Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sinä ollut ongelmallisen alkoholin käytön pauloissa? Oletko raitistunut? Itse olen ollut juomatta 2 kk ja pohdin onko ok joskus juoda vai pitääkö pidättäytyä kokonaan.

Vierailija
30.04.2023 |

Minulla oli ongelma alkoholin käytön kanssa vuosia. Join kamalia määriä ja aina humalanhakuisesti.
Ongelmia tuli jokaisella saralla, eli taloudessa, hyvinvoinnissa, sekä fyysisessä, että henkisessä, myös suhteet perustuivat aika pitkälle sen mukaisesti, että juodaan hyvässä seurassa ja vietetään aikaa alkoholin säväyttämänä.

Sitten se loppui seinään. Koin oman pohjani alkoholin käytön kanssa ja vaihtoehtoja ei oikeastaan ollut muuta kuin lopettaa jos halusin takaisin kiinni normaaliin elämään. Masennus on vaikea, joka myös hävisi juomisen yhteydessä. Painoa on tippunut 10 kg ja liikunta lisääntynyt, töitä teen ja jaksan ihan eri tavalla. On perus positiivinen olo ja tasainen elämä. Tämä tuntuu paremmalta kuin päihdetäyteinen elämä enkä halua koskaan takaisin sellaiseen rumbaan mitä ennen oli.

Välillä kuitenkin pohdin, että miten tulevaisuudessa sitten illanistujaisissa tai juhlissa, keikoilla tms. Olen vielä nuori ja varmasti tulee eteen tilaisuuksia, joissa on normaalia juoda. En kuitenkaan tiedä mitä tekisin.
Uskallanko enää juoda edes yhtä tai muutamaa? Ei minun edes tee mieli, pelkkä alkoholin juomisen ajattelu saa olon pahoinvoivaksi ja etenkin krapulan miettiminen. Ei ole myöskään intressejä olla humalassa, en oikein enää näe siinä mitään hienoa tai järkeä. Toisaalta tiedän, että on se hauskaakin oikeanlaisessa porukassa mutta silti se tökkii kun mietin, että joisiko sitä joskus vai ei.

En oikeastaan tiedä, että sallinko itselleni joskus (kerran kaksi vuodessa) juoda vai olenko aina selvinpäin. Minua ehkä pelottaa ajatus siitä yhdestäkin ja ajatteleminen juomassa sitä yhtä saa kuvotuksen aikaiseksi.

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse en ole pystynyt raitistumaan,ja ikääkin jo kohta 50.verenpainetauti,keskivartalolihavuus,korkeat kolesterolit yms vaivat tulleet.. ja unettomuus.tässä iässä ei oikein enään löydä syitä raitistumiseen,elä,ää kuitenkin jo enemmän takana kuin edessäpäin.kun on yksinäinen ja kohta varmaan työtönkin niin kai se parempi olisi lisätä sitä alkon käyttöä,pääseepä pois nopeammin sitten..

Työttömänä on hyvää aikaa olla raittiina.

Vierailija
42/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin kohtuukäyttöä mutta se muodostui ongelmaksi. Ensinnäkin join vain harvoin/vähän mutta aina porukoissa jotka eivät miettineet a käyttöään. Se ei tuntunut jatkossa kivalta. Toisaalta kun juo vähemmän tulee helpommin krapula. En viitsinyt enää huijata itseäni joten nyt olen ollut muutaman vuoden kuivilla. Joskus jos o joku tilaisuus juo yhden pienen lasin skumppaa, joskus yhden oluen. Minulta ei riistäydy käsistä näiden jälkeen. Huomenna esim sellainen tilaisuus päivällä. Jouluna join pari olutta. Muuten 0 tai ykkösolutta saunaan.

Tsemppiä kaikille

Eikös tuo ole sitä kohtuukäyttöä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksipä juoda edes sitä yhtä? Nykyään on tarjolla niin hyviä alkoholittomia vaihtoehtoja kun, ei tarvitse tyytyä pelkkään limppariin. Itse baarissa ja keikoilla otan joko siideriä tai viiniä alkoholittomana ja joulun aikaan alkoholitonta rommikaakaota 😁

Itse lopetin kokonaan alkoholin käytön liki 3 vuotta sitten. Itsekin pohdin tuota, että jos joskus yhden tai kaksi, mutta tulin siihen tulokseen että miksi edes niitä, koska mihin niitä tarvitsen, en mihinkään.

Itse lopetin juomisen, koska en pidä humalan tunteesta ja se alkoholi vaikuttaa unen laatuun. En ole vielä löytänyt yhtään huonoa seuraista siitä että lopetin tarkoitus onkin jatkaa tällä linjalla loppuelämäni.

Minä en raittiina alkoholistina sietää noita alkoholittomiakaan juomia. Erittäin vastenmielisiä minulle, en edes halua totutella niihin. Juon vettä tai kahvia.

Olen kuullut, että alkoholistille voi nuo alkottomatkin juomat aiheuttaa kimmokkeen ja lähtee lapasesta. Itse tosiaan siis lopetin vain omasta halusta, en riippuvuuden takia niin se voi olla hieman eri asia.

Onneksi kuitenkin valikoima noissa tuotteissa kasvaa ja kuluttajat ovat ne löytäneet. Ja jokainen löytää sen oman juomansa, oli se sitten vettä,, limua tai noita alkoholittomia 😁

...tai ulostelientä :)

Vierailija
44/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse en ole pystynyt raitistumaan,ja ikääkin jo kohta 50.verenpainetauti,keskivartalolihavuus,korkeat kolesterolit yms vaivat tulleet.. ja unettomuus.tässä iässä ei oikein enään löydä syitä raitistumiseen,elä,ää kuitenkin jo enemmän takana kuin edessäpäin.kun on yksinäinen ja kohta varmaan työtönkin niin kai se parempi olisi lisätä sitä alkon käyttöä,pääseepä pois nopeammin sitten..

Nuo kaikki vaivat johtuvat elämäntavoistasi. Voisit hyvin parantaa elämääsi ja masennuskin kaikkoaisi. 

Äitini on pian 60v ja mietin, että voi kun olisi edes kymmenen vuotta sitten lopettanut. Nykyään on vain tyytynyt kohtaloonsa ja miettii, että on jo niin vanha, että turha edes tehdä muutoksia. 

Välillä tulee itselle epätoivoinen fiilis kun miettii omia vanhempia, isä ihan samanlainen. Juovat liikaa ja murehtivat elämäänsä. Eivät edes usko itseensä tai pidä itseään missään arvossa. Se on niin surullista katsella ihmisiä, jotka ovat juoneet koko elämänsä ja ovat vain passivoituneet eivätkä uskalla enää unelmoida paremmasta. Elävät päässään nuoruudessaan ja muistelevat sitä. Känni turruttaa haikeudet ja hautaan asti aikovat jatkaa samaan malliin kun muka mitään ei ole enää tehtävissä. 

-ap 

Vierailija
45/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jo on teillä ongelmat. Luulisi nyt osaavan naukun kohtuudella ottaa.

Mitäpä sä tässä ketjussa teet? Tulitko mitalia hakemaan? Et saa 🙄

Kai me sentään voitaisi papukaijamerkki hänelle myöntää :D

No jos papukaija silleen selkä saajaan päin 😅

Vierailija
46/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jo on teillä ongelmat. Luulisi nyt osaavan naukun kohtuudella ottaa.

Sulla on sun omat ongelmat, otan osaa.

Kiitos mutta ei tarvitse. Minulla on vähän ongelmia sinuun verrattuna.

Kippis!

Kiva ettet itse tiedosta, onnea!

Vierailija
47/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut raitis noin 3 vuotta nyt. Ennen käytin alkoholia varmaan noin 3-4 kertaa kuukaudessa ja se oli sellaista bilettämistä hyvin usein. Sitten sain sairaskohtauksen ja alkoholi jäi pois, tämän myötä masennuin ja minusta tuli yksinäinen :( 

M31

Vierailija
48/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo kaikki vaivat johtuvat elämäntavoistasi. Voisit hyvin parantaa elämääsi ja masennuskin kaikkoaisi. 

Äitini on pian 60v ja mietin, että voi kun olisi edes kymmenen vuotta sitten lopettanut. Nykyään on vain tyytynyt kohtaloonsa ja miettii, että on jo niin vanha, että turha edes tehdä muutoksia. 

Välillä tulee itselle epätoivoinen fiilis kun miettii omia vanhempia, isä ihan samanlainen. Juovat liikaa ja murehtivat elämäänsä. Eivät edes usko itseensä tai pidä itseään missään arvossa. Se on niin surullista katsella ihmisiä, jotka ovat juoneet koko elämänsä ja ovat vain passivoituneet eivätkä uskalla enää unelmoida paremmasta. Elävät päässään nuoruudessaan ja muistelevat sitä. Känni turruttaa haikeudet ja hautaan asti aikovat jatkaa samaan malliin kun muka mitään ei ole enää tehtävissä. 

-ap 

Olet ehkä perinnyt tuon surun. Missä tai miten työstät tunteitasi? Jotkut AA-ryhmät voi olla hyviä vertaistukeen, jos vaan löytää itselleen sopivan ryhmän, mikä ei välttämättä ole helppoa.

Vierailija
49/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut raitis noin 3 vuotta nyt. Ennen käytin alkoholia varmaan noin 3-4 kertaa kuukaudessa ja se oli sellaista bilettämistä hyvin usein. Sitten sain sairaskohtauksen ja alkoholi jäi pois, tämän myötä masennuin ja minusta tuli yksinäinen :( 

M31

Tsemppiä sulle! Voit aatella kuiteskin positiivisesti, ettet ollut/ ole alkoholisti. Voisit varmaan löytää ystäviä jonkin harrastuksen kautta, toivoisin sitä sulle 🙏

Vierailija
50/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko ap:n tarinaa, esimerkiksi sitä että on laihtunut 2kk:ssa 10 kiloa kun lopetti tissuttelun. Vai oliko alkupaino 200kg? Muutenkin kuulosti lähinnä alkoholin vastaiselta propakandalta kuin tositarinalta.

En tarkoita etteikö alkoholittomuudesta saisi sinänsä keskustella, mutta usein nämä keskustelut sisältävät suorastaan uskonnollista hurmosta.

Vierailija
51/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M31

Alkoholi on hyvä aine jos ei ole alkoholisti.

Vierailija
52/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko ap:n tarinaa, esimerkiksi sitä että on laihtunut 2kk:ssa 10 kiloa kun lopetti tissuttelun. Vai oliko alkupaino 200kg? Muutenkin kuulosti lähinnä alkoholin vastaiselta propakandalta kuin tositarinalta.

En tarkoita etteikö alkoholittomuudesta saisi sinänsä keskustella, mutta usein nämä keskustelut sisältävät suorastaan uskonnollista hurmosta.

Oikeastaan aina näissä keskusteluissa lyödään alkoholistisesti yli, mitäpä muutakaan?

t 19v

Vierailija
53/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä juo enää ikinä. Ei ole riskin arvoista, että lähtee lapasesta taas, kun kerran meillä on se taipumus.

Kaveripiiriä joutuu vähän karsimaan. Tyrkyttäjät eivät halua sinulle hyvää, eivätkä siis ole oikeita ystäviä. Eikä kannata mennä paikkoihin, missä porukat juo. Joskus on hyvän kuuloisia rientoja, niin menen autolla ja häivyn ajoissa.

Vierailija
54/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos nyt vielä lisään uskomattomuutta sinulle, niin oikeastaan painoa on lähtenyt 6 viikossa 10 kg. 

Ensin siis jäi 2 kk sitten alkoholi pois, siitä kaksi viikkoa niin aloin panostamaan ruokavalioon. Eli söin tietoisesti terveellisemmin ja jätin pois sokerit, viljat ja keinotekoiset ruoat. Syön puhdasta ruokaa. Kasviksia ja lihaa, hyviä rasvoja. Syön kun on nälkä, en enempää tai vähempää. 

Olin todella turvoksissa, olin lihonut kamalasti masennuksen myötä sekä epäterveellisestä ruoasta ja alkoholista. Painoin yli 120 kg. Lihoin siis parissa vuodessa kymmeniä kiloja kun masennus iski päälle enkä välittänyt itsestäni yhtään. 

No nyt sitten on mennyt kaikki ihan toiseen suuntaan. Se vaati ensin alkoholin pois jättämisen. Sitten tuli kaikki muukin hyvä perässä. Eli huonot ihmissuhteet veks, ruokavalio kuntoon, liikuntaa, töitä ja raittius. Kaikki on paremmin itselläni, aivan kaikki. Myös talous, ulkonäkö jne. Tärkeimpänä henkinen hyvinvointi. 

-ap 

Vierailija
55/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomasin että odotan juomista, olin tissuttelija. Aiheutti masennusta, suvussa juoppoja. Lopetin kokonaan 5v sitten ja joskus miettinyt että mitä jos ottais yhden. Mutta tiedän että siitä se alkaisi taas.

Vierailija
56/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap 

Juuri äsken kommentoin samaa asiaa! Antialkoholihurmosta. AP julistaa että alkoholi on kaikkien ongelmien juurisyy. Uskon että suurin osa alkoholisteista (ainakin minun tietämäni tapaukset) ovat kohdanneet yksinäisyyttä ja muuta ongelmia ja ovat yrittäneet korjata sitä juomisella. Alkoholi ei varmasti auta tilanteessa mutta on naurettavaa väittää että se olisi aina se alkuperäinen ja ainoa syy ihmisen ongelmiin!

Vierailija
57/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko ap:n tarinaa, esimerkiksi sitä että on laihtunut 2kk:ssa 10 kiloa kun lopetti tissuttelun. Vai oliko alkupaino 200kg?

Ei toi ole mitenkään tavatonta, kun tekee äkkikäännöksen kalja + kebuosastolta toiseen ääripäähän. Lähtee nääs pelkästään nestettä useampi kilo aluksi.

Eikä tota alkoholin tuhoa kantsi vähätellä. Niitä on paljon semmoisia kuin sinä ja minä, ettei tule ongelmia, mutta tilastoissa alkoholi ja heroiini kilpailee vaarallisuuden ykkössijasta. Enkä ole kuullut kenenkään puolustelevan hepoa.

Vierailija
58/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos nyt vielä lisään uskomattomuutta sinulle, niin oikeastaan painoa on lähtenyt 6 viikossa 10 kg. 

Ensin siis jäi 2 kk sitten alkoholi pois, siitä kaksi viikkoa niin aloin panostamaan ruokavalioon. Eli söin tietoisesti terveellisemmin ja jätin pois sokerit, viljat ja keinotekoiset ruoat. Syön puhdasta ruokaa. Kasviksia ja lihaa, hyviä rasvoja. Syön kun on nälkä, en enempää tai vähempää. 

Olin todella turvoksissa, olin lihonut kamalasti masennuksen myötä sekä epäterveellisestä ruoasta ja alkoholista. Painoin yli 120 kg. Lihoin siis parissa vuodessa kymmeniä kiloja kun masennus iski päälle enkä välittänyt itsestäni yhtään. 

No nyt sitten on mennyt kaikki ihan toiseen suuntaan. Se vaati ensin alkoholin pois jättämisen. Sitten tuli kaikki muukin hyvä perässä. Eli huonot ihmissuhteet veks, ruokavalio kuntoon, liikuntaa, töitä ja raittius. Kaikki on paremmin itselläni, aivan kaikki. Myös talous, ulkonäkö jne. Tärkeimpänä henkinen hyvinvointi. 

-ap 

Puolet tuosta painonpudotuksesta voi hyvinkin olla nestettä. Itsellä meni toista vuotta jonkinlaisessa hurmostilassa. Sitten täytyi alkaa työstää pohjalla olleita ongelmien perussyitä.

t 19v

Vierailija
59/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisellä alkoholittomien tuotteiden aikakaudella tämä on helppo ratkaista: juot vain niitä. Älä enää ota alkoholia, koska se ei selvästikään sinulle sovi. Turha aloittaa enää.

Tapahtumissa, seurassa, festareilla ym voi juoda kaksin käsin alkoholittomia juomia ja samalla vältät kavereiden tuputuksen, koska kuitenkin juot jotain etkä ole kuivin suin.

Vierailija
60/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko ap:n tarinaa, esimerkiksi sitä että on laihtunut 2kk:ssa 10 kiloa kun lopetti tissuttelun. Vai oliko alkupaino 200kg?

Ei toi ole mitenkään tavatonta, kun tekee äkkikäännöksen kalja + kebuosastolta toiseen ääripäähän. Lähtee nääs pelkästään nestettä useampi kilo aluksi.

Eikä tota alkoholin tuhoa kantsi vähätellä. Niitä on paljon semmoisia kuin sinä ja minä, ettei tule ongelmia, mutta tilastoissa alkoholi ja heroiini kilpailee vaarallisuuden ykkössijasta. Enkä ole kuullut kenenkään puolustelevan hepoa.

Nyt kuulet: Englannissa käytetään heroiinia pikkulasten nielurisaleikkauksissa ja synnyttäville äideille jos täytyy välilihaa leikata eikä ole ehditty antaa puudutusta. Erittäin turvallinen ja hyvä

Sotilaskäytössä sitä on myös. Erittäin tehokas yskänlääke, eikä ole suurta väärinkäyttöpotentiaalia tasapainoisille sotilaille kriisitilanteissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi