Adhd käytösnumero
Onko kellään kokemusta adhd lapsen käytösnumerosta? Omallani 13.v on aina ollut 7, kun puhuu liikaa, liikkuu levottomasti paikallaan?
Kommentit (20)
Kysynpäs huomenna mun idoliopelta mitä mieltä hän tällaisesta on.
Hän on ihan superope, joka näkee aina asioiden taakse . En usko, että antaisi huonoa numeroa tai hylättyä lapselle, jolla tuo diagnoosi on.
Hän ei ole saanut jälki-istuntoja, ja 1 negatiivinen käytöksestä
Jos opsin kriteereitä oikeasti sovelletaan, lähes kaikilla oppilailla on käytös 7 tai 8. Seiska on ihan tavanomainen murrosikäisen käytösarvosana.
Mitä tulee keskittymishäiriöihin, niin niistä ei voi suoraan päätellä käyttäytymistä. Minulla on ollut oikein hyväkäytöksiä adhd-oppilaita ja sitten niitä toisenlaisia. Ymmärrän, että adhd voi tehdä hyvien päätösten tekemisen vaikeammaksi, mutta ei opsin kriteereissä meille sellaista ohjetta anneta, että keskittymishäiriöisille olisi eri säännöt.
T. Yläkoulun opettaja
Kiitos tästä open kommentista, näinhän se varmaankin on. Lapsi on siis ihan kiltti, mutta levoton.
Vierailija kirjoitti:
Jos opsin kriteereitä oikeasti sovelletaan, lähes kaikilla oppilailla on käytös 7 tai 8. Seiska on ihan tavanomainen murrosikäisen käytösarvosana.
Mitä tulee keskittymishäiriöihin, niin niistä ei voi suoraan päätellä käyttäytymistä. Minulla on ollut oikein hyväkäytöksiä adhd-oppilaita ja sitten niitä toisenlaisia. Ymmärrän, että adhd voi tehdä hyvien päätösten tekemisen vaikeammaksi, mutta ei opsin kriteereissä meille sellaista ohjetta anneta, että keskittymishäiriöisille olisi eri säännöt.
T. Yläkoulun opettaja
Mistä ajattelet tuon johtuvan, että nykykekarat on noin huonokäytöksisiä ? ei kaikilla varmasti mitään diagnoosia ole.
9, ADD sisältyy nykyään ADHD diagnoosiin.
Mulla itsellänikin oli käytösnumero aina 7. Ei adhd:ta tai muutakaan diagnoosia. Läksyt unohtui tai "unohtui" välillä, myöhästyin välillä, en ollut aktiivinen ja välillä kai pölistiin kavereiden kanssa. En siis mikään kauhukakara vaan aika tavallinen teini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opsin kriteereitä oikeasti sovelletaan, lähes kaikilla oppilailla on käytös 7 tai 8. Seiska on ihan tavanomainen murrosikäisen käytösarvosana.
Mitä tulee keskittymishäiriöihin, niin niistä ei voi suoraan päätellä käyttäytymistä. Minulla on ollut oikein hyväkäytöksiä adhd-oppilaita ja sitten niitä toisenlaisia. Ymmärrän, että adhd voi tehdä hyvien päätösten tekemisen vaikeammaksi, mutta ei opsin kriteereissä meille sellaista ohjetta anneta, että keskittymishäiriöisille olisi eri säännöt.
T. Yläkoulun opettaja
Mistä ajattelet tuon johtuvan, että nykykekarat on noin huonokäytöksisiä ? ei kaikilla varmasti mitään diagnoosia ole.
Nykykekarat? Aina teinit ovat olleet kapinallisia, minä myös 70-luvulla.
Minulla oli aina 10. Diagnoosi (ADD) tuli kouluvuosien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opsin kriteereitä oikeasti sovelletaan, lähes kaikilla oppilailla on käytös 7 tai 8. Seiska on ihan tavanomainen murrosikäisen käytösarvosana.
Mitä tulee keskittymishäiriöihin, niin niistä ei voi suoraan päätellä käyttäytymistä. Minulla on ollut oikein hyväkäytöksiä adhd-oppilaita ja sitten niitä toisenlaisia. Ymmärrän, että adhd voi tehdä hyvien päätösten tekemisen vaikeammaksi, mutta ei opsin kriteereissä meille sellaista ohjetta anneta, että keskittymishäiriöisille olisi eri säännöt.
T. Yläkoulun opettaja
Mistä ajattelet tuon johtuvan, että nykykekarat on noin huonokäytöksisiä ? ei kaikilla varmasti mitään diagnoosia ole.
Mitä mahdat tarkoittaa? Kahdeksan on meidän koulussa yleisin käytösarvosana ja se on suomeksi hyvä. Kasi meinaa, että oppilas noudattaa koulun sääntöjä. Seiskan oppilas vähän lipsuu. Kiitettävä arvosana merkitsee, että oppilas ottaa enemmän vastuuta kuin olisi pakko, toimii aktiivisesti työrauhaa edistävällä tavalla, puuttuu kiusaamiseen, ottaa asiakseen auttaa muita jne.
T. Yläkoulun opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opsin kriteereitä oikeasti sovelletaan, lähes kaikilla oppilailla on käytös 7 tai 8. Seiska on ihan tavanomainen murrosikäisen käytösarvosana.
Mitä tulee keskittymishäiriöihin, niin niistä ei voi suoraan päätellä käyttäytymistä. Minulla on ollut oikein hyväkäytöksiä adhd-oppilaita ja sitten niitä toisenlaisia. Ymmärrän, että adhd voi tehdä hyvien päätösten tekemisen vaikeammaksi, mutta ei opsin kriteereissä meille sellaista ohjetta anneta, että keskittymishäiriöisille olisi eri säännöt.
T. Yläkoulun opettaja
Mistä ajattelet tuon johtuvan, että nykykekarat on noin huonokäytöksisiä ? ei kaikilla varmasti mitään diagnoosia ole.
Nykykekarat? Aina teinit ovat olleet kapinallisia, minä myös 70-luvulla.
Kyllä, mutta silti 7 ei ollut yleinen käytösnumero.
Tai en tiedä oliko silloin, itse olen käynyt yläasteen ysärillä ja silloin ainakaan ei ollut. Jostain syystä käytösnumeron keskiarvo merkattiin tokariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opsin kriteereitä oikeasti sovelletaan, lähes kaikilla oppilailla on käytös 7 tai 8. Seiska on ihan tavanomainen murrosikäisen käytösarvosana.
Mitä tulee keskittymishäiriöihin, niin niistä ei voi suoraan päätellä käyttäytymistä. Minulla on ollut oikein hyväkäytöksiä adhd-oppilaita ja sitten niitä toisenlaisia. Ymmärrän, että adhd voi tehdä hyvien päätösten tekemisen vaikeammaksi, mutta ei opsin kriteereissä meille sellaista ohjetta anneta, että keskittymishäiriöisille olisi eri säännöt.
T. Yläkoulun opettaja
Mistä ajattelet tuon johtuvan, että nykykekarat on noin huonokäytöksisiä ? ei kaikilla varmasti mitään diagnoosia ole.
Mitä mahdat tarkoittaa? Kahdeksan on meidän koulussa yleisin käytösarvosana ja se on suomeksi hyvä. Kasi meinaa, että oppilas noudattaa koulun sääntöjä. Seiskan oppilas vähän lipsuu. Kiitettävä arvosana merkitsee, että oppilas ottaa enemmän vastuuta kuin olisi pakko, toimii aktiivisesti työrauhaa edistävällä tavalla, puuttuu kiusaamiseen, ottaa asiakseen auttaa muita jne.
T. Yläkoulun opettaja
vastasin tuossa toisessa viestissä tähän, en huomannut kysymystäsi.
Nykyään on ilmeisesti tiukemmat kriteerit käytösnumerolle? Itselläni on tuo diagnoosi (en tiedä pitääkö paikkaansa, mutta sen tyyppisiä piirteitä minulla on) ja käytös oli aina kiitettävä, vaikka en esim. tehnyt koskaan läksyjä enkä saanut olla välituntijärjestäjänä luokassa, koska tein järjestelyn jälkeen kaikenlaisia jäyniä eikä opettaja pitänyt siitä.
Noin muutoin olin kyllä sellainen ns. kunnollinen vilkas, eli autoin opettajaa ja hoidin sosiaalisia asioita luokassa. Opettajat tykkäsi.
Jos ope/muut on vielä paikalla, millaista tehostettua tukea lapsenne saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opsin kriteereitä oikeasti sovelletaan, lähes kaikilla oppilailla on käytös 7 tai 8. Seiska on ihan tavanomainen murrosikäisen käytösarvosana.
Mitä tulee keskittymishäiriöihin, niin niistä ei voi suoraan päätellä käyttäytymistä. Minulla on ollut oikein hyväkäytöksiä adhd-oppilaita ja sitten niitä toisenlaisia. Ymmärrän, että adhd voi tehdä hyvien päätösten tekemisen vaikeammaksi, mutta ei opsin kriteereissä meille sellaista ohjetta anneta, että keskittymishäiriöisille olisi eri säännöt.
T. Yläkoulun opettaja
Mistä ajattelet tuon johtuvan, että nykykekarat on noin huonokäytöksisiä ? ei kaikilla varmasti mitään diagnoosia ole.
Nykykekarat? Aina teinit ovat olleet kapinallisia, minä myös 70-luvulla.
Kyllä, mutta silti 7 ei ollut yleinen käytösnumero.
Tai en tiedä oliko silloin, itse olen käynyt yläasteen ysärillä ja silloin ainakaan ei ollut. Jostain syystä käytösnumeron keskiarvo merkattiin tokariin.
Itse olin yläasteella 80-luvulla ja silloin kaikilla tytöillä oli käytös 10. Nykypäivän käytösnumerot eivät ole enää sisällöltään ja vaatimuksiltaan samoja kuin ennen. Kymppiä ei ole juuri kenelläkään.
-ohis
Käyttäytymistä arvioidaan käyttäytymisen arvioinnin kriteerien mukaan. Siinä ei ole erilaista arviointia niille, joilla on jokin diagnoosi. Kriteerejä voit kysyä koululta, jos ne eivät ole nähtävissä esim.koulun kotisivuilla.
Käytösnumero on lapsen pärstäkerroin. Jos ope tykkää lapsesta, saa lapsi tehdä mitä vaan ja sille löytyy opettajan mielestä aina hyvä selitys, jos taas ope ei tykkää lapsesta, niin negamerkintöjä tulee erittäin helposti. Ihmisiä ne opettajatkin ovat, eivätkä mahda tälle mitään.
Minä olin tuollainen, josta opettajat tykkäsivät, ja sen avulla sain tehdä mitä vaan ilman että numerot kärsivät. Jos luokkatoveri nukkui tunnilla, hän sai valitusta, jos minä nukuin tunnilla, opettaja oli huolestuneena lähettämässä terveydenhoitajalle ja kotiin lepäämään.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäytymistä arvioidaan käyttäytymisen arvioinnin kriteerien mukaan. Siinä ei ole erilaista arviointia niille, joilla on jokin diagnoosi. Kriteerejä voit kysyä koululta, jos ne eivät ole nähtävissä esim.koulun kotisivuilla.
Miten sitten silloin, jos diagnoosioppilas on erityisluokalla tai -koulussa? Arvioidaanko niissäkin käytös ihan samoin kriteerein kuin tavisluokissakin?
Hylätyn sai oma lapseni