Oletko sinä ollut ongelmallisen alkoholin käytön pauloissa? Oletko raitistunut? Itse olen ollut juomatta 2 kk ja pohdin onko ok joskus juoda vai pitääkö pidättäytyä kokonaan.
Minulla oli ongelma alkoholin käytön kanssa vuosia. Join kamalia määriä ja aina humalanhakuisesti.
Ongelmia tuli jokaisella saralla, eli taloudessa, hyvinvoinnissa, sekä fyysisessä, että henkisessä, myös suhteet perustuivat aika pitkälle sen mukaisesti, että juodaan hyvässä seurassa ja vietetään aikaa alkoholin säväyttämänä.
Sitten se loppui seinään. Koin oman pohjani alkoholin käytön kanssa ja vaihtoehtoja ei oikeastaan ollut muuta kuin lopettaa jos halusin takaisin kiinni normaaliin elämään. Masennus on vaikea, joka myös hävisi juomisen yhteydessä. Painoa on tippunut 10 kg ja liikunta lisääntynyt, töitä teen ja jaksan ihan eri tavalla. On perus positiivinen olo ja tasainen elämä. Tämä tuntuu paremmalta kuin päihdetäyteinen elämä enkä halua koskaan takaisin sellaiseen rumbaan mitä ennen oli.
Välillä kuitenkin pohdin, että miten tulevaisuudessa sitten illanistujaisissa tai juhlissa, keikoilla tms. Olen vielä nuori ja varmasti tulee eteen tilaisuuksia, joissa on normaalia juoda. En kuitenkaan tiedä mitä tekisin.
Uskallanko enää juoda edes yhtä tai muutamaa? Ei minun edes tee mieli, pelkkä alkoholin juomisen ajattelu saa olon pahoinvoivaksi ja etenkin krapulan miettiminen. Ei ole myöskään intressejä olla humalassa, en oikein enää näe siinä mitään hienoa tai järkeä. Toisaalta tiedän, että on se hauskaakin oikeanlaisessa porukassa mutta silti se tökkii kun mietin, että joisiko sitä joskus vai ei.
En oikeastaan tiedä, että sallinko itselleni joskus (kerran kaksi vuodessa) juoda vai olenko aina selvinpäin. Minua ehkä pelottaa ajatus siitä yhdestäkin ja ajatteleminen juomassa sitä yhtä saa kuvotuksen aikaiseksi.
En minä ollut alkoholisti. En juonut viinaa, ei wiskiä, ei kossua, vain punkkua tai valkkaria. No välillä kaksi pulloa illassa. Muistan ne sunnuntait, kun viinit olikin loppuneet, kauppaan etsimään 5 prossan punkkua, parilla punkulla pääsi illasta läpi. Ja maanantaina heti Alkoon. Ei en minä ollut alkoholisti.