Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä te maksatte okt:n remontit??!!

Vierailija
29.04.2023 |

Meillä maksettu talo, mutta perusjutut kaipaavat jo päivitystä, kun tekninen käyttöikä tulee täyteen. On uusittava salaojat, katto ja viemärit sukitettava. Paljon on tehtykin. Tämä on kyllä ikuinen rahanreikä. Lainaa olidi otettava kymmeniä tuhansia. Toinen vaihtoehto on myydä ja muuttaa uudempaan. Sukan varteen on säästetty mutta eihän se riitä ja varsinkin kun toinen sairastelee. Miten te muut nämä rahoitatte? Lainaa vielä eläkeiässäkin maksettava? Toki asuminen maksaa vuokrallakin.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enempi mua mietityttää sijoituskämpän julkisivu- ja oman remontin kuin kodin täysrempan rahoitus.

Kotia ollaan laitettu vuosien varrella palkkatuloilla. Tähän asti vuokralainen on huolehtinut sen kämpän kuluista, mutta nyt keväällä korot pomppas ja lyhennyksiin pitääkin löytyä ns. omaa rahaa.

Vierailija
42/68 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omk:ssa asuessa kannattaa kerätä vastiketta vastaava summa kuukausittainen, millä rahoittaa korjaukset. Aloitin nyt vasta ensimmäisen kerran miettiä että taloa pitää korjata? Pitäähän tuo miettiä ja huomioida jo omakotitaloa hankkiessa.

Pitää. Edesmenneen puolisoni kanssa maksoimme ikäänkuin "vuokraa" erityiselle tilille pankkiin joka kk. Jatkan tätä edelleen leskenä. Sinne kertyy kivasti rahaa vuodessa ja sieltä otetaan vain remppoja varten rahaa ulos. Jos kodinkone menee hajalle, sen hankin ottamatta tuolta "vuokratililtä" mitään ulos. Ok-talo on velaton ollut kauan, mutta nyt pitää uusia muutama ikkuna ja yksi ovi. Miehen eläessä laitoimme 500 e ja nyt yksin laitan 300 e/kk. Pikkurempat maksan tietty ihan omalta tililtäni kuten jonkun uuden lavuaarin tai vesihanan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee omakotitalon juokseviin kuluihin noin 400 €/kk. Saman kokoisen vuokra-asunnon (vaikka se olisi kerrostalossa) vuokra olisi täällä pääkaupunkiseudulla vähintään 1500 €/kk. Erotuksella maksaa aika paljon korjauksia.

Me asumme vähän pääkaupunkiseudun ulkopuolella, suht lyhyen matkan päässä. Omistuasunto kerrostalossa, 135 neliötä, yht.vast. 500e/kk.

Yhtiövastike 6 tonnia vuodessa? En suostuisi maksamaan ja siksi olen asunut ok-talossa. Tuolla summalla remppaa jo aika paljon jos laittaa 500 e kuussa pari vuotta remppatilille. Mutta kukin tavallaan. 

Vierailija
44/68 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee omakotitalon juokseviin kuluihin noin 400 €/kk. Saman kokoisen vuokra-asunnon (vaikka se olisi kerrostalossa) vuokra olisi täällä pääkaupunkiseudulla vähintään 1500 €/kk. Erotuksella maksaa aika paljon korjauksia.

Me asumme vähän pääkaupunkiseudun ulkopuolella, suht lyhyen matkan päässä. Omistuasunto kerrostalossa, 135 neliötä, yht.vast. 500e/kk.

Yhtiövastike 6 tonnia vuodessa? En suostuisi maksamaan ja siksi olen asunut ok-talossa. Tuolla summalla remppaa jo aika paljon jos laittaa 500 e kuussa pari vuotta remppatilille. Mutta kukin tavallaan. 

Sinunko ei tarvitse maksaa omakotitalosta lainkaan esim. lämmitystä ja jätemaksuja? Kerrostalossa nämä kuuluvat vastikkeeseen. Myös kotivakuutus on omakotitalossa selvästi kalliimpi, koska kerrostalossa kiinteistövakuutuksen ottaa taloyhtiö.

Vierailija
45/68 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon remonttia olen teettänyt silleen että maksan vain tarvikkeet ja loput sit selälläni maaten.

Vierailija
46/68 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut mitään ongelmaa. Minulla ei olisi varaa kerrostalon putkiremonttiin, joilla huijataan ihan älyttömiä summia osakkailta. Tai niihin vastikkeisiin, missä maksat naapurienkin mokailut ja isännöinnin kiskurihinnat. Vastikkeet 150 neliöisissä asunnoissa ovat tähtitieteellisiä (+ muut juoksevat kulut, sähkö ja vakuutukset esim).

Meillä OKT:ssa juoksevat kulut (sähkö, vesi, jätehuolto, vakuutukset, kiinteistövero, nuohous) okt:ssa keskimäärin alle 700€/kk. Se on aika vähän 150 neliöstä neljälle hengelle mitä olen samankokoisten asuntojen vastikkeita katsonut. Itse talo on siis jo maksettu. Siitä jää kyllä remppoihinkin rahaa.

Ja toisaalta: mieluummin huolehdin hyvästä tulopuolesta kuin ruikutan menoista.

Vierailija
47/68 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tehtiin itse kattoremontti omakotitaloon, se kustansi reilun tonnin, jolla sai 200 neliötä uutta kattoa. Jospa taas menisi reilut 50 vuotta, kuten alkuperäinen.

Muoviset viemäriputket, joten eivät ruostu. Käyttövesiputkien uusiminen maksoi firmalla teettäen 1400€, jospa nekin jälleen menisivät 50 vuotta. Pitäisi mennä kauemminkin, kun tehtiin komposiittiputkella.

Eli pakollisiin remontteihin muutama kymppi vuodessa!

Kyllä meillä meni kattoremppaan liki 30000 ja putkiin 10000.

Kyllähän kattoremontti voi maksaa paljon, jos joudutaan uusimaan muutakin kuin vesikate. Meillä tarvitsi uusia vain pellit.

Summasi kyllä kuulostavat suurilta, naapuri maksoi täydellisestä kattoremontista 12 000€. Ja jos pelkkien käyttövesiputkien uusiminen maksoi 10 000€ on hinnassa paljon ilmaa.

Meillä teki paikallinen putkifirma rempan muutama vuosi sitten. Komposiitilla vesiputket . Yksi uusi vesipiste ja yksi uusi lattiakaivo ja isoon kylppäriin vesikiertoinen lattialämmitys.

N 3000 e maksoi.

Kovin pitkiä vetoja ei ollut, koska rakentaessa jo älyttiin suunnitella kaikki vesijuttuja tarvitsevat asiat lähelle toisiaan.

Vierailija
48/68 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinunko ei tarvitse maksaa omakotitalosta lainkaan esim. lämmitystä ja jätemaksuja? Kerrostalossa nämä kuuluvat vastikkeeseen. Myös kotivakuutus on omakotitalossa selvästi kalliimpi, koska kerrostalossa kiinteistövakuutuksen ottaa taloyhtiö.

En ole lainaamasi, mutta okt:ssa voi omilla valinnoilla vaikuttaa kuluihin.

Esim jätehuolto/tyhjennys kerran kk, n 16 e tai oli ehkä vähemmin.

Lämmitys öljy/puu, kulut n 100 e/kk. Puut omasta metsästä.

Kukaan toinen ei voi tietää ja yleistää toisen talon kuluja.

Meillä on naapurissa samaan aikaan rakennettu samanlainen talo, mutta me otimme paksummat eristeet lisämaksua vastaan ja osaksi puilla lämmitetään.

Meidän kulut on n 350e ja heillä n 500e.

Heillä tyhjennetään jätteet useammin, koska eivät ole vielä aloittaneet kompostointia, joka meillä ollut jo 10 v.

Turha näitä on spekuloida, jokainen taaplaa tyylillään.

Vierailija
49/68 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vois aatellakaan et normimaksujen lisäksi maksaisn "vuokraa" 500e/kk jemmaan.

Vierailija
50/68 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla olen hoidellut tuollaiset. Ok asujalla pitää olla aina kuten Andy mc koilla 30 donaa taskussa, koska voi tulla yllättäviä menoja.

Ps: miksi olet sukittamassa viemäreitä? Se ei ok talossa haittaa jos ne vuotaa talon ja likakaivon välillä. Kerrostalossa alakertalaisia haittaa jos kakkaa tippuu niskaan?

Vierailija
51/68 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla me oomme tehneet. Tosin miehellä vuosikymmenien kokemus remontoinneista, joten hitaasti, mutta varmasti projekti kerrallaan on valmistunut omin voimin. Tällä hetkellä kattoremonttia aloittamassa. Eli materiaalit maksaa, työ ei muuta, kuin aikaa 😊

Vierailija
52/68 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remonttirahat olemme säästäneet. Kun tarvittava summa on ollut koossa, niin sitten on valittu remonttifirma. Näin olemme teettäneet vuosien myötä kaikki isot remontit, mm. lämmitysjärjestelmän muutos, katto ja ikkunat.

Vierailija
53/68 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tehtiin itse kattoremontti omakotitaloon, se kustansi reilun tonnin, jolla sai 200 neliötä uutta kattoa. Jospa taas menisi reilut 50 vuotta, kuten alkuperäinen.

Muoviset viemäriputket, joten eivät ruostu. Käyttövesiputkien uusiminen maksoi firmalla teettäen 1400€, jospa nekin jälleen menisivät 50 vuotta. Pitäisi mennä kauemminkin, kun tehtiin komposiittiputkella.

Sinähän saat peltiä halvemmalla kuln yritykset. Kannattaa alkaa välittäjäksi.

Vai oliko Puolalaista kakkoslaatua ilman takuuta?

Sisältyikö tuohon hintaan räystäs/päätylistat ja piipun pellit?

Vierailija
54/68 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko tunnustaa, että perityillä varoilla. Mun ei ois mitenkään mahdollista maksaa mitään itse, mun palkka on brutto 2300€ ja asun vanhaa taloa yksin.

Mutta tilasin nyt kevääksi aurinkopaneelit, 12 000€, 22 paneelia) sitä ennen teetätin katon (13 500€) Kaikki maksetaan perinnöllä. Sit tarttiskin harkita kph- ja keittiöremppoja, ulkoverhoilun uusimista, sähköjen uusimista ja ja ja Pihaa ois kiva vähän kunnostaa.. Yksi tulisija hajoaa kohta.. onhan näitä. Satatonnia sais menemään helposti.

Mut ei se haittaa, ihanaa, kun saan ilman omaa panosta asua omakotitalossa!

Vierailija
55/68 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ostaa uuden/suht uuden talon, asuu 5-7vuotta, myy ja ostaa taas uuden. Näin ei huolta isoista kalliista remonteista.

Vierailija
56/68 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on pakko tunnustaa, että perityillä varoilla. Mun ei ois mitenkään mahdollista maksaa mitään itse, mun palkka on brutto 2300€ ja asun vanhaa taloa yksin.

Mutta tilasin nyt kevääksi aurinkopaneelit, 12 000€, 22 paneelia) sitä ennen teetätin katon (13 500€) Kaikki maksetaan perinnöllä. Sit tarttiskin harkita kph- ja keittiöremppoja, ulkoverhoilun uusimista, sähköjen uusimista ja ja ja Pihaa ois kiva vähän kunnostaa.. Yksi tulisija hajoaa kohta.. onhan näitä. Satatonnia sais menemään helposti.

Mut ei se haittaa, ihanaa, kun saan ilman omaa panosta asua omakotitalossa!

Paljonko sitä perintöä tuli?

Vierailija
57/68 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehty näin: Omakotitalo jonka vuokraaminen maksaisi noin 1500 euroa, nyt laitamme asumiseen 800 euroa/kk, josta riippuen kuukaudesta menee säästöön remontteja varten noin 400/kk. Tästä tulee vuodessa noin 5000 euron remonttirahastoa, josta maksamme sitten tarvittavia remontteja :) 

Vierailija
58/68 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt on aika alakanttiin, mistään et saa noin halvalla. Käyttövesiputkiremppa ennen inflaatiota maksoi naapurilla 6000e ja oli kuulemma edullinen. Eiköhän ne nykyisin 10000 e kustanna ja katto tuplasti.

Vierailija
59/68 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehdellaan että niitä ei ole.

Vierailija
60/68 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaahan sitä, että "jonne" joka on käynyt amiksen ja suuntautunut alalle joka tukee rakentamista ja korjausrakentamista.

Puhutaan suurista rahasummista, mitä ei tarvitse maksaa ulkopulisille urakoitsijoille.

Luvanvaraiset työt on toki erikseen, mutta esimerkiksi suurimman osan sähkö- ja rakentamistyöstä voi tehdä itse. Kytkeminen toki on luvanvaraista kuten rakentaminenkin, mutta hyvän valvojan palkkaa 500-1000 eurolla.

Toista on nämä "korkeakoulutetut", jotka hädin tuskin osaa kaurapuuroa keittää. Niille joku kattoremontti ihan viimeisen päälle kallista lystiä.

Jonne-poika tekee sen suurinpiirtein tarvikkeiden hinnalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme