Äidit ei uskalla eikä halua hakea ammattilaisapua lasu-merkintöjen takia
Tämä on todellinen ongelma, voitaisko ottaa se esille?
Tulee usein nähtyä eri somealustoilla tarinoita siitä mitä on käynyt jos terapiassa tai neuvolassa puhunut jotain ja sit on tehty lasu ja se ilmoitus on tuottanut enemmän haittaa ja pahaa mieltä kuin on apua saatu.
Nyt yksi äiti sanoi että vauvan ekoina kuukausina oli tullut aggressiivisia oloja itkusta, joista oli möläyttänyt terapeutilleen. Terapeutti oli tehnyt lasun josta sosiaalityöntekijät eivät olleet huolissaan ja asiakkuutta ei ole aloitettu. Mutta nyt lapsen tiedoissa lukee ikuisesti että äiti puhunut että joskus ei kestä vauvan itkemistä ja tekis mieli heittää vauva seinään. Mitä ei kuitenkaan ikinä tekisi tai olisi aggressiivinen lasta kohtaan oikeasti. Nyt teksti on siellä ikuisesti ja äiti kokee äitiydensä häväistyn ikuisesti ja huolii tuosta että lapsi voi tuollaisen tiedon myöhemmin lukea.
Osa sitten kommentoinut että kiitos tiedosta että tuollaista on, juuri meinasin hakea apua mutta enpäs haekaan.
Miksei sellaiset ilmoitukset joista ei seuraa asiakkuutta voisi poistua vaikka 10 vuoden päästä?
Kommentit (674)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tehtäisiin lasu niin ei sillä mitään kodin siivousapua saa, koska kunnilla ja kaupungeilla ei ole sellaisia työntekijöitä. Kotisiivousta tarjoaa vain yritykset ja moni kunta ja kaupunki lopetti palvelusetelin myöntämisen eläkeläisen ja vammaisen kodin siivoukseen tänä vuonna joten kai se koskee lapsiperheitäkin, tuli uusi hyvinvointialue.
No Tampereella saa kotipalvelua, joka on siis lapsenhoitoapua ja tekevät myös pieniä siivoushommia, kuten tiskaus. Eikä vaadi lastensuojelun asiakkuutta.
Niin tiskaus, mutta imurointi ja lattianpesu se raskainta siivousta on, sitä eivät tee.
Ei niin. Mutta tärkeintähän olikin se vauvanhoitoapu. Lähin silloin omille asioille esim. shoppailemaan kaupungille tai nukuin päiväunet. Siisti kämppä on merkki hukatusta elämästä.
Mielummin minä olisin ottanut lapsen mukaan shoppailu reissulle ja joku olisi pessyt lattiat ja puristellut matot, se on raskaampaa.
No makuasia. Omaa jaksamistani auttoi se oma aika ja olla erossa siitä huutavasta lapsesta, oli koliikkia ja refluksia ja muuta ja lapsi huusi ihan kaikki hereilläoloaikansa, että ei sitä edes kehdannut viedä mihinkään kauppakeskukseen tai bussiin. Jokainen tietää ite parhaiten, mikä sitä omaa jaksamista auttaa. Toisilla se on oma aika, toisilla putipuhdas kämppä.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa töissä ja voidaan tehdä lasu, jos hyvätuloisen taaperolla on mustelma. Kokoomus kun leikkaa ansiosidonnaista.
Itsellä omat lapset on jo aikuisia niin.....
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni kohdalla tehtiin hoitovirhe, josta tein valituksen. Haluaisin purkaa koko asian jollekin terapeutille tms., mutta en halua kantamerkintöjä aiheesta, sillä jotenkin jäi todella kylmä lääkäreistä tuosta. En tiedä pitäisikö muuttaa vain Ruotsiin tms. niin uskaltaisi hakea apuakin.
Ruotsi tuskin on paras osoite. Mielummin Keski-Eurooppa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tehtäisiin lasu niin ei sillä mitään kodin siivousapua saa, koska kunnilla ja kaupungeilla ei ole sellaisia työntekijöitä. Kotisiivousta tarjoaa vain yritykset ja moni kunta ja kaupunki lopetti palvelusetelin myöntämisen eläkeläisen ja vammaisen kodin siivoukseen tänä vuonna joten kai se koskee lapsiperheitäkin, tuli uusi hyvinvointialue.
No Tampereella saa kotipalvelua, joka on siis lapsenhoitoapua ja tekevät myös pieniä siivoushommia, kuten tiskaus. Eikä vaadi lastensuojelun asiakkuutta.
Niin tiskaus, mutta imurointi ja lattianpesu se raskainta siivousta on, sitä eivät tee.
Ei niin. Mutta tärkeintähän olikin se vauvanhoitoapu. Lähin silloin omille asioille esim. shoppailemaan kaupungille tai nukuin päiväunet. Siisti kämppä on merkki hukatusta elämästä.
Mielummin minä olisin ottanut lapsen mukaan shoppailu reissulle ja joku olisi pessyt lattiat ja puristellut matot, se on raskaampaa.
No makuasia. Omaa jaksamistani auttoi se oma aika ja olla erossa siitä huutavasta lapsesta, oli koliikkia ja refluksia ja muuta ja lapsi huusi ihan kaikki hereilläoloaikansa, että ei sitä edes kehdannut viedä mihinkään kauppakeskukseen tai bussiin. Jokainen tietää ite parhaiten, mikä sitä omaa jaksamista auttaa. Toisilla se on oma aika, toisilla putipuhdas kämppä.
Itsellä oli sama, mutta minun lasten ollessa pieniä vain lastensuojelun asiakkaat sai apua.
Olen hoitanut omat lapset myös monta kertaa influenssassa ja noro viruksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheiden kotipalvelu ei kaikissa kunnissa tee enää edes pieniä kotitöitä. On ilmoitettu lasulle kotipalvelusta, kun vanhempi on pyytänyt pientä kotityötä tehtäväksi lapsen nukkuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli sama, mutta minun lasten ollessa pieniä vain lastensuojelun asiakkaat sai apua.
Niin minäkin olen hoitanut. Ei sitä apua saanut niin nopealla varoajalla, että jos noro iskee niin ois joku hoitaja tullut heti. Niitä aikoja piti varata kuukausi etukäteen eikä sairaus välttämättä osunut sille ajalle. Olen hoitanut lapseni ihan joka taudissa, olen totaali yh, lapsen isä ei ole koskaan elämäämme osallistunut millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijä voi tulla vahtimaan lasta, kun äiti siivoaa, mutta ei ole mitään imurointi ja lattianpesu palvelua.
Kotisiivouksen tilaaminen silloin tällöin ei maksa paljoa
Missä todellisuudessa sinä elät? Kyllä vaan maksaa. Vähintään 30 e tunti, isossa kaupungissa enemmän. Se on aika paljon, jos itse olet pieni- tai keskituloinen ja olet vanhempainrahalla. Kotitalousvähennys sitten ehkä verotuksessa mutta siinäkin on omavastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaipanvaihtoalusta lattialle niin vauva ei tipu, kun äidillä 40 astetta kuumetta, kauppa myy puhdistuspyyhkeitä vauvoille, niillä minä pärjäsin monet influenssat.
Vierailija kirjoitti:
Juu
Valitettavasti kannattaa pitää mölyt mahassa.Tee mielummin vaikka oikea rikos. Oikeudessa olet lähtökohtaisesti syytön, kunnes toisin todistetaan (ja käytetään siihen paljon vaivaa).
Jonnekin sossuun jos mainitset että joskus väsyttää, inkvisitio jyrähtää käyntiin heti, eikä tosiasioilla ole mitään väliä.
Joku voisi tehdä Suomen lasusta ja sossusta sellaisen office - tyyppisen sarjan. Olisi menestys maailmalla.
Kannatan tuota sarjaa!
Esimerkkinä viisi tapausta.
Lapset 11v ja 14v, vietiin äidiltä, koska äiti oli pyytänyt apua uupumukseen. Ei saanut koskaan lapsiaan takaisin.
Lapset 2v ja 4v annettiin aina takaisin äidille, vaikka äiti veti viinaa kaksin käsin ja naapurit soittivat poliisit paikalle kerta toisensa jälkeen. Lastensuojelu vei lapset ja aina palautettiin äidille. Lopulta mummo puuttui peliin, otti tyttärensä kotiin lapsien kanssa ja nyt vuosia myöhemmin mummo on loppu, tytär ryyppää edelleen, mutta lapset ovat edes turvassa.
Lapset 3-14v. Ei ruutuaikaa, ei uniaikaa, ei ruoka-aikoja, ei ulkoilua, ei käytöstapoja, eikä enää edes hampaita. Ketään ei kiinnosta, koska muuten ulospäin ns. normiperhe.
Tyttö 11v. Isä alkkis, äiti mielenterveysongelmainen. Tyttö luuhaa missä sattuu, varastelee ja voi huonosti. Lasuja tehty nippu. Ei auta.
Lapsi 10v. Sairastelua ihan tutkitusti paljon. Joku teki lasun, perhe ei saanut apua. Uhkaillaan huostaanotolla, vaikka sillä lapsen tilanne ei nyt parane ainakaan.
Uskon, että sarjalle olisi kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä vaan ne lapsiperheiden tukitoimet kuten kotipalvelu ovat lasun takana. Siksi ne lasut tehdään.
Ei lasun takana ole mitään kotipalvelua. Palveluita on lasussa kaksi: "tehostettu perhetyö" ja sijoitus.
En tiedä, mitä tuo tehostettu tarkoittaa. Tapaamisia ehkä kerran kahdessa kk:ssa. En edes uskalla miettiä, mitä se tehostamaton perhetyö on.
Jos puhuu poliisille tai terveydenhuollon henkilöille mitään niin helposti tosiaan "aloitetaan asiakkuus". Siksi viisas ei puhu ylimääräistä ja käyttää yksityisiä palveluita.
Meille ei tapahtunut mitään pahaa vaikka pyydettiin apua ja lastensuojelu oli mukana. Enää ei olla asiakkaita.
Ei sossu ole mikään yksiyhteen hirviö joka tuhoaa heti kun uskaltaa suun avata. Vaikka on sitäkin huonoa heillä.
Töissä olen nähnyt monesti että perheitä on autettu ja ketään ei ole viety tms.
Niin hyvää auttamista ja tukemista, että ihmiset välttelee sen saamista jo kuin ruttoa.
Ja miljardeittain veronmaksajien rahoja nyt sitten tähän, joka vuosi. :D :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oikein että vastuuttomasti käyttäytyvistä vanhemmista tehdään lasu. Lasten etu ensin. Jos et kykene kantamaan vanhemmuuden tuomaa vastuuta niin älä hanki lapsia.
Tätä ratkaisuahan enenevissä määrin sovelletaan. Mietin vaan, että kun omassa nuoruudessa 00- ja 10-lukujen vaihteessa tiesin paljon nuoria, joilla oli omakohtaisia huonoja kokemuksia lastensuojelusta, että kuinkahan iso merkitys tällä on laskeviin syntyvyyslukuihin? Hehän ovat nyt, niin kuin minäkin, siinä iässä, jossa lapsia yleensä aletaan tekemään. Jos kotimaa tuntuu totalitaristiselta kyttäysvaltiolta lapsia kohtaan, niin ei ehkä houkuttele.
Minulle ainakin on painava vasta-argumentti lisääntymistä vastaan, että sen jälkeen puheita pitää varoa ihan kaikkialla. Lääkärille, psykologille, lasten opettajalle, kenellekään ei voi puhua enää ilman pelkoa. En halua elää kuin jossain DDR:ssä, jossa pitää koko ajan olla huolissaan siitä, mitä joku tuntematon saattaa ajatella. Joka asiassa toitotetaan lapsen etua ja unohdetaan, että äitikin on ihminen. Jos joka paikassa apua hakevan äidin puheita syynätään sillä ajatuksella, että täytyykö jostain tehdä lasu, niin ei varmaan kukaan enää hae apua mihinkään. Ja vielä kehdataan ihmetellä, miksi ongelmat kasaantuu ennen kuin apua haetaan?
Politiikan konkreettisia seurauksia voi sitten lukea lehdistä, mm. yksi äiti käytti huumeita raskausaikana ja olisi halunnut hakea apua, mutta ei lastensuojelun takia uskaltanut. Sitä voi kukakin keskenänsä miettiä, että toteutuiko tässä se kuuluisa lapsen etu vai ei. Helppo se tietenkin olisi tässäkin jeesustella vain äidin itsekkyydestä ja ettei pitäisi lasulla olla väliä tuossa tilanteessa ja sitä kautta siivota ikävä lieveilmiö maton alle, mutta ulkopuolisten jeesustelut eivät ole vielä kertaakaan ratkaisseet mitään yhteiskunnallista ongelmaa.
Joo ja ei. Entinen ystäväni pelkäsi lasua huumeidenkäyttönsä takia, ja sitä että lapsi otetaan pois. Niinpä hän roikotti lasta huumekämpissä ja kävi antamassa "puhtaita" kusinäytteitä. Paha vain ettei pissa ollut omaa.
Lpai otettiin sitten pois, hän pääsi hyvään paikkaan asumaan, on jo aikuinen ja opiekslut sujuvat hyvin- Äiti kuoli huumeisiin.
Mitähän tuossa olisi siis pitänyt tehdä?
Teidän muiden olisi pitänyt tehdä se lasu. Lastensuojelu on juuri tuollaisia tapauksia varten ja kertoo kyllä karua kieltään, että näissä keskusteluissa otetaan esimerkiksi "lasupelkoisista" ihmisistä nimenomaan päihdevanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä vaan ne lapsiperheiden tukitoimet kuten kotipalvelu ovat lasun takana. Siksi ne lasut tehdään.
Kotipalvelun taso? Jos kotipalvelua saa, niin se vain kyttää. Sinä siivoat viimeisillä voimillasi kotiasi, jotta pääsisit heidän käynneistään eroon! Pelko perseessä, että ottavat muuten lapsen huostaan, kirjoittavat sinusta kielteisen lausunnon, menetät lapsen jos et siivoa, laita monipuolista ruokaa ja näytä olevasi läsnä lapselle. Heidän kanssa keskustelusta ei ole apua, jos on oikeasti väsynyt esim vauvan valvottaessa ja tahtosit käytäänönapua, kuten siivousapua tai aikaa omille välttämättömille menoille.
Ainoat oikeat avut ovat
1. Yh-vanhemmalle myönnettävä sairaan lapsen hoitoapu, jotta hän ei joudu olemaan poissa työstä. Perheelliselle ei myönnetä, koska katsotaan, että vanhemmista toinen voi aina joustaa.
2. Lapsi kodin ulkopuolelle unikouluun, jolloin sinä saat hetken levättyä.
3. Tukiperhetoiminta, mutta taas pelkäät, että jos vievät lapsesi huostaan, kun olet liian kuormittunut vanhempana itse.
Kuormaa he eivät kevennä, vaan lisäävät valvomalla sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin olen hoitanut. Ei sitä apua saanut niin nopealla varoajalla, että jos noro iskee niin ois joku hoitaja tullut heti. Niitä aikoja piti varata kuukausi etukäteen eikä sairaus välttämättä osunut sille ajalle. Olen hoitanut lapseni ihan joka taudissa, olen totaali yh, lapsen isä ei ole koskaan elämäämme osallistunut millään tavalla.
Minä hoidin myös 2 lasta ja kotityöt yksin, koska mies ei osallistunut. Lisäksi hoidin 4 vuotta 2 yh-äidin lasta, kun heidän äidit ei lastaan hoitaneet, vain muuttamalla pääsi eroon. Toinen lapsi asui samassa rappukäytävässä ja oli koko ajan soittamassa meidän ovikelloa ja tuli perässä, jos lähdin omien lasten kanssa kauppaan tai leikkipuistoon kävellen.
Mieluummin tuhat turhaa lasua ja huostaanottoa kuin yksikin huonossa kodissa asuva lapsi.
Syyttömyytesi ei todista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, apua ei saanut, vaikka olisi tarvinnut. Olisin leikkauksen jälkeen tarvinnut vähäksi aikaa lastenhoitoapua. Kotipalvelun työntekijä totesi tylysti, että sitä en saa, koska minulla ei ole alkoholi- tai mielenterveys ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lasun takana ole mitään kotipalvelua. Palveluita on lasussa kaksi: "tehostettu perhetyö" ja sijoitus.
En tiedä, mitä tuo tehostettu tarkoittaa. Tapaamisia ehkä kerran kahdessa kk:ssa. En edes uskalla miettiä, mitä se tehostamaton perhetyö on.
"Apu ja tuki" on näiden mukaan sitä, että käyt kusee purkkiin kerran kuussa, mittautat maksa-arvoja, käyt juttelee jonkun a-klinikan tantan kanssa, käyt voivottelu-ringeissä ja jotkut saa myös oman "valmentajan" täyttämään hakemuksia kanssasi, oli sille mitään todellista tarvetta tai ei.
Jos kieltäydyt näistä ilmeisen turhista "tukitoimista" on tuki "riittämätöntä" ja sinä olet "yhteistyöhaluton"= lapset lasun oikeinkasvatusvankilaan.
On ollut aina