Opiskelijat on ainoa ihmisryhmä...
...joiden on pakko ottaa opintolainaa pärjätäkseen. Miksi tästä yksikään puolue ei oikeasti puhu / tai ota tätä asiaa ajaakseen ? Minusta opintorahaa pitäisi nostaa väh 100€ / kk / per heti jo hintojen nousun takia. Terveisin yliopisto-opiskeijan äiti
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole 2.vuotta yliopistossa nyt lopetteleva (3-4v jäljellä) ottanut opintolainaa.
Vuosi jäljellä opiskelijapojalla. Viides vuosi täyttyy nyt.
Tehnyt kesät töitä. Joka kesä yli 10 te. Niillä + opintorahalla sitten elänyt talven leveästi.Ei ole ottanut lainaa, eikä ota.
Kesätyöt on hyvä juttu, mutta 3kk työstä jäänyt säästöön yli kymppitonni? Siis 3300e/kk SÄÄSTÖÖN? Kesätyöstä tullut nettona 5000e?
Mikä ala ja onko poikasi senioritason tekijä jo opintovaiheessa? Hyvä hänelle jos on.
Meillä poika teki useampana kesänä logistiikkakeskuksessa hommia. Noin 9000 tienasi ja asui kotona eikä rahaa kulunut kesällä, kun painoi kolmivuorotyötä. Ei veroja. Kymppitonnin saa tienata ilman veroja.
Ohis
Jo vain, tuo onkin jo normisetti ja tosi hyvä homma että opiskelukesät on voitu viettää kotona (ei omia ruoka-/asumiskuluja).
Ihmeellinen ja kateellinen kommentti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounas taitaa opiskelijalle maksaa 2,9 euroa (tms.). Kulkeminen ja asuminen on halpaa.
Hinta on nykyään 3,20€. Ja se on KALLIS. Kotona kuitenkin tekee euron tai jopa alle annoksia
Tottakai se 3,20€ kuulostaa halvalle hyväpalkkaiselle työntekijälle, joka käy joka päivä 10-15 egen lounailla
En tiedä kyllä millä mittarilla kukaan saa 3,2e lounaan näyttämään kalllilta?
Mitä saat kaupasta 3,2e?En ole lainaamasi, mutta voin vastata tähän. Teen usein nistipataa, jossa jauheliha on korvattu linsseillä, pavuilla ja kikherneillä. Sipulia mukaan ja päälle ketsuppia niin annoshinta jää paljon alle kolmen euron.
Just. Jos lounas maksaa 3,2 ja pääset vaikka 2,5euroon padallasi, säästät 70snt annos ja näet melkoisen vaivan. Kukin tyylillään, toki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon kesätöissä tienaamiskeskusteluun: naapurin poika pääsee kesälääkärinä töihin ja nostaa käytännössä työharjoittelusta kuulemma 4.800 e / kk. Kertoi isänsä kuulumisia.
Että palstalaiset voisi vähän avartaa maailmankuvaa. Ei kaikki opiskelijoiden kesätyöt ole huonosti palkattuja.No se ei hirveästi lämmitä, että lääkäriopiskelijat saavat noin suurta palkkaa, jos ei itse opiskele lääkäriksi. Nuo suuret kesätyöpalkat ovat hyvin rajatun opiskelijajoukon ilo. Suurin osa joutuu tekemään huonosti palkattuja ravintola-, siivous- tai asiakaspalvelualanhommia. Et nyt onnistunut avartamaan maailmankuvaani, kyllä varmaan kaikki sen käsittää, että joku lääkäri- tai insinööriopiskelija voi saada hyvää palkkaa kesätöistä. He ovat kuitenkin vain pieni osa opiskelijoista.
Onko taasen vaikeaa ymmärtää?
Hakeudu huonopalkkaiselle ja huonosti työllistävälle alalle > löydä huonoja kesätöitä.
Hakeudu parempipalkkaiselle ja hyvin työllistävälle alalle > löydä parempia kesätöitä.
Kaikki muut kuin lääkärit ja insinöörit ovat huonosti palkattuja ja huonosti työllistettyjä? Itselläsi taitaa nyt olla ymmärryksessä vikaa. Voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta Suomeen tarvitaan yhä edelleen muitakin kuin lääkäreitä ja insinöörejä. Silti ala voi olla hyvin työllistävä ja ihan palkattu. Se ei tarkoita, että olisi aina mahdollista tehdä noita hommia kesätöinä, ainakaan samalla palkalla. Monilla aloilla niihin hyvin palkattuihin töihin pääsee kiinni vasta sitten kun on opinnot lusittu.
Voi jumalauta nyt taas! Mitä sitten? Nykyään opintolainasta pitää maksaa vain puolet pois. Itselläni on ollut kaksi kertaa opintolaina ja joka killinki piti maksaa itse pois. Ja ei, ennen ei saanut töitä heti ja helposti. 6 vuotta pätkätöitä valmistumisen jälkeen ( sitä ennen työttömyyskorvauksella tukitöissä) ja niillä sitä sitkuteltiin ja maksettiin lainaa pois.
Nykyajan pennut on tottuneet ihan liian helppoon elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon kesätöissä tienaamiskeskusteluun: naapurin poika pääsee kesälääkärinä töihin ja nostaa käytännössä työharjoittelusta kuulemma 4.800 e / kk. Kertoi isänsä kuulumisia.
Että palstalaiset voisi vähän avartaa maailmankuvaa. Ei kaikki opiskelijoiden kesätyöt ole huonosti palkattuja.No se ei hirveästi lämmitä, että lääkäriopiskelijat saavat noin suurta palkkaa, jos ei itse opiskele lääkäriksi. Nuo suuret kesätyöpalkat ovat hyvin rajatun opiskelijajoukon ilo. Suurin osa joutuu tekemään huonosti palkattuja ravintola-, siivous- tai asiakaspalvelualanhommia. Et nyt onnistunut avartamaan maailmankuvaani, kyllä varmaan kaikki sen käsittää, että joku lääkäri- tai insinööriopiskelija voi saada hyvää palkkaa kesätöistä. He ovat kuitenkin vain pieni osa opiskelijoista.
Hakeudu huonopalkkaiselle ja huonosti työllistävälle alalle > löydä huonoja kesätöitä.
Hakeudu parempipalkkaiselle ja hyvin työllistävälle alalle > löydä parempia kesätöitä.
Kaikki muut kuin lääkärit ja insinöörit ovat huonosti palkattuja ja huonosti työllistettyjä? Itselläsi taitaa nyt olla ymmärryksessä vikaa. Voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta Suomeen tarvitaan yhä edelleen muitakin kuin lääkäreitä ja insinöörejä. Silti ala voi olla hyvin työllistävä ja ihan palkattu. Se ei tarkoita, että olisi aina mahdollista tehdä noita hommia kesätöinä, ainakaan samalla palkalla. Monilla aloilla niihin hyvin palkattuihin töihin pääsee kiinni vasta sitten kun on opinnot lusittu.
Totta, että jotkut opettajat pääsee kiinni täysiin palkkoihin vasta valmistuttuaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi jumalauta nyt taas! Mitä sitten? Nykyään opintolainasta pitää maksaa vain puolet pois. Itselläni on ollut kaksi kertaa opintolaina ja joka killinki piti maksaa itse pois. Ja ei, ennen ei saanut töitä heti ja helposti. 6 vuotta pätkätöitä valmistumisen jälkeen ( sitä ennen työttömyyskorvauksella tukitöissä) ja niillä sitä sitkuteltiin ja maksettiin lainaa pois.
Nykyajan pennut on tottuneet ihan liian helppoon elämään.
Nailed it!👍👍👍
Täällä ei tarvitse maksaa kymppitonnien lukukausimaksuja. Se on iso etu.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä, kelle on tarjolla halpaa asumista ja alennuksia milloin mistäkin opiskelijakortilla. Eikä opiskelu ole nykyisin tiukkaa 8-16 opiskelua, vaan pääosin itsenäistä, jolloin mahdollisuus osa-aikatöihin on olemassa. Ja turha vetää tähän niitä muutamaa alaa missä on tiukka aikataulu, suurimmassa osassa kun ei ole. Jos haluaa paremman elintason niin se pitää maksaa itse, ei valtion pussista.
Yliopistolla ei enää voi hengailla 10-12 v. vaan tutkinto pitäisi saada kasaan jotakuinkin määräajassa. Tahti on aika tiukka ja opiskelijoissa on esimerkiksi lasten vanhempia ja sairaita, joilla ei ole mahdollisuutta juosta tukka putkella opinnoissa ja töissä kaiket päivät.
Opintorahan korotus palvelisi yhteiskuntaa, sillä se kannustaa perheellisiä tai toimeentulotuella olevia hakemaan opiskelemaan sen sijaan, että jättäytyy pois velkaantumisen pelossa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta muusta tarviikin maksaa moninkertaisesti muihin verrattuna. Opiskelijana ei minulla ole varaa esimerkiksi mennä baariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta muusta tarviikin maksaa moninkertaisesti muihin verrattuna. Opiskelijana ei minulla ole varaa esimerkiksi mennä baariin.
Tarkoitin moniin muihin maihin*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, että jotkut opettajat pääsee kiinni täysiin palkkoihin vasta valmistuttuaan.
Ja psykologit
Yths-maksu on pakollinen, mutta aikoja sinne on todella vaikeaa saada. OpiskelijaRuoka maksaa 3.20 e, mutta annokset ovat pieniä ja ruuan määrä rajoitettu.
Kesätöitä omalta alalta on ollut erittäin vaikeaa saada ja palkka harjoitetuista on 1700 euroa/kk. Veroa ei kesätyöstä mene. Omassa yliopistossani opiskellaan pooli-systeemillä ja opintoja on vielä pitkälle toukokuuta.
Itse miljunääri roska kuski prinssi nakki homottajana olen sitä mieltä että MINULLE tulee kaikkien maksaa koulu oikeudesta!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin. Jos hakeutuu itse alalle joka johtaa suoraan kortistoon, tulee kantaa seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Itse miljunääri roska kuski prinssi nakki homottajana olen sitä mieltä että MINULLE tulee kaikkien maksaa koulu oikeudesta!!!
Minä taas kerma munkki pronssi peppu lusikkana olen sitä mieltä että risun kerääjiä tarvitaan enempi!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas kerma munkki pronssi peppu lusikkana olen sitä mieltä että risun kerääjiä tarvitaan enempi!!!
Ja minä puolestansa hirvi metsän omistaja poro kauppias mega lordina en usko sähköön!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja psykologit
Psykologit ei yleensä ole hirmu hyvin palkattuja. Kohtuullisesti kyllä.
Eikös jokainen puolue vakuuttanut että koulutuksesta EI leikata.... on kai sekin jotain.
Vierailija kirjoitti:
Eikös jokainen puolue vakuuttanut että koulutuksesta EI leikata.... on kai sekin jotain.
Ei saada kuuden miljardin leikkauksia kasaan ilman koulutusleikkauksia. Se nyt on päivänselvää.
Tosiaan. Jo opiskelujen aikana saa tuntemuksia siitä, onko alalla töitä vaiko ei.