Ilmeisesti hedelmiä ei saisi nauttia juomina? Ovatko smoothiet siis pahasta?
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että smoothiet ovat terveellisiä. Ap
Kaupan smoothie - ok
Itse tehty smoothie - parempi
Hedelmä kokonaisina - paras
itse tehty smoothie ilman lisättyä sokeria ei ole epäterveellistä. Vaikka hedelmissä on luontaisesti sokeria, se ei lisää insuliinieritystä tai nosta verensokeria niin paljon kuin laskennallisesti voisi olettaa. Tämä johtuu siitä, että hedelmissä on kuitua, antioksidantteja ja muita yhdisteitä, jotka hidastavat sokerin imeytymistä.. Lisätty sokeri ja lisätty fruktoosi siis on epäterveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole väliä missä muodossa hedelmän syöt tai juot. Sama kuitumäärä niissä on silti. Ei ne mihinkään sieltä häviä, vaikka juot sen smoothien muodossa.
Höpöhöpötietoa. Hedelmä pitää syödä ei juoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että smoothiet ovat terveellisiä. Ap
Kaupan smoothie - ok
Itse tehty smoothie - parempi
Hedelmä kokonaisina - paras
ja tuo itsetehty smoothie siis ilman lisättyä sokeria
Mehuksi tehty hedelmä on kuin puhdasta sokeria, korkea glykeeminen indeksi.
Kokonainen hedelmä sisältää enemmän kuituja ja glykeeminen ibdeksi on alhaisempi.
Lisäksi sama määrä sokeria puhtaana on glykeemisen indeksin kannalta epäterveellisempi kuin yhdestettynä rasvaan, sillä rasva hidastaa sokerin imeytymistä.
Hedelmämehut eivät ole terveellisiä.
Vierailija kirjoitti:
No just sen lisätyn sokerin vuoksi, jota ainakin valmis- smoothieissa on.
Aika harvassa smoothiessa on lisättyä sokeria, vilkaisepa kaupassa joskus.
Riippuu kuule ihan smoothieista. Itse laitan paljon erilaisia kuituja hedelmien lisäksi joukkoon, jolloin se on tosi paksua.
Vierailija kirjoitti:
Kokonainen hedelmä sisältää enemmän kuituja ja glykeeminen ibdeksi on alhaisempi.
Lisäksi sama määrä sokeria puhtaana on glykeemisen indeksin kannalta epäterveellisempi kuin yhdestettynä rasvaan, sillä rasva hidastaa sokerin imeytymistä.
Nyt puhuttiinkin smoothieista, eikä hedelmämehuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole väliä missä muodossa hedelmän syöt tai juot. Sama kuitumäärä niissä on silti. Ei ne mihinkään sieltä häviä, vaikka juot sen smoothien muodossa.
Höpö höpö itsellesi. Taidat olla jämähtänyt 50-luvulle.
Vierailija kirjoitti:
mutta jos haluat juoda vaikka terveellisempää appelsiinimehua,niin se kannattaa puristaa itse kuin ostaa kaupan mehua,niissähän on lisättyä sokeria. On varmaan sokerittomia ehkä,mut niissä muita lisäaineita? Syö samalla ne mehustuksessa tulleet kuidut vaikka salaatissa :)
Tämä kansa on tuskin lihonut smoothieita juomalla...?
Ei ole lisättyä sokeria valmissmoothieissa, ainakaan niissä mitä minä juon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös hedelmät logiikkasi mukaan silloin pitäisi syödä isoina paloina tai kokonaisina. Purressahan hedelmästä irtoaa mehua ja muussaantuu suussa yhtä lailla kuin tehosekoittimessa.
Mikä tämä keskustelu on? Kaikki smoothieita harrastavat tuttavani ovat terveitä ja hoikkia, hyväkuntoisia ihmisiä.
Itse join tänään smoothieta johon laitoin banaania, appelsiinia, mangoa, tyrnimarjoja, passionhedelmää, turkkilaista jogurttia ja kauramaitoa. Jos tuo on jonkun mielestä "pahasta", niin ei oikeastaan edes kiinnosta. :D
Vierailija kirjoitti:
itse tehty smoothie ilman lisättyä sokeria ei ole epäterveellistä. Vaikka hedelmissä on luontaisesti sokeria, se ei lisää insuliinieritystä tai nosta verensokeria niin paljon kuin laskennallisesti voisi olettaa. Tämä johtuu siitä, että hedelmissä on kuitua, antioksidantteja ja muita yhdisteitä, jotka hidastavat sokerin imeytymistä.. Lisätty sokeri ja lisätty fruktoosi siis on epäterveellistä.
Ei ne kuidut ja antioksdantit kumoa sokerin haitallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta rasvamaksan on saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta jos haluat juoda vaikka terveellisempää appelsiinimehua,niin se kannattaa puristaa itse kuin ostaa kaupan mehua,niissähän on lisättyä sokeria. On varmaan sokerittomia ehkä,mut niissä muita lisäaineita? Syö samalla ne mehustuksessa tulleet kuidut vaikka salaatissa :)
No ei ole kaupan tuoremehussa muuta kuin hedelmämehua. Halvemmat on valmistettu tiivistämällä ja sitten uudelleen veteen sekoittamalla, jolloin kuljetus on helpompaa. Kalliimmat ovat tuorepuristettuja. Kumpikaan ei sisällä muuta kuin hedelmää (ja tiivisteestä valmistetun tapauksessa sitä vettä). Miksi pitää jauhaa paskaa asioista, joista ei mitään tiedä?
Tietenkään mitään mehuja ei kannata tolkuttomasti juoda.
Laitan tehosekoittimewen esim banaanin paloiteltuna, appelsiinia, inkivääriä ja vettä ja juon yhteen menoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta rasvamaksan on saanut.
Ai smoothieista se suomalaisten rasvamaksa johtuu! Hyvä tietää, vaihdan aamusmoothieni ohrapirtelöön.
On siinä myös sellainen juttu, että juomalla soseutettuna on helppo ahmaista kerralla isompi määrä hedelmiä kuin mitä normaalisti tulisi syötyä sellaisenaan. Monet hedelmäthän sisältävät paljon sokeria, joten ei niitä useimpien kannattaisi kilokaupalla päivittäin syödä.