Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmeisesti hedelmiä ei saisi nauttia juomina? Ovatko smoothiet siis pahasta?

Vierailija
28.04.2023 |

Iltapäivälehdessä sokerijuttu.

Kommentit (161)

Vierailija
61/161 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse siis ilmeisesti tästä jutusta: https://www.is.fi/terveys/art-2000009000587.html

Tuossahan puhutaan tuotteisiin lisätystä fruktoosista.

Ja siis:

"Fruktoosia on myös hedelmissä ja marjoissa, mutta niitä ei pidä alkaa välttelemään. Schwab toteaa, ettei hedelmistä ja marjoista voi mitenkään saada samanlaisia määriä fruktoosia kuin makeutetuista juomista."

Eli jos teet smoothien lisäämättä siihen erikseen fruktoosia / ostat smoothien, jossa ei ole lisättyä sokeria, se ei ole pahasta.

Ursula on pelkkä vitsi.

Vierailija
62/161 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse tehty smoothie ilman lisättyä sokeria ei ole epäterveellistä. Vaikka hedelmissä on luontaisesti sokeria, se ei lisää insuliinieritystä tai nosta verensokeria niin paljon kuin laskennallisesti voisi olettaa. Tämä johtuu siitä, että hedelmissä on kuitua, antioksidantteja ja muita yhdisteitä, jotka hidastavat sokerin imeytymistä.. Lisätty sokeri ja lisätty fruktoosi siis on epäterveellistä.

Täällä heitetään läppää smoothiesta ilman lisättyä sokeria aivan kuin kukaan laittaisi smoothihen yleensä mitään sokeria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/161 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosia juonut smootheja. Sen sijaan olen jättänyt pois sidukat, drinksut, jaffat, kokikset, energiajuomat, viinit. En juo juomaksi mitään maitoa (lhmä, kaura, kookos ym). Joskus smoothiessa voi olla jotain maitotuotetta MAX  1 dl.

Teen itse tai ostan niistä baareista jotka tekevät itse. Joskus ostan kaupan smootheja, mutta aina luen mitä siinä on ja kuinka tuore se on. Ei viitsi mitään ulkomailta tuotuja joissa sokeria lisätty, pahimmassa tapauksessa kyllä menee (mehuiza tms). En sanoisi että smoothie on epäterveellistä, mutta jos vertaa lähdeveteen niin ok. Jos vertaa bacardibreezerin niin sitten varmaan parempi vaihtoehto.   Mutta on mulla hihhuli-vegaanikavereita jotka eivät juo edes smootheja, jotain yrttiteetä vaan.  Minä otan mieluummin smoothien kun suklaapatukan.

Ois ihan aiheellista sanoa että limppariin sekoitetut drinkit ovat tosi epäterveellisiä eivätkä smoothiet. Mutta näin ne toimittajat miettii. 

Vierailija
64/161 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää kotimaisia marjoja paljon parempi vaihtoehto.

Vierailija
65/161 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kansa on tuskin lihonut smoothieita juomalla...?

Lievä ylipaino hankitaan juurikin niillä pienillä päivittäisillä ylimääräisillä kaloreilla. Liika on liikaa tulivatpa kalorit suklaasta, sipseistä tai banaaneista. Itse en syö mitään herkuiksi laskettavaa, mutta ylipainoa on silti, koska minulla ei ole itsekuria pienentämään niitä ihan tavallisia ruoka-annoksia pienemmiksi. Näin istumatyöläisenä kun kulutus on pitkästi alle 2000 kCal vuorokaudessa, pitäisi syödä tosi vähän, että saisi riittävän kalorivajeen laihtuakseen. Ja tyhjiä kaloreita ei voi juoda yhtään sen paremmin mehuna, oluena kuin smoothienakaan, jos ei aio joko lihoa lisää tai olla jatkuvassa nälässä, kun kaloreita ei enää riitä ruokaan.

Taas joku pullukka "istumatyöläinen" (eli passiivinen ihminen selittämässä passiivisuuttaan istumatyöllä) luulemassa, että kalori on kalori

Vierailija
66/161 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä löpinä täysin tietämättä ongelman juuresta mitään. Smoothien ongelma on se valtava voima jolla hedelmät rikotaan tehosekoittimessa, se rikkoo osaset niin pieniksi ettå käytännössä lopputulos vastaa limsan juomista. Toki siinä on vitamiineja ym, mutta ruoansulatuksessa smoothien olomuoto on huono.

Vierailija
67/161 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mehuksi tehty hedelmä on kuin puhdasta sokeria, korkea glykeeminen indeksi.

Kokonainen hedelmä sisältää enemmän kuituja ja glykeeminen ibdeksi on alhaisempi.

Lisäksi sama määrä sokeria puhtaana on glykeemisen indeksin kannalta epäterveellisempi kuin yhdestettynä rasvaan, sillä rasva hidastaa sokerin imeytymistä.

Hedelmämehut eivät ole terveellisiä.

mutta jos haluat juoda vaikka terveellisempää appelsiinimehua,niin se kannattaa puristaa itse kuin ostaa kaupan mehua,niissähän on lisättyä sokeria. On varmaan sokerittomia ehkä,mut niissä muita lisäaineita? Syö samalla ne mehustuksessa tulleet kuidut vaikka salaatissa :)

Vaikka sulle laskeutuisi taivaasta enkeli puristamaan appelsiinimehun trooppisista tuoreista paratiisin hedelmistä, niin lasillinen appelsiinimehua päivässä = 9 kg ylimääräistä rasvaa vyötärölle vuodessa.

Vierailija
68/161 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse tehty smoothie ilman lisättyä sokeria ei ole epäterveellistä. Vaikka hedelmissä on luontaisesti sokeria, se ei lisää insuliinieritystä tai nosta verensokeria niin paljon kuin laskennallisesti voisi olettaa. Tämä johtuu siitä, että hedelmissä on kuitua, antioksidantteja ja muita yhdisteitä, jotka hidastavat sokerin imeytymistä.. Lisätty sokeri ja lisätty fruktoosi siis on epäterveellistä.

Täällä heitetään läppää smoothiesta ilman lisättyä sokeria aivan kuin kukaan laittaisi smoothihen yleensä mitään sokeria.

Et ole varmaan ikinä ostanut kaupasta valmista smoothieta? Osassa niistä on lisättyä sokeria.

Vierailija
69/161 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ole väliä missä muodossa hedelmän syöt tai juot. Sama kuitumäärä niissä on silti. Ei ne mihinkään sieltä häviä, vaikka juot sen smoothien muodossa.

Smoothiessa kuidut on osittain pilkottu. . .

Vierailija
70/161 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohrapirtelö on smoothien seuraava askel. Hedelmät ja marjat käyvät elimistössä, koska keho ei osaa pilkkoa fruktoosia. Alkoholi on vain prosessissa yhden askeleen pidemmällä.

Vierailija
71/161 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ole väliä missä muodossa hedelmän syöt tai juot. Sama kuitumäärä niissä on silti. Ei ne mihinkään sieltä häviä, vaikka juot sen smoothien muodossa.

Höpöhöpötietoa. Hedelmä pitää syödä ei juoda.

Eikös hedelmät logiikkasi mukaan silloin pitäisi syödä isoina paloina tai kokonaisina. Purressahan hedelmästä irtoaa mehua ja muussaantuu suussa yhtä lailla kuin tehosekoittimessa.

Hampaillasi et saa sulamattomia kuituja revittyä riekaleiksi ellet pureskele sitä puolta tuntia.

Vierailija
72/161 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen tätä samaa ihmetellyt, kun sitähän on ihmisille tolkutettu jo vuosikausia, että älkää juoko mehuja, syökää hedelmiä. Harva ihminen söisi vaikka kuusi appelsiinia putkeen, mutta niistä tehty mehu on vain yksi juoma ja sen lisäksi syödään ihan tavallisesti. Vähän epäilyttää tunnistaako ihmisen elimistö juoman ateriaksi, vaikka siinä olisi kuituakin jne. Eli tuleeko helposti sitten syötyäkin jotain. Mietin vain, en tuomitse :)

Vierailija
73/161 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä keskustelu on? Kaikki smoothieita harrastavat tuttavani ovat terveitä ja hoikkia, hyväkuntoisia ihmisiä.

Itse join tänään smoothieta johon laitoin banaania, appelsiinia, mangoa, tyrnimarjoja, passionhedelmää, turkkilaista jogurttia ja kauramaitoa. Jos tuo on jonkun mielestä "pahasta", niin ei oikeastaan edes kiinnosta. :D 

Huvittavaa.

Kauramaito on kuin vetäisi suoraan heksaania jäteöljylavalta ja jengi kuvittelee sen olevan terveellistä.

Vierailija
74/161 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonainen hedelmä sisältää enemmän kuituja ja glykeeminen ibdeksi on alhaisempi.

Lisäksi sama määrä sokeria puhtaana on glykeemisen indeksin kannalta epäterveellisempi kuin yhdestettynä rasvaan, sillä rasva hidastaa sokerin imeytymistä.

mutta jos haluat juoda vaikka terveellisempää appelsiinimehua,niin se kannattaa puristaa itse kuin ostaa kaupan mehua,niissähän on lisättyä sokeria. On varmaan sokerittomia ehkä,mut niissä muita lisäaineita? Syö samalla ne mehustuksessa tulleet kuidut vaikka salaatissa :)

Vaikka sulle laskeutuisi taivaasta enkeli puristamaan appelsiinimehun trooppisista tuoreista paratiisin hedelmistä, niin lasillinen appelsiinimehua päivässä = 9 kg ylimääräistä rasvaa vyötärölle vuodessa.

Olen eri kuin hän, mutta ei ole tullut vyötärölle mitään, vaikka olen puristanut pari appelsiinia mehuksi pitkään 

Vierailija
75/161 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökää kotimaisia marjoja paljon parempi vaihtoehto.

Ei ne vielä kasva saatanan tyhmä apina

Vierailija
76/161 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta rasvamaksan on saanut.

Ai smoothieista se suomalaisten rasvamaksa johtuu! Hyvä tietää, vaihdan aamusmoothieni ohrapirtelöön.

Kato, täällä on joku 1980-luvulle jämähtänyt.

Tiesithän, että rasvamaksa lisäänty lapsilla joka puolella läntistä maailmaa.

Vierailija
77/161 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jeesus mikä logiikka :D

Vierailija
78/161 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä keskustelu on? Kaikki smoothieita harrastavat tuttavani ovat terveitä ja hoikkia, hyväkuntoisia ihmisiä.

Itse join tänään smoothieta johon laitoin banaania, appelsiinia, mangoa, tyrnimarjoja, passionhedelmää, turkkilaista jogurttia ja kauramaitoa. Jos tuo on jonkun mielestä "pahasta", niin ei oikeastaan edes kiinnosta. :D 

Huvittavaa.

Kauramaito on kuin vetäisi suoraan heksaania jäteöljylavalta ja jengi kuvittelee sen olevan terveellistä.

En laita sitä smoothieen siksi, että ajattelisin sen olevan terveellistä, vaan siksi, että se tai mantelimaito maistuu siinä parhaalta. Eikä se tuosta smoothiekokonaisuudesta epäterveellistäkään tee, joskaan ei sen ravintoarvoa mitenkään nostakaan.

Vierailija
79/161 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta rasvamaksan on saanut.

Ai smoothieista se suomalaisten rasvamaksa johtuu! Hyvä tietää, vaihdan aamusmoothieni ohrapirtelöön.

Kato, täällä on joku 1980-luvulle jämähtänyt.

Tiesithän, että rasvamaksa lisäänty lapsilla joka puolella läntistä maailmaa.

Ei taida johtua ihan hedelmien syönnistä

Vierailija
80/161 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökää mieluummin terveellisiä kotimaisia juureksia, nekin voi vallan mainiosti soseuttaa juotavaan muotoon. Nauriit, porkkanat ja turnipsit maistuvat vähintäänkin yhtä hyvälle kuin ulkolaiset hedelmätkin ja ova monin verroin terveellisempiä. Mukaan voi laittaa vaikkapa selleriä tai pinaattia jolloin maku vain paranee entisestään!

Miksi syötte vauvanruokaa? Vauvaruoan on tarkoitus saada lapsi kasvamaan kokoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi