Onko toisella aina oikeus saada tietää syy eroon, jos haluaa päättää parisuhteen?
Vai onko jossain tapauksissa täysin ok olla kommentoimatta asiaa tai jopa valehdella syyt?
Kommentit (29)
Ei sellaista "oikeutta" ole olemassa. Ja se onko joku tuollainen asia ok vai ei riippuu täysin ko. henkilöistä.
Mä ainakin sanoin miehelle, että nyt tuli miyta täyteen ja en jaksa enää sen juomista. Saa nyt sitten rauhassa ryypiskellä. Hän ei nähnyt asiassa ongelmaa (6olutta arkisin joka pv, viinipullo pe ja la, vuoden aikana vain viikon juomatta ja sekin antabuksen avulla).
Ei, Suomen laki ei tunne sellaista oikeutta. Se ei ylipäänsä säädä mitään parisuhteiden lopettamiseen liittyen (avio- ja avoeroihin liittyviä asioita lukuun ottamatta).
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista "oikeutta" ole olemassa. Ja se onko joku tuollainen asia ok vai ei riippuu täysin ko. henkilöistä.
Miksi se riippuu henkilöstä? Eivätkö kaikki siis saa olla rehellisyyden suhteen samalla viivalla? Että joillekin ei tarvitse olla rehellinen vain siitä syystä, kun sattuu olemaan tietynlainen henkilö.
Outo parisuhde, jos eron syy jää toiselle jotenkin epäselväksi.
Erokeskustelu on hyvä käydä tietyin poikkeuksin. Jos suhde on ollut epäterve, eikä siinä ole ollut turvallista ilmaista itseään niin sillon on hyvä jättää kaikki keskustelut väliin.
Eli parisuhteessa ei tarvitse olla rehellinen, jos edes sitä tärkeintä, eli eron syytä ei tarvitse kertoa. Hyvä tietää tämä yleinen mielipide, niin voi toimia sen mukaan.
Jos kertoo jätetylle eron syyn, tällä on mahdollisuus korjata käytöstään seuraavaa suhdetta varten. Kertomatta jättäminen on itsekästä ja laiskaa.
Väiytäisin, että erokeskustelu on yhtä tärkeä myös lähtijälle.
Jos pitää pelätä jomman kumman hengen ja terveyden tähden, sitten kannattaa toki skipata.
Eron syy: minä haluan erota.
Kyllä se on hyvä kertoa parisuhteen toiselle osapuolelle että hänkin tietää erosta.
Vierailija kirjoitti:
Jos kertoo jätetylle eron syyn, tällä on mahdollisuus korjata käytöstään seuraavaa suhdetta varten. Kertomatta jättäminen on itsekästä ja laiskaa.
Minäkin kerroin nysämuna-miehelle että eroan, kun en saa kunnon seksiä. Toivottavasti tajuaa kasvattaa sitä lyhyttä kikuliaan ennen seuraavaa parisuhdetta.
Kannattaa naimisiinmennessäkin sopia koeaika, niin voi sitten tehdä sen koeaikapurun puolin ja toisin, ihan vaikka vaan goshtasmalla. Muita hyviä avioliittokäytäntöjä ovat määräaikainen avioliitto, tai keikkasuhteinen avioliitto.
Vierailija kirjoitti:
Eli parisuhteessa ei tarvitse olla rehellinen, jos edes sitä tärkeintä, eli eron syytä ei tarvitse kertoa. Hyvä tietää tämä yleinen mielipide, niin voi toimia sen mukaan.
Missään suhteessa ei tarvitse olla rehellinen. Voit valehdella kenelle haluat. Eri asia kannattaako.
Olet luuseri, jos et ole valmis kertomaan syytä. Vai etkö itse haluaisi tietää syytä, jos toinen olisi sinua jättämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään suhteessa ei tarvitse olla rehellinen. Voit valehdella kenelle haluat. Eri asia kannattaako.
Jep, mutta kannattaa havahtua siinä vaiheessa, kun valehtelee itselleen.
Riippuu niin tilanteesta, milloin kannattaa ottaa ottaa oikein kunnon erokeskustelu esim. eron syistä, ja milloin kannattaa vain ottaa hatkat ja turvallisen välimatkan päästä ehkä kertoa jotain tai vaihtoehtoisesti olla kertomatta yhtään mitään ...
Jos toinen on väkivaltaisuuteen taipuvainen tai ei kykene kuin haukkumaan ja sättimään, niin ehken kertoisi mitään ja vain häipyisin elämästään vähin äänin.
Minulta saa tietää.
Itse en perusta, jos toinen lähtee, niin kai riittää että hän itse tietää.
Sanon etukäten, että jos sinusta ei kuulu 2 viikkon mitään, laitan uutta putkeen.
Jollei minkäänlaista syytä saa tietää voi tilanteesta eteenpäin pääsy olla jätetylle erittäin vaikeata. En suosittele jättämään toista niin että hän jää tyhjiöön ilman vastauksia.
Minulle tehtiin niin ja epätietoisuus söi itsetuntoa ja itsevarmuutta, sekä halvaannutti kykyni hahmottaa syy-seuraussuhteita.
Joskus jos kertoo oikean syyn niin rauhallinenkin ihminen tappaa jos on jotain terävää lähellä