Jos suomalaiset uskaltaisivat, koteja ei olisi kyllästetty valkoisella ja harmaalla
Hassusti otsikoitu tuo juttu
https://www.iltalehti.fi/sisustus/a/24d3548b-460d-428e-ae5a-b2ec9a6bd99c
Jutun tutkimuksessahan nimenomaan kysyttiin mitä värejä tykkää käyttää tekstiileissä ja sohvissa:
Suomalaisten lempivärit -tutkimukseen osallistui 1 024 vastaajaa. Tutkimus kartoitti, mitä värejä haastateltavat valitsisivat kotinsa verhoihin, sohva- ja koristetyynyihin ja kylpyhuonetekstiileihin.
Yleensähän sitä saa täälläkin lukea että seinät pitää olla valkoiset ja väriä haetaan noilla edellämainituilla. Kyse ei kai ole uskalluksesta vaan sitä että ei haluta kirkkaita värejä seiniin?
Kommentit (66)
En ymmärrä tätä ei uskalleta. Minä en halua kirkkaita värejä seiniin enkä muuallekaan kotiini. Päässäni on muutenkin täysi kaaos koko ajan enkä halua kotiini ylimääräisiä ärsykkeitä. Valkoinen rauhoittaa.
Meillä on olkkarissa keltaista ja vihreää, keittiössä vihreä tehosteseinä, makkarissa sinivalkoista ja työhuoneessa ruskeaa ja beigeä, tykkään hirveesti, tosin olkkariin tahtoisin keksiä jotain uutta.
... mutta miksi ihmiset vapaaehtoisesti antavat tehdä uusien omakotitalojen ulkoseinistä mustia? Rumuudessa saavutettu aivan uusia sfäärejä.
Minustakin tuo on harhaanjohtava otsikko. Ei kyse ole uskalluksesta vaan mausta. Tammiparketti ja valkoiset seinät ovat rauhoittava elementti. Huonekaluilla, matoilla ja verhoilla voi tuoda väriä, jos joku sellaista kaipaa. Minä en ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on olkkarissa keltaista ja vihreää, keittiössä vihreä tehosteseinä, makkarissa sinivalkoista ja työhuoneessa ruskeaa ja beigeä, tykkään hirveesti, tosin olkkariin tahtoisin keksiä jotain uutta.
Niin?
Omistusasuntoa nyt voikin tuunailla miten haluaa. No tällä palstalla nyt halveksitaankin vuokralla asuvia...
Asun vuokralla ja täällä on punainen tehosteseinä. Seinän edessä on iso kirjahylly, mutta jos se olisi sellainen seinä mitä ei saa edes osittain peitettyä niin melko kurjaa se olisi. Ja vaikeampaahan sosustus on jos asunnossa on kirkkaanvärinen ja värikäs tehosteseinä.
Meillä ei juuri valkoisia seiniä ole , kylpyhuoneessakaan. Väriå saa olla kunhan ei levoton sekamelska.
Jaah, mitä hemmetin väliä? Kukin sisustaa oman makunsa mukaan tai sitten vuokranantajan mukaan. Minulla ei riitä kiinnostus esitellä kotiani lehdissä tai telkkarissa ja kotini on sisutettu vain minua varten, nimenomaan niin kuin minä itse haluan.
Ei kai kukaan voi oikeasti luulla että kaikki muut värit kuin valkoinen ja harmaa ovat kirkkaita? Eihän? No näköjään suomalainen voi.
Vihreä rauhoittaa mieltä, se on tieteellisesti todistettu.
Mutta tuskin mikään saa harmaata rakastavan suomalaisen mieltä muuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Jaah, mitä hemmetin väliä? Kukin sisustaa oman makunsa mukaan tai sitten vuokranantajan mukaan. Minulla ei riitä kiinnostus esitellä kotiani lehdissä tai telkkarissa ja kotini on sisutettu vain minua varten, nimenomaan niin kuin minä itse haluan.
Eihän tässä nyt kyse ollutkaan mistään kodin esittelystä, vaan ihan siitä miten suomalaiset tykkää sisustaa kotiaan.
Jos minulla olisi kunnolla rahaa, niin varmasti käyttäisin enemmän värejä sisustuksessani. Eivät ne maalit ilmaisia ole, ja tapetit ovat jopa kalliita. Ei minulla ole valitettavasti varaa siihen, että kovin usein rahaa uuteen sisustukseen laittaisin.
Oon kyllä korviani myöten kyllästynyt tällä palstalla siihen että valkeaa väriä moititaan. Minä rakastan valkeaa ja se on ollut mun lempiväri lapsesta asti. Jos haluan kodistani mahdollisimman vaalean niin sen ei pitäisi kenenkään murheena olla. Kierikää te väreissänne ja antakaa muiden tehdä kodeillaan mitä tykkäävät. Ärsyttää tämä kokoaikainen toisten kotien parjaus ja arvostelu.
Olen huomannut, että ympäröivällä luonnolla on vaikutusta sisustusväreihin.
Ihmiset jotka asuvat värikylläisissä maissa, joissa luonnossa on värikkäitä kukkia ja lintuja ympäri vuoden, he käyttävät kirkkaita värejä myös kodeissaan.
Meillä Suomessa luonto on enimmäkseen valkoinen-harmaa talvella ja kesällä sininen-ruskea-vihreä. Vain vähän värikkäitä kukkia siellä täällä. Täällä ei elä edes värikkäitä papukaijoja. Ei mikään ihme, että nuo meidän luonnossa vallitsevat värit ovat suomalaisten suosikkeja.
Taiteilijat, jotka maalaavat värikkäitä tauluja, ovat usein rohkeampia käyttämään värejä myös kodeissaan. Myös värikkäitä käsitöitä paljon tekevät ihmiset ripottelevat usein koteihinsa väripilkkuja.
Eli siihen värikarttaan, mihin silmä on ympäristössä tottunut, siihen värimaailmaan turvaudutaan kotien sisustuksissa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä ei uskalleta. Minä en halua kirkkaita värejä seiniin enkä muuallekaan kotiini. Päässäni on muutenkin täysi kaaos koko ajan enkä halua kotiini ylimääräisiä ärsykkeitä. Valkoinen rauhoittaa.
Minäkin pidän valkoisista seinistä, koska niille voi halutessaan ripustaa julisteita, kuvia tai tauluja. Jos seinä on voimakkaan värinen tai (kauhistus) seinässä on kuviollinen tapetti, niin mikään ei näytä hyvältä seinällä. Kun tässä maassa on pitkä ja hämärä syksy ja talvi ja kesälläkin voi olla pilvinen päivä, niin edes sisällä saisi olla valoisampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin pidän valkoisista seinistä, koska niille voi halutessaan ripustaa julisteita, kuvia tai tauluja. Jos seinä on voimakkaan värinen tai (kauhistus) seinässä on kuviollinen tapetti, niin mikään ei näytä hyvältä seinällä. Kun tässä maassa on pitkä ja hämärä syksy ja talvi ja kesälläkin voi olla pilvinen päivä, niin edes sisällä saisi olla valoisampaa.
Höh, mulla on huippukirjavia William Morrisin tapetteja kodissani ja on kaikenlaista taulukollaasia yms seinällä ja hienot on😄
Mietin just, että pitäisi koemielessä ostaa joku edullinen huonekalu ja maalata se kirkkailla väreillä. En ole keksinyt sopivaa väriyhdistelmää ja muutenkin epäilen, että hommassa voi mennä rahaa hukkaan, jos se ei olekaan sitten kiva.
Moni asuu vuokralla ja vuokranantaja on jo laittanut ihanat harmaat laminaatit ja maalannut harmaan tehosteseinän olkkariin. Niitä ei saa muuttaa