että tapahtuu "yllättävän usein". No ei todellakaan tapahdu. :DDDDDDDDDDDDDDDDDD

Ja sinä kirjoitit, ettei tapahdu ollenkaan. Eli tasoissa ollaan. Luitko muut artikkelit vai vain tuon yhden? Muitakin kirurgeja on kuin tuo yksi vain. Voit myös esim. soittaa Suomessa kirurgeille ja kysellä.

Vierailija
74/113 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasvaa ei voi millään liikuntamuodolla sulattaa vain yhdestä kohdasta. Olemme sen mallisia kuin olemme ja kudoksemme ovat sellaiset kuin ovat, eikä näitä voi liikunnalla muuttaa. Rasvaa lähtee laihduttaessa joka paikasta, ei vain jostain tietystä paikasta. Totta kai voit laihduttaa ja liikuttaa itseäsi niin paljon, että tuo kuvaamasi pömppä lähtee, mutta silloin on rasva lähtenyt myös muualta. Jos alavatsa on sinulla kohta, jossa sinun rakenteellasi kuuluu olla rasvaa reippaasti enemmän kuin muualla kehossa, et voi asiaa muuttaa. Hyvin suuri osa syömishäiriökierteeseen joutuneista ihmisistä on aloittanut juurikin yrittämällä muokata jotakin tiettyä kehonosaa tajuamatta, että omaa rakennettaan ei voi muuttaa: vaikka laihdut kuinka, tuo yksi kehonosa pysyy aina suhteessa lihavampana muihin kehonosiin nähden. Toki hoikkana nuo rasvakertymäpaikatkin ovat huomaamattomammat, mutta omalle keholle epäluontaisen hoikkuuden tai treenatun lihaksikkuuden ylläpitäminen vaatii jatkuvaa työtä, mitä ei oikein pysty ylläpitämään normaalissa arjessa. Ammattiurheilijat ovat sen näköisiä kuin ovat, koska liikunta on heidän työtään (ja useimmiten heidän geeninsä ovat myös "huippuluokkaa", mikä selittää tietysti myös urheilumenestystä).

Parasta on syödä terveellisesti ja hyvin, sekä ulkoilla ja urheilla terveys edellä - ei laihdutusmielessä - ja vain hyväksyä keho siinä muodossa kuin se on sinulle annettu. Se rasva, mikä normaalilla terveellisellä ruokavaliolla ja liikuntamäärällä pysyy, on tarkoitettu sinussa olemaan. Suotta menetät mielenterveytesi täydellistä kehoa jahdatessa. Siinä jää helposti elämä elämättä.

Aloittajan tapauksessa muistuttaisin vielä, että maailman seksikkäimmäksi tituleeratulla naisella Marilyn Monroella oli myöskin pömppä. Näytät varmasti hyvältä, kun vetäiset hymyn kasvoille ja olet ylpeydellä oma itsesi.

Ravitsemusterapeutti

Vierailija
75/113 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu kehotyypistä. Jos sinulla on juurikin tuo Marilyn Monroen vartalotyyppi eli olet lyhyehkö n. 165cm ja normaalipainoisenakin pehmeän ja "palleroisen" näköinen, eli rasvaa kertyy ihon alle ja jos treenaat raskailla painoilla näytät "pontevalta" koska saat helposti lihaksia ja lihasten päällä on aina se ihonalainen rasva.

Marilynin kropassa silmää miellytti aikoinaan se vyötärölinja eli se lovi "pömpän" ja alempien kylkiluiden välissä, siinä heti navan yläpuolella. Eli täydellinen tiimalasivartalo. Biologisesti, tämä oli yksi kohta jota luolamiehet tsiikasivat naaraissa. Luonto tarkoitti sen loven sitä varten, että naisen on helpompi kantaa imeväistä käsivarrellaan siinä lovessa. Pömppä siis kuuluu supernaiselliseen vartalotyyppiin jossa tiimalasi-muoto löytyy sekä edestä että sivulta katsoen.

Fitness- ja supermalleilla on erilainen kehotyyppi. Heillä ei kerry ihonalaista rasvaa kovin helpolla ja he näyttävät normaalipainoisinakin "kuivilta". Eli lihakset erottuvat selkeästi. Heillä on litteä vatsa luonnostaan ja vatsalihakset erottuvat selvästi.

Vierailija
76/113 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?!

https://www.syomishairiokeskus.fi/uusi/palvelumme-syomishairiota-sairas…

https://www.terveystalo.com/fi/palvelut/syomishairioiden-hoito-ja-ravit…

https://terapiatalonoste.fi/palvelut/ravitsemusterapia/

Vierailija
77/113 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan yhteiskunnan piikkiin ei pidä löysiä vatsanahkoja kiristää. Ei missään tapauksessa. Tärkeämpiäkin rahareikiä verorahoillemme löytyy.

Vierailija
78/113 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan yhteiskunnan piikkiin ei pidä löysiä vatsanahkoja kiristää. Ei missään tapauksessa. Tärkeämpiäkin rahareikiä verorahoillemme löytyy.

Onko sulla kaikki kotona? Jos niistä on toiminnallista vaivaa niin maksaa kyllä. Ap ei ole missään kohtaa sinun verorahojasi ollut kuluttamassa. 

Vierailija
79/113 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olet ortorektikko.

En ole, vaan minulla on useita kroonisia sairauksia, joihin ruokavalio on lääkärin ja ravitsemusterapeutin kanssa suunniteltu hoito. En ole luottanut vain yhteen mielipiteeseen, vaan käyn niin yksityislääkärillä, gastroenterologilla, fysiatrilla ja ravitsemusterapeutilla. Jos en eläisi näin, huutaisitte varmaan minulle toisessa ketjussa siitä, kuinka olen laiska ja työkyvytön ihan vaan mielenvikaisuuttani.

Tunnen itse lukuisia ihmisiä ympäri maailmaa, jotka elävät samalla tavalla ja ovat saaneet sairautensa taltutettua. Ehkä normaali palstamamma pitää ruokavaliotani ortoreksiana. Minua ei sinänsä kiinnosta. Söisin edelleen pizzaa, ruisleipää ja karjalanpaistia, jos voisin. Joillekin elämä vaan heittää tällaisen osan.

Kaikesta alapeukutuksesta huolimatta jatkan tiedon jakamista siinä toivossa, että voin auttaa jotain toista. Tiedostan sen, että 95% väestöstä ei ymmärrä tai tarvitse näitä neuvoja. Voi olla, että tätä ketjua lukee joku siihen viiteen prosenttiin kuuluva, jolla on samanlaisia ongelmia kuin minulla ennen. Nettipalstalta minäkin sain elämäni ja vartaloni palauttavat vinkit.

Kaunista päivää kaikille! Minä lähden nyt keräämään poimulehtiä.

Vierailija
80/113 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei miehillä ole kohtua, miten voi pömpöttää vatsa vaikka ei oo paljoa rasvakerrosta siinä päällä ainakaan.