Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos suomalaiset uskaltaisivat, koteja ei olisi kyllästetty valkoisella ja harmaalla

Vierailija
29.04.2023 |

Hassusti otsikoitu tuo juttu

https://www.iltalehti.fi/sisustus/a/24d3548b-460d-428e-ae5a-b2ec9a6bd99c

Jutun tutkimuksessahan nimenomaan kysyttiin mitä värejä tykkää käyttää tekstiileissä ja sohvissa:

Suomalaisten lempivärit -tutkimukseen osallistui 1 024 vastaajaa. Tutkimus kartoitti, mitä värejä haastateltavat valitsisivat kotinsa verhoihin, sohva- ja koristetyynyihin ja kylpyhuonetekstiileihin.

Yleensähän sitä saa täälläkin lukea että seinät pitää olla valkoiset ja väriä haetaan noilla edellämainituilla. Kyse ei kai ole uskalluksesta vaan sitä että ei haluta kirkkaita värejä seiniin?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon kyllä korviani myöten kyllästynyt tällä palstalla siihen että valkeaa väriä moititaan. Minä rakastan valkeaa ja se on ollut mun lempiväri lapsesta asti. Jos haluan kodistani mahdollisimman vaalean niin sen ei pitäisi kenenkään murheena olla. Kierikää te väreissänne ja antakaa muiden tehdä kodeillaan mitä tykkäävät. Ärsyttää tämä kokoaikainen toisten kotien parjaus ja arvostelu.

Mutta et silti tiedä että valkoinen ei ole väri. Huoh.

Vierailija
22/66 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutuminen ja sisustaminen.

Kaksi asiaa, jota suomalaiset yksinkertaisesti eivät osaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä ei uskalleta. Minä en halua kirkkaita värejä seiniin enkä muuallekaan kotiini. Päässäni on muutenkin täysi kaaos koko ajan enkä halua kotiini ylimääräisiä ärsykkeitä. Valkoinen rauhoittaa.

Olet varmaan useasti ollut suljetulla osastolla ja siellähän tunnetusti on valkoista.

Vierailija
24/66 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelle tulee mieleen että kodin sisustaminen omilla lempiväreillä vaatisi jotain erityistä uskallusta? Tuosta tulee mieleen joku ihan erityisen arka ihminen jonka mielestä on todella rohkeaa vaikkapa kysyä tietä toisilta ihmisiltä.

Varmasti useimmat ihmiset kyllä uskaltavat käyttää ihan niitä värejä mitä haluavatkin. Vaikea kuvitella että kukaan pohtisi kämpässään että pidän kyllä niin valtavasti vihreästä ja oranssista, mutta hitto kun en uskalla nyt laittaa sisustukseeni kuin valkoista ja harmaata joita inhoan...

Vierailija
25/66 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo magenta oli kuvassa aivan järkyttävån tunkkainen väri!

Minusta aivan ihana!

T. Se jolla ne kirjavat Morrisin tapetit

Vierailija
26/66 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaah, mitä hemmetin väliä? Kukin sisustaa oman makunsa mukaan tai sitten vuokranantajan mukaan. Minulla ei riitä kiinnostus esitellä kotiani lehdissä tai telkkarissa ja kotini on sisutettu vain minua varten, nimenomaan niin kuin minä itse haluan.

Eihän tässä nyt kyse ollutkaan mistään kodin esittelystä, vaan ihan siitä miten suomalaiset tykkää sisustaa kotiaan.

So? Kai jokainen saa sisustaa haluamallaan tyylillä? Toisilla voi olla värikäs sekamelska ja toisilla hillitympää, mitä sitten?

Vierailija
27/66 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän edellinen koti oli maalattu osin värikkääksi. Kun myytiin, se vaikutti niin, että ostajaehdokkaita oli vähemmän. Tämän välittäjä sanoi ihan ääneen, että osa koki värit niin vieraiksi. Ja lopulta sen osti ihmiset, jotka remppasivat kaikki pinnat uusiksi. Hintaan ei kauheasti vaikutusta ollut, ja saatiin suht nopeaan kaupaksi, mutta tosiaan, ostajajoukkoa värit karsi.

Nykyisessä kodissa oli valko-harmaa värimaailma valmiiksi ja ei olla tehty pintoja omannäköiseksi osin siksi, että muuten hyviä pintoja ei viitsi lähteä uusimaan ja osin siksi, että jos myydään, on selkeästi helpompi myydä, kun värit ovat neutraalit ja tavalliset. Mekin sisustetaan väreillä nyt vaan verhoissa ja kalusteissa.

Ja mä tykkäisin kovasti väreistä ja koti ei tunnu tällaisena niin kotoisalta mutta ei olla niin rikkaita et voitais pinnat uusia ensin itselle mieleisiksi ja myydessä sitten uudestaan neutraaleiksi..

Vierailija
28/66 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä ei uskalleta. Minä en halua kirkkaita värejä seiniin enkä muuallekaan kotiini. Päässäni on muutenkin täysi kaaos koko ajan enkä halua kotiini ylimääräisiä ärsykkeitä. Valkoinen rauhoittaa.

Olet varmaan useasti ollut suljetulla osastolla ja siellähän tunnetusti on valkoista.

Olen eri, mutta tajuatko itsekään kuinka lapsellisen kommentin kirjoitit?

Vierailija
29/66 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon kyllä korviani myöten kyllästynyt tällä palstalla siihen että valkeaa väriä moititaan. Minä rakastan valkeaa ja se on ollut mun lempiväri lapsesta asti. Jos haluan kodistani mahdollisimman vaalean niin sen ei pitäisi kenenkään murheena olla. Kierikää te väreissänne ja antakaa muiden tehdä kodeillaan mitä tykkäävät. Ärsyttää tämä kokoaikainen toisten kotien parjaus ja arvostelu.

Mees huokailemaan sinne y-l-i-l-a-u-d-a-l-l-e ja osoittamaan sinne suuremmuuttas. Jos mitään parempaa ei ole sanottavana kuin jäädä jankuttamaan ettei valkea ole väri niin parempi olla silloin hiljaa ja pakata se väripaletti kainaloon mukaan. Sinunko maun mukaan kaikkien pitäisi kotiaan sisustaa?

Vierailija
30/66 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomilampaat ostivat kaikki muutama vuosi sitten valkoisia autojakin 😆

Vierailija
31/66 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mees huokailemaan sinne y-l-i-l-a-u-d-a-l-l-e ja osoittamaan sinne suuremmuuttas. Jos mitään parempaa ei ole sanottavana kuin jäädä jankuttamaan ettei valkea ole väri niin parempi olla silloin hiljaa ja pakata se väripaletti kainaloon mukaan. Sinunko maun mukaan kaikkien pitäisi kotiaan sisustaa?

Valkoinen on nimenomaan VÄRIN PUUTE.

Vierailija
32/66 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaah, mitä hemmetin väliä? Kukin sisustaa oman makunsa mukaan tai sitten vuokranantajan mukaan. Minulla ei riitä kiinnostus esitellä kotiani lehdissä tai telkkarissa ja kotini on sisutettu vain minua varten, nimenomaan niin kuin minä itse haluan.

Eihän tässä nyt kyse ollutkaan mistään kodin esittelystä, vaan ihan siitä miten suomalaiset tykkää sisustaa kotiaan.

So? Kai jokainen saa sisustaa haluamallaan tyylillä? Toisilla voi olla värikäs sekamelska ja toisilla hillitympää, mitä sitten?

Eihän kukaan ole muuta väittänytkään, ainakaan minä (ap)?

Vierailija
33/66 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valkoinen on nimenomaan VÄRIN PUUTE.

No miten mainiota että päätit sitten vielä kerran koettaa näpsäytellä viisaudellasi. Loistavaa, annanko aplodit vai mitalin? 

Vierailija
34/66 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös pehmustetut valkoiset seinät ovat varmasti sinulle mieleen.

Vierailija
35/66 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni sen verran ikää, että lähes kaikki värit ja kuosit kodissa tullut elettyä. Vaaleaan olen silti aina palannut ja tässä pysyn.

Vierailija
36/66 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän edellinen koti oli maalattu osin värikkääksi. Kun myytiin, se vaikutti niin, että ostajaehdokkaita oli vähemmän. Tämän välittäjä sanoi ihan ääneen, että osa koki värit niin vieraiksi. Ja lopulta sen osti ihmiset, jotka remppasivat kaikki pinnat uusiksi. Hintaan ei kauheasti vaikutusta ollut, ja saatiin suht nopeaan kaupaksi, mutta tosiaan, ostajajoukkoa värit karsi.

Nykyisessä kodissa oli valko-harmaa värimaailma valmiiksi ja ei olla tehty pintoja omannäköiseksi osin siksi, että muuten hyviä pintoja ei viitsi lähteä uusimaan ja osin siksi, että jos myydään, on selkeästi helpompi myydä, kun värit ovat neutraalit ja tavalliset. Mekin sisustetaan väreillä nyt vaan verhoissa ja kalusteissa.

Ja mä tykkäisin kovasti väreistä ja koti ei tunnu tällaisena niin kotoisalta mutta ei olla niin rikkaita et voitais pinnat uusia ensin itselle mieleisiksi ja myydessä sitten uudestaan neutraaleiksi..

Tuota en opi ikinä ymmärtämään että sisustetaan jotain tuntematonta, mahdollista tulevaisuuden kodinostajaa varten. Varsinkaan jos ei ole jo ennestään varmuutta että tullaan asunto vielä myymäön. Kerran sitä vaan eletään, miksi ei voi maalata seiniään vaikka kirkkaanoranssiksi jos siinä viihtyy, sen sijaan että vuosia harmittelee kodin epäviihtyvyyttä.

Vierailija
37/66 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi kaikki kotimaiset sisustusklassikot on valkoisia tai puunvärisiä. Yleensäkin täällä pohjoisessa suosittu hillittyjä vaaleita sävyjä eikä kaupoissa oikein edes myydä muuta. Tekstiileitä löytyy värikkäämpinä.

Sitä kaupoissa myydään mitä ihmiset ostaa.

Vierailija
38/66 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös pehmustetut valkoiset seinät ovat varmasti sinulle mieleen.

Tämä varmaan on mielestäsi ihan asiallista että jos joku tykkää valkoisesta, sellainen henkilö on mielestäsi hullu. Nähtävästi ainoita tässä ketjussa jotka eivät arvostele toisten koteja tai hauku hulluiksi on ne, jotka pitävät hillitystä sisustuksesta. 

Vierailija
39/66 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pidä väreistä, oma koti on hyvin vaalea, vähän väriä tyynyissä tmv. Varsinaisia verhojakaan ei ole, koska en pidä verhoista. Vain eleettömät rullaverhot. Ja minulle kävisi ulkoväriltään musta talokin erinomaisesti.

Kaikki eivät ihan oikeasti pidä väreistä, vaan haluavat pitää asuinympäristönsä rauhallisena. Toiset taas pitävät väreistä ja haluavat niitä ympärilleen. Ihmiset ja ihmisten makumieltymykset ovat erilaisia, ei tässä ole oikeaa tai väärää.

Vierailija
40/66 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi kaikki kotimaiset sisustusklassikot on valkoisia tai puunvärisiä. Yleensäkin täällä pohjoisessa suosittu hillittyjä vaaleita sävyjä eikä kaupoissa oikein edes myydä muuta. Tekstiileitä löytyy värikkäämpinä.

Sitä kaupoissa myydään mitä ihmiset ostaa.

Mutta ihmiset eivät myöskään voi ostaa sitä mitä kaupassa ei myydä.