Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä lapsuudenkodissasi halveksittiin?

Vierailija
29.04.2023 |

Vanhempani puhuvat yhä tulikivenkatkuisesti lihavuudesta.

Kommentit (170)

Vierailija
21/170 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maalla 50- luvulla kyllä isä ajoi vappuna lannat pellolle. Se oli hänen perinteensä. Kurjan mökkiläisen.

En koskaan ole osannut mieltää vappua miksikään, en käy puoluepuheita kuuntelemassa enkä mieskuoroja, en puistoissa piknikillä[/quote]

Tämä! Lapsuudestani muistan myös, että monilla viljelijöillä oli Vappuna lannanajopäivä. Ei ollut varmaan mikään kannanotto, vaan kun työ on tehtävä, niin tehtävähän se on...

Vierailija
22/170 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoa makua, Tupperware-kutsuilla käyviä ihmisiä, kirjakerhojen omia painoksia, rikkinäisiä sukkahousuja, naisia ketkä kulki paplarit päässä ja joiden rintaliivien olkaimet näkyi vaatteiden alta, huonoa yleissivistystä, huonosti katettuja pöytiä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/170 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oransseja keittiönkaappeja.

Vierailija
24/170 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut ihminen, eikä mikään, jos ei ollut helluntailainen.

(Itsellä ikuiset raumat🥲)

Vähän samaansuuntaan, vain tietyllälailla uskovat ovat niitä oikeita. Äiti määritteli ihmisarvon painon mukaan. Minun miestäni esim ei hyväksy kun ajattelee eritavalla uskonasioista.

Vierailija
25/170 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin vähän ketään tai mitään, mutta runsaaseen alkoholin käyttöön ja alkoholisteihin suhtauduttiin melko nuivasti. Kaikille muille ihmisryhmille löytyi ymmärrystä.

Vierailija
26/170 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia, jotka eivät olleet helluntailaisia

Vierailija
27/170 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia, jotka eivät olleet helluntailaisia

Tämä näyttää olevan aika yleistä.

Olisko joku/jotkut helluntailainen vastaamaan?

Vierailija
28/170 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä maalla 50- luvulla kyllä isä ajoi vappuna lannat pellolle. Se oli hänen perinteensä. Kurjan mökkiläisen.

En koskaan ole osannut mieltää vappua miksikään, en käy puoluepuheita kuuntelemassa enkä mieskuoroja, en puistoissa piknikillä

Tämä! Lapsuudestani muistan myös, että monilla viljelijöillä oli Vappuna lannanajopäivä. Ei ollut varmaan mikään kannanotto, vaan kun työ on tehtävä, niin tehtävähän se on...

Ehkä myös siksi että se oli vapaapäivä palkkahommista, ei oikein juhlapyhäkään kuin joku joulu. Isäni kävi hanttihommissa jos oli tarjolla, joku rakensi saunaa, toinen tarvitsi sirkkelille apua tms. En oikein tunne tavan taustaa. Setäni oli kommunisti, isä maalaisliittolainen.

Vierailija
29/170 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusaattanoita.

Mitä nämä ovat?

Vierailija
30/170 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholia ja tupakkaa

Vierailija
31/170 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää tuo lihavien vieroksuminen. Kun Ahtisaarta valittiin pressaksi, äitini sanoi ettei sellaista (lihavaa) pitäisi valita pressaksi. Hän ei ollut laiha itsekään vaan tukeva, tosin lihaksiakin löytyi.

Vierailija
32/170 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei nyt suoranaisesti halveksittu, mutta jotenkin jäi kyllä sellainen käsitys, että vanhempien mielestä rikkaat ovat itsekkäitä ihmisiä ja köyhillä olisi parempi sydän. 

Meillä oli sama. Molemmat vanhemmat tiukasti kommunisteja, ja opettivat hirveän mustavalkoista maailmaa. Kaikki rikkaat ovat pahoja ihmisiä, jotka kuvittelevat rahan tuovan onnea, mutta oikeasti he vain itkevät yksinään hienostelevissa kartanoissaan, kun elävät ilman rakkautta. Samaan aikaan köyhät joutuvat työskentelemään kovaa ja olemaan nöyriä, mutta heilläpäs onkin kultainen sydän ja he ymmärtävät perheen ja rakkauden arvon. Rikkaat ovat ahneita, köyhät anteliaita, rikkaat tyhmiä, köyhät viisaita, rikkaat ilkeitä, köyhät ystävällisiä. 

Ironista tässä oli se, että minun vanhempani eivät todellakaan olleet mitään rakastajia. Heille lapset olivat pelkkää vaivaa ja häiriötä, emmekä me lapset ole ikinä olleet läheisiä heistä kummankaan kanssa. Mutta se, että vihaamme vanhempiamme, on tietysti meidän ja pahan kapitalistisen ajattelumme vika, eikä suinkaan heidän ja heidän hirviökäyttäytymisensä syytä. 

Vierailija
33/170 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusaattanoita.

Mitä nämä ovat?

Olisko niitä panhuilua soittavia eteläamerikkalaisia, jotka esiintyivät kadulla?

Vierailija
34/170 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävää tuo lihavien vieroksuminen. Kun Ahtisaarta valittiin pressaksi, äitini sanoi ettei sellaista (lihavaa) pitäisi valita pressaksi. Hän ei ollut laiha itsekään vaan tukeva, tosin lihaksiakin löytyi.

Lihavuus ei tietenkään ole terveellistä mutta ketään loukkaamatta, melko pinnallisia arvoja on joidenkin kodissa opetettu.

Meillä oli rehellisyys, työnteko, raittius ne arvot eli päinvastaisia halveksittiin.

"Äänellään kukin laulaa" sillä kuitattiin henkilöiden ulkoinen olemus.

Vierailija
35/170 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutusta. Vanhempani olivat rehellisiä työtä tekeviä ihmisiä, mutta heillä oli hyvin matala koulutus, duunareita. Puhuivat pilkallisesti kaikista vähääkään kouluttautuneista "herroina". Sinänsä jännä, että heidän mielestään myös mm. poliisi, palomies ja sh olivat herraskaisia ammatteja, puhumattakaan jos joku oli vaikka toimistosihteeri, opettaja tai vakuutusasiantuntija. Pilkkasivat minua ja sisarustani, kun halusimme lukioon. Suostuivat kuitenkin maksamaan koulukirjat, mutta niskojaan nakellen huusivat ja meuhkasivat, että tällaiseen täytyy rahansa tuhlata. Penniäkään ei herunut rahaa mihinkään abiristeilyille, penkkareihin tai vanhojen tansseihin, joten kaikki ne joutui jättämään välistä.

Nykyään pilkkaavat, kun tienaan ihan ok maisterina ja minulla on jonkin verran omalla ahkeruudella hankittua varallisuutta. Häpeän kuulemma juuriani ja olen leuhka, kun minulle ei kelvannut esimerkiksi hoiva-avustajan, lähihoitajan tms. työ. Naureskelevat vähän kaikelle elämässäni ja halveksuvat. Aina sanovat ivallisesti, että kun "Marille ei kelpaa mikään tavallinen (nimi muutettu)".

Vierailija
36/170 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskoja. Ja kommunisteja. Meillä tehtiin aina vappuna näkyvästi pihatöitä osoituksena siitä, että emme ole joutoväkeä, joka kulkee punaisten kankaanpalasten perässä pitkin katuja mellastamassa.

Sama. Laiskoja ja kommunisteja haukuttiin kovin. 

Vierailija
37/170 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persuja, ja halveksitaan edelleen.

Täysin infantiilia halveksia jotain puoluetta ja kuluttaa siihen energiaansa, siitähän ei ole mitään iloa ja hyötyä kun osa kansasta haluaa tällaisen puolueen ja kannatus ratkaistaan vaaliuurnalla.

Vierailija
38/170 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työläisiä. Isä ei voinut sietää niitä. Aina teroitti meille, että olemme työläisten yläpuolella. Monesti meni vappumarssille ilkkumaan.

Kai isäsi oli luonnevikainen. Hulluilla on yleensä halvat huvit.

Vierailija
39/170 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä halveksittiin mua itseäni.

Pärjäsin itse ja tein töitä jo 12 v asti, hommasin työn lisäksi asunnon ja opiskelupaikan.

Valmistuin ammattiin jossa olen tehnyt ikäni töitä.

Muut sisarukseni ( 2 veljeä, 1 sisko) kävivät ylioppilaiksi, mä en. Olen siis siksi idioottiperheeni halveksuma, ja ihanko en piittais pätkääkään🤣

Vierailija
40/170 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossupummeja. Sodan jälkeen vielä 90 luvun lopulle sossun tuilla eläminen oli häpeä ja viimeinen teko. Nykyään jotain ihailtavaa??

Saman olen opettanut omille lapsillekin, omalla työllä ja rahalla tullaan toimeen ja perhe huolehtii toisistaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä