Kysymys teille uskossa oleville
Toivoisin kovasti, että te kaikki ei-uskovaiset ette tulisi tähän ketjuun haukkumaan minua tai muita tyhmiksi *satukirjan* lukijoiksi jne jne. Teidän ei tarvitse lukea koko ketjua ja turhaan provosoitua siitä, että toiset pohtivat uskon asioita, hypätkää vain yli. Minä tarvitsisin nyt tätä pohdiskelua, pyydän siis ettette poistattaisi tätä ketjua ilkeyksillä.
Eli itse kysymys: miten te uskovat ymmärrätte kohtukuoleman? Miksi lapsi kuoli ennen kuin ehti edes päästä syliini? Jos se oli jostain rangaistus minulle, niin miten Jumala voi käyttää toisen elämää vain minun rangaitsemiseeni? Ja miten se edes olisi toimiva rangaistus kun en mistään itseeni menemisen kaiveluista huolimatta en vieläkään tiedosta syntiäni?
Kertokaa minulle; miksi tällaista tapahtuu? Pieni ja aivan täydellinen lapsi, miksi sellaiselta otetaan elämä pois ennen ensimmäistäkään hengenvetoa?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu niin pahalta ajatus, että Jumala olisi niin julma, että ottaisi toiselta elämän vain opettaakseen minulle jotain. Miten Jumala voisi arvottaa toisen hengen niin vähöpätöiseksi?
Olen myös hyvin hämilläni ja suruissani siitä, että usein olen pyytänyt, että Luoja johdattaisi minua jos en ole riittävästi hänen tahtonsa kaltainen. Olen luottanut siihen, että Jumala näkee sydämeni vilpittömyyden ja yritykseni kuulla johdatusta. En voi käsittää miksi vastaus on vain syliini laskettu eloton lapsi? Mitä ihmettä minä olen voinut tehdä näin väärin?
Ap
Minun uskoni Jumalaan ja hänen olemassaoloonsa on varsin heiveröinen ja vaihteleva, enkä osaa sanoa mitään siitä miten ja miksi hän toimii siten kuin toimii.
Kamalia asioita tapahtuu kaikille ihmisille, olemassaolon hinta on kärsimys, maailman lainalaisuudet ovat mitä ovat. Ihminen haluaa perätä syitä sille, miksi näin ja miksi näin tapahtuu ja helpoin selitys ainakin uskonnollisessa kontekstissa on ajatella että minua rangaistaan siksi kun olen tehnyt jotakin väärää. Tai sitten ajatellaan, että Jumala haluaa opettaa meille jotakin pakottamalla meidät elämään läpi jotakin kauheaa ja raskasta. Tai sitten todetaan latteasti, että kukin saa osakseen vain niin paljon kärsimystä kuin jaksaa kantaa.
En usko, että sinua rangaistaan. Keskenmeno on tässä maailmassa biologinen fakta ja niitä biologisista syistä tapahtuu. Ja se on surullista ja se sattuu. Kärsimyksen ongelmaan ja siihen, miksi Jumala ei säästä meitä siltä en osaa sanoa mitään sen kummempaa.
Otan kuitenkin osaa suruusi ja toivon, että löydät tavan päästä siitä aikanaan eteenpäin. Ja koska uskosi on sinulle ilmeisen tärkeää, toivon että sinulla olisi elämässäsi uskovia läheisiä jotka kulkevat sinun vierelläsi surusi kanssa tyrkyttämättä sinulle sellaisia uskonnollisia selityksiä ja latteuksia joista on loppujen lopuksi vain haittaa.
Sinäkin olet Jumalan lapsi. Miksi vaadit selityksen kaikkeen? Miksi vaadit perusteluja? Miksi et luota Isääsi? Jos saisit kaikki vastaukset nyt, ei sinulla olisi enää tarvetta luottamukselle. Jos tietäisit kaiken voisit itse hallita tilanteet, olisit itsesi herra.
Jumala omistaa kaikki, myös ne jotka eivät usko. Jumala sanoo "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia". Näin sanoo Herra. Mutta ihmisellä on vapaa tahto, ketä palvelee.