Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelijat on ainoa ihmisryhmä...

Vierailija
29.04.2023 |

...joiden on pakko ottaa opintolainaa pärjätäkseen. Miksi tästä yksikään puolue ei oikeasti puhu / tai ota tätä asiaa ajaakseen ? Minusta opintorahaa pitäisi nostaa väh 100€ / kk / per heti jo hintojen nousun takia. Terveisin yliopisto-opiskeijan äiti

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounas taitaa opiskelijalle maksaa 2,9 euroa (tms.). Kulkeminen ja asuminen on halpaa.

Hinta on nykyään 3,20€. Ja se on KALLIS. Kotona kuitenkin tekee euron tai jopa alle annoksia

Tottakai se 3,20€ kuulostaa halvalle hyväpalkkaiselle työntekijälle, joka käy joka päivä 10-15 egen lounailla

En tiedä kyllä millä mittarilla kukaan saa 3,2e lounaan näyttämään kalllilta?

Mitä saat kaupasta 3,2e?

En ole lainaamasi, mutta voin vastata tähän. Teen usein nistipataa, jossa jauheliha on korvattu linsseillä, pavuilla ja kikherneillä. Sipulia mukaan ja päälle ketsuppia niin annoshinta jää paljon alle kolmen euron.

Vierailija
102/143 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin yrirtää pitää koulutus maksuttonana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väittäkää mitä väitätte, mutta minä väitän että 3,2 e hintainen lounas seisovasta pöydästä on erittäin kannattava opiskelijan syödä joka päivä. Säästyy koukkaamiselta ja saa syödä salaattejakin, jotka nykyään maksaa. Paljon.

Olen ihan samaa mieltä, että 3,2 euron seisova pöytä olisi opiskelijalle erittäin kannattava ja söisin itsekin siellä joka päivä. Ongelmana vain on se, että mainitsemasi tuote on kuvitteellinen eikä sellaista ole missään tarjolla.

Miten niin ei ole? Ainakin viimeksi ku kävin paikallisessa Fazer-Amican opiskelijaruokalassa, jossa ihan tavallisetkin ihmiset saavat lounastaa maksamalla noin 7 euroa, ruoka oli itse otossa.

Salaattipöytä, leivät, juomat ja pääruokana tyyliin kinkkukiusausta. Sitä sai lapioida niin paljon kuin lautaselle mahtui ja käydä lisää, jos jäi nälkä.

Ei kyllä normaalisti saa opiskelijaravintoloissa hakea lisää. Paistoksia, kiusauksia jne saa kyllä ottaa niin paljon kuin lautaselle mahtuu, mutta pihveissä, pyöryköissä ja vastaavissa on nykyään tiukat rajat, esim. 1 pihvi tai kolme pientä pyörykkää.

Vierailija
104/143 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon kesätöissä tienaamiskeskusteluun: naapurin poika pääsee kesälääkärinä töihin ja nostaa käytännössä työharjoittelusta kuulemma 4.800 e / kk. Kertoi isänsä kuulumisia.

Että palstalaiset voisi vähän avartaa maailmankuvaa. Ei kaikki opiskelijoiden kesätyöt ole huonosti palkattuja.

No se ei hirveästi lämmitä, että lääkäriopiskelijat saavat noin suurta palkkaa, jos ei itse opiskele lääkäriksi. Nuo suuret kesätyöpalkat ovat hyvin rajatun opiskelijajoukon ilo. Suurin osa joutuu tekemään huonosti palkattuja ravintola-, siivous- tai asiakaspalvelualanhommia. Et nyt onnistunut avartamaan maailmankuvaani, kyllä varmaan kaikki sen käsittää, että joku lääkäri- tai insinööriopiskelija voi saada hyvää palkkaa kesätöistä. He ovat kuitenkin vain pieni osa opiskelijoista.

Vierailija
105/143 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut asia, jota kritisoin näin entisenä opiskelijana on lainan takaisinmaksu myös toimeentulotuen perusosasta. Minulla ei ole mitään lainan takaisinmaksua vastaan, mutta minusta se, että viimesijaisesta tuesta valuu rahaa opintolainojen takaisin maksuun ei ole tarkoituksenmukaista ja kurjistaa ihmisten ennestään vaikeita tilanteita entisestään.

Vierailija
106/143 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole 2.vuotta yliopistossa nyt lopetteleva (3-4v jäljellä) ottanut opintolainaa.

Vuosi jäljellä opiskelijapojalla. Viides vuosi täyttyy nyt.

Tehnyt kesät töitä. Joka kesä yli 10 te. Niillä + opintorahalla sitten elänyt talven leveästi.

Ei ole ottanut lainaa, eikä ota.

Kesätyöt on hyvä juttu, mutta 3kk työstä jäänyt säästöön yli kymppitonni? Siis 3300e/kk SÄÄSTÖÖN? Kesätyöstä tullut nettona 5000e?

Mikä ala ja onko poikasi senioritason tekijä jo opintovaiheessa? Hyvä hänelle jos on.

Meillä poika teki useampana kesänä logistiikkakeskuksessa hommia. Noin 9000 tienasi ja asui kotona eikä rahaa kulunut kesällä, kun painoi kolmivuorotyötä. Ei veroja. Kymppitonnin saa tienata ilman veroja.

Ohis

Toinen ohis: kaikilla opiskelijoilla kesäloma ei myöskään ole "vain" 3 kuukautta. Itse tein fuksivuonna puolen vuoden ylimääräiset opinnot, ja sen jälkeisinä neljänä vuonna minulla oli usein tilanne, että viimeiset luennot ja tentit olivat maaliskuussa. Kurssit alkoivat uudelleen syyskuussa. Se jätti 5kk kesälomaa. Lisäksi oli usein kuukauden joululoma.

Palkasta menee n. 10% eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja ja asumistuen saa myös kesältä, kunhan ei tienannut keskiarvona yli tulorajan, joten tuloni saattoivat olla hyvinkin 10 000 5kk ajalta ja ehdin silti lomailemaankin. Palkan päälle tuli 9,5% lomakorvausta kesän jälkeen eli käytännössä sain koko tuntipalkkani käteen. Nordnetista kun katson, olen parinakin opiskeluvuonna saanut säästöön yli 10 000 euroa.

Toki rahankäyttöni ja sosiaalinen elämäni oli vähäistä. Kävin yksissä bileissä koko yliopiston aikana ja nekin olivat fuksiviikolla. Totesin, että olisin mieluummin kotona, ja lähdin kesken pois. En käynyt edes vuosikurssini valmistujaistapahtumassa eli publiikissa, muistaakseni olin töissä silloin.

Vierailija
107/143 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole 2.vuotta yliopistossa nyt lopetteleva (3-4v jäljellä) ottanut opintolainaa.

Vuosi jäljellä opiskelijapojalla. Viides vuosi täyttyy nyt.

Tehnyt kesät töitä. Joka kesä yli 10 te. Niillä + opintorahalla sitten elänyt talven leveästi.

Ei ole ottanut lainaa, eikä ota.

Kesätyöt on hyvä juttu, mutta 3kk työstä jäänyt säästöön yli kymppitonni? Siis 3300e/kk SÄÄSTÖÖN? Kesätyöstä tullut nettona 5000e?

Mikä ala ja onko poikasi senioritason tekijä jo opintovaiheessa? Hyvä hänelle jos on.

Meillä poika teki useampana kesänä logistiikkakeskuksessa hommia. Noin 9000 tienasi ja asui kotona eikä rahaa kulunut kesällä, kun painoi kolmivuorotyötä. Ei veroja. Kymppitonnin saa tienata ilman veroja.

Ohis

Toinen ohis: kaikilla opiskelijoilla kesäloma ei myöskään ole "vain" 3 kuukautta. Itse tein fuksivuonna puolen vuoden ylimääräiset opinnot, ja sen jälkeisinä neljänä vuonna minulla oli usein tilanne, että viimeiset luennot ja tentit olivat maaliskuussa. Kurssit alkoivat uudelleen syyskuussa. Se jätti 5kk kesälomaa. Lisäksi oli usein kuukauden joululoma.

Palkasta menee n. 10% eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja ja asumistuen saa myös kesältä, kunhan ei tienannut keskiarvona yli tulorajan, joten tuloni saattoivat olla hyvinkin 10 000 5kk ajalta ja ehdin silti lomailemaankin. Palkan päälle tuli 9,5% lomakorvausta kesän jälkeen eli käytännössä sain koko tuntipalkkani käteen. Nordnetista kun katson, olen parinakin opiskeluvuonna saanut säästöön yli 10 000 euroa.

Toki rahankäyttöni ja sosiaalinen elämäni oli vähäistä. Kävin yksissä bileissä koko yliopiston aikana ja nekin olivat fuksiviikolla. Totesin, että olisin mieluummin kotona, ja lähdin kesken pois. En käynyt edes vuosikurssini valmistujaistapahtumassa eli publiikissa, muistaakseni olin töissä silloin.

Lisään vielä, että oli muuten valmistumisen jälkeen todella hankalaa sopeutua siihen, että palkasta menee yhtäkkiä veroja ja veronluontoisia maksuja enemmän kuin keskimääräinen kuukausiansioni opintoaikana oli, ja lomaa saa 5 viikkoa vuodessa, josta viikon voi pitää talvella ja neljä kesällä. Hyvällä tuurilla saa tuon minikesäloman ajankohtaan, jolloin ei joudu istumaan sisällä siitepölyallergian takia koko kuukautta. 

Vierailija
108/143 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintoraha 260€ kk ja jää käteen asumiskulujen jälkeen 154€. Mistä oot saanut 105€/kk hintaisen kämpän? Netti ja vesikin kuuluu hintaan?

Vierailija
109/143 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon kesätöissä tienaamiskeskusteluun: naapurin poika pääsee kesälääkärinä töihin ja nostaa käytännössä työharjoittelusta kuulemma 4.800 e / kk. Kertoi isänsä kuulumisia.

Että palstalaiset voisi vähän avartaa maailmankuvaa. Ei kaikki opiskelijoiden kesätyöt ole huonosti palkattuja.

Konetekniikan inssiopiskelija tienasi kesätöissä 5 tonttua kuukaudessa, erään oljyfirman palveluksessa.

Vierailija
110/143 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se ei hirveästi lämmitä, että lääkäriopiskelijat saavat noin suurta palkkaa, jos ei itse opiskele lääkäriksi. Nuo suuret kesätyöpalkat ovat hyvin rajatun opiskelijajoukon ilo. Suurin osa joutuu tekemään huonosti palkattuja ravintola-, siivous- tai asiakaspalvelualanhommia. Et nyt onnistunut avartamaan maailmankuvaani, kyllä varmaan kaikki sen käsittää, että joku lääkäri- tai insinööriopiskelija voi saada hyvää palkkaa kesätöistä. He ovat kuitenkin vain pieni osa opiskelijoista.

Onko taasen vaikeaa ymmärtää?

Hakeudu huonopalkkaiselle ja huonosti työllistävälle alalle > löydä huonoja kesätöitä.

Hakeudu parempipalkkaiselle ja hyvin työllistävälle alalle > löydä parempia kesätöitä.

Vierailija
111/143 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lounas taitaa opiskelijalle maksaa 2,9 euroa (tms.). Kulkeminen ja asuminen on halpaa.

2.95 Jykylässä peruslounas

Vierailija
112/143 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen AMK:ssa, eikä ole tarvinnut lainaa nostaa. Keikkatöillä saan kustannettua elämiseni ja toisinaan rahaa jää säästöön. Toki muistan pitää vapaapäiviä ja opiskelu on tällä hetkellä ensisijainen.

Vierailija
113/143 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija voi aina heittää sen verran keikkatöitä, että tulee toimeen.

Vierailija
114/143 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni työttömien tuet vois leikata samantien nollaan ja kohdistaa 80% fyrkasta opiskelijoille ja korkeakouluille ja 20% vaikka varhaiskasvatukseen.

Vierailija
115/143 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinta on nykyään 3,20€. Ja se on KALLIS. Kotona kuitenkin tekee euron tai jopa alle annoksia

Tottakai se 3,20€ kuulostaa halvalle hyväpalkkaiselle työntekijälle, joka käy joka päivä 10-15 egen lounailla

En tiedä kyllä millä mittarilla kukaan saa 3,2e lounaan näyttämään kalllilta?

Mitä saat kaupasta 3,2e?

En ole lainaamasi, mutta voin vastata tähän. Teen usein nistipataa, jossa jauheliha on korvattu linsseillä, pavuilla ja kikherneillä. Sipulia mukaan ja päälle ketsuppia niin annoshinta jää paljon alle kolmen euron.

Terveelliseltä kuulostaa :D

Vierailija
116/143 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni työttömien tuet vois leikata samantien nollaan ja kohdistaa 80% fyrkasta opiskelijoille ja korkeakouluille ja 20% vaikka varhaiskasvatukseen.

Siitä se riemu repeää, kun tuettu humanisti siirtyy yliopistosta kortistoon.

Vierailija
117/143 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintoraha 260€ kk ja jää käteen asumiskulujen jälkeen 154€. Mistä oot saanut 105€/kk hintaisen kämpän? Netti ja vesikin kuuluu hintaan?

Opiskelijat kuuluvat yleisen asumistuen piiriin.

Vierailija
118/143 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa putiikkien ilta ja viikonloppu siivoustöitä riitti opiskelu ajoille ja verottomana sai tienata määrätyn summan. Ei tarvinnut kulkea missään käytetyissä kirppari lumpuissa kun tienasi itse vaate rahaa. 

Ostan nyäänkin vaatteeni uusina katsoen mitä materiaalia enkä kulje kierrätys lumpuissa. Lapsena ne kierrätys lumput olivat kamalia ja kylmiä. Jalat paleltuivat heti surkeissa kengissä ja keinokuitu sukissa. Naama paleltui aina paukuroille. 

Vierailija
119/143 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä se riemu repeää, kun tuettu humanisti siirtyy yliopistosta kortistoon.

Se voi olla niin, että yliopistoissa tulisi tehdä:

-lisää tutkimusta (=enemmän työpaikkoja myös humanisteille)

-kouluttaa vähemmän tieteenalaa x (=tähän oma inhokkisi)

Itse TKK-tätinä olin jo opintojen aikaan sitä mieltä, että sisäänpääsyn ja valmistumisen vaatimustasoa voisi nostaa reippaasti. Aika vähällä älyllä sieltä nimittäin paperit saa ulos.

Vierailija
120/143 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä väitetään, että opiskelijoilla on ilmainen terveydenhuolto? Ei ole. Korkeakouluopiskelijat joutuu maksamaan terveydenhuoltomaksuja monta kymppiä joka vuosi riippumatta siitä, käyttääkö kyseisiä palveluja lainkaan vai ei. Ja esim. hammaslääkärillä käymisestä täytyy silti maksaa joka kerta ylimääräistä.

Ei pidä paikkansa eikä joudu. YTHS perii ainoastaan peruuttamatta jääneestä käynnistä maksun. 

https://www.yths.fi/asiointi/palvelumaksut/