Poliittisten näkemysten yhteys habitukseen
Oletteko huomanneet? Minä olen pistänyt merkille että etenkin oikean laidan kannattajissa on kaikkein eniten hyväkuntoisia, siististi/huolitellusti tai sporttisesti pukeutuvia, "rehdin näköisiä" ihmisiä. Vasemman puolen kannattajien joukossa tunnutaan kiinnittävän vähemmän huomiota siihen, että elintavat ja olemus olisivat asiallisen skarppeja. Poikkeuksiakin on totta kai, mutta jännä juttu. Mistä voisi johtua kun ei edes liity varallisuuteen, onhan perussuomalaisissakin paljon duunareita yms.
Ja ihan neutraalisti ihmettelen, eihän siis mennä asiattomuuksiin :)
Kommentit (76)
Ai ollaanko huomattu, kaikkihan tuon tietää. Ja sillä ne pelaa, ei kokoomuksen kannattajat innostu hamppuvaatteista ja toisin päin. Tietoista brändäystä.
Ei tuo ihmettelysi kovin "neutraalilta" vaikuta...
Näinhän se on. Työttömyyteen, köyhyyteen, huonokuntoisuuteen, ylipainoisuuteen ja huolittelemattomuuteen liittyy se sama impulsiivisuus ja pitkäjänteisyyden puute, joka on vasemmiston juurille sopivaa maaperää. Mennään tunteella eikä harkinnalla ja niin edelleen.
Pakko korjata, että oikea termi, mitä ap tarkoittaa, on hexis, ei habitus.
Hexis sisältää ulkonäköpiirteet, habitukseen sisältyy myös asenteet, tavat ja muut henkiset asiat.
Yleiskielessä habitus-sanaa käytetään lähes aina väärin.
Annatkos muutaman esimerkin näistä oikeistolaisista, jotka ovat "hyväkuntoisia, siististi/huolitellusti tai sporttisesti pukeutuvia, rehdin näköisiä ihmisiä."
Kokoomuslaiset tunnistaa kokoomuslaisiksi, mutta muuten on ihan mahdoton erottaa.
Vierailija kirjoitti:
Pakko korjata, että oikea termi, mitä ap tarkoittaa, on hexis, ei habitus.
Hexis sisältää ulkonäköpiirteet, habitukseen sisältyy myös asenteet, tavat ja muut henkiset asiat.
Yleiskielessä habitus-sanaa käytetään lähes aina väärin.
Kiitos tästä, aina oppii uutta!
Vierailija kirjoitti:
Annatkos muutaman esimerkin näistä oikeistolaisista, jotka ovat "hyväkuntoisia, siististi/huolitellusti tai sporttisesti pukeutuvia, rehdin näköisiä ihmisiä."
Olen eri, mutta katseleppa vaikka ehdolle asettuneita naisia kaupungeissa... Toisaalla max polkkamittaisia hiuksia ja shokkivärejä, tatuointeja, ylipainoa yms. Toisaalla hoikkuutta, pitkiä hiuksia ja hillittyjä, naisellisia vaatteita. Arvaat varmaan jo tästä, kumpi on kumpi.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuslaiset tunnistaa kokoomuslaisiksi, mutta muuten on ihan mahdoton erottaa.
Ei kyllä ihan kaikkia kokoomuslaisia tunnistaisi kokoomuslaisiksi. Lisäksi kansanedustajat puolueeseen katsomatta ylipäätään näyttävät erilaisilta kuin taviskansalaiset.
Onhan tuosta tehty tutkimustakin. Oikeistolaiset/konservatiivit ovat kauniimpia/komeampia ja terveempiä (myös psyykkisesti!) kuin vasemmistolaiset/liberaalit.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuosta tehty tutkimustakin. Oikeistolaiset/konservatiivit ovat kauniimpia/komeampia ja terveempiä (myös psyykkisesti!) kuin vasemmistolaiset/liberaalit.
