Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pukemisen ehdottomuus 8-vuotiaan kohdalla, lapselle ei anneta mitään omaa harkintaa, mitä pukee ulos?

Vierailija
03.05.2023 |

Onko tuon ikäisellä mielestänne vielä ok, että äti päättää täysin eikä lapsella tule olla mielipiteitä? Jotenkin tuntuu kurjalta katsoa vierestä, kun kinataan välillä vähän turhasta. Esim. kun on lämpimämpi keli ja ei mitään oikeaa kylmettymisen vaaraa, niin kun äiti on päätänyt, että pipo ja käsineet puetaan, ne puetaan ja siitä vaikka vängätäät 5 minuuttia eteisessa. Eikä vaihtoehtona ole se, että ne otettaisiin reppuun siltä varalta, jos tuleekin kylmä. Tai aiemmin keväällä sama juttu kurahousuista, kun äiti on päättänyt, että ne puetaan, ei lapselta sitten voi edes kysyä, että mitä ulkona aikoo tehdä, että pärjäisikö ilmankin. Jne. No siis tavallaan on hienoa, että pidetää kuria, eikä lapsi saa päättää kaikesta, mutta meneekö jo yli?

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurahousut 8-vuotiaalla? Kyllä, menee yli. 

Vierailija
2/83 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun lapsella on sovit ja saa päättää jossain rajoissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurahousut 8-vuotiaalla? Kyllä, menee yli. 

Kyllä meidän 8v:llä ainakin on, mutta kuten ap sanoi, me mietitään lapsen kanssa yhdessä, että kannattaisiko ne nyt pukea, riippuen juuri siitä, mitä ulkona on menossa tekemään.

Vierailija
4/83 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko parempi kysymys se, että miksi ei halua pukea? Miksi kinaa vastaan, jos kuitenkin sään puolesta se pipo tai rukkanen tai kurikset on tarpeelliset? Ehkä kyse ei olekaan vaatteesta, vaan hakee huomiota tms ?

Vierailija
5/83 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minustakin menee yli. Mun kohta 8v täyttänyt osaa kyllä varsin hyvin itsekin päättää haluaako kurikset ja kuraleikit vai tekeekö kuivempia hommia. Kouluun se on monesti pakannut kurikset reppuun että voi sit ip-kerhossa halutessaan pukea ne. Ja sama pipossa ja hanskoissa, en minä jaksa tuollaisista riidellä, en ole jaksanut enää pitkään aikaan. Lapsi ymmärtää jo varsin hyvin kun sanoo että on kylmä, kannattaa laittaa ne hanskat, kun on muutaman kerran kokeillut mille tuntuu palella. Toisaalta tuo tuntuu pärjäävän ulkona paljon vähemmillä vaatteilla kuin minä, kun liikkuu niin paljon. Minusta sekin on ihan tärkeä taito että oppii itse arvioimaan mitkä vaatteet on sopivat säähän.

Vierailija
6/83 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla tavalla kasvatetaan täysin kädetön luuseri, joka ei itse osaa tehdä mitään. Lapselle tulee antaa mahdollisuus päättää tietyissä rajoissa omista asioistaan ja vastuuta annetaan iän myötä lisää.

Vierailija
7/83 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee ehkä ylikin. Ainakin mun 8v osas kyllä sanoa, että polkee vain pyörällä naapurille 50 metriä eikä tarvii ulkovaatteita. Siihen vaan vastaan selvä.

Vierailija
8/83 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Suomessakaan yksikään nykylapsi paleltunut kuoliaaksi tai menettänyt sormiaan tai muuta kylmettymisen vuoksi? Kysynpä vaan... Joo, jotkut äidit ovat kyllä ihan ylihysteerisiä pukeutumisen suhteen. Säälittää katsoa niitä iltapäivän auringonporotuksessa toppavaatteissa koulusta kotiin raahustavia pieniä. Vaikka aamulla olisi pikku pakkanen tai lähellä nollaa, niin liikkuva lapsi kyllä tarkenee vk-vaatteissa (aluskerroksilla) sen koulumatkan ja pieni vilu ei ketään sairastuta saatikka vakavampaa. Jos hanskat on pakattu reppuun, niin kyllä ne sieltä käteen löytyy kun sormia alkaa paleltaa.

Aika rennosti on otettu omien lasten kohdalla kevätpukeutuminen ja ei kyllä mitään haittaa siitä ole ollut. Päin vastoin tykkäävät liikkua ja ulkoilla, kun vaatetus on sopivan kevyt ja liiat vaatteet ei tee olosta tukalaa.

Vierailija
9/83 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ja toisaalta... kyllä äiti varmaan tuntee ja tietää, mitä tarvitaan paremmin kuin ulkopuolinen kyttääjää. Toisaalta ohut pipo ja neulesormikkaat mahtuu taskuun, joten miksei niitä voisi laittaa sinne varalle, jos siten nopeammin pääsee lähtemään ulos ilman kinaamista. Toisaalta kurahousuja on hankala pukea kesken kaiken, joten sen ymmärrän paremmin, että ne halutaan laittaa jo kotoa lähtiessä.

Vierailija
10/83 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olisiko parempi kysymys se, että miksi ei halua pukea? Miksi kinaa vastaan, jos kuitenkin sään puolesta se pipo tai rukkanen tai kurikset on tarpeelliset? Ehkä kyse ei olekaan vaatteesta, vaan hakee huomiota tms ?

Ei ne ole tarpeelliset. Äiti on väärässä. Oikea kysymys tässä on, miksi äiti vänkää vastaan. Hakeeko huomiota ja riitaa?

Vierailija
11/83 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä riippuu ihan täysin lapsesta. Oma vähän alle 8-vuotias saattaisi mennä hupparissa ulos pakkasella, jos en käskisi laittaa kunnolla vaatteita. Samoin pipo ja hanskat saattaisi jäädä kotiin, ja sitten joku huolestunut naapurin mummo tekee lasun.

Aikaa neuvotteluiden käymiseen ei ole joka arkiaamu, joten siitä syystä meillä pidetään linja, että minä sanon mitä puetaan ja piste. Tällä tavalla homma on kaikille selkeä eikä tarvitse vääntää turhista. Katsotaan uudestaan sitten, kun oma harkintakyky on vähän enemmän kehittynyt.

Kurahousuista puheen ollen meillä on myös ollut tilanne, että kotiin on sitten tultu märillä kengillä, joita ei saatu ajoissa kuivaksi muuta menoa varten. Eli kyllä ne voi tilanteesta ja lapsesta riippuen olla 8-vuotiaalla edelleen olla tuiki tarpeellinen asuste.

Vierailija
12/83 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä riippuu ihan täysin lapsesta. Oma vähän alle 8-vuotias saattaisi mennä hupparissa ulos pakkasella, jos en käskisi laittaa kunnolla vaatteita. Samoin pipo ja hanskat saattaisi jäädä kotiin, ja sitten joku huolestunut naapurin mummo tekee lasun.

Aikaa neuvotteluiden käymiseen ei ole joka arkiaamu, joten siitä syystä meillä pidetään linja, että minä sanon mitä puetaan ja piste. Tällä tavalla homma on kaikille selkeä eikä tarvitse vääntää turhista. Katsotaan uudestaan sitten, kun oma harkintakyky on vähän enemmän kehittynyt.

Kurahousuista puheen ollen meillä on myös ollut tilanne, että kotiin on sitten tultu märillä kengillä, joita ei saatu ajoissa kuivaksi muuta menoa varten. Eli kyllä ne voi tilanteesta ja lapsesta riippuen olla 8-vuotiaalla edelleen olla tuiki tarpeellinen asuste.

Harkintakyky eli on kanssasi samaa mieltä. Ehkä 60-vuotiaana.

Vierailija
13/83 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kurahousut liittyy märkiin kenkiin???

Minä olisin päätellyt tilanteesta, että meillä on liian vähän kenkiä ja ostanut uudet.

Vierailija
14/83 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta menee överiksi, jos äiti ei anna lapsen yhtään päättää itse. Kyllä meillä lapsi ainakin oppii, kun oma arvio ei olekaan mennyt ihan nappiin ja onkin tullut kylmä. Esim. viime viikolla halusi lähteä ilman ulkohousuja kouluun. Oli tullut kylmä ja kävi hakemassa housut ennen kuin meni kavereiden kanssa ulos. Sama juttu, kun ei yksi päivä suostunut laittamaan saappaita. Tuli märillä kengillä kotiin ja oli ollut kuulemma kamalaa. No, sitten on mennyt saappaat jalkaan märillä keleillä.

Naapurissa on tällainen lapsi, jonka äiti vielä viidesluokkalaisena päättää, mitä päälle laitetaan. Koko talven oli haalari, kuomat ja kypärämyssy. Sitten ihmeteltiin, kun esiteini kiukutteli vaatteista ja kaverit naureskeli.

Vierailija
15/83 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se harkintakyky tuskin tulee kehittymään koskaan sellaiseksi kuin toivot. Viimeistään teininä vaan ei kerta kaikkiaan enää suostu määräilyysi, vaan tekee mitä huvittaa. 

Vierailija
16/83 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Jos itse tiedän, että ulkona on oikeasti v:n kylmä, vaikka ikkunasta katsoen näyttää aurinkoiselta, miksi piposta ja hanskoista pitäisi käydä pitkiä neuvotteluja? Tai jos tiedän, että puistossa, johon mennään, on märkää vaikka piha näyttää kuivalta, miksi kuriksista pitäisi käydä pitkiä neuvotteluja? Mielestäni se riittää, että perustelee asian lapselle, eli ulkona on kylmää, märkää, siksi puetaan x, y ja z.

Vierailija
17/83 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän viisaampi lapsi laittaisi eteisessä sen pipon ja hanskat ja laittaisi ne reppuun/taskuun sitten ulkona. Ja mahdollisesti kaivaisi ne takaisin päälle, kun huomaa, että onkin niin kylmä, että niitä tarvitsee.

Vierailija
18/83 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kurahousut liittyy märkiin kenkiin???

Minä olisin päätellyt tilanteesta, että meillä on liian vähän kenkiä ja ostanut uudet.

No siten, että olivat kyllä vedenpitävät, mutta vesi oli mennyt niihin sisäpuolelta.

Vierailija
19/83 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuollainen äiti. Hän päätti esim. rippimekostani ja nukkumaan menoistani vielä yläasteellakin. Jos ei ollu kotona asuessa nukkumassa yhdeksältä, ihan varmasti siitä sai kuulla seuraavat pari viikkoa. Tuntuu jotenkin, ettei mulla ollu lapsena omaa persoonaa. Vieläkin mun on vaikea tehdä päätöksiä, ihan pieniäkin välillä esim. mitä syön. Muutin kotoa äidin takia 16-vuotiaana ja en ole väleissä hänen kanssaan, koska muuten yrittäisi vieläkin määrätä elämästäni.

Omien kokemusten perusteella tuo ei ole todellakaan ok. Lapsen ei saa antaa tietenkään kaikesta päättää, mutta kyllä tuon ikäisen kanssa jo pystyy puhumaan ja esim. sopimaan hanskojen ja pipon mukaan ottamisesta

Vierailija
20/83 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se harkintakyky tuskin tulee kehittymään koskaan sellaiseksi kuin toivot. Viimeistään teininä vaan ei kerta kaikkiaan enää suostu määräilyysi, vaan tekee mitä huvittaa. 

Onko sinusta on epärealistista odottaa lapsen jossain kohtaa ymmärtävän itse pukea takin päälle pakkasella? En minä mitään aikuista saati kuusikymppistä lasta ala enää paapomaan, mutta jos 7- tai 8-vuotias lapsi vilustuu, koska oli talvella ulkona märissä kengissä ja ilman takkia, niin mielestäni se on vanhemman vika eikä lapsen. Lapselle annettu vastuu pitää olla järkevässä suhteessa lapsen kehitystasoon. Lapset kehittyvät eri tahtiin ja siksi pitäisi katsoa, mitä oma lapsi jo osaa tai ei vielä osaa, eikä sitä, mitä joku toinen saman ikäinen osaa tai ei osaa.