Opinnäytetyön teko ahdistaa apuja kaipaan!
Eli olen viittä vaille valmis, suoritan vikaa harkkaa ja sitten enää oppari. En tiedä miksi se on niin vaikea aloittaa. Prosessi on edennyt ja nyt sitä pitäisi lähteä kirjoittamaan. Jos miettii, eihän se eroa juuri kurssitehtävien teosta. Miten tyhmää kun olen päässyt läpi ne vaikeimmatkin kurssit ja sitten on vielä tämä rasittava riippakivi.
Mutta no, onko täällä ihmisiä, jotka olis painineet saman ongelman kanssa! Kerro oma tarinasi ja otan vastaan muuta vertaistukea.
Kommentit (47)
Ota ohjaajaasi yhteyttä, niin kyllä se siitä.
Ekana tutustut chatgpt:hen, se kannattaa! Ei se sulle valmista opparia viitteineen tee, mutta varmasti auttaa.
Lupaat ohjaajajllesi jonkun hyvän bonuksen, jos oppari valmistuu ajoissa
Huh, tulee ihan kylmiä väreitä kun muistan omaa opparia.. ei ikinä enää!
Mutta joo mullakin oli deadline tammikuussa ja siihen sen sitten puskin. Aloitin kiinnostavimmista, siitä lähti välillä ihan itsekseen ja jopa innostuin väliaikaisesti :D
Tsemppiä! Oot saanut täältä hyviä vinkkejä, onnea matkaan!
Siis opparista ahdistus? AMK on leikkikoulu :D Läpi menneitä oppareita olen lueskellut, ihan uskomatonta tuubaa. Pääset läpi vaikka aloittaisit nyt ja palauttaisit huomenna. Todella alhaiset vaatimukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tässä on jo sanottu, niin tärkeintä on, että vain aloittaa. Alkaa kertakaikkiaan vaan hakkaamaan johdannosta alkaen.
Muista, että opinnäytetyö ei ole mikään väitöskirja, sinun ei tarvitse keksiä mitään uutta ja hienoa. Sinun täytyy vain osoittaa, olet kypsä ymmärtämään oman alasi valmista tutkimusta, valitsemaan sopivat lähdeteokset ja teoriat ja soveltamaan niitä jollakin tavalla siihen asiaan, mistä kirjoitat, ja tekemään pari järjellistä johtopäätöstä.
Johdanto kannattaa kirjoittaa viimeisenä. Kannattaa aloittaa tutkimuskysymyksistä.
Kukin taaplaa tavallaan. Voi aloittaa vaikka päätännöstä jos siltä tuntuu. Itse olen tehnyt kaksi gradua ja molemmat aloitin johdannosta kirjoittamaan. Aloitti mistä vain, niin joka kohtaa voi ja joutuu varmasti muokkaamaan. Tärkeintä on, että jostain aloittaa, vaikka kuinka vaatimattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Siis opparista ahdistus? AMK on leikkikoulu :D Läpi menneitä oppareita olen lueskellut, ihan uskomatonta tuubaa. Pääset läpi vaikka aloittaisit nyt ja palauttaisit huomenna. Todella alhaiset vaatimukset.
Ehkei nyt päivässä, mutta eikös sen mitoitus ollut aikanaan 10 ov? Opintoviikko oli about viikon työmäärä.
Eli kymmenessä viikossa alusta loppuun pitäisi periaatteessa riittää. Nykyisistä vaatimuksista en osaa sanoa mitään ja en tiedä muistanko oikein.
Aloita tekemällä ns. runko. Eli kaikkien kappaleien otsikot.
Sen jälkeen voit kirjoitella niitä kappaleita sellaisessa järjestyksessä kuin haluat. kappaleiden järjestystä voi myös vaihtaa, jos alkuperäinen järjestys ei tunnukaan järkevältä.
Ensimmäinen kappale kirjoitetaan yleensä viimeisenä.
Ja kun olet saanut sen hyväksytysti tehtyä, siihen ei enää tarvitse palata. Se on vain yksi vähän isompi koulutehtävä.
Kannattaa valita aihe, joka kiinnostaa edes jossain määrin, ei ole niin pakkopullaa opparin tekeminen. Helpointa on tehdä oppari omalla työpaikalla jos töissä olet. Yleensä varmaan suostuvat tilaajiksi, varsinkin jos osaat esittää aihetta. Välttämättä eivät maksa ekstraa opparista, mutta jos tärkeintä on valmistua, niin ei kannata jumittaa siihen. Minä sain aihe-ehdotuksen työpaikalta valmiina ja onneksi se ei ollut aivan vastenmielinen, joten lähdin sitä tekemään.
Kokemusta on aiemmin myös gradun tekemisestä, ja moni neuvo pätee niin siihen kuin AMK:n oppariin. Kyllähän AMK:n opinnäytetyö on helpompi graduun verrattuna, mutta oma prosessinsa sekin. Aloittaminen on vaikeinta! Päätä, että kirjoitat tai muuten edistät työtäsi joka päivä, vaikka vähänkin, ja pidä välillä myös välipäivä jotta teksti saa levätä. Tällä taktiikalla se tulee melkein varkain valmiiksi, jos deadlinet ahdistaa. Kirjoita, kirjoita, kirjoita. Heti ei tarvitse tulla täydellistä tekstiä. Minulle toimi se, että tein aina jotain ja sitten sovin ohjaajan kanssa tapaamisen, muutaman viikon välein, ja keskustelin hänen kanssaan miten homma jatkuu. Ohjausta kannattaa hyödyntää niin paljon kuin tarvetta tuntuu olevan. Minusta helpoimmalta tuntui aloittaa aineistosta ja menetelmistä sekä teoriatiedon etsimisestä. Ja kuten muutkin täällä on todenneet, niin lopulta sillä arvosanalla ei ole merkitystä, eikä opparin tarvitse olla mikään uraauurtava tutkimus. Joissain tapauksissa, jos jatko-opintoihin haluat, niin voi olla joku vaatimus arvosanalle, mutta muuten tärkeintä on saada se tehtyä. Opparin valmiiksi saamiseksi riittää että imrad-rakenteen mukaisesti osaat johdatella aiheeseen, esitellä teoriaperustaa, toteuttaa tutkimuksen ja vetää sen tuloksista jotain johtopäätöksiä ja linkittää sen teoriaan. Kannattaa lukea toisten oppareita saman tyylisistä aiheista, niitä löytyy Theseuksesta, niin saat käsityksen mitä hyväksytyltä työltä edellytetään.
Vierailija kirjoitti:
Oletpa ilkeä ja ylimielinen. Sä et päätä sitä mikä toisia saa ahdistaa. Eikä AMK ole mikään leikkikoulu. Vai oletko tuota mieltä myös sairaanhoitajista? Voisi kummasti mieli muuttua jos tarvitsisit esim. leikkauksen. Ei ne pelkät kirurgit riitä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa valita aihe, joka kiinnostaa edes jossain määrin, ei ole niin pakkopullaa opparin tekeminen. Helpointa on tehdä oppari omalla työpaikalla jos töissä olet. Yleensä varmaan suostuvat tilaajiksi, varsinkin jos osaat esittää aihetta. Välttämättä eivät maksa ekstraa opparista, mutta jos tärkeintä on valmistua, niin ei kannata jumittaa siihen. Minä sain aihe-ehdotuksen työpaikalta valmiina ja onneksi se ei ollut aivan vastenmielinen, joten lähdin sitä tekemään.
Kokemusta on aiemmin myös gradun tekemisestä, ja moni neuvo pätee niin siihen kuin AMK:n oppariin. Kyllähän AMK:n opinnäytetyö on helpompi graduun verrattuna, mutta oma prosessinsa sekin. Aloittaminen on vaikeinta! Päätä, että kirjoitat tai muuten edistät työtäsi joka päivä, vaikka vähänkin, ja pidä välillä myös välipäivä jotta teksti saa levätä. Tällä taktiikalla se tulee melkein varkain valmiiksi, jos deadlinet ahdistaa. Kirjoita, kirjoita, kirjoita. Heti ei tarvitse tulla täydellistä tekstiä. Minulle toimi se, että tein aina jotain ja sitten sovin ohjaajan kanssa tapaamisen, muutaman viikon välein, ja keskustelin hänen kanssaan miten homma jatkuu. Ohjausta kannattaa hyödyntää niin paljon kuin tarvetta tuntuu olevan. Minusta helpoimmalta tuntui aloittaa aineistosta ja menetelmistä sekä teoriatiedon etsimisestä. Ja kuten muutkin täällä on todenneet, niin lopulta sillä arvosanalla ei ole merkitystä, eikä opparin tarvitse olla mikään uraauurtava tutkimus. Joissain tapauksissa, jos jatko-opintoihin haluat, niin voi olla joku vaatimus arvosanalle, mutta muuten tärkeintä on saada se tehtyä. Opparin valmiiksi saamiseksi riittää että imrad-rakenteen mukaisesti osaat johdatella aiheeseen, esitellä teoriaperustaa, toteuttaa tutkimuksen ja vetää sen tuloksista jotain johtopäätöksiä ja linkittää sen teoriaan. Kannattaa lukea toisten oppareita saman tyylisistä aiheista, niitä löytyy Theseuksesta, niin saat käsityksen mitä hyväksytyltä työltä edellytetään.
Pitääpä alkaa itsekin tutkia tuota Theseusta. Opiskelen sairaanhoitajaksi ja syksyllä alkaa kurssit liittyen opinnäytetyöhön. Aihe mulla olisi, mutta en tiedä haluaako työnantaja olla tilaajana tässä. Tai no sanotaan näin, että siellä on yksi päällepäsmäri joka voi heittää kapuloita rattaisiin..
Sitten on sujuvaa, jos aihe on kiinnostava ja vie mukanaan. Oma pelastukseni oli päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö, kehittämistyö oman työni ohessa.
10 viikkoa, joka viikolle tietty itse valittu teema. Täydet työviikot, illat ja viikonloput kirjoittamista ja lähteiden lukemista. Sunnuntaisin piti olla viikon teksti ohjaajalla. Sitten viikko pari työn viimeistelyä.
Sopi meikäläiselle kuin nenä päähän. Olisin varmasti tuskastunut jonkin puolivillaisen tutkielman parissa, joka olisi jäänyt kauas työelämän tarpeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkei nyt päivässä, mutta eikös sen mitoitus ollut aikanaan 10 ov? Opintoviikko oli about viikon työmäärä.
Eli kymmenessä viikossa alusta loppuun pitäisi periaatteessa riittää. Nykyisistä vaatimuksista en osaa sanoa mitään ja en tiedä muistanko oikein.
Nykyään se on 15 ov.
Chat Gpt, google, kirjasto, neuvot netistä, leikkaa ja liimaa.
Eihän 2000 - l. juuri kukaan ole enää AMK:ssa tehnyt mitään itse.
Tässä se ongelma ehkä onkin, kun ei ole koskaan lukenut vapaa-ajalla mitään, eikä ole tarvinnut itse tuottaa mitään pitempää tekstiä ( max. yo - kirjoitukset, jokunen tentti, ei edes pääsykokeita ), niin menee jossain opinnäytetyössä sormi suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään se on 15 ov.
15 ov vai 15 op? Opintoviikko vai -piste?
15 op on oppari ja 5 op on keskimäärin 135 tuntia opiskelijan työtä, ainakin kursseilla laskettu näin.
Älä vingu vaan ole tyytyväinen, että saat opiskella.
Älä hätäile sen aloittamisen kanssa. Lueskele muiden oppareita kunnes sinulla on hyvä kuva rakenteesta, laajuudesta yms.
Sloitat keräämällä teoriatietoa valitsemastadi aiheesta