Niin, etuoikeutettuna halutaan pitää kiinni omista oikeuksista tai parantaa niitä, joten äänestetään oikeistoa. Heikompiosaisena toivotaan omaan tilanteeseen apua ja sitä että huonommin pärjäävistä huolehditaan, jolloin äänestetään vasemmistoa. Eipä tuo mikään yllätys ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta katseleppa vaikka ehdolle asettuneita naisia kaupungeissa... Toisaalla max polkkamittaisia hiuksia ja shokkivärejä, tatuointeja, ylipainoa yms. Toisaalla hoikkuutta, pitkiä hiuksia ja hillittyjä, naisellisia vaatteita. Arvaat varmaan jo tästä, kumpi on kumpi.
Miksi pitäisi vertailla vain naisia? Eikö miesten ulkonäön ruotiminen tunnukaan niin kivalta idealta?
Johtuu varmaan siitä, että oikeisto on pinnallista ja vasemmisto keskittyy enemmän sisältöön.
Juuri näin. Siksi koulujärjestelmää täytyykin muuttaa niin että saamme lisää hyväkuntoisia, siististi/huolitellusti tai sporttisesti pukeutuvia, "rehdin näköisiä" ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin, eiku...
Mun pukeutumisesta voisi varmaan helposti luulla että olen tukien varassa elävä kommari (sdp, vas, vihreät). Mutta en ole, olen tiukan linjan oikeistolainen persu. Avoimesti ja ylpeästi.
Ja itseasiassa aika hyvin menestynyt sekö taloudellisesti, uralla että henk koht elämässä. Se varmaan monia kommareita vituttaa kun miettivät miten hyvin mulla menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, etuoikeutettuna halutaan pitää kiinni omista oikeuksista tai parantaa niitä, joten äänestetään oikeistoa. Heikompiosaisena toivotaan omaan tilanteeseen apua ja sitä että huonommin pärjäävistä huolehditaan, jolloin äänestetään vasemmistoa. Eipä tuo mikään yllätys ole.
Tutkimuksista käy myös ilmi, että vasemmistolaiset ovat ilkeämpiä, itsekkäämpiä ja vähemmän empaattisia kuin oikeistolaiset.
Tutkimuksia/kirjallisuutta:
Kirkegaard, E. (2020). Mental Illness and the Left. Mankind Quarterly, 60: 487-510.
Ok, E., Qian, Y, Strejcek, B. & Aquino, K. (2020). Signaling Virtuous Victimhood as Indicators of Dark Triad Personalities. Journal of Personality and Social Psychology.
Verhulst, B., Hatemi, P. & Martin, N. (2016). Corrigendum to “The nature of the relationship between personality traits and political attitudes” [Personal. Individ. Differ. 49 (2010): 306–316]. Personality and Individual Differences, 99: 378-379.
Graham, J., Haidt, J. & Nosek, B. (2009). Liberals and Conservatives Rely on Different Sets of Moral Foundations. Personality Processes and Individual Differences, 96: 1029-1046.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Siksi koulujärjestelmää täytyykin muuttaa niin että saamme lisää hyväkuntoisia, siististi/huolitellusti tai sporttisesti pukeutuvia, "rehdin näköisiä" ihmisiä.
Oikeaa puhetta! Auktoriteetti, kuri ja järjestys pitäisi saada takaisin! Toivottavasti vasemmisto ei ole tehnyt kouluista jo korjauskelvottomia :(
Olen pistänyt merkille että niitä urheilullisia, huoliteltuja ja hyvännäköisiä on eniten kokoomuksen ja vihreiden kannattajista. PS kannattajat usein ylipainoisia ja ei niin justiinsa.
Eihän tuo mikään uutinen ole. Muoti on erilaista eri alakulttuureissa. Aika harva kalliolainen rastahippi tai punkkarianarkisti antaa äänendä kokoomukselle vaaliuurnilla. Ja tavallisesti/siististi pukeutuvia "taviksia" taas kiinnostaa arjessa selviäminen (bensan hinta, verojen suuruus, turvallisuus jne) enemmän kuin idealismi siitä että kaikilla pitäisi olla kivaa.