Jos suomalaiset uskaltaisivat, koteja ei olisi kyllästetty valkoisella ja harmaalla
Hassusti otsikoitu tuo juttu
https://www.iltalehti.fi/sisustus/a/24d3548b-460d-428e-ae5a-b2ec9a6bd99c
Jutun tutkimuksessahan nimenomaan kysyttiin mitä värejä tykkää käyttää tekstiileissä ja sohvissa:
Suomalaisten lempivärit -tutkimukseen osallistui 1 024 vastaajaa. Tutkimus kartoitti, mitä värejä haastateltavat valitsisivat kotinsa verhoihin, sohva- ja koristetyynyihin ja kylpyhuonetekstiileihin.
Yleensähän sitä saa täälläkin lukea että seinät pitää olla valkoiset ja väriä haetaan noilla edellämainituilla. Kyse ei kai ole uskalluksesta vaan sitä että ei haluta kirkkaita värejä seiniin?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että ympäröivällä luonnolla on vaikutusta sisustusväreihin.
Ihmiset jotka asuvat värikylläisissä maissa, joissa luonnossa on värikkäitä kukkia ja lintuja ympäri vuoden, he käyttävät kirkkaita värejä myös kodeissaan.
Meillä Suomessa luonto on enimmäkseen valkoinen-harmaa talvella ja kesällä sininen-ruskea-vihreä. Vain vähän värikkäitä kukkia siellä täällä. Täällä ei elä edes värikkäitä papukaijoja. Ei mikään ihme, että nuo meidän luonnossa vallitsevat värit ovat suomalaisten suosikkeja.
Taiteilijat, jotka maalaavat värikkäitä tauluja, ovat usein rohkeampia käyttämään värejä myös kodeissaan. Myös värikkäitä käsitöitä paljon tekevät ihmiset ripottelevat usein koteihinsa väripilkkuja.
Eli siihen värikarttaan, mihin silmä on ympäristössä tottunut, siihen värimaailmaan turvaudutaan kotien sisustuksissa.
Aikamoinen sokko pitää olla jos ei ole nähnyt, että männyt ja kuuset ovat myös talvella vihreitä. Lisäksi on tummansininen taivas, tähdet ja kuu eli bling blingiä piisaa.
Minä olen aina sisustanut siten kun itse haluan ja olen aina inhonnut harmaata. Ihmiset, jotka eivät uskalla laittaa mieleisiään värejä, ovat heikkoluonteisia vässyköitä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä ei uskalleta. Minä en halua kirkkaita värejä seiniin enkä muuallekaan kotiini. Päässäni on muutenkin täysi kaaos koko ajan enkä halua kotiini ylimääräisiä ärsykkeitä. Valkoinen rauhoittaa.
Samaa mieltä, kodissani pitää olla mahdollisimman rauhallinen värimaailma, luonnon mukaisia vaaleita sävyjä. Mahdollisimman vähän eri värejä yleensäkään. Se luo rauhallisen ja seesteisen, tyylikkään vaikutelman, vaikkei minulla päässä normaalia enempää kai kaaosta olekaan. Tykkään vain rauhallisuudesta kaikessa muodossaan.
Kotona on kuitenkin sitten aina niitä häiriötekijöitä jotka rikkoo sen rauhan ja seesteisyyden, tarkoitan siis tavaroita pöydillä, jotain vaateita, torkkupeittoja ym ym lojumassa jonkun tuoli karmilla, kirjoja, lehtiä tms pöydillä jne.
Minulla on isossa kaksiossa + terassiparveke vain muutama koriste esine ja viherkasvi, sisustustauluja seinällä 1/ huone.
En voi sietää sellaista tavarapaljoutta ja sitä että eteenkään seinät on vuorattu kaiken maailman krääsällä ja koriste-esineitä on joka paikassa. Tulee ihan huono oli.
Joskus olen katsonut suomen kaunein koti sarjassa niitä koteja joissa on ihan hurjasti kaikkea, mulla alkaa ihan silmissä vilisemään ja oksettaa se värien, kuosien ja muotojen kirjo.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina sisustanut siten kun itse haluan ja olen aina inhonnut harmaata. Ihmiset, jotka eivät uskalla laittaa mieleisiään värejä, ovat heikkoluonteisia vässyköitä.
Voi kiesus....
Miten niin "eivät uskalla".
Kai nyt hyvänen aika jokainen tekee kodistaan sen näköisen kun haluaa ja mihin rahat riittää.
Se että jollain on vaalea harmaasävyinen hillitty koti on varmanakin hänen oma makunsa, eikä sitä että on jotenkin heikkoluontoinen ja tekisi kuten jossain lehdessä on nähnyt vaikkei itse tykkäisi yhtään siitä värimaailmasta.
Jos tykkää kirjavasta, voimakkaista väreistä ja eri kuoseista ja eri muodoista niin laittaa sellasen.
Olen ihaillut tätä myynnissä olevaa omakotitaloa ja varsinkin sen sisätilojen tasapainossa olevaa värimaailmaa. On myös voimakkaita värejä mutta oikeissa paikoissa, tilan mukaan. Ihailuksi kyllä jääkin jos en lotossa voita.
Mulla on kotona paljon harmaita, ollut jo vuosikymmeniä... mä pidän harmaasta ja muutenkin hillitystä ympäristöstä. Lisänä murrettua sinistä ja koivua. Nyt kun maalipintoja pitäis uusia, en halua vaihtaa väriä, pidän niistä edelleen.
Oon just kakkosasunnolla ja 5 vuotta sitten kalustin tän kerralla kuntoon. Verhot ja kalusteet on valkoiset, sohva harmaa, tasot ja lattia valkolakattua tamma. Seinissä sitten murrettu vihreä ja vaalesnsininen. Helppoahan tuo maalipinta on vaihtaa jos haluaa vaihtelua.