Häpeätkö omaa synnyinseutuasi tai kotipaikkasi murretta?
Olin itse aikoinaan nuorempana jotenkin polleaa siitä mistä päin olen, mutta nykyään en enää. Yritän päin vastoin eliminoida kaiken kotiseutuun vahvasti liittyvän pois olemuksestani sekä kielenkäytöstäni. Ja kun esim. somessa joku ikätoveri tai nuorempi kirjoittaa oikein leveästi murteella, niin se näyttää pelkästään tosi juntilta tai nololta. Saati kun kuulee joskus puhetta vielä kotiseudun murteella nuoremmilta ihmisiltä. Tuntuu, että he eivät ole päässeet elämässään yhtän eteenpäin. Vanhemmille sallin murteen ja tietyn junttiuden, mutta nuorempien pitäisi mielestäni osata kommunikoida neutraalilla yleiskielellä.
Kommentit (68)
Huvipuistohullu kirjoitti:
E 😎
Tampereelta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan murteita ja murteet ovat ainoa oikea suomen kieli! Kirjakieli keksittiin, jotta eri alueiden murreihmiset ymmärtäisivät toisiaan. Murteet kunniaan, ovat aidointa sukupolvelta toiselle kulkeutunutta historiaa Suomessa!
Olen eri mieltä. Minusta leveät murteet ovat jotenkin sivistymättömien tyyliä. Neutraalin yleiskielen sujuva käyttö ja taitaminen taas osoittaa sitä, että päässä pyörii muutakin kuin sahajauhoja.
Pätee vain savolaisiin.
Tasapainoinen terve mieli niin on sinut itsensä kanssa olipa sitä missä tahansa.Kenenkään ei tarvitse hävetä omaa alkuperäänsä, synnyinseutua, murretta tms.
Jos jollekkin on ongelma toisen puhetyyli tai lähtökohdat niin suosittelen käymään läpi omia ongelmia.
En häpeä, mutta en myöskään halua asua kyseisellä paikkakunnalla.
Riittää kyläilyt sinnepäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan murteita ja murteet ovat ainoa oikea suomen kieli! Kirjakieli keksittiin, jotta eri alueiden murreihmiset ymmärtäisivät toisiaan. Murteet kunniaan, ovat aidointa sukupolvelta toiselle kulkeutunutta historiaa Suomessa!
Olen eri mieltä. Minusta leveät murteet ovat jotenkin sivistymättömien tyyliä. Neutraalin yleiskielen sujuva käyttö ja taitaminen taas osoittaa sitä, että päässä pyörii muutakin kuin sahajauhoja.
Pätee vain savolaisiin.
Ja eteläpohojalaasiin. Hyi hemmetti.
No en häpeä. Asun samoilla seuduilla edelleen, välillä kyllä muuallakin käynyt. Mutta en kirjoita murteella, ehkä tuttujen kesken tulee joitakin sanoja. Tosin tämä Karjalan murre ei niin taida tunteita herättää, kun se on suht helposti ymmärrettävää. Tai nykypolvi ei ihan niin murteella puhu kuin vaikka mummoni, oli sodan aikaan lapsi ja evakkoon lähtivät. Jäivät kuitenkin tähän Etelä-Karjalaan.
Moomma saman moosia....äiteen pöyräl verenkeitin.... 🙈
Vierailija kirjoitti:
Täsä se nährää.
Yök. Silmiin sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Murteesta riippumatta on junttia jos ei osaa sopeuttaa puhetyyliä tilanteen mukaan. Vapaamuotoisemmissa keskusteluissa voi vetäistä vähän murteellakin, mutta turhan paljon kuulee, että ei osata virallisempiin kohtiin tai vieraammille ihmisille muokata puhetta yleiskielelle. Ei toiselta puolelta Suomea tullut ihminen ymmärrä mitään murreviäntelyä ja kiäntelyä tms. Se on epäkohteliasta. Ohis.
Toisilla vain on niin vahva se oma murre.
En miä jaksa, jos jotakuta ottaa päähän niin ei myä siitä niin itteemme oteta.
T. Kotkalainen
Ristus eihän sitä voi kun naureskella sille minkälaasia juttuja kotopaikkakunnasta viäläkin liikkuu muuallapäin
Vierailija kirjoitti:
Täsä se nährää.
Mikä myö nähhään? Se häppee vai? Emmie vaan suostu häppeemään. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eepä tuolloo mittää välijä mittee mieltä out. Asetu vuan koppiis murjottammaa nii myö oekeet immeeset huastellaan kaekessa raohassa ja naatittaan kaoniista soennuesta ja laalatettaan mieljkuvitusta, jotta piässä soep :D
Päinvastoin. Kotiseudun murre on kaunein ja kotoisin, rehellisin ja sympaattisen. Lämmin tunne läikähtää kun sitä kuulen. Harmittaa että pitkään Helsingissä asuessani en enää puhu vahvaa murretta.
En.
Kotiseudullani puhutaan normaalia suomen puhekieltä.
Samaa mitä mekin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätee vain savolaisiin.
"HS: Yliopiston professori sai moitteen savolaismurteella kirjoitetun gradun epäasiallisesta kommentoinnista"
Neutraali yleiskieli kertoo ihmisen identiteetin puutteesta
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Kotiseudun murre on kaunein ja kotoisin, rehellisin ja sympaattisen. Lämmin tunne läikähtää kun sitä kuulen. Harmittaa että pitkään Helsingissä asuessani en enää puhu vahvaa murretta.
Minnoon huomanna jotta vuosiin lissääntyvessä murrekkii lissääntyy.
Vierailija kirjoitti:
En.
Kotiseudullani puhutaan normaalia suomen puhekieltä.
Samaa mitä mekin täällä.
Olen myös iloinen, että nykyään asun seudulla, jossa ei vahvaa murretta ole. En jaksaisi kuunnella. Näin on hyvä.
Onko tuollaisia nykyään olemassakaan? Jos mietin omaa kotikylääni, niin suunnilleen kaikki sieltä on käynyt jossain ulkomailla matkustelemassa tms. Sukunsa maatilaa jatkamaan jäänyt vanha koulukaverikin kävi toisella puolella maailmaa vaihdossa. Kylän vanhuksetkin tehneet ainakin jotain perus Teneriffan reissuja elämässään.