Keskustelua itsemurhasta
Onko joku läheisesi päätynyt lopulliseen ratkaisuun. Kaipaisin kokemuksia.
Kommentit (101)
Omalla kohdalla masennus ruokki laiskuutta, joten aloin syödä tosi huonosti. Se syveni syvenemistään ja söin kaikenlaista moskaa. Lopulta olin niin masentunut, että halusin kuolla. Jouduin osastolle hoitoon. Aloin syödä siellä lääkkeitä. Söin niitä jonkin aikaa.
Aloin lukea netistä miten eri vitamiinit ja hivenaineet, rasvat ym. vaikuttaa mielenterveyteen ja aloin syödä niitä monipuolisesti. Jätin lisätyn sokerin ja alkoholin. Uskon, että mulla oli monesta niistä vajetta, vaikka ei se näkynyt verikokeissa. Tervehtymiseen meni noin puoli vuotta. On ihmeellinen tunne, että voin olla onnellinen traumoista huolimatta. Terve mieli terveessä kehossa.
En ole tekemisissä kenenkään kanssa jatkuvan ja ihan hyvän hoitosuhteeni lisäksi. En pysty. Sain vain tarpeeksi kaikesta ja ns. katosin maanpäältä. Minulle vain riitti. Missään ei tunnu olevan mitään pointtia. En ole psykoottinen, olen ihan järjissäni vaikka tuo ei siltä kuulosta, mikä onkin aika kamalaa, koska näin tälle synkälle koiralle olkapään päällä ei voi mitään. Olen seurannut maailmaa sivusta monta kymmentä vuotta ja viimeiset 3 on ollut todella pelottavia. Olen järkyttynyt hiljaiseksi. Olisipa Sarco jo täällä. Futurama ennusti oikein hyvin ainakin tämän kapselin/automaatin.
itsemurhavegetaristi kirjoitti:
Vain Jumalattomat kuolee itsemurhaan
Kukaan ei ole Jumalan hylkäämä, onhan Hän meidät kaikki luonut.
Laskin juuri,että kaksitoista jollain tavalla tuntemaani ihmistä on tehnyt itsemurhan. Olen aika vanha,mutta määrä järkyttää,kun ajattelee. Kaikki he olivat ainutlaatuisia. Syynä tekoon oli sodan traumat,taloudelliset huolet, ihmissuhteet, kiusaaminen, syöpä, huumeet. Voi ihmiset,ei ole mitään niin kauheaa,että itsensä pitäisi tappaa! Kyllä täällä elämässä vielä jotakin hyvää on odotettvissa. Eikä ole väliä,mitä muut ajattelee!
Itsemurhasta voi mielestäni hyvin keskustella vaikka täällä. Siitä puhuminen ei saa ketään tekemään itsemurhaa. Anonyymi palsta voi olla ainoa reitti saada ajatuksia ulos ja edesauttaa avun piiriin hakeutumista. Itsemurha on valitettavan yleinen suomessa ja koskettaa useita ihmisiä ja perheitä. Keskustellaan vaan. Itsemurha tuottaa suurta tuskaa muille ihmisille mutta tuskaa tuntee myös ihminen joka siihen päätyy. Itse tunnen yhden ihmisen joka teki itsemurhan.
Ystäväni teki itsemurhan alle 20-vuotiaana. Yli 10 vuotta myöhemmin tulee itku kun muistelen. Teen välillä kanakastiketta ystäväni reseptillä ja sitä syödessä tulee itku. Joskus oikein kovan surun vallassa laitan hänelle pikkulautasellisen riisiä ja kastiketta, jos hän vaikka jossain tuolla puolella sen saisikin. Tiedän, että se on pientä tuhlausta, mutta se on oma tapani surra ja muistella. Tuhkat laskettiin tuulisena päivänä ja olihan se hänen tapaistaan vähän jekuttaa lentämällä tuulen mukana ihmisten silmiin ja suuhun. Noh, kokemus sekin. Kai hänen palaneet molekyylinsä ovat jollain tasolla nyt minun elimistöni matkassa.
Päättämäni päivämäärä lähenee vääjäämättä. Ilmeisesti läheiset eivät ole huomanneet mitään, ainakaan eivät ole kysyneet. Kesän vaihtuessa elokuun pimeisiin iltoihin, silloin tämä toivoton vaellus loppuu ja saan rauhan veloista ja vastuista.
Vierailija kirjoitti:
Päättämäni päivämäärä lähenee vääjäämättä. Ilmeisesti läheiset eivät ole huomanneet mitään, ainakaan eivät ole kysyneet. Kesän vaihtuessa elokuun pimeisiin iltoihin, silloin tämä toivoton vaellus loppuu ja saan rauhan veloista ja vastuista.
Elokuun pehmeään yöhön katoat.. Ihanan runollinen ajatus.
Hyvää matkaa, valitsitpa miten vain. 🙏
Seisoa kynnyksellä varpaillaan, arvuutellen, kumpaan huoneeseen astua..
Vain saman tunteen kokenut voi sen ymmärtää.
Luulette, että kuoleman jälkeen olette helpottuneita, koska menette olemattomuuteen, mutta näin ei ole.
Itsemurhan tehnyt henkilö ei saa uutta fyysistä kehoa niin kauan kuin hänen olisi pitänyt elää tässä elämässä. Toisin sanoen niin kauan kuin hänellä olisi vielä elämää jäljellä tietyssä elämässä. Hän kärsii ilman fyysistä kehoa, koska hänellä on edelleen erilaisia haluja, esimerkiksi halu syödä ja juoda ja niin edelleen, mutta hänellä ei ole kehoa, jolla hän voisi täyttää nämä halut ja niin edelleen.
Itsemurhaajan ei tarvitse odottaa rangaistusta, sillä hän rankaisee itseään tuhoamalla kehonsa. Tämä on kuin ihminen, joka poltti oman talonsa ja on nyt tuomittu vaeltelemaan kellareissa. Elämä ilman fyysistä kehoa on eräänlaista helvetillistä olemassaoloa, koska hänellä on edelleen monia aineellisia haluja, eikä hän voi täyttää niitä. Tämä tuottaa hänelle mittaamattomia kärsimyksiä, jotka eivät käytännössä eroa helvetin kärsimyksistä. Ainoastaan tähän helvettiin ihminen tuomitsee itsensä ja luulee, että itsemurha on ulospääsykeino. Tosiasiassa se on sisäänkäynti pahempaan todellisuuteen kuin se, josta ihminen yritti paeta itsemurhalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää matkaa, valitsitpa miten vain. 🙏Seisoa kynnyksellä varpaillaan, arvuutellen, kumpaan huoneeseen astua..
Harmi kyllä olen edelleen täällä kun jouduin hieman siirtämään päivämäärää. Nyt tosin välineistö on olemassa ja kalenteriin merkattu päivämäärä ja kellonaika ettei tule siirrettyä.
Itsemurhat ovat pääsääntöisesti miesten ongelma niin kuka oikeasti muka välittää vaikka miehet tappavatkin itsensä
Vierailija kirjoitti:
Kun ihminen tekee itsemurhan, hän ei saa uutta fyysistä kehoa, johon hän voisi reinkarnoitua pitkään aikaan sen jälkeen. Hän jää siis ilman fyysistä kehoa. Mutta hänellä on samat halut kuin fyysisessä kehossa ollessaan. Mutta hänellä ei ole kehoa, jolla hän voisi toteuttaa nuo halunsa. Niinpä tuska on paljon suurempi kuin silloin, kun hän oli elossa.
Lähde, kiitos?
Vierailija kirjoitti:
Tuohan se ongelma onkin kun elät kukaan ei välitä mutta jos päätät päiväsi useat alkavat kalastamaan huomiota itsellee toisen kuolemalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää matkaa, valitsitpa miten vain. 🙏Seisoa kynnyksellä varpaillaan, arvuutellen, kumpaan huoneeseen astua..
Ei ole ihanan runollista sille, joka tällaisen löytää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea aihe.
Kauheampi aihe on ÄÄRIOIKEISTOLAINEN HALLITUS, siinä moni joutuu turvautumaan köyteen.[/quote
Taas sotketaan politiikka joka aiheeseen ja tullaan huutelemaan kaikkiin vakavanpiinkin aiheisiin höpöjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain saman tunteen kokenut voi sen ymmärtää.Ei ole ihanan runollista sille, joka tällaisen löytää..
No, sillehän ei voi mitään että tomumaja jää aina jälkeen jossain kunnossa myös itsemurhan jälkeen. Löytäjän kärsimystä voi toki koittaa helpottaa valitsemalla paikan ja ajan siten ettei esim. lapset löydä koulusta tullessaan. Itse aion suorittaa ns. julkisissa tiloissa ja jättää siivouskulut kuoressa käteisenä pöydälle.
Eräs tuttu teki itsemurhan mökillään ja huolehti että rakkaalla koiralla on tarhassa ruokaa siihen saakka kunnes vaimo keksii tulla katsomaan ja löytää hänet hirressä. Kauniisti ajateltu. Vaimo oli ottanut salaa etiopialaisen siinä syy.
Tämä aihe on tärkeä. Tuntuu että tässä maailmassa pitäisi elää muitten mieliksi, kun muut niin haluavat. Se miten maailma kohteli minua työelämässä ja rankaisee siitä vielä pienellä eläkkeelläkin ei nosta tunnelmaa hirveän korkealle. Jokainen taaplaa tyylillään ja on oikeutettu jäämään junasta sille pysäkille mille haluaa. Setäni ampui itsensä, samoin isän serkku, pari hirttäytymistä, ne nyt tuli ekana mieleen.
Minun veljeni teki itsemurhan vuonna 2019. Se jätti jälkensä koko perheeseen enkä itse ole vieläkään toipunut asiasta. En kylä ole juurikaan saanut apua sen käsittelyyn.
Jos sinulla tai läheiselläsi on itsetuhoisia ajatuksia, apua on saatavilla.
Jos tilanne on hengenvaarallinen, soita 112. Voit myös hakeutua suoraan paikkakuntasi terveyskeskukseen tai päivystykseen.
Mieli ry:n kriisipuhelin palvelee ympäri vuorokauden numerossa 092525 0111.
Nuorille suunnattu Sekaisin-chat päivystää ma-pe klo 9–24 ja viikonloppuisin klo 15–24.
Tukinet.net -sivustolla voi osallistua ryhmächatteihin tai kahdenkeskisiin chatteihin ja saada henkilökohtaisen tukihenkilön.
Voit varata ajan oman alueesi kriisikeskukseen tai etävastaanotolle, jos tarvitset keskusteluapua vaikeassa elämäntilanteessa. Kriisikeskusten yhteystietoja löytyy esimerkiksi mieli.fi-sivuston kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain saman tunteen kokenut voi sen ymmärtää.Harmi kyllä olen edelleen täällä kun jouduin hieman siirtämään päivämäärää. Nyt tosin välineistö on olemassa ja kalenteriin merkattu päivämäärä ja kellonaika ettei tule siirrettyä.
Älä tee sitä. Hae apua. Kerro välineistä.
T. Vakavan masennuksen selättänyt!
Henkisesti sairaat ovat myös avun tarpeessa ja tavitsevat tukea muilta ihmisiltä.