Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sinä ollut ongelmallisen alkoholin käytön pauloissa? Oletko raitistunut? Itse olen ollut juomatta 2 kk ja pohdin onko ok joskus juoda vai pitääkö pidättäytyä kokonaan.

Vierailija
30.04.2023 |

Minulla oli ongelma alkoholin käytön kanssa vuosia. Join kamalia määriä ja aina humalanhakuisesti.
Ongelmia tuli jokaisella saralla, eli taloudessa, hyvinvoinnissa, sekä fyysisessä, että henkisessä, myös suhteet perustuivat aika pitkälle sen mukaisesti, että juodaan hyvässä seurassa ja vietetään aikaa alkoholin säväyttämänä.

Sitten se loppui seinään. Koin oman pohjani alkoholin käytön kanssa ja vaihtoehtoja ei oikeastaan ollut muuta kuin lopettaa jos halusin takaisin kiinni normaaliin elämään. Masennus on vaikea, joka myös hävisi juomisen yhteydessä. Painoa on tippunut 10 kg ja liikunta lisääntynyt, töitä teen ja jaksan ihan eri tavalla. On perus positiivinen olo ja tasainen elämä. Tämä tuntuu paremmalta kuin päihdetäyteinen elämä enkä halua koskaan takaisin sellaiseen rumbaan mitä ennen oli.

Välillä kuitenkin pohdin, että miten tulevaisuudessa sitten illanistujaisissa tai juhlissa, keikoilla tms. Olen vielä nuori ja varmasti tulee eteen tilaisuuksia, joissa on normaalia juoda. En kuitenkaan tiedä mitä tekisin.
Uskallanko enää juoda edes yhtä tai muutamaa? Ei minun edes tee mieli, pelkkä alkoholin juomisen ajattelu saa olon pahoinvoivaksi ja etenkin krapulan miettiminen. Ei ole myöskään intressejä olla humalassa, en oikein enää näe siinä mitään hienoa tai järkeä. Toisaalta tiedän, että on se hauskaakin oikeanlaisessa porukassa mutta silti se tökkii kun mietin, että joisiko sitä joskus vai ei.

En oikeastaan tiedä, että sallinko itselleni joskus (kerran kaksi vuodessa) juoda vai olenko aina selvinpäin. Minua ehkä pelottaa ajatus siitä yhdestäkin ja ajatteleminen juomassa sitä yhtä saa kuvotuksen aikaiseksi.

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksipä juoda edes sitä yhtä? Nykyään on tarjolla niin hyviä alkoholittomia vaihtoehtoja kun, ei tarvitse tyytyä pelkkään limppariin. Itse baarissa ja keikoilla otan joko siideriä tai viiniä alkoholittomana ja joulun aikaan alkoholitonta rommikaakaota 😁

Itse lopetin kokonaan alkoholin käytön liki 3 vuotta sitten. Itsekin pohdin tuota, että jos joskus yhden tai kaksi, mutta tulin siihen tulokseen että miksi edes niitä, koska mihin niitä tarvitsen, en mihinkään.

Itse lopetin juomisen, koska en pidä humalan tunteesta ja se alkoholi vaikuttaa unen laatuun. En ole vielä löytänyt yhtään huonoa seuraista siitä että lopetin tarkoitus onkin jatkaa tällä linjalla loppuelämäni.

Minä en raittiina alkoholistina sietää noita alkoholittomiakaan juomia. Erittäin vastenmielisiä minulle, en edes halua totutella niihin. Juon vettä tai kahvia.

Olen kuullut, että alkoholistille voi nuo alkottomatkin juomat aiheuttaa kimmokkeen ja lähtee lapasesta. Itse tosiaan siis lopetin vain omasta halusta, en riippuvuuden takia niin se voi olla hieman eri asia.

Onneksi kuitenkin valikoima noissa tuotteissa kasvaa ja kuluttajat ovat ne löytäneet. Ja jokainen löytää sen oman juomansa, oli se sitten vettä,, limua tai noita alkoholittomia 😁

Ystävälläni näin on. Ryyppyputki alkaa aina ykkösoluesta saunassa, tai alkottomasta  drinksusta joka muistuttaa maultaan alkoholidrinkkiä. 

Itse juon ylipäätään vain vettä, kahvia, lonkeroa, joten en ala tosiaan juomaan mehuja enkä limsoja siksi että lonkero jää pois. Juhlajuomakulttuuri on kyllä aina alkoholijuomaa, ja siksi se on juhlajuomaa. Ei ole olemassa mitään juhlamehukulttuuria. 

Kyllä meillä on juhlamehukulttuuri. Jokaisessa juhlassa on hienoimpia suomalaisia tyrni, mustikka ym. mehuja ja niille erilaisia luonnon ym. mausteita. Emme itse juo marjakuohujuomia, mutta esimerkiksi saskatoonista on olemassa marjakuohujuomaa. Miksi pitää olla ajatuksiltaan niin suppea, että ajattelee kaikkien perheiden toimivan vain yhdellä tavalla? Me teemme myös juhlasmoothiet tiettyinä juhlapäivinä, esim. hillasta, jota emme käytä arkena. Sellainen kulttuuri ja sellanen perinne on, jota ihmiset ovat vuosikausia tai vuosikymmeniä noudattaneet. Missä on ihmisten oma tahto?

Vierailija
82/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 52vrk juomatta ja tulin jotenkin niin pirteäksi, etten saanut enää nukuttua. Koko ajan kuin ylikierroksilla.

Pakko oli vetää kännit että sai vähän kierroksia alas ja nukuttua taas.

Mikähän tätä muuten aiheuttaa? Itsekään en saa nukutuksi riittävästi lopetettuani. Nukahdan klo 01 ja herään viiden-kuuden välillä.

ADHD on vahva kandidaatti. Itselääkitystä tarvitsee vetää rauhoittuakseen ja saadakseen nukuttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että ajatuksesi kulkee vielä sitä "juomarin kehää". Edelleen alkoholi vie ja ajatus pyörii siinä, voisinko silti ihan vähän ja edes muutaman silloin tällöin. Niin se vaan on. 2kk:n juomattomuus on hyvä alku, onnea siitä! Ehkä vuoden kohdalla ajatus on jo vähän erkaantunut siitä juomiseen liittyvästä kehästä ja yhä harvemmin tulee niitä "entä jos"-hetkiä. Elämään on (toivottavasti) tullut uutta sisältöä juomisen tilalle, uusia mielenkiinnon kohteita ja pidempi juomattomuus on tuonut juomattomuuden edut esille. 

Voithan toki kokeilla tuota silloin tällöin muutaman juomista, mutta kuten moni on jo todennutkin voi se alkoholia ongelmallisesti käyttävällä olla enemmän toiveajattelua kuin totta. Helposti se vaan lähtee käsistä, muutaman kerran juot muutaman ja sitten taas jo muutaman lisää. 

Niin kulkee ja annankin itselleni luvan tutkia tätä asiaa mielessäni. Onhan tämä niin uutta ja ennen olin aina tilaisuuden tullen humalassa. Eli juhlat, pyhät jne.

Eli joudun muokkaamaan ajatuksiani. Yritän aina miettiä, että tekisikö mieli juoda nyt vappuna esim. Ei tehnyt ja mietin miten olen ennen vappuni viettänyt. Nauroin mielessäni joillekin kommelluksille ja totesin, että onneksi on mennyttä eikä ole tarvetta juomiselle.

Ajatukset pyörivät tällaisina päivinä juomisen ympärillä mutta ei siksi, että haluaisin juoda vaan siksi, että se vaatii kai totuttelua ajatukseen, että minä todella voin olla selvinpäin. Se on ihana asia.

Toisaalta stressaan tulevia illanistujaisia siksi koska en haluaisi juoda ja jotenkin ajatus on vielä vieras, että olen muiden humaltuneiden kanssa selvinpäin.

Aion kuitenkin olla mutta mielessäni prosessoin jo valmiiksi näitä hetkiä.

-ap

Hyvää ajatuksen avausta, ap. Tätä juuri tarkoittaa se, että vain itse voi lopettaa juomisen, eikä kukaan voi tehdä sitä toisen puolesta.

Vierailija
84/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskivaikea masennus silloin kun alkoholia vielä join vähintään yhden annoksen päivässä melkein koko aikuisikä, mutta nyt olen ollut 2,5 vuotta juomatta ja masennus on nyt vaikea. En silti ala juomaan uudelleen, koska se maistuu jotenkin pahalle/tuntuu nielussa polttavana. Olen siis sortunut maistamaan, mutta kokemus oli niin yllättävä, että pakko sen litkun on olla pahasta. Kohtuukäyttökin lisää syöpäriskiä joidenkin tutkimusten mukaan, niin ei kiitos.

Onhan tämä elo todella harmaata mössöä, mutta ruuan hinnan noustessa en kaipaa lisämenoja. Syön mieluummin hyvin ja sen jälkeen istahdan lukemaan kirjastosta lainaamani kirjaa. Opettelin myös keittämään teetä ns. oikeaoppisesti lehtiteestä, niin sehän onkin oikein maukasta. Juon alkoholittomia tölkkijuomia tilaisuuksissa, mutta itse nautin enemmän mauista mihin en ole valmiiksi assosioinut alkoholin makua, kuten esim alkoholiton ginger beer on maukas vaihtoehto vissylle. Tsemppiä! <3

Vierailija
85/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole ok, jos asiaa täytyy erikseen pohtia

Vierailija
86/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei siis ole edes mitään intressejä juoda. Oikeastaan tulee vain vähän sääli toisia kohtaan jos näen, että ovat humalassa. Äitini esimerkiksi alkoi juomaan eilen töiden jälkeen. Olin kylässä ja avasi siinä oluen. 

Tuli vain olo, että harmi kun tuo juo, että kohta on itselleen luonnottomassa tilassa ja huomenna häntä ahdistaa. 

Kaikki suhtatutuminen on muuttunut alkoholiin itsellä. Toisaalta kyllä sitten mietin esimerkiksi mökkiviikonloppuja. Mitä jos haluan juoda saunan yhteydessä oluen. En siis koskaan ole ollut mikään viinan juoja vaan mietoja juonut mutta liikaa. Sitten taas tulee sellainen olo, että minun on varmaan mukavampi olla ilman sitä yhtäkään olutta ja näen itseni onnellisempana ilman. 

Keho ei vaan enää pidä alkoholista, kun sitä kuuntelen alkoholia miettiessä niin välitön reaktio on miltein aina kuvotus ja palan tunne nousee kurkkuun kun mietin sitä humalaa ja krapulaa. 

-ap 

Olin 18 vuotta sitten samassa tilanteessa. Pidin jääkaapin ovessa kahta oluttölkkiä varmuuden vuoksi. Siinä ne olivat useamman vuoden, alkuun niitä joskus katselin, mutta ne unohtui sitten kokonaan, en edes muista mitä niille lopulta tapahtui.

t 19v

Vanhempani lopettivat tupakoinnin näin, ilman nikotiini purkkia ym korvaustuotteita. He pitivät kumpikin avaamatonta askia ja sytkäriä mukanaan, joko laukussa tai autossa. Eli psykologisena ajatuksena on se, että paskan tilanteen tullessa on se mahdollisuus mennä röökille, niin se ei aiheuta sitä "ei ole" -stressiä. 20 vuotta tupakoivat ja monien yritysten jälkeen tällä keinolla onnistuivat. Olivatkin sitten loppuelämänsä tupakoimatta, mutta ainakin äiti kertoi kuinka sellainen oikein vieno ja ohut tupakan savu kauaa tuulen mukana tuoksui vastuttamattomalta loppuun saakka.

Vierailija
87/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksipä juoda edes sitä yhtä? Nykyään on tarjolla niin hyviä alkoholittomia vaihtoehtoja kun, ei tarvitse tyytyä pelkkään limppariin. Itse baarissa ja keikoilla otan joko siideriä tai viiniä alkoholittomana ja joulun aikaan alkoholitonta rommikaakaota 😁

Itse lopetin kokonaan alkoholin käytön liki 3 vuotta sitten. Itsekin pohdin tuota, että jos joskus yhden tai kaksi, mutta tulin siihen tulokseen että miksi edes niitä, koska mihin niitä tarvitsen, en mihinkään.

Itse lopetin juomisen, koska en pidä humalan tunteesta ja se alkoholi vaikuttaa unen laatuun. En ole vielä löytänyt yhtään huonoa seuraista siitä että lopetin tarkoitus onkin jatkaa tällä linjalla loppuelämäni.

Minä en raittiina alkoholistina sietää noita alkoholittomiakaan juomia. Erittäin vastenmielisiä minulle, en edes halua totutella niihin. Juon vettä tai kahvia.

Olen kuullut, että alkoholistille voi nuo alkottomatkin juomat aiheuttaa kimmokkeen ja lähtee lapasesta. Itse tosiaan siis lopetin vain omasta halusta, en riippuvuuden takia niin se voi olla hieman eri asia.

Onneksi kuitenkin valikoima noissa tuotteissa kasvaa ja kuluttajat ovat ne löytäneet. Ja jokainen löytää sen oman juomansa, oli se sitten vettä,, limua tai noita alkoholittomia 😁

Ystävälläni näin on. Ryyppyputki alkaa aina ykkösoluesta saunassa, tai alkottomasta  drinksusta joka muistuttaa maultaan alkoholidrinkkiä. 

Itse juon ylipäätään vain vettä, kahvia, lonkeroa, joten en ala tosiaan juomaan mehuja enkä limsoja siksi että lonkero jää pois. Juhlajuomakulttuuri on kyllä aina alkoholijuomaa, ja siksi se on juhlajuomaa. Ei ole olemassa mitään juhlamehukulttuuria. 

Kyllä meillä on juhlamehukulttuuri. Jokaisessa juhlassa on hienoimpia suomalaisia tyrni, mustikka ym. mehuja ja niille erilaisia luonnon ym. mausteita. Emme itse juo marjakuohujuomia, mutta esimerkiksi saskatoonista on olemassa marjakuohujuomaa. Miksi pitää olla ajatuksiltaan niin suppea, että ajattelee kaikkien perheiden toimivan vain yhdellä tavalla? Me teemme myös juhlasmoothiet tiettyinä juhlapäivinä, esim. hillasta, jota emme käytä arkena. Sellainen kulttuuri ja sellanen perinne on, jota ihmiset ovat vuosikausia tai vuosikymmeniä noudattaneet. Missä on ihmisten oma tahto?

Ihana tapa! <3 Laitan ylös niin kokeilen seuraavissa istujaisissa, jos siitä tulisi vaikka oman perheen uusi perinne. Tuo juhlasmoohtie hillasta kuulostaa todella herkulliselta!

Vierailija
88/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse en ole pystynyt raitistumaan,ja ikääkin jo kohta 50.verenpainetauti,keskivartalolihavuus,korkeat kolesterolit yms vaivat tulleet.. ja unettomuus.tässä iässä ei oikein enään löydä syitä raitistumiseen,elä,ää kuitenkin jo enemmän takana kuin edessäpäin.kun on yksinäinen ja kohta varmaan työtönkin niin kai se parempi olisi lisätä sitä alkon käyttöä,pääseepä pois nopeammin sitten..

Nuo kaikki vaivat johtuvat elämäntavoistasi. Voisit hyvin parantaa elämääsi ja masennuskin kaikkoaisi. 

Äitini on pian 60v ja mietin, että voi kun olisi edes kymmenen vuotta sitten lopettanut. Nykyään on vain tyytynyt kohtaloonsa ja miettii, että on jo niin vanha, että turha edes tehdä muutoksia. 

Välillä tulee itselle epätoivoinen fiilis kun miettii omia vanhempia, isä ihan samanlainen. Juovat liikaa ja murehtivat elämäänsä. Eivät edes usko itseensä tai pidä itseään missään arvossa. Se on niin surullista katsella ihmisiä, jotka ovat juoneet koko elämänsä ja ovat vain passivoituneet eivätkä uskalla enää unelmoida paremmasta. Elävät päässään nuoruudessaan ja muistelevat sitä. Känni turruttaa haikeudet ja hautaan asti aikovat jatkaa samaan malliin kun muka mitään ei ole enää tehtävissä. 

-ap 

Juuri äsken kommentoin samaa asiaa! Antialkoholihurmosta. AP julistaa että alkoholi on kaikkien ongelmien juurisyy. Uskon että suurin osa alkoholisteista (ainakin minun tietämäni tapaukset) ovat kohdanneet yksinäisyyttä ja muuta ongelmia ja ovat yrittäneet korjata sitä juomisella. Alkoholi ei varmasti auta tilanteessa mutta on naurettavaa väittää että se olisi aina se alkuperäinen ja ainoa syy ihmisen ongelmiin!

No ei tietenkään ole niin, että alkoholin juominen ratkaisee ne asiat, jotka johtivat alkoholismiin.

Kuitenkin alkoholismin haitoista tietenkin pääsee lopettamalla juomisen.

Ne juurisyyt toivottavasti toipuva löytää.

Itse olen tietoinen ainakin melko hyvin omista kipupisteistä, joita olen pyrkinyt turruttamaan.

Läheisriippuvuus on yksi keskeinen asia itselläni.

En halunnut ilkeä olla ja totta se on, että hieman laitoin suoria mutkiksi tuossa yhdessä kommentissa mutta koska siellä puhuttiin verenpainetaudista ja muista sairauksista, niin tottakai elämäntapojen muutos voisi olla suuntana parantumiseen.

Ymmärrän kuitenkin, että se ei aina ole niin yksinkertaista vain muuttaa asioita. Itselläkin meni vuosia prosessoida ja viimeisin masennus oli niin järkyttävä, että ajattelin, että minun on joko kuoltava tai tehtävä suunnan muutos. Yhtenä aamuna vain heräsin ja aloin toimimaan. Tuntuu kuin puolestani olisi rukoiltu, sillä muutos kävi kuitenkin kuin itsestään. Ihan kuin olisi herännyt vain painajaisesta ja aloin tekemään muutoksia ilman minkäänlaisia ponnisteluja. Se vain kävi kuin luonnostaan.

Toivotan kuitenkin todella paljon tsemppiä kaikille kärsiville. Jospa jokainen saisi uuden mahdollisuuden, joka sitä tarvitsisi.

-ap

Vähän sama kokemus. Kävin lenkillä kauniissa paikassa, ja siellä hetken istuskeltuani ihan yksikseni vienon tuulen puhaltaessa kasvoihini yhtäkkiä vaan olin ihan varma siitä että nyt loppui huono elämä. Ja niin se loppui. Siihen asti olin yrittänyt lopettaa tupakointia jo moneen kertaan, ja ollut kuukausiakin välissä pinnistellen ilman. Alkosta olin viimeksi ollut erossa pisimmillään viikon moneen vuoteen.

Mitään ponnisteluja entarvinnut, yhtäkkiä se vain oli täysin selvää että mitä pitää tehdä. 

Vierailija
89/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, aika paljon ilmeisesti ajattelet, mitä muut ajattelevat sinusta ja miten selviät tilanteista muiden seurassa. Tähän kannattaisi nyt paneutua. Miten muut ihmiset vaikuttavat minuun, ratkaisuihini, tekemisiini? Kannattaisiko minun opetella tekemään ratkaisuni miettimättä muita?

Itse aina teen mielikuvaharjoitteita, että tulevatko muut kysymään minulta ratkaisuistaan? Eivät tule. Selittelevätkö he toimiaan? Eivät selittele. Pyytävätkö tavallaan lupaa elää haluamallaan tavalla? Eivät pyydä.

Silloin aina tiedän, että olen paljon enemmän riippuvainen muiden hyväksynmästä kuin he minun, ja tiedän, että siinä on minulle opimisen paikka. Jos joku sanoisi itsevarmasti, ettei voi enää juoda, kun terveys ei salli sitä (fyysinen, psyykkinen, sitä erittelemättä), tuntisin vain kunnioitusta.

Tsemppiä sinulle!

En ole ap, mutta minulla noiden miettiminen liittyi siihen miten itse olen tilanteessa eikä siihen mitä kukaan muu ajattelisi minusta. Sinänsä minulle sillä tavalla helppoa, että kaverit olivat hylänneet minut jo pari vuotta ennen, ja se olikin yksi isoista syistä miksi join. Olin yksinäinen ja juominen helpotti. Eipä tarvinnut miettiä miten kkivaa olisi kavereiden kanssa mökillä ottaa viintä, kun ei ollut ketään joka olisi halunnut kanssani aikaa viettää. 

Vierailija
90/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että te olette keksineet itsellenne että haluatte juhlistaa jotain tilannetta juomalla, mutta juottekin alkotonta mehua ei tarkoita että olisi mitään mehukulttuuria olemassa ylipäätään. Juhlajuomakulttuuri on lähtöisin alkoholillisesta juomasta, ja tämä on ihan fakta joka ei muutu sinun perheesi keksinnöillä mihinkään.

Vierailija
91/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 52vrk juomatta ja tulin jotenkin niin pirteäksi, etten saanut enää nukuttua. Koko ajan kuin ylikierroksilla.

Mikähän tätä muuten aiheuttaa? Itsekään en saa nukutuksi riittävästi lopetettuani. Nukahdan klo 01 ja herään viiden-kuuden välillä.

ADHD on vahva kandidaatti. Itselääkitystä tarvitsee vetää rauhoittuakseen ja saadakseen nukuttua.

Ei ole adhdtä, eikä mitään muutakaan sairautta tai tilaa joka tuon selittäisi.

Vierailija
92/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

oTAHAN JO SE KÄNNISI. hAISTELE VISVAISTASI!

Vierailija
93/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ollut raittiina ollessa psykologisissa tutkimuksissa?

Vierailija
94/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en juo enää lainkaan. en koskaan juonut isoja määriä, minulla on huono viinapää. Mutta mun oli viikottain 3-4 kertaa viikossa tissuteltava iltaisin 2-3 lasia viiniä tai siideriä.

Tiedän, että homma luisuisi takaisin tuohon, jos joisin "silloin tällöin". Ja siis en kaipaa enää mitään alkoholista. Syön nykyisin mirtatsapiinia ja melatoniinia, että nukahdan.

Vierailija
95/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että te olette keksineet itsellenne että haluatte juhlistaa jotain tilannetta juomalla, mutta juottekin alkotonta mehua ei tarkoita että olisi mitään mehukulttuuria olemassa ylipäätään. Juhlajuomakulttuuri on lähtöisin alkoholillisesta juomasta, ja tämä on ihan fakta joka ei muutu sinun perheesi keksinnöillä mihinkään.

Kävin äitini kanssa baletissa. Kyllä minä ainakin tilasin meille väliajalle alkoholitonta siideriä. Äitini ihastui siihen kovin ja ostin sitä itsekin kotiin muutaman.

Vierailija
96/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on valitettavaa, että olet wt-juntti.  Aina on ollut ihmisiä, joilla on ollut alkoholin korvaava juoma syystä tai toisesta, aina on ollut raittiita perheitä, joissa on ollut alkoholitonta juhlajuomaa.

Vierailija
97/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ollut raittiina ollessa psykologisissa tutkimuksissa?

Tottakai. Olen ollut ison osan elämäni raittiina.

Vierailija
98/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on valitettavaa, että olet wt-juntti.  Aina on ollut ihmisiä, joilla on ollut alkoholin korvaava juoma syystä tai toisesta, aina on ollut raittiita perheitä, joissa on ollut alkoholitonta juhlajuomaa.

Mikään tarinoinnistasi ei pooista tosiasiaa että juhlajuoma on alunperin alkoholia sisältävää, ja sillä on kilistelty juuri siksi. 

Vierailija
99/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että ajatuksesi kulkee vielä sitä "juomarin kehää". Edelleen alkoholi vie ja ajatus pyörii siinä, voisinko silti ihan vähän ja edes muutaman silloin tällöin. Niin se vaan on. 2kk:n juomattomuus on hyvä alku, onnea siitä! Ehkä vuoden kohdalla ajatus on jo vähän erkaantunut siitä juomiseen liittyvästä kehästä ja yhä harvemmin tulee niitä "entä jos"-hetkiä. Elämään on (toivottavasti) tullut uutta sisältöä juomisen tilalle, uusia mielenkiinnon kohteita ja pidempi juomattomuus on tuonut juomattomuuden edut esille. 

Voithan toki kokeilla tuota silloin tällöin muutaman juomista, mutta kuten moni on jo todennutkin voi se alkoholia ongelmallisesti käyttävällä olla enemmän toiveajattelua kuin totta. Helposti se vaan lähtee käsistä, muutaman kerran juot muutaman ja sitten taas jo muutaman lisää. 

Niin kulkee ja annankin itselleni luvan tutkia tätä asiaa mielessäni. Onhan tämä niin uutta ja ennen olin aina tilaisuuden tullen humalassa. Eli juhlat, pyhät jne.

Eli joudun muokkaamaan ajatuksiani. Yritän aina miettiä, että tekisikö mieli juoda nyt vappuna esim. Ei tehnyt ja mietin miten olen ennen vappuni viettänyt. Nauroin mielessäni joillekin kommelluksille ja totesin, että onneksi on mennyttä eikä ole tarvetta juomiselle.

Ajatukset pyörivät tällaisina päivinä juomisen ympärillä mutta ei siksi, että haluaisin juoda vaan siksi, että se vaatii kai totuttelua ajatukseen, että minä todella voin olla selvinpäin. Se on ihana asia.

Toisaalta stressaan tulevia illanistujaisia siksi koska en haluaisi juoda ja jotenkin ajatus on vielä vieras, että olen muiden humaltuneiden kanssa selvinpäin.

Aion kuitenkin olla mutta mielessäni prosessoin jo valmiiksi näitä hetkiä.

-ap

Mä uskaltauduin kyllä esim. työpaikan tiimiruokailuun, jossa jokaiselle jaettiin perinteisesti 4 drinkkilippua. Lahjoitin pois, ja itse join vettä. Samoin pikkujouluihin menin, otin alkuskumpan alkottomana, ja taas lahjoitin drinkkilippuni muille, söin illallisen ja lähdin kotiin ennen iltakymmentä. Ja olin ylpeä itsestäni 👍🏻. Toi on niin totta, kuten joku viisas tässä ketjussa aiemmin mainitsi, että siitä ekasta juomasta on helpoin kieltäytyä, sen jos ottaa, seraavista kieltäytyminen onkin jo haastavampaa 🙄

Vierailija
100/101 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse en ole pystynyt raitistumaan,ja ikääkin jo kohta 50.verenpainetauti,keskivartalolihavuus,korkeat kolesterolit yms vaivat tulleet.. ja unettomuus.tässä iässä ei oikein enään löydä syitä raitistumiseen,elä,ää kuitenkin jo enemmän takana kuin edessäpäin.kun on yksinäinen ja kohta varmaan työtönkin niin kai se parempi olisi lisätä sitä alkon käyttöä,pääseepä pois nopeammin sitten..

Nuo kaikki vaivat johtuvat elämäntavoistasi. Voisit hyvin parantaa elämääsi ja masennuskin kaikkoaisi. 

Äitini on pian 60v ja mietin, että voi kun olisi edes kymmenen vuotta sitten lopettanut. Nykyään on vain tyytynyt kohtaloonsa ja miettii, että on jo niin vanha, että turha edes tehdä muutoksia. 

Välillä tulee itselle epätoivoinen fiilis kun miettii omia vanhempia, isä ihan samanlainen. Juovat liikaa ja murehtivat elämäänsä. Eivät edes usko itseensä tai pidä itseään missään arvossa. Se on niin surullista katsella ihmisiä, jotka ovat juoneet koko elämänsä ja ovat vain passivoituneet eivätkä uskalla enää unelmoida paremmasta. Elävät päässään nuoruudessaan ja muistelevat sitä. Känni turruttaa haikeudet ja hautaan asti aikovat jatkaa samaan malliin kun muka mitään ei ole enää tehtävissä. 

-ap 

Juuri äsken kommentoin samaa asiaa! Antialkoholihurmosta. AP julistaa että alkoholi on kaikkien ongelmien juurisyy. Uskon että suurin osa alkoholisteista (ainakin minun tietämäni tapaukset) ovat kohdanneet yksinäisyyttä ja muuta ongelmia ja ovat yrittäneet korjata sitä juomisella. Alkoholi ei varmasti auta tilanteessa mutta on naurettavaa väittää että se olisi aina se alkuperäinen ja ainoa syy ihmisen ongelmiin!

No ei tietenkään ole niin, että alkoholin juominen ratkaisee ne asiat, jotka johtivat alkoholismiin.

Kuitenkin alkoholismin haitoista tietenkin pääsee lopettamalla juomisen.

Ne juurisyyt toivottavasti toipuva löytää.

Itse olen tietoinen ainakin melko hyvin omista kipupisteistä, joita olen pyrkinyt turruttamaan.

Läheisriippuvuus on yksi keskeinen asia itselläni.

En halunnut ilkeä olla ja totta se on, että hieman laitoin suoria mutkiksi tuossa yhdessä kommentissa mutta koska siellä puhuttiin verenpainetaudista ja muista sairauksista, niin tottakai elämäntapojen muutos voisi olla suuntana parantumiseen.

Ymmärrän kuitenkin, että se ei aina ole niin yksinkertaista vain muuttaa asioita. Itselläkin meni vuosia prosessoida ja viimeisin masennus oli niin järkyttävä, että ajattelin, että minun on joko kuoltava tai tehtävä suunnan muutos. Yhtenä aamuna vain heräsin ja aloin toimimaan. Tuntuu kuin puolestani olisi rukoiltu, sillä muutos kävi kuitenkin kuin itsestään. Ihan kuin olisi herännyt vain painajaisesta ja aloin tekemään muutoksia ilman minkäänlaisia ponnisteluja. Se vain kävi kuin luonnostaan.

Toivotan kuitenkin todella paljon tsemppiä kaikille kärsiville. Jospa jokainen saisi uuden mahdollisuuden, joka sitä tarvitsisi.

-ap

Vähän sama kokemus. Kävin lenkillä kauniissa paikassa, ja siellä hetken istuskeltuani ihan yksikseni vienon tuulen puhaltaessa kasvoihini yhtäkkiä vaan olin ihan varma siitä että nyt loppui huono elämä. Ja niin se loppui. Siihen asti olin yrittänyt lopettaa tupakointia jo moneen kertaan, ja ollut kuukausiakin välissä pinnistellen ilman. Alkosta olin viimeksi ollut erossa pisimmillään viikon moneen vuoteen.

Mitään ponnisteluja entarvinnut, yhtäkkiä se vain oli täysin selvää että mitä pitää tehdä. 

Hienoa! Mistähän tuo johtuu, että toiset vaan "valaistuvat" ja lopettavat kerralla elämää heikentävän asian kun taas toiset eivät pääse välttämättä yhden elämän aikana pahoista tavoistaan eroon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi