Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sinä ollut ongelmallisen alkoholin käytön pauloissa? Oletko raitistunut? Itse olen ollut juomatta 2 kk ja pohdin onko ok joskus juoda vai pitääkö pidättäytyä kokonaan.

Vierailija
30.04.2023 |

Minulla oli ongelma alkoholin käytön kanssa vuosia. Join kamalia määriä ja aina humalanhakuisesti.
Ongelmia tuli jokaisella saralla, eli taloudessa, hyvinvoinnissa, sekä fyysisessä, että henkisessä, myös suhteet perustuivat aika pitkälle sen mukaisesti, että juodaan hyvässä seurassa ja vietetään aikaa alkoholin säväyttämänä.

Sitten se loppui seinään. Koin oman pohjani alkoholin käytön kanssa ja vaihtoehtoja ei oikeastaan ollut muuta kuin lopettaa jos halusin takaisin kiinni normaaliin elämään. Masennus on vaikea, joka myös hävisi juomisen yhteydessä. Painoa on tippunut 10 kg ja liikunta lisääntynyt, töitä teen ja jaksan ihan eri tavalla. On perus positiivinen olo ja tasainen elämä. Tämä tuntuu paremmalta kuin päihdetäyteinen elämä enkä halua koskaan takaisin sellaiseen rumbaan mitä ennen oli.

Välillä kuitenkin pohdin, että miten tulevaisuudessa sitten illanistujaisissa tai juhlissa, keikoilla tms. Olen vielä nuori ja varmasti tulee eteen tilaisuuksia, joissa on normaalia juoda. En kuitenkaan tiedä mitä tekisin.
Uskallanko enää juoda edes yhtä tai muutamaa? Ei minun edes tee mieli, pelkkä alkoholin juomisen ajattelu saa olon pahoinvoivaksi ja etenkin krapulan miettiminen. Ei ole myöskään intressejä olla humalassa, en oikein enää näe siinä mitään hienoa tai järkeä. Toisaalta tiedän, että on se hauskaakin oikeanlaisessa porukassa mutta silti se tökkii kun mietin, että joisiko sitä joskus vai ei.

En oikeastaan tiedä, että sallinko itselleni joskus (kerran kaksi vuodessa) juoda vai olenko aina selvinpäin. Minua ehkä pelottaa ajatus siitä yhdestäkin ja ajatteleminen juomassa sitä yhtä saa kuvotuksen aikaiseksi.

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin kohtuukäyttöä mutta se muodostui ongelmaksi. Ensinnäkin join vain harvoin/vähän mutta aina porukoissa jotka eivät miettineet a käyttöään. Se ei tuntunut jatkossa kivalta. Toisaalta kun juo vähemmän tulee helpommin krapula. En viitsinyt enää huijata itseäni joten nyt olen ollut muutaman vuoden kuivilla. Joskus jos o joku tilaisuus juo yhden pienen lasin skumppaa, joskus yhden oluen. Minulta ei riistäydy käsistä näiden jälkeen. Huomenna esim sellainen tilaisuus päivällä. Jouluna join pari olutta. Muuten 0 tai ykkösolutta saunaan.

Tsemppiä kaikille

Vierailija
22/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksipä juoda edes sitä yhtä? Nykyään on tarjolla niin hyviä alkoholittomia vaihtoehtoja kun, ei tarvitse tyytyä pelkkään limppariin. Itse baarissa ja keikoilla otan joko siideriä tai viiniä alkoholittomana ja joulun aikaan alkoholitonta rommikaakaota 😁

Itse lopetin kokonaan alkoholin käytön liki 3 vuotta sitten. Itsekin pohdin tuota, että jos joskus yhden tai kaksi, mutta tulin siihen tulokseen että miksi edes niitä, koska mihin niitä tarvitsen, en mihinkään.

Itse lopetin juomisen, koska en pidä humalan tunteesta ja se alkoholi vaikuttaa unen laatuun. En ole vielä löytänyt yhtään huonoa seuraista siitä että lopetin tarkoitus onkin jatkaa tällä linjalla loppuelämäni.

Minä en raittiina alkoholistina sietää noita alkoholittomiakaan juomia. Erittäin vastenmielisiä minulle, en edes halua totutella niihin. Juon vettä tai kahvia.

Olen kuullut, että alkoholistille voi nuo alkottomatkin juomat aiheuttaa kimmokkeen ja lähtee lapasesta. Itse tosiaan siis lopetin vain omasta halusta, en riippuvuuden takia niin se voi olla hieman eri asia.

Onneksi kuitenkin valikoima noissa tuotteissa kasvaa ja kuluttajat ovat ne löytäneet. Ja jokainen löytää sen oman juomansa, oli se sitten vettä,, limua tai noita alkoholittomia 😁

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo on teillä ongelmat. Luulisi nyt osaavan naukun kohtuudella ottaa.

Kyllä minä ainakin osaan, mutten halua kun se on aivan turhaa.

Yksi vaihtoehto olisi tietty olla aina puoli vuotta tipattomalla ja sitten ryypätä päivä tai pari, muttei niitä oloja halua kokea edes yhtä kertas vuodessa HU.

Vierailija
24/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei siis ole edes mitään intressejä juoda. Oikeastaan tulee vain vähän sääli toisia kohtaan jos näen, että ovat humalassa. Äitini esimerkiksi alkoi juomaan eilen töiden jälkeen. Olin kylässä ja avasi siinä oluen. 

Tuli vain olo, että harmi kun tuo juo, että kohta on itselleen luonnottomassa tilassa ja huomenna häntä ahdistaa. 

Kaikki suhtatutuminen on muuttunut alkoholiin itsellä. Toisaalta kyllä sitten mietin esimerkiksi mökkiviikonloppuja. Mitä jos haluan juoda saunan yhteydessä oluen. En siis koskaan ole ollut mikään viinan juoja vaan mietoja juonut mutta liikaa. Sitten taas tulee sellainen olo, että minun on varmaan mukavampi olla ilman sitä yhtäkään olutta ja näen itseni onnellisempana ilman. 

Keho ei vaan enää pidä alkoholista, kun sitä kuuntelen alkoholia miettiessä niin välitön reaktio on miltein aina kuvotus ja palan tunne nousee kurkkuun kun mietin sitä humalaa ja krapulaa. 

-ap 

Olin 18 vuotta sitten samassa tilanteessa. Pidin jääkaapin ovessa kahta oluttölkkiä varmuuden vuoksi. Siinä ne olivat useamman vuoden, alkuun niitä joskus katselin, mutta ne unohtui sitten kokonaan, en edes muista mitä niille lopulta tapahtui.

t 19v

Vierailija
25/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on sun omat ongelmat, otan osaa.

Vierailija
26/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin vuoden verran kokonaan ilman, ja olen ollut se oluen tissuttelija, sekä arkena, että vkonloppuna. Vuoden raitistelun jälkeen, olen uskaltanut ottaa jouluna ja pääsiäisenä ruoan kanssa punaviiniä, ja hääpäivänämme kuoharia. Ykkösolut maistuu, kuin kolmosolut aiemmin. Se on niin pienestä kiinni, että lähtee taas ns.lapasesta, niin suosittelen kokemuksen syvällä rintaäänellä, että tyydy alkoholittomaan 🙏. 2 kk on hyvä suoritus jo sinällään, onnittelut siitä, mutta hyvin,hyvin lyhyt aika ihmiselossa ( jos hyvin käy), älä ala leikkimään tulella. Tsemppiä matkaan 😊

Et siis ole alkoholisti, hyvä asia ettei sairasta.

Millä perusteella, en olisi?

Vierailija
27/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksipä juoda edes sitä yhtä? Nykyään on tarjolla niin hyviä alkoholittomia vaihtoehtoja kun, ei tarvitse tyytyä pelkkään limppariin. Itse baarissa ja keikoilla otan joko siideriä tai viiniä alkoholittomana ja joulun aikaan alkoholitonta rommikaakaota 😁

Itse lopetin kokonaan alkoholin käytön liki 3 vuotta sitten. Itsekin pohdin tuota, että jos joskus yhden tai kaksi, mutta tulin siihen tulokseen että miksi edes niitä, koska mihin niitä tarvitsen, en mihinkään.

Itse lopetin juomisen, koska en pidä humalan tunteesta ja se alkoholi vaikuttaa unen laatuun. En ole vielä löytänyt yhtään huonoa seuraista siitä että lopetin tarkoitus onkin jatkaa tällä linjalla loppuelämäni.

Minä en raittiina alkoholistina sietää noita alkoholittomiakaan juomia. Erittäin vastenmielisiä minulle, en edes halua totutella niihin. Juon vettä tai kahvia.

Olen kuullut, että alkoholistille voi nuo alkottomatkin juomat aiheuttaa kimmokkeen ja lähtee lapasesta. Itse tosiaan siis lopetin vain omasta halusta, en riippuvuuden takia niin se voi olla hieman eri asia.

Onneksi kuitenkin valikoima noissa tuotteissa kasvaa ja kuluttajat ovat ne löytäneet. Ja jokainen löytää sen oman juomansa, oli se sitten vettä,, limua tai noita alkoholittomia 😁

Voi olla hyvä kehittää vielä lisää tuota vastenmielisyyttä noita juomia kohtaan, ihan noin itsepuolusteksi.

Vierailija
28/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Yritä olla vielä kauemmin juomatta, niin huomaat loputkin mieliteot juomisen suhteen kadonneen. Paljon parempi elämä ilman, vaikka aluksi saattaisi tuntua tylsältä ilman.

Vierailija
29/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta juomatta ja nautin olostani. Terveys meni, sitä nyt paikkaillaan ja toivotaan vielä elämän jatkoa jonkun aikaa.

Maksakirroosi ei ole leikin asia ja se hiipii hiljaa ja nopeasti.

Vierailija
30/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin vuoden verran kokonaan ilman, ja olen ollut se oluen tissuttelija, sekä arkena, että vkonloppuna. Vuoden raitistelun jälkeen, olen uskaltanut ottaa jouluna ja pääsiäisenä ruoan kanssa punaviiniä, ja hääpäivänämme kuoharia. Ykkösolut maistuu, kuin kolmosolut aiemmin. Se on niin pienestä kiinni, että lähtee taas ns.lapasesta, niin suosittelen kokemuksen syvällä rintaäänellä, että tyydy alkoholittomaan 🙏. 2 kk on hyvä suoritus jo sinällään, onnittelut siitä, mutta hyvin,hyvin lyhyt aika ihmiselossa ( jos hyvin käy), älä ala leikkimään tulella. Tsemppiä matkaan 😊

Subjektiivisen käsitykseni mukaan jos on pystynyt ottamaan noin niin ei ole alkoholisti. Muu mielipide on yhtä validi. Pidätkö siis itseäsi alkoholistina? En aio vängätä yhtään.

Vierailija
31/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä oletkin eri tilanteessa kuin moni muu, jos on riippuvuus alkoholiin, niin sitä ei vain lopeta sen vuoksi, ettei pidä humalan tunteesta. Kun on alkoholisti, ei uskalla olla ilman sitä humalan tunnetta, päinvastoin, pelkää sitä selvänä olemista..

Vierailija
32/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on sun omat ongelmat, otan osaa.

Kiitos mutta ei tarvitse. Minulla on vähän ongelmia sinuun verrattuna.

Kippis!

Vierailija
33/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä sä tässä ketjussa teet? Tulitko mitalia hakemaan? Et saa 🙄

Vierailija
34/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Subjektiivisen käsitykseni mukaan jos on pystynyt ottamaan noin niin ei ole alkoholisti. Muu mielipide on yhtä validi. Pidätkö siis itseäsi alkoholistina? En aio vängätä yhtään.

Kyllä mä pidän, jonkin tasoisena 🙄, ja tiedän riskini 🙏

Vierailija
35/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 52vrk juomatta ja tulin jotenkin niin pirteäksi, etten saanut enää nukuttua. Koko ajan kuin ylikierroksilla.

Pakko oli vetää kännit että sai vähän kierroksia alas ja nukuttua taas.

Vierailija
36/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä oletkin eri tilanteessa kuin moni muu, jos on riippuvuus alkoholiin, niin sitä ei vain lopeta sen vuoksi, ettei pidä humalan tunteesta. Kun on alkoholisti, ei uskalla olla ilman sitä humalan tunnetta, päinvastoin, pelkää sitä selvänä olemista..

Parempi olo humalassa kuin selvin päin, humala se on laskuhumalakin - ainakin minulla. Selvin päin oleminen piti erikseen opetella.

Vierailija
37/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 52vrk juomatta ja tulin jotenkin niin pirteäksi, etten saanut enää nukuttua. Koko ajan kuin ylikierroksilla.

Pakko oli vetää kännit että sai vähän kierroksia alas ja nukuttua taas.

Tunnen tuon. Itselääkitystä. Juomisen lopetettuani sain ADHD-diagnoosin ja lääkityksen, mistä on minulle ollut suuri apu.

Juuri noihin ylikierroksiin alkoholi toimii hyvin, kunnes haittavaikutukset ylittää hyödyn.

Juovana tosin ei saa lääkitystä.

Vierailija
38/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä pidän, jonkin tasoisena 🙄, ja tiedän riskini 🙏

Eli hienosti homma hoidossa!

Vierailija
39/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en ole pystynyt raitistumaan,ja ikääkin jo kohta 50.verenpainetauti,keskivartalolihavuus,korkeat kolesterolit yms vaivat tulleet.. ja unettomuus.tässä iässä ei oikein enään löydä syitä raitistumiseen,elä,ää kuitenkin jo enemmän takana kuin edessäpäin.kun on yksinäinen ja kohta varmaan työtönkin niin kai se parempi olisi lisätä sitä alkon käyttöä,pääseepä pois nopeammin sitten..

Vierailija
40/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä sä tässä ketjussa teet? Tulitko mitalia hakemaan? Et saa 🙄

Kai me sentään voitaisi papukaijamerkki hänelle myöntää :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi