Otin kovaan ahdistukseen juuri diapam lääkkeen ekaa kertaa
Sain ystävältä 10mg diapamin, jota en ensin uskaltanut ottaa.
Uskalsin sitten kokeilla puolikasta ja nyt mennyt 20 min ja olo on selvästi helpottanut.
Harmi, että narkkarit pilanneet näiden lääkkeiden maineen, eikä lääkärit kirjoita näitä enää.
Minulla menossa masennuslääkkeen alasajo ja ahdistus on järkyttävä.
Ihanaa, että saa edes tämän yhden illan ottaa rennommin, kun viikon jo ollut järkyttävä ahdistus ja paniikki.
Kommentit (61)
Mun mies käyttää Xanoria kolmena päivänä viikosta. Ne auttaa selviytymään töistä. Käyttöä on takana jo 20 vuotta eikä ikinä ole annokset kasvaneet tai käyttöpäivät lisääntyneet. Joten kyllä se käyttö on mahdollista hallita.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuslääkäreiltä ei ainakaan saa, ihan sama miten paha ahdistus olisi tms. Millään syyllä niitä ei saa. Lääkärit kirjoittaa niitä ainoastaan toisilleen, samoin kuin parempia kipulääkkeitä. Tavallinen rahvas saa tyytyä panadoliin.
Mistä sää oot tuollaista kuullut? Minulle ainakin TK lääkäri määrää Panacodeja, Oxaminia, Tramadolia, Oxycontinia ja oikeastaan mitä tahansa viitsin puhelimessa pyytää siltä sairaanhoitajalta joka soittaa takaisin. Ja aina eri lääkäri määräämässä. TK lääkärin olen nähnyt viimeksi pari vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Et koskaan opi käsittelemään ahdistusta tunteena jos lääkkeillä turrutat ahdistuksen. Ero terveen ja ahdistuksesta kärsivän välillä on juurikin se että terve osaa käsitellä tunnetta. Tämän taidon voi oppia myös ahdistuksesta kärsivä kunhan ei turruta itseään lääkkeillä.
t. ex-masennus/ahdistus potilas joka parani oppimalla käsittelemään tunteita
Eiköhän jokainen bentsoja vastuullisesti käyttävä toimikin juuri noin eli pääsääntöisesti tunteet kohdataan ilman nappeja. Mutta se tuo elämään vähän lisää kontrollia ja nostaa elämänlaatua kun voi halutessaan estää pahimman paniikin. Tietysti pahimmatkin paniikin joskus kahlataan läpi.
Vierailija kirjoitti:
Et koskaan opi käsittelemään ahdistusta tunteena jos lääkkeillä turrutat ahdistuksen. Ero terveen ja ahdistuksesta kärsivän välillä on juurikin se että terve osaa käsitellä tunnetta. Tämän taidon voi oppia myös ahdistuksesta kärsivä kunhan ei turruta itseään lääkkeillä.
Puhu ihan vain omasta puolestasi. On olemassa ahdistusta ja sitten sellaista johon voit kuolla.
Ketjun ainoa tarkoitus oli päästä haukkumaan "narkkareita".
Kyllähän bentsot toimii kuin junan vessa mutta riski jäädä koukkuun on melkoinen.
Siksi en itse ottaisi kun ihan pahimmassa hädässä tai vakavassa kriisitilanteessa tilapäisesti.
Sitä en ymmärrä miksi joka toisella päihteiden väärinkäyttäjällä noita tuntuu olevan kaapit pullollaan ja aina löytävät lääkärin joka kirjoittaa lisää siinä missä ns tavallinen ihminen jolla kriisi tai voimakas tilapäinen ahdistus ei saa monelta lääkäriltä kuin masennuslääkkeitä ja lämmintä kättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän jokainen bentsoja vastuullisesti käyttävä toimikin juuri noin eli pääsääntöisesti tunteet kohdataan ilman nappeja. Mutta se tuo elämään vähän lisää kontrollia ja nostaa elämänlaatua kun voi halutessaan estää pahimman paniikin. Tietysti pahimmatkin paniikin joskus kahlataan läpi.
Tämä. Oma ahdistus väheni huomattavasti sillä että on yksi bentso aina taskussa. Siellä se on ollut ottamatta monta kuukautta varalla.
Minä käytin oxaminia miltei päivittäin parin vuoden ajan kun peräjälkeen tapahtui pahoja asioita lähipiirissä ja olin itsekin fyysisesti sairas.
Oxamin ei tuonut minkäänlaista euforiaoloa tai edes lievää päihtymystä edes hoidon alussa vaan auttoi viemään tuskaisen olon pois ts olo normalisoitui tavalliseksi.
Miten tuohon olisi voinut koukkuun jäädä?
Koska en käyttänyt lääkettä kuitenkaan ihan joka päivä, ei lopetuksessa ollut mitään ongelmaa.
Bentsovieroitusoireet on pahemmat ja kauemmin kestävät kuin heroiinin joten tarkkana kannattaa olla näiden lääkkeiden kanssa.
Mene yksityis lääkärille. Uskoisin heidän sitä kirjoittavan. Itse ainakin sain helposti kun vain selitin oireeni. Ei edes parin kuukauden käyttö välttämättä aiheuta vieroitusoireita. Hyvin yksilöllistä.
Itselleni ei pamit toimineet lainkaan. Eivät kyllä mitkään muutkaan lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Diapam mahdollistaa myös alkoholista vieroituksen. Monesti olisi ilman pamia hengenvaarallista sydänoireiden takia.
On siihen miedompikin lääke
Sun pitää lähteä baariin etsimään seksiseuraa. Kyllähän jokainen ahdistunut pystyy kuitenkin harrastamaan seksiä, siitä ei kukaan luovu mistään hinnasta. Ja se helpottaa kummasti
Voi herranjestas nyt sentään.
AP on ottanut puolikkaan diapamin ja täällä huudetaan kuorossa, kuinka siihen jää koukkuun ja se on paha, paha, PAHA!!! 😁
Juuri tuo on sitä vastuullista ja oikeaa lääkkeen käyttöä, kun sitä otetaan vain absoluuttiseen tarpeeseen ja juuri näille tapauksille niitä tulisi määrätä herkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän bentsot toimii kuin junan vessa mutta riski jäädä koukkuun on melkoinen.
Siksi en itse ottaisi kun ihan pahimmassa hädässä tai vakavassa kriisitilanteessa tilapäisesti.
Sitä en ymmärrä miksi joka toisella päihteiden väärinkäyttäjällä noita tuntuu olevan kaapit pullollaan ja aina löytävät lääkärin joka kirjoittaa lisää siinä missä ns tavallinen ihminen jolla kriisi tai voimakas tilapäinen ahdistus ei saa monelta lääkäriltä kuin masennuslääkkeitä ja lämmintä kättä.
Mitä ihmeen kamalaa jos - siis jossitellaan nyt - niihin sitten jäisikin koukkuun? Et huomaisi ihmisestä päälle päin mitään ja sillä menisi rahaa addiktioonsa murto-osan siitä mitä jollain tupakoitsijalla menee kuukaudessa.
t. "20 vuotta aika ajoittain käyttänyt eikä koskaan koukkuun jäänyt"
Kannattaa pistää netti kiinni. Ja ei kannata koskaan ottaa toisten lääkkeitä.
Mulla on ollut lentopelkoon Opamox yli 10 vuotta. Ihan pelastus, olisi jäänyt aika iso osa elämästä elämättä ilman Opamoxia.
Aika vaikea on johonkin lentopelkoonkin siedättyä kun sitä tulee tehtyä kuitenkin verrattain harvoin. Lisäksi fyysisenä oireena tosi paha jännitysvatsa, ei tahdo päästä vessasta koneeseen ja koneessa se vasta tuskallinen vaiva onkin. Että olisikin vaan "pelkkä" ahdistus ilman tuota vatsaongelmaa.
0,5 + 0,5 x 15 mg Opamox hyvissä ajoin ennen lentoa ja mieli ja vatsa on rauhallinen. Nukun lennot eikä tarvitse vessassa istua.
Olen myös joskus käyttänyt unilääkkeenä kun elämässä on ollut jotain järkyttävää (läheisten kuolemaa tmv.). Valtaosa purkin sisällöstä ehtii kuitenkin aina vanhentua kaappiin ja siksi pitää resepti uusia kun menevät vanhaksi.
Joo, varsinkin puhelimessa määrätään mielellään kaikkia vahvoja rauhoittavia ja kipulääkkeitä. Ihan kun vaan viitsii pyytää niin niitä saa kuka tahansa.
Vierailija kirjoitti:
En koe tarvetta ottaa enempää ja ymmärrän tuon riippuvuus riskin, mutta ikävää, kun on kuitenkin joskus tämäkin lääke kehitetty ja olisi paikallaan monille esim. masennuslääkkeiden lopetuksessa.
Moni tappaa itsensä, kun ahdistaa, eikä hoitoon pääse, eikä lääkärit kirjoita rauhoittavia millään edes pientä määrää ellei ole päihdeongelmainen.
Surullisen kuuluista kanadalainen psykologian proffa Jordan Peterson otti mm. vaimon syövän aiheuttamaan ahdistuneisuuteen jotain vielä huonomaineisempaa pamia ja sai niin pahat vierotusoireet että oli omien sanojensa mukaan muistaaksen suikkiksen partaalla! : 0
Mun mielestä on julmaa, että edes kuolemansairaalle ei anneta rauhoittavia, koska "voi tulla riippuvaiseksi." Sama koskee vahvoja kipulääkkeitä. Suomessa pitkäaikaissairaat joutuvat kokemaan kivuliaan ja tuskallisen kuoleman.
56-vuotiaalle siskolleni ei annettu rauhoittavia kun lääkärin mukaan ne lamaa hengityksen. Siskollani on syöpä joka on jo levinnyt ja hän pelkää kuolemaa. On ahdistunut ja itkuinen joka ikinen päivä. Mutta lääkärit ei anna armoa.
Luitko aloituksen? Ahdistus johtuu lääkkeen purkamisesta aiheutuvista vieroitusoireista. Kun lääke on purettu, vieroitusoireet häviää ja diapamin tarve häviää myös.