Miksi mun alavatsapömppö ei sula, vaikka muuten oon laihtunut? Se on levein kohta mun kropassa!
Oikeasti se kohta on leveämpi kuin mun perse! Olen nelikymppinen ja laihtunut 20 kg vuoden aikana. Syön terveellisemmin ja liikun paljon enemmän, eli lihastakin on tullut. Olen saanut yhden lapsen, niin en odota mitään pyykkilautavatsaa, mutta tää on oikeasti ihan järkyttävä!
Millä siitä pääsee eroon??
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Treeniä vatsalihaksille. Ja ehkä riittävän tiukka ketodieetti *lyhyen aikaa* auttaa, koska ketodieetillä palaa väkisin "ne viimeiset". Max 4-8vko!
En todellakaan pilaa vaivalla aikaansaatuja terveellisiä elämäntapoja jollain ketodieetillä.
Ja se terveellisyys on nimenomaan terveydenhoitoalan ammattilaisten tutkima ja kehittämä ruokavalio ja sen lisänä kohtuullisen ruhsas liikunta. Kuituja, hedelmiä, vihanneksia, kohtuudella lihaa, terveellisiä rasvoja jne. 20 kiloa hoikempana ja paljon paremminvoivana voin sanoa että toimii.
ap
Minulla oli alavatsan pömppö jo parikymppisenä, vaikka olen 173cm ja painoin alimmillani 49 kiloa. Siitä oli mahdoton päästä eroon laihduttamalla, sitä vahtaamalla päädyin lähelle syömishäiriötä. Pömppö suojaa myös herkkiä sisäelimiä, kuten kohtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on siinä ylimääräistä nahkaa tai ihonalaisrasvaa, niin siihen ei taida auttaa kuin rasvaimu ja (jos ihoa liikaa) veitsi. Monen naisen keho on sitä mieltä että ihan kaikki muu rasva saa lähteä ennen tuota kohtaa.
Ite oon ajatellut että jos joskus tuo kohta jää harmittamaan ja olen muuten timmi (nyt olen muutenkin hieman pulleampi kuin haluaisin olla), niin käyn sitten vaan plastiikkakirurgilla, koska täsmälaihdutus ei ole mahdollista.
Coren vahvistaminen ja oikea alaselän ryhti kyllä pienentävät monella pömppöä, mutta jos siitä ei ole kyse ja on kehon muihin osiin tyytyväinen, niin vähissä on keinot kaventaa pelkästään tuota kohtaa.
Rasvaimua oon itsekin miettinyt just tähän vatsaan tai leikkausta, millä lähtisi myös ylimääräinen iho. Rasvaimu tulis halvemmaksi. Roikkuva nahka ei häiritse niin paljon kuin tää ihan epäsuhtainen pömppö. Mulla on myös ollut aina pömppömaha vaikka nuorena olin tosi liikunnallinen ja hoikka.
Totta kai tiedän ettei voi täsmälaihduttaa, se nyt on selviö. Ja tiedän kyllä, mikä on terveellistä ruokaa ja mikä ei. Sanoin jo alussa että syön terveellisemmin ja liikun, sillä olen laihtunutkin.
ap
Jos menet rasvaimuun, pyydä siirtämään se poistettu rasva johonkin toiseen kohtaan, jossa rasva ei niin haittaa. Keho on nimittäin siitä hassu, että kun se on sitä mieltä, että rasvaa pitää olla tietyn verran, niin sitähän on. Jos vain otatat vaikkapa puoli litraa rasvaa pois, keho kompensoi sen muualla ja päättää itse, minne alkaa kerryttää seuraavaksi. Tähän voit vaikuttaa sillä, että siirrätät poistetun rasvan haluamaasi kohtaan. Jos siitä tarttuu edes puolet, on keho jo ihan tyytyväinen eikä välttämättä ala kerryttää sitten esim. käsivarsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Welcome to the club.
Koko ikäni, painosta riippumatta, on ollut pömppö.
Vaikka kuinka laihtuisin ja treenaisin niin pömppö pysyy. Välillä se toki oli pienempi, mutta ei koskaan ollut litteä vatsa.
Pitää vaan hyväksyä.
N56
ARGH, ruokavalio, liikunta ja lepo. N56 on sitä sukupolvea, että se luulee syövänsä terveellisesti, kun syövät ruisleipää ja kaurapuuroa.
ps. onko makaronilaatikko jo tulilla?
Lisää tuohon ikään 20-30 vuotta, ja lisäksi useita muuttuvia tekijöitä.
Luuletko, että 50+ ikäiset elävät tynnyrissä, eivätkä kuuntele, lue, opi, tiedosta ja itsereflektoi? Moni asia on kiinni luonteesta, ei iästä. 90v mummokin saattaa olla hyvinkin utelias maailmaa, ja sen ilmiöitä kohtaan.
Ja ajatteles, Suomestakin muutettiin ulkomaille jo satoja vuosia sitten. Sen ajan intellektuellit muuttivat esim. Ranskaan ja osasivat jopa kieltä. Mini suomalainen tiedemies ja taiteilija opiskeli ulkomailla jo 1800-luvulla. Tuskin he siellä ruisleipää söivät? He olisivat nyt reippaasti yli 56-vuotiaita.
Mä alan olla vaaran vyöhykkeellä, kun täytän tänä vuonna 56v. Alan varmasti vetää puuroa ja leipää kaksin käsin!
Epäterveellinen ruokavalio ja liikkumattomuus aiheuttaa metabolisen oireyhtymän, joka saa pienenkin määrän rasvaa kerääntymään keskivartaloon.
Nyt tulee suoraa puhetta ulostamisesta.
Mun alavatsapömppö lähti siirtymällä keholleni paremmin sopivaan ruokaan ja lisäämällä sekä kasvisten että kuidun määrää hirmuisesti.
Muistan vieläkin sen paskantamisen määrän, kun suolisto alkoi yhtäkkiä puhdistua kuonasta. Saatoin käydä paskalla ruuan jälkeen, vetää pöntön ja kokea tarpeen istua alas uudelleen. Väitän, että paskaa saattoi tulla kilo kerralla ja puolikas heti perään. Se tavara oli ihan järkyttävän hajuista, osa tuoreempaa ja osa kuonaa. Taisin AV:llakin jakaa hämmennystäni tästä. Parin viikon jälkeen jättipaskat loppuivat ja painoni oli pudonnut viisi kiloa vain ja ainoastaan alavatsalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on siinä ylimääräistä nahkaa tai ihonalaisrasvaa, niin siihen ei taida auttaa kuin rasvaimu ja (jos ihoa liikaa) veitsi. Monen naisen keho on sitä mieltä että ihan kaikki muu rasva saa lähteä ennen tuota kohtaa.
Ite oon ajatellut että jos joskus tuo kohta jää harmittamaan ja olen muuten timmi (nyt olen muutenkin hieman pulleampi kuin haluaisin olla), niin käyn sitten vaan plastiikkakirurgilla, koska täsmälaihdutus ei ole mahdollista.
Coren vahvistaminen ja oikea alaselän ryhti kyllä pienentävät monella pömppöä, mutta jos siitä ei ole kyse ja on kehon muihin osiin tyytyväinen, niin vähissä on keinot kaventaa pelkästään tuota kohtaa.
Rasvaimua oon itsekin miettinyt just tähän vatsaan tai leikkausta, millä lähtisi myös ylimääräinen iho. Rasvaimu tulis halvemmaksi. Roikkuva nahka ei häiritse niin paljon kuin tää ihan epäsuhtainen pömppö. Mulla on myös ollut aina pömppömaha vaikka nuorena olin tosi liikunnallinen ja hoikka.
Totta kai tiedän ettei voi täsmälaihduttaa, se nyt on selviö. Ja tiedän kyllä, mikä on terveellistä ruokaa ja mikä ei. Sanoin jo alussa että syön terveellisemmin ja liikun, sillä olen laihtunutkin.
ap
Jos menet rasvaimuun, pyydä siirtämään se poistettu rasva johonkin toiseen kohtaan, jossa rasva ei niin haittaa. Keho on nimittäin siitä hassu, että kun se on sitä mieltä, että rasvaa pitää olla tietyn verran, niin sitähän on. Jos vain otatat vaikkapa puoli litraa rasvaa pois, keho kompensoi sen muualla ja päättää itse, minne alkaa kerryttää seuraavaksi. Tähän voit vaikuttaa sillä, että siirrätät poistetun rasvan haluamaasi kohtaan. Jos siitä tarttuu edes puolet, on keho jo ihan tyytyväinen eikä välttämättä ala kerryttää sitten esim. käsivarsiin.
No olipa teoria. :D Olen ottanut selvää siitäkin vaihtoehdosta, mutta esim. rasvansiirto rintoihin vaikeuttaa syöpäseulontoja huomattavasti. Siis rintoihin tulee rasvarakkuloita tai jotain, mitä on vaikea tai mahdoton erottaa syöpäkasvaimista. Mihinkään muualle en sitä ylimääräistä rasvaa haluaisi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Epäterveellinen ruokavalio ja liikkumattomuus aiheuttaa metabolisen oireyhtymän, joka saa pienenkin määrän rasvaa kerääntymään keskivartaloon.
Kuten muut on jo sanoneet, tämä on ihan eri asia kuin keskivartalolihavuus ja metabolinen oireyhtymä. Läski ei ole sisäelinten ympärillä vaan vatsalihasten päällä on pehmeä pömppö.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, täällä syömishäiriöiden hoitoon suuntautunut ravitsemusterapeutti!
Rasvaa ei voi millään liikuntamuodolla sulattaa vain yhdestä kohdasta. Olemme sen mallisia kuin olemme ja kudoksemme ovat sellaiset kuin ovat, eikä näitä voi liikunnalla muuttaa. Rasvaa lähtee laihduttaessa joka paikasta, ei vain jostain tietystä paikasta. Totta kai voit laihduttaa ja liikuttaa itseäsi niin paljon, että tuo kuvaamasi pömppä lähtee, mutta silloin on rasva lähtenyt myös muualta. Jos alavatsa on sinulla kohta, jossa sinun rakenteellasi kuuluu olla rasvaa reippaasti enemmän kuin muualla kehossa, et voi asiaa muuttaa. Hyvin suuri osa syömishäiriökierteeseen joutuneista ihmisistä on aloittanut juurikin yrittämällä muokata jotakin tiettyä kehonosaa tajuamatta, että omaa rakennettaan ei voi muuttaa: vaikka laihdut kuinka, tuo yksi kehonosa pysyy aina suhteessa lihavampana muihin kehonosiin nähden. Toki hoikkana nuo rasvakertymäpaikatkin ovat huomaamattomammat, mutta omalle keholle epäluontaisen hoikkuuden tai treenatun lihaksikkuuden ylläpitäminen vaatii jatkuvaa työtä, mitä ei oikein pysty ylläpitämään normaalissa arjessa. Ammattiurheilijat ovat sen näköisiä kuin ovat, koska liikunta on heidän työtään (ja useimmiten heidän geeninsä ovat myös "huippuluokkaa", mikä selittää tietysti myös urheilumenestystä).
Parasta on syödä terveellisesti ja hyvin, sekä ulkoilla ja urheilla terveys edellä - ei laihdutusmielessä - ja vain hyväksyä keho siinä muodossa kuin se on sinulle annettu. Se rasva, mikä normaalilla terveellisellä ruokavaliolla ja liikuntamäärällä pysyy, on tarkoitettu sinussa olemaan. Suotta menetät mielenterveytesi täydellistä kehoa jahdatessa. Siinä jää helposti elämä elämättä.
Aloittajan tapauksessa muistuttaisin vielä, että maailman seksikkäimmäksi tituleeratulla naisella Marilyn Monroella oli myöskin pömppä. Näytät varmasti hyvältä, kun vetäiset hymyn kasvoille ja olet ylpeydellä oma itsesi.
Ihan vinkiksi "ammattilaiselle"; kantsii tosiaan jatkossa katsoa niitä huippu-urheilijoita esim vaikka ampumahiihdossa ja verrata näitä keskenään.
Ja kas, huomaat että jokaiselle on omannäköisensä kroppa vaikka jokainen on taatusti huippukunnossa, syö terveellisesti eikä kanna vapaaehtoisesti ylimääräistä matkassaan. Harvemmalla itseasiassa on mitään kuvanmuokkauksilla saatavilla olevaa tiimalasia jossa on kurvia ja kaarretta enemmän kuin tarpeeksi.
Se normaali/tavallinen kroppa (ilman ylimääräisiä rasvoja/makkaroita) on ihan jotain muuta mitä some/media meille syöttää.
Siis tätähän nimenomaan yritin sanoa? Että kaikilla keho on määrätty olemaan sellainen kuin se on. Ammattiurheilijoista tarkoitin sitä, että he ovat "paremman näköisiä" (=vähemmän rasvaa, enemmän lihasta) kuin tavalliset ihmiset, koska kehoa viritetään koko ajan. He ovat usein myös sopusuhtaisempia mitoiltaan muutenkin, koska hyvät geenit. Ja ne hyvät geenit ovat myös yksi syy siihen, miksi heistä tulee ammattilaisia. Eli että jos tavallinen ihminen ajattelee normaalilla liikunnalla pääsevänsä sellaisiin tuloksiin kuin ammattilainen, niin ei onnistu. En puhunut kurveista ja tiimalasivartaloista yhtään mitään, eli en nyt tiedä, mistä ne tuohon repäisit.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulee suoraa puhetta ulostamisesta.
Mun alavatsapömppö lähti siirtymällä keholleni paremmin sopivaan ruokaan ja lisäämällä sekä kasvisten että kuidun määrää hirmuisesti.
Muistan vieläkin sen paskantamisen määrän, kun suolisto alkoi yhtäkkiä puhdistua kuonasta. Saatoin käydä paskalla ruuan jälkeen, vetää pöntön ja kokea tarpeen istua alas uudelleen. Väitän, että paskaa saattoi tulla kilo kerralla ja puolikas heti perään. Se tavara oli ihan järkyttävän hajuista, osa tuoreempaa ja osa kuonaa. Taisin AV:llakin jakaa hämmennystäni tästä. Parin viikon jälkeen jättipaskat loppuivat ja painoni oli pudonnut viisi kiloa vain ja ainoastaan alavatsalta.
Kuituja voisin yrittää lisätä entisestään. Käytitkö jotain kuituvalmisteita vai mistä sait hirmuisesti lisää kuitua? Vähensitkö vastaavasti jotain ruoka-ainetta?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No olipa teoria. :D Olen ottanut selvää siitäkin vaihtoehdosta, mutta esim. rasvansiirto rintoihin vaikeuttaa syöpäseulontoja huomattavasti. Siis rintoihin tulee rasvarakkuloita tai jotain, mitä on vaikea tai mahdoton erottaa syöpäkasvaimista. Mihinkään muualle en sitä ylimääräistä rasvaa haluaisi.
ap
Tuli tuosta mieleen, että esim. rintojen pienennysleikkauksista osa menee tavallaan pieleen, kun rinnat kasvavat takaisin. Sitä tapahtuu yllättävän usein. Eli keho huomaa, että jotain puuttuu, ja korjaa tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Tuli tuosta mieleen, että esim. rintojen pienennysleikkauksista osa menee tavallaan pieleen, kun rinnat kasvavat takaisin. Sitä tapahtuu yllättävän usein. Eli keho huomaa, että jotain puuttuu, ja korjaa tilanteen.
🤦 Kasvaa takaisin yhtä paljon kuin irtileikattu käsi. Mene muualle trollaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
🤦 Kasvaa takaisin yhtä paljon kuin irtileikattu käsi. Mene muualle trollaamaan.
No esimerkiksi tuosta voi katsoa:
https://www.christopherdavidsonmd.com/blog/will-your-breasts-grow-back-…
Vierailija kirjoitti:
Myös mahdollinen lannerangan notko ja siitä aiheutuva virheasento (monesti korjattavissa ainakin osittain syvien vatsalihasten vahvistamisella) tai voimakkaasti eteenpäin kallistunut kohtu voivat aiheuttaa pömppistä vaikka rasvaprosentti olisikin jo suhteellisen matala. Ja raskaus vaikuttaa eri tavoin kroppaan, osalla jää alavatsalla reppua vaikka kuinka jumppaisi.
Nyt en ymmärrä miten se tyhjä kohtu siellä pömpöttäisi? Eihän se ole kuin joku vetelä nahkapussi. Kyllä se pömppö on läskiä tai vatsalihasten puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Mun cis-veli on viisikymppinen tikkulaiha rokkarityyppi, oikeasti alipainoinen lk 180cm/58 kg. Sen alavatsa pömpöttää. (Muista syistä on läpeensä tutkittu ja kuvattu, ei mitään ylimääräistä siellä). Ei johdu endometrioosista, nais- tai mieshormoneista tai läskistä. Ei ikänä mitään liikuntaa. Todennäköisesti vatsalihakset ja varsinkin ne syvät ovat olemattomat. Syvien vatsalihasten aktivointia, voisi auttaa ap:ta, kuten täällä jo joku muukin sanoi.
Mikä on cis-veli? Biologinen, ei adoptoitu?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa toinen:
https://www.cosmopolitan.com/style-beauty/beauty/news/a35793/i-had-a-br…
:DDD Siis joku äärimmäisen harvinainen estrogeenireaktio, jota tämä lääkäri oli nähnyt 4 kertaa 20 vuoden aikana ja toisen leikkauksen jälkeen se ei enää edes uusi. Kirjoitit että tapahtuu "yllättävän usein". No ei todellakaan tapahdu. :DDDDDDDDDDDDDDDDDD
Ihan vinkiksi "ammattilaiselle"; kantsii tosiaan jatkossa katsoa niitä huippu-urheilijoita esim vaikka ampumahiihdossa ja verrata näitä keskenään.
Ja kas, huomaat että jokaiselle on omannäköisensä kroppa vaikka jokainen on taatusti huippukunnossa, syö terveellisesti eikä kanna vapaaehtoisesti ylimääräistä matkassaan. Harvemmalla itseasiassa on mitään kuvanmuokkauksilla saatavilla olevaa tiimalasia jossa on kurvia ja kaarretta enemmän kuin tarpeeksi.
Se normaali/tavallinen kroppa (ilman ylimääräisiä rasvoja/makkaroita) on ihan jotain muuta mitä some/media meille syöttää.