Milloin valmistuit lukiosta? Kuinka paljon luit yo-kokeisiin?
Tämä voisi olla tosi mielenkiintoista, jos ihmiset vastaavat rehellisesti. Kuinka paljon suurin piirtein käytit aikaa yo-kokeiden lukemiseen tai miten muuten valmistauduit niihin? Teitkö runsaasti tehtäviä, otitko jotain lisäkursseja tai miten muuten yritit kerrata kurssien asioita? Tuliko mielestäsi hyvä arvosana helpolla vai oliko sen eteen tehty oikeasti tosi kovasti töitä? Vai kävikö jollakin niin, että kova työ ei silti tuottanut tulosta ja arvosana oli suuri pettymys?
Kommentit (23)
1988. Ihan helvetisti luin. 6 ällää.
Kirjoitin 2003. Äikkä meni helposti läpi hyvin arvosanoin. Pitkä Englanti oli keskitasoa. Ruotsista (lyhyt) kävin jonkun viikonlopun kestävän kurssin, jossa painotettiin kielioppia ja oikeinkirjoitusta. Yllättäen sain ruotsista paremman kokonaisarvosanan mitä englannista (opettajakin hämmästeli aikansa tätä). Reaaliin luin historiaa, yhteiskuntaoppia ja jonkun verran terveystietoa. Viikon verran taisin jauhaa historian tärppejä, koko likuloman kyllä luin aina jotain.
1992. Joihinkin aineisiin kuten reaaliin luin paljon, matematiikkaan taas en ollenkaan. M:n paperit.
Vierailija kirjoitti:
2018, en lukenut ollenkaan. Äidinkielestä L, enkusta L, lyhyt matikka M, kemia C, psykologia E.
Hienot arvosanat lukematta. Teit varmaan kuitenkin ne kaikki kurssit tunnollisesti ja asiat olivat jääneet mieleen?
1983😊
Kielissä olin hyvä, ruotsi ja enkku L, ranska M. Reaaliin luin paria ainetta edellisenä päivänä... reaalista ja äidinkielestä C. Eli en paljoa lukenut, ainoastaan tohon reaaliin, pärjäsin loistomuistilla ja tunneilla seuraamalla.
1994. Totuuden nimissä sain luettua huonosti, varsinkin enkku meni (odotuksiin nähden) penkin alle.
ruotsi ja äikkä L, enkku C, reaalia en muista (M tai C), kirjoitinkohan sitten vielä ranksan (M tai C). Muistelen, että 2 L:ää, 2 C:tä ja M.
Aikana ennen eximiaa.
Kirjoitin vuonna 1983 äidinkielestä, englannista, ruotsista ja reaalista ällän ja saksasta B:n. Luin vain reaalin tärppejä, jotka eivät pitäneetkään paikkaansa, joten ällä tuli huonoimmilla mahdollisilla pisteillä.
Oikeastaan sain äikästä kaksi ällää. Tuolloin kirjoitettiin kaksi ainetta, joista paremman arvosana otettiin huomioon. Minä sain siitä huonommastakin ällän pisteet. Öhöm.
Olin kauhean laiska koulunkäyjä, mutta minulla on erittäin hyvä muisti ja kyky petrata tositilanteessa.
2010 kirjoitin. En lukenut oikeastaan yhtään ja se näkyi arvosanoissa. Lukivika todettiin puolivuotta ennen kirjoituksia ja äidinkielen opettajien sanat ja kiusaamiset vaikuttivat motivaatioon. Pari viikkoa ennen äikän kirjoitusta opettaja totesi luokan kuullen, että minusta ei koskaan ylioppilasta tule, koska aineeni on aivan surkeita ja pitäisi siskosta ottaa mallia, toiset opettajat laittoivat lukemaan ääneen luokan kuullen, vaikka he tiesivät etten osaa kovin hyvin lukea ilman suurta tavaamista ennen ääneen lukemista.
No äidinkielestä pääsin läpi kompensaatiopisteiden avulla eli se oli I, koitin myöhemmin korottaa ja tuli A:na takaisin. Pitkä saksa oli C, lyhyt ruotsi oli M, lyhyt matematiikka L (luin pitkän), terveystieto oli A.
Valmistuin 2016 diplomi-insinööriksi ulkomailta ettei noi huonot arvosanat aina ole maailmanloppu. Pitkä fysiikka, pitkä kemia ja matematiikka oli kuitenkin 9 keskiarvolla. Ei vain jaksanut niitä alkaa kirjoittamaan, koska olisi ollut kovasti painetta saada ne hyvillä arvosanoilla ja motivaatiota ei yksinkertaisesti ollut kirjoituksiin. Kirjoitin vain, koska vanhemmat sitä vaativat.
1992. En lukenut juuri ollenkaan. B- paperit.
2022, Äidinkielestä M, Englannista C, Historia ja Yhteiskuntaoppi B ja keskipitkä Ruotsi A. Yritin myös päästä Psykologian läpi lukematta, mut perhana sieltä tuli I, enkä edes saanut kyseistä ainetta todistukseen :D Opintopolussa se näkyy, mut ei todistuksessa. Just joo!
Alunperin kirjoitin Englannista B, mutta sain onneksi korotettua sen C:hen joten mulla on yksi häpeäpilkku vähemmän.
Yo -89. Ruotsiin otin lisäkurssin (5pvää, 8h/pvä) ja se todella kannatti, sain M (preleistä tuli tyylipuhdas I). Historiaa luin jonkin verran (lukion alueen kerran läpi), reaalista tuli L (vastasin 9/10 historiaan). Enkusta tuli L ihan lukematta ja treenamatta ja äidinkieli oli mun aikana vain aine, siihen oli vähän vaikea omin päin harjoitella. Arvosana oli C, joka oli äikänopettajalle suurempi pettymys kun mulle.
Vierailija kirjoitti:
2022, Äidinkielestä M, Englannista C, Historia ja Yhteiskuntaoppi B ja keskipitkä Ruotsi A. Yritin myös päästä Psykologian läpi lukematta, mut perhana sieltä tuli I, enkä edes saanut kyseistä ainetta todistukseen :D Opintopolussa se näkyy, mut ei todistuksessa. Just joo!
Alunperin kirjoitin Englannista B, mutta sain onneksi korotettua sen C:hen joten mulla on yksi häpeäpilkku vähemmän.
Tähän lisäyksenä vielä se, että noihin aineisiin joista sain huonoimmat arvosanat mä luin ihan helvetisti, mut ilmeisesti se ei riittänyt. Äidinkieli on aina ollut koulussa mulle yksi lemppariaineista.
1976, jonkin verran luin, ei älliä.
2006-2007. En paljon lukenut. Kielten kokeisiin harjoittelin tekemällä muutaman vanhan kokeen kuullunymmärtämiskokeet. Historian kokeeseen luin ehkä 2/5 kirjaa kokonaan ja loput selasin edellisenä iltana. Kirjoitin äidinkielestä E, englanti E, ruotsi M, historia E, yhteiskuntaoppi M, lyhyt matikka E, lyhyt ranska C. Harmitti kun en saanut yhtään ällää, mutta ei kai niitä kertaamatta niin helposti saa.
1986. Luin koko tenttikauden ajan vain reaaliaineita ja kieliä vain hiukan kertasin. Kirjoitin 5 laudaturia.
Tätä oli kiva tulla lukemaan. :) Itse jännittelen nyt ensimmäisiä kirjoitusten tuloksia (valmistun aikuislukiosta). Ei ole kyllä harmainta aavistustakaan, mitä sieltä on tulossa. En jotenkin luota opettajien antamiin alustaviin pisteisiin.
Yo- kirjoitukset kuuluvat elämään ja ne ovat etappi ja niitä kuuluu juhlia. Mutta mistään valmistumisesta ei pidä puhua: valmistuminen on sitten yliopistosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2018, en lukenut ollenkaan. Äidinkielestä L, enkusta L, lyhyt matikka M, kemia C, psykologia E.
Hienot arvosanat lukematta. Teit varmaan kuitenkin ne kaikki kurssit tunnollisesti ja asiat olivat jääneet mieleen?
Juu, pitää paikkaansa. Olen aina tykännyt koulusta ja opiskelusta ja olen sellainen nopea oppija, tunnilla opiskellut asiat jää hyvin mieleen.
1982. Eipä mitään hirveitä tullut luettua, siispä oli ainoastaan neljä x L, M ja C. Surkein arvosana tuli ruotsista, mistä en etukäteenkään hirveitä odotellut pakkoruotsi asenteella. Reaaliin luin jotain, tosin vastasin esimerkiksi yhteen uskonnon kysymykseen, vaikken kirjaa ollut avannut viimeisen uskonnonkokeen jälkeen. En sentään psykologian tehtäviä tehnyt, sitä en koskaan koulussa opiskellut. Englantia ja biologiaa luin, kun kävin korottamassa niiden todistusnumeroita. Englannin sijaisopettaja, jonka kanssa en ollut lainkaan samalla aaltopituudella, oli tiputtanut numeron. Oma opettaja oli onneksi palannut pitkältä sairauslomalta siinä vaiheessa.