Häpeätkö omaa synnyinseutuasi tai kotipaikkasi murretta?
Olin itse aikoinaan nuorempana jotenkin polleaa siitä mistä päin olen, mutta nykyään en enää. Yritän päin vastoin eliminoida kaiken kotiseutuun vahvasti liittyvän pois olemuksestani sekä kielenkäytöstäni. Ja kun esim. somessa joku ikätoveri tai nuorempi kirjoittaa oikein leveästi murteella, niin se näyttää pelkästään tosi juntilta tai nololta. Saati kun kuulee joskus puhetta vielä kotiseudun murteella nuoremmilta ihmisiltä. Tuntuu, että he eivät ole päässeet elämässään yhtän eteenpäin. Vanhemmille sallin murteen ja tietyn junttiuden, mutta nuorempien pitäisi mielestäni osata kommunikoida neutraalilla yleiskielellä.
Kommentit (68)
Kai minä häpesin, kun 40 vuotta sitten kaikki tunnistuvat minut savolaiseksi muutwttuani Helsinkiin opiskelemaan. Melkoisen kauan kesti ennen kuin puheen rytmi kääntyi yleiskieliseksi. Murteellisista sanoista pääsin nopeammin eroon. Nykyisin on oikeastaan hauskaa, kun alan viäntee heti kun pääsen murrealueelle. Alitajunnastani pomppaa yllättävissä tilanteissa vieläpä sopivat idiomitkin. Se on verissä!
Kotipaikkakunnallani on erittäin neutraali puhetyyli.
Mulle tulee mieleen Vaasa ja Jyväskylä, joissa en ole hirveän vahvaa murteisuutta huomannut. Melkein kaikkialla muualla on joku tunnistettava nuotti tai puhetyyli.
No en happee. Miksi juuriaan pitäisi hävetä?
Vierailija kirjoitti:
No en happee. Miksi juuriaan pitäisi hävetä?
Siis en häppee...
yedyrt kirjoitti:
Murre kirjoitettuna yhtä sietämätöntä kuin kirjakieli puhuttuna
Etenkin kun monella menee kirjoittaessa se murre ihan yli! Ihan oikeasti KUKAAN ei puhu murretta niin leveästi kuin jotkut sitä kirjoittavat.
- eri
No kyllä en mutta saattoaa sykkiä persetin rutosti jos joku sorja plikha puhhuu oulua. Syntyy oitis helpomminkähestyttävä vaikutus,v aikka harvoin kenkään puoleen pyyhällän niillä mielin että nyt jos koskaan .......
Murre kirjoitettuna yhtä sietämätöntä kuin kirjakieli puhuttuna