Huhtasaari: "Suomessa jo olevaa työvoimareserviä on hyödynnettävä" - työttömät, eläkeläiset ja nuoret miehet kurssille ja töihin
Reippaan eläkeläisen aika ei ole pitkäksi, kun voi aamupäivisin mopata vaikka läheisen koulun lattioita ja käydä senioritalossa auttamassa.
"Esimerkiksi eläkeläisissä on hyvää työvoimareserviä ja Suomessa on paljon nuoria miehiä työelämän ulkopuolella. Nyt tulisi selvittää millaista osaamista ja koulutusta heille voisi antaa, Huhtasaari sanoi"..
https://www.suomenuutiset.fi/perussuomalaiset-vaatii-seuraavalta-hallit…
Kommentit (204)
Oikea suunta. Parempi, että opetellaan tulemaan toimeen omalla porukalla.
Pakottaminen ei toimi ikinä. Itse teen työtä vain ja ainoastaan jos saan menetetystä vapaa-ajasta kohtuullisena pitämäni korvauksen. Se ei ole 1000-1500e/kk kokoaikatyöstä, oli työ mikä tahansa. Puhumattakaan 9e/pvä, ennemmin myyn hanuriani naapurin narkkarille. Pienellä palkalla suostun työskentelemään, mutta en ikinä Suomessa sillä kustannukset ovat aivan liian korkeat.
Suomessa on "työttömiä" ja työttömiä, mutta kaikki katsotaan työttömiksi.
Esimerkiksi työkyvytön mutta työkyvyttömyyseläkkeelle pääsemätön ei kuulu työttömiin. Osatyökykyinen ei kuulu työttömiin. Kuntoutusta tarvitseva ei kuulu työttömiin. Koulutusta tarvitseva ei kuulu työttömiin.
Työttömiksi pitäisi katsoa vain sellaiset ihmiset, joiden ongelmana on työpaikan puute. Se, että työttömän kategoriaan tungetaan ihmiset, joiden ensisijainen ongelma on aivan jokin muu kuin työpaikan puute, vääristää koko keskustelun.
Ennen kuin tässä maassa aletaan hoitaa ihmisiä ongelman mukaan, mikään ei tule muuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Laura keksiköön konstin, jolla yritykset pakotetaan palkkaamaan meitä työttömiä.
Itsekin tässä kaksi viime vuotta työkkärin luvalla kurssittanut itseäni, ja siltikään ei työpaikkojen ovet aukea.
Olet kouluttautunut väärälle alalle. Esimerkiksi lähihoitajat ja lastenhoitajat työllistyvät helposti.
Ei kaikista ole hoitajaksi.
Miten sitten ihmiset pystyvät hoitamaan esim. omia lapsia?
Kaikilla ei ole omia lapilla. Joillain voi olla fyysisiä esteitä hoitoalalle jne, mutta pää toimii.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ehdotetaan, että työttömät kouluttautuisivat työvoimapula aloille eli hoitoalalle, lastenhoitajiksi jne. Mutta kun se työvoimapula noilla aloilla johtuu ennen kaikkea HUONOISTA TYÖOLOSUHTEISTA. Sen takia niiltä lähtee työntekijöitä pois koko ajan, jopa nuoria työntekijöitä. Ajatus, että yli 50 v. luultavasti useita terveysrajoitteita omaavat työttömät työllistyisivät näihin, joissa nuoremmatkaan ei jaksa, uhmaa logiikan lakeja. Mutta niinhän useimmat Huhtasaaren kommentit.
No kuinka pysyvä ratkaisu on sitten kouluttaa ja tuoda kehitysmaista hoitajia noihin huonoihin työolosuhteisiin? Tätähän kaikki muut puolueet ajavat. Onko ajatuksena että kehitysmaasta tullutta työntekijää voi riistää eikä tämä ymmärrä ympäröivästä maailmasta tarpeeksi lähteäkseen parempiin töihin?
Minusta kannattaisi käyttää ensin olemassaolevaa työvoimareserviä. Moni eläkeläinen on esimerkiksi valmis työskentelemään pienen eläkkeen päälle. Iäkkäät henkilöt ovat myös osoittautuneet sitkeiksi ja pysyvät sekä pärjäävät tiukemmissakin olosuhteissa eivätkä itkeskele jossakin nurkassa.
Mode pers.,,,ä taas vauhdissa kun ei anna mutskuista mitään kirjoittaa.Taitaa olla itse niitä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on "työttömiä" ja työttömiä, mutta kaikki katsotaan työttömiksi.
Esimerkiksi työkyvytön mutta työkyvyttömyyseläkkeelle pääsemätön ei kuulu työttömiin. Osatyökykyinen ei kuulu työttömiin. Kuntoutusta tarvitseva ei kuulu työttömiin. Koulutusta tarvitseva ei kuulu työttömiin.
Työttömiksi pitäisi katsoa vain sellaiset ihmiset, joiden ongelmana on työpaikan puute. Se, että työttömän kategoriaan tungetaan ihmiset, joiden ensisijainen ongelma on aivan jokin muu kuin työpaikan puute, vääristää koko keskustelun.
Ennen kuin tässä maassa aletaan hoitaa ihmisiä ongelman mukaan, mikään ei tule muuttumaan.
Eipä noita työkyvyttömiä työttömiä taida juurikaan olla. Koko ajanhan nuoria siirtyy liukuhihnalla eläkkeelle kun uuvuttaa, vatuttaa ja väsyttää jo pelkkä sängystä nouseminen.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa olla sairasta kun eläkeläiset halutaan takaisin töihin.
Mit sairasta siinä on?Ei keikki halua olla kotona vaikka ovat jo eläkkeellä.Ei kai ketään väkisin töihin laiteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ehdotetaan, että työttömät kouluttautuisivat työvoimapula aloille eli hoitoalalle, lastenhoitajiksi jne. Mutta kun se työvoimapula noilla aloilla johtuu ennen kaikkea HUONOISTA TYÖOLOSUHTEISTA. Sen takia niiltä lähtee työntekijöitä pois koko ajan, jopa nuoria työntekijöitä. Ajatus, että yli 50 v. luultavasti useita terveysrajoitteita omaavat työttömät työllistyisivät näihin, joissa nuoremmatkaan ei jaksa, uhmaa logiikan lakeja. Mutta niinhän useimmat Huhtasaaren kommentit.
No kuinka pysyvä ratkaisu on sitten kouluttaa ja tuoda kehitysmaista hoitajia noihin huonoihin työolosuhteisiin? Tätähän kaikki muut puolueet ajavat. Onko ajatuksena että kehitysmaasta tullutta työntekijää voi riistää eikä tämä ymmärrä ympäröivästä maailmasta tarpeeksi lähteäkseen parempiin töihin?
Minusta kannattaisi käyttää ensin olemassaolevaa työvoimareserviä. Moni eläkeläinen on esimerkiksi valmis työskentelemään pienen eläkkeen päälle. Iäkkäät henkilöt ovat myös osoittautuneet sitkeiksi ja pysyvät sekä pärjäävät tiukemmissakin olosuhteissa eivätkä itkeskele jossakin nurkassa.
Kumpikaan ratkaisu ei ole kestävä. Ainoa ratkaisu on parantaa niitä työoloja. Eli katse sinne työnantajaan päin, johtaminen ja työolot kuntoon. Sitten saadaan soveltuvia henkilöitä alalle, jotka myös jäävät.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on parempi: käydä säännöllisesti kursseilla tms. vai olla 20 vuotta kotona? Itse ajattelen, jos olisin työtön, että haluaisin pitää itseni jotenkin aktiivisena ja työkykyisenä. Se syrjäytyminen käy aika äkkiä, sitä alkaa pelätä, jos pitää rohkaistua ulkomaailmaan jne. Näkisin tuon kurssimahdollisuuden enemmänkin positiivisena kuin negatiivisena.
Aika harvalla työttömällä taitaa olla noin huono itsetunto ja epävakaa persoonallisuus että heti alkaa syrjäytymään kun työttömäksi jää. Minä olen ollut 5 v työttömänä eikä olisi minkään valtakunnan vaikeuksia sopeutua työelämään. Olen päässyt töihin heti ovesta käveltyäni ja suoriuduin työstäni reippaammin kuin moni muu talossa jo pitkään työskennellyt. Nyt olen työkyvytön, se sama joka aina valittaa kun ei hoideta työkykyiseksi. Enkä ole syrjäynyt, olen vain introvertti eikä juorukerhot kiinnosta.
Ei se Suomi ainakaan sillä tavalla lähde nousuun, että ihmiset työnnetään aloille, joille eivät mitenkään sovellu.
Nämä poliitikot jo trollaa kansaa. Näin pitkälle on menty Suomessa.
Yllättävää että naisen käskee kaikkia muita paitsi naisia tekemään töitä ja elämään vain töitä varten varmaan sen takia että riittäisi rahat naisten nostamiin tukiin
Kannattaisi pistäytyä amiksessa tai aikuiskoulutuskeskuksessa. Siellä opetetaan täydellä teholla 1900-luvun teollisuusammatteihin tai siivoojaksi.
Ja pois ei malta olla kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Laura keksiköön konstin, jolla yritykset pakotetaan palkkaamaan meitä työttömiä.
Itsekin tässä kaksi viime vuotta työkkärin luvalla kurssittanut itseäni, ja siltikään ei työpaikkojen ovet aukea.
Olet kouluttautunut väärälle alalle. Esimerkiksi lähihoitajat ja lastenhoitajat työllistyvät helposti.
Voiskohan nyt kuitenkin olla, että hoitoala ei kiinnosta kaikkia eikä kaikista sinne vain ole työntekijöiksi...
Onneksi myönnettyä eläkettä ei voida perua - sen takaa lainsäädäntö. Ei voida velvoittaa eläkeläisiä työhön, jos joku haluaa, niin sen mahdollistamista voisi kyllä helpottaa. Eiköhän niissä työikäisissä ja -kykyisissäkin ole tarpeeksi tekemistä.
Olin tänään töis. Sain palkkaa 15 euroa tunti pimeesti tietenkin. Sitten kun joku tarjoo työsopimusta ja palkkaa 15 euroo tunti niin olen kiinnostunut. Muuten olen työtön. Minä en tee hyväntekeväisyytta eli työtä ilmaiseksi.
Samasta puusta veistettyjä kirjoituksien ja puheiden perusteella